Proffie's 750 turbo 1216 turbo !!

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.818
58
den haag
Hallo,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Sander ook wel bekend als "Proffie" ik zit al enige tijd op dit forum en sommige van jullie weten dat ik een gsx-r 750 turbo aan het bouwen ben.
Ik heb een topic op OSS over de bouw van mijn motor maar het leek mij ook leuk hier op MF een topic-je te openen over mijn bouwperikelen, aangezien jullie wel van piccies en verhaaltjes houden.
"Bruteforce" Marco is de man die mij vanaf het begin heeft ondersteund en eigenlijk ook degene waardoor ik deze fiets aan het bouwen ben.

Wat is (was) mijn streven:

Een turbomotor bouwen welke goed te rijden is en ook heel blijft ! (met zo laagst mogelijke kosten, dit is niet gelukt)
Ik gok op zo,n 140/150 Awpk's ( de motor heeft standaard zo,n 90 pk)
Klein beginnen (750 cc) om te leren hoe je een goed werkende turbo motor bouwt en
daarna doorstromen naar het grotere werk (200+ pk's)
Wanneer de turbo goed werkt de motor optisch een goede opknapbeurt geven.

Tot nu toe is dat aardig gelukt, heb vorige week vrijdag een testrit met marco gemaakt. De motor doet wat hij moet doen, maar ik heb nog wat probleempjes op te lossen.

1 Andere demper teveel restrictie (de turbo spoelt laat op)
2 Koppeling slipt (kan het vermogen niet aan)
3 Sproeierbezetting (motor loopt te arm)
4 Extra carterontluchting (is al geregeld)

Er zullen vast nog wel wat dingetjes tevoorschijn komen maar tot nu toe ben ikal dik
tevreden !! :)


Ik zal eens beginnnen met wat piccies vanaf het begin tot nu toe.

Hier begon het mee.
Brommer012.jpg

gsxrturbo007.jpg

brommer008.jpg

brommer027.jpg

brommer028.jpg

750.jpg

Header018.jpg

Header013.jpg


En nu staat ie er zo bij
Header025.jpg
 
mooi project! *O*

Technisch lijkt het me zeer leuk om te maken, het is alleen jammer dat je na zo'n investering en tijd nog op het vermogen van een snelle 7-11 zit.. daarentegen zijn die er meer dan turbo 750's en doen die geen ppppssssjjjjjjjj! :9~
Cool project!!

De olieretour vanaf de turbo, zit die aan een pompje?
 
Laatst bewerkt:
erg vet dit. als ik dit zo zie moet ik altijd ff mijn geld tjekken om te kijken of ik dit ook kan bekostigen op mijn 1070.

wat ontzettend vet dit :9~
 
mooi project! *O*

Technisch lijkt het me zeer leuk om te maken, het is alleen jammer dat je na zo'n investering en tijd nog op het vermogen van een snelle 7-11 zit.. daarentegen zijn die er meer dan turbo 750's en doen die geen ppppssssjjjjjjjj! :9~
Cool project!!

De olieretour vanaf de turbo, zit die aan een pompje?

Olieretour werkt zo

brommer014.jpg

brommer021.jpg

Header009.jpg


En ja ik had ook een 1100 blok erin kunnen bouwen, maar ik wilde iets wat niet veel gedaan wordt.
En daarnaast 1100 blokken liggen niet voor het oprapen he' voor een normale prijs.
 
Welke turbo heb je hiervoor gebruikt?

Kvraag me af je met een 600 ook een passende turbo kan vinden, passend kwa flow / vermogen.

Al die auto turbo's zijn toch gemaakt om een veel hoger ingangsdebiet te hebben? Kweet ook wel dat een motor meer toeren maakt en dat debiet zo goed maakt, maar enkel turbo werking vanaf 8000 rpm lijkt me ook niet geweldig.
 
Cool!
Turbos zijn gaaf, alleen al om het erop gebouwd te hebben! Wil ik ook nog wel eens een keer gaan proberen. :)
 
k heb er een Garret T2 onder hangen die zit bijv. onder een renault 5 GT turbo of een fiesta RS Turbo.
Dit is zón beetje de de maatstaf voor een 750 cc

O, ja de olieretour werkt d.m.v een aangepaste oliepomp,dmv een veer creeer je een vacuum welke de turbo als het ware leegzuigt.
Het teruglopen van de olie in de turbo voorkom je dmv van keerkleppen.'
 
:?

Heb je zin om die olie retour wat verder uit te leggen??
Van die keerklepjes volg ik nog wel :z maar van die veer..
Het schema dat je gaf boven de foto is nogal onduidelijk als ik het vergroot, ik kan er dan alleen een keerklepje uithalen..

Interesante oplossing :Y
 
Laatst bewerkt:
lijkt aardig, foto karterpan/aanzuig olie, verbind je de turbo retour met aanzuigzijde oliepomp??
 
Is niet aardig. ;)
Het werkt, het is een manier die meerdere mensen gebruiken zoals Richard 1100 turbo.

Het werkt als volgt:

Olie pick-up dichtzetten met een plaatje RVS
Gat boren in het plaatje, over het gat een stukje verenstaal plaatsen
Aan de zijkant van de pick-up een aansluiting maken en deze verbinden met de olieretour van de turbo.
Keerklep ertussen om te voorkomen dat de turbo volloopt wanneer de motor stilstaat.

Wanneer de motor loopt creeer je een vacuum boven de veer waardoor de turbo wordt leeggezogen.
De motor krijgt gewoon zijn olie om de boel te smeren.

Je moet je natuurlijk wel aan bepaalde maatvoeringen houden anders werkt het niet.
 
snap m proffie, tis alleen turbo glijlagers zijn zwevend en houden niet van vol in de olie draaien met allerlij membraam en 1weg kleppies.
 
Hé toppie ,weer een turbo project ,ben dadelijk niet meer uniek als ik met de mijne begin :N
Maar ja ,wel weer lekker voer om te lezen ,succes Proffie met de puntjes op de i.

Gr
Ed :W
 
De turbo van Proffie wordt op de best mogelijke manier van olie voorzien en geretourneerd. Blijkt ook wel want hij rookt niet en rijdt prima.

En denk je met een 7-11 hetzelfde vermogen te kunnen halen? Dromen zijn bedrog... Tegen de tijd dat jij 150 ACHTERWIEL pk's haalt dan heb je veel meer in je blok zitten dan deze moter kost.

Ik wil proffie nogmaals feliciteren met deze fiets. Velen dromen ervan het te doen, weinigen kunnen het ook echt waarmaken. Maar laat dat vooral niemand weerhouden!

Marco.
 
Marco no offence.....

heb je olie druk gemeten met n membraam klep constructie op de aanzuig zijde pomp na een tijdje stil staan??
Deze oliepompen kunnen slecht lucht verpompen dus.............. :X
 
Heren Heren,

Dank voor de leuke reacties, ik voel mij gevleid.




snap m proffie, tis alleen turbo glijlagers zijn zwevend en houden niet van vol in de olie draaien met allerlij membraam en 1weg kleppies.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ben nog steeds van mening dat dit 1 van de beteremanieren is om de oliehuishouding van een turbo die beneden olieniveau hangt te regelen.
Het is ook niet zo dat de turbo vol in de olie draait aangezien hetgene wat er in de turbo komt ook direct weer weggezogen wordt.

En ja een turbo boven olieniveau is de beste manier, maar ja je kan niet alles hebben.


Gsan de zuigconstructie komt uit het Boek van Joe Haile jou waarschijnlijk welbekend
het is dus niet een probeersel.
Ook op OSS zijn er diversen die gebruik maken van dit systeem (tot wel 300 pk-tjes)
ik maak mij dus geen zorgen
Mocht de boel kapot gaan dan heb ik nog en blokkie ! ;)
 
Laatst bewerkt:
No offence taken, GSan!

Voor mij is DE maatstaf BigCC uit de UK. Zoals ik eerder vermeld heb, ben ik daar vorig jaar geweest om "in de keuken" te kijken en heb heel wat turbo-gesprekken gevoerd met BigCC eigenaar Sean Mills. Deze gozer bouwt 800+pk busas, en gebruikt exact dezelfde methode om zijn turbo-olie terug te krijgen in het blok. Bewijs genoeg voor mij.

Overigens.... heb ik dit systeem zelf niet. Idd is de allerbeste methode de turbo boven olienivo te houden en "gravity" te drainen.

Marco.
 
zeg proffie...waarom heb je eig zo'n hoog stuur?


Zit lekker ;)

Ennuh ik heb snel last van mijn rug, dit is zo,n beetje het eerste wat ik aan mijn motor heb veranderd toen ik em kocht.
Ik heb ook nog een W waar de clip-ons nog op zitten, da's eigenlijk te laag voor mij als ik daar een dagje op gestuurd heb voel ik het goed !

Gr sander
 
Hoe zit het eigenlijk met de powerband van zon turbo fiets?

Vanaf hoeveel rpm gaat de turbo er op los? En is die power een beetje controleerbaar of is het meer alles of niets, aan uit power delivery?

Kdenk wel dat ie blijft doorgaan tot je schakelt, of tegen de rev limiter vliegt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan