Hoe maak ik mijn Shadow roestvrij en weer glimmend?

Rien84

MF'er
30 mrt 2007
81
0
Rotterdam
Ik heb eindelijk een Honda Shadow 600 gekocht, mijn eerste motor. :] De motor is 2e hands en was niet al te duur, maar ik moet er nog wel even flink aan gaan poetsen. Er zijn wat onderdelen aangetast en hierbij wil ik jullie graag om wat tips over dit onderwerp vragen, want ik heb er nog weinig verstand van.

De zaken waar het om gaat:
Spaken voorwiel - verroest.
Motorblok - aangetast door pekel etc.
M'n oom vertelde mij om die dingen helemaal af te schuren en met (hittebestendige) zilververf te spuiten.

Is zilververf idd het meest glimmende spul wat er te krijgen is?

Wat minder makkelijk zal gaan, is het achterwiel. Daar zit op de velg echt flinke roest en het chromen laagje of wat het is, is er op sommige plekken gewoon af. Eigenlijk wil ik dit weer net zo mooi blinkend en chroomachtig krijgen als de voorvelg (die nog wel perfect is).

Iemand ideeën over hoe ik dat kan doen? Want die zilververf lijkt me een stuk doffer dan mn chroomkleurige voorvelg.

Bedankt!
 
opnieuw polijsten
opnieuw verchromen
opnieuw spuiten

of nieuwe motor kopen,


ik heb eerder gezegd dat HONDA slecht chroom heeft!
 
Zilverkleurige hittebestendige lak doet het aardig op een motorblok, al moet je met een bus Belgom en veel geduld ook een eind kunnen komen.

Voor chroom zou ik daar niet aan beginnen. Het enige wat echt werkt is verchromen of vervangen.
Als je low budget wil blijven kun je de boel glad schuren en blank lakken.
 
Ja, dus, moet ik dan geen Honda kopen, terwijl ik die schitterend vind, omdat iemand in een topic zegt dat hij het chroom van Honda slecht vindt? Ik ben bang dat ik niet veel aan dit antwoord heb.
 
En trouwens, ik moest ook op de prijs letten en een beetje klussen voor m'n geld vind ik helemaal niet erg. Alleen moet ik even weten hoe het moet.
 
Bedankt Teevee! Helemaal glad schuren tot op het metaal en blank lakken kan dus ook nog om het op chroom te laten lijken, grappig:)
 
Bedankt Teevee! Helemaal glad schuren tot op het metaal en blank lakken kan dus ook nog om het op chroom te laten lijken, grappig:)

Nee, dan lijkt het niet op chroom. Je bent alleen van de roest af.
Er is wel een chroom lak in de handel. Is vrij nieuw en heb het nooit gebruikt maar
van horen zeggen is het een leuk en goedkoop(er) alternatief.
 
voordat ik ook maar enigzins iets zou zeggen dat eventueel u zou kunnen helpen, plaats eens een foto van de motor zodat we weten over wat soort voor wielen het gaat enzo....
 
Begin eerst maar eens met de juiste middelen te poetsen,. poetsen en poetsen.

Je krijgt er zere vingers van, maar arbeid adelt wel degelijk
 
Nee, dan lijkt het niet op chroom. Je bent alleen van de roest af.
Er is wel een chroom lak in de handel. Is vrij nieuw en heb het nooit gebruikt maar
van horen zeggen is het een leuk en goedkoop(er) alternatief.

Rien, begin niet aan chroomlak!

Dit spul is niet weerbestendig, er mag geen blanke lak over, enz. Kortom...niet geschikt voor motorfietsen!
Die velgen, inderdaad misschien kun je een paar betere scoren bij de sloper of anders opnieuw laten verchromen, en evenueel opnieuw laten spaken.
Zilver spray kan echter ook goed. Oke, het is geen chroom, maar als je de onderdelen opschuurt, daarna een primer laag spuit, silver spray, en daarna 2 laagjes blanke lak, dan ziet het er ook weer perfect uit.
Loszittend chroom wegsteken met een beiteltje, daarna goed vullende roestprimer (noverox of Hamerite primer) weer goed schuren en behandelen zoals hierboven.
Ik heb dit zelf ook gedaan, op mijn (oude, roestige) KAWA LTD 454.
(zie de topic KAWA LTD 454, daar staat een foto op van mijn bike gereed).
Ik heb zelf 2 comp. vernis gebruikt (in spuitbus te verkrijgen bij de betere autolak handelaar)
en da's erg goed resistent tegen weersinvloeden.
En het gereedschap? Een Dremel en een paar goede schuurrolletjes (lamellen) doen wonderen.


Succes!
 
Er is wel degelijk chroompaint in de markt die met blanke lak overgespoten mag worden, kijk http://alsacorp.com/products/mirrachrome/mirra_prodinfo.htm (hier) maar eens. We willen de paint van die leverancier nog steeds een keer op onze drums gebruiken, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Ze hebben overigens sowieso wel gave paints. We hebben een keer een setje voorbeeldjes besteld en ik moet zeggen, het ziet er allemaal wel puik uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet het eerst zien, en dan pas geloven. Ik heb nl. al wel proefjes gedaan met chroomspray.
Nee, niet van deze fabrikant, maar al wel een paar die geleverd worden door de vakhandel.

Ik ben er niet tevreden over. Ik heb de lak geprobeerd onder normale omstandigheden, extra droog, onderdeel voorverwarmd, enz...
Ik vond het niks, en kan toch echt wel een beetje spuiten hoor!

Laat het resultaat maar eens zien.

O ja, ik ben geen drummer, maar wel muzikant (oa. saxofoon) en behulpzaam in een drum-essemble als (blad)muziek begeleider.
 
Laatst bewerkt:
Hier wat foto's van de aangetaste onderdelen.

full


full


full


Ik hoop dat ze nu groot geplaatst worden, anders is er weinig te zien.
 
Het kapje van het blok en de verroeste voetsteun op de bovenste foto ga ik denk ik dus afschuren en spuiten met zilverlak. (Hittebestendig voor het blok en voor andere delen gewoon van de Hema..?)

2e foto met de spaken hetzelfde verhaal, afschuren en spuiten met gewone zilverlak.

Laatste foto is het grootste probleem, de streepjes roest die je ziet op de velg zijn niet weg te poetsen, het chroom is daar echt verdwenen. Vooral hiermee weet ik nog niet precies hoe ik het t beste kan aanpakken.
 
Het kapje van het blok en de verroeste voetsteun op de bovenste foto ga ik denk ik dus afschuren en spuiten met zilverlak. (Hittebestendig voor het blok en voor andere delen gewoon van de Hema..?)

2e foto met de spaken hetzelfde verhaal, afschuren en spuiten met gewone zilverlak.

Laatste foto is het grootste probleem, de streepjes roest die je ziet op de velg zijn niet weg te poetsen, het chroom is daar echt verdwenen. Vooral hiermee weet ik nog niet precies hoe ik het t beste kan aanpakken.
Hoi Rien84,

Het kapje van het blok kan je polijsten. De resten van de blanke lak eraf halen en met een polijstborstel (of Belgom, veel werk) weer mooi glimmend maken.

De wielen zou ik los halen en eens flink poetsen met chroompoets. Het zou miij niet verbazen als je ze toch weer mooi glimmend krijgt.

Maar, je hebt wel gelijk als je stelt dat deze motor wat achterstallig poetsonderhoud heeft....



P.s. Wielen los en dan poetsen voorkomt dat je jezelf tijdens het poetsen om de haverklap open haalt. Niets meer en niets minder.
 
Laatst bewerkt:
die carterdeksels, dat is gewoon gepolijst alu, waar blankelak over heen zit,
als er scheurtjes/krassen in die blanke lak komen, gaat het alu daaronder oxideren!
en krijg dit soort bloemkolen.

enige remedie om dat weer echt netjes te krijgen is, blanke lak verwijderen met verfafbijt,
en dan het alu weer opnieuw polijstne, dit gaat perfect met een boormachine en polijstschijf en polijstpasta, evt dremel voor de hoekjes.
Hetzelfde geld voor de remtrommels,

Alleen poetsen met belgom, werkt niet dit is te veel aangetast.
Ik heb bij mij na het polijsten het alu bewust NIET meer in d ebalnke lak gezet, dan is het veel beter bij te houden, namelijk gewoon af en toe goed poetsen met belgom alu, en het blijft mooi!

de spaken, krijg je denk ik nooit meer echt netjes, zonder ze opnieuw te verchromen.
eveneens de voetsteunen.

Remschijfhart is gewoon gespoten, en zou je gewoon ff over moeten sprayen.

het chroomwerk verven/spuiten vind ik nogal amateuristisch, en ik dnek dat je nu beter wat uit kunt geven voor opnieuw verchromen (of andere voetesteuntjes zoeken (ik zeg zelf maken)(rvs)

en koop nieuwe velgen en laat er rvs spaken in zetten. dan heb je weer ene tiptop fiets
 
~
De wielen zou ik los halen en eens flink poetsen met chroompoets. Het zou miij niet verbazen als je ze toch weer mooi glimmend krijgt.



Maar, je hebt wel gelijk als je stelt dat deze motor wat achterstallig poetsonderhoud heeft....

quote]


als het chroom echt weg is zoals ie zegt, kun je drie jaar poetsen, maar krijg je het nooit weer netjes

en achterstallig onderhoud???? hier is gewoon geen ene flikker aan gedaan, en waarschijnlijk regelmatig door pekel mee gereden.

ZOals ik al eerder zei, Honda chroom is gewoon echt slecht.

Ik rij al jaren door weer en wind, en dus ook door pekel, eerst met een kawa, geen problemen,
met de harley geen probleem
met de suzuki geen probleem, (die zag er al niet uit)

met de honda vorig jaar slechts twee keer mee doro pekel gereden en daarna nog afgespoeld ook, ROEST, en die fiets ziet het minste regen van allemaal en ziet er echt perfect uit
 
Dit was totaal verweeerd.

Maar een paar uur met Dursol rood erop, en het glimd weer

DSC00061.JPG


En zo pak je de rest ook

Never dull is goed voor vliegroest wegwrijven
 
Wielen van mij waren ook zo, zelfde motor ook. Gewoon velgen laten stralen en zwart spuiten + 2K....wordt erg mooi.
 
Goed Rien, nou heb je volgens mij al genoeg tips gehad.
Dus, aan de slag en eruit met die wielen, daar ontkom je echt niet aan.
Even de banden er af (laten) halen en ga die roest dan maar eens te lijf!

Heb ik dan geen tips meer? Ja, er wordt geadviseerd om je wielen te laten stralen.
Houd er dan wel rekening mee dat je staal (de velgen/spaken) en aluminium (naaf) niet met hetzelfde straalmiddel mag stralen. Ook moet je er rekening mee houden dat het restant 'nog wel vastzittend chroom' er niet zomaar af te stralen is. Dat gaat vonken in de straalkast.

Ga eens aan de slag met een dremel met lamellenschijfjes. Effe een paar uurtjes schuren (zorg dus voor meerdere rolletjes) en de roest verdwijnt. Ook het chroom dat er nog wel op zit goed schuren. Vervolgens moet je doen wat je zelf wilt. Ik zou de wielen spuiten met zilverspray. Als je opnieuw wilt laten verchromen zul je de spaken eruit moeten halen, omdat aluminium en staal niet samen te verchromen zijn. Aluminium verchromen moet je trouwens helemaal niet aan beginnen.

Wat die carterdeksels betreft. Ik steun de mening van Sav en Gijs (zie boven). Afbeiten en dan maar polijsten en poetsen.

Volgens mij moet het nu helemaal goedkomen met die bike van jou, maar wel effe de handen uit de mouwen nu!
 
Dat achterwiel zit inderdaad niet ver van total-loss af.

Ik heb in het verleden weleens goede resultaten behaald met Brillo. Gewoon zo'n staalwolsponsje en een beetje water en schuren maar. Als dan de roest weg is, ga je met een chroompoetsmiddel de velg te lijf om hem weer mooi glimmend te krijgen.
Enne, ik geef alleen hogo garantie.... (hoek om, garantie over).

Ik zal NIET beweren dat het een kwestie van een uurtje werk is. Dat zeer zeker niet. Maar, een poging met Brillo en chroompoets kost je een vrije middag en 2 euro aan gereedschap.

Het carterdekseltje is inderdaad een kwestie van afbijt, fijn schuren en Belgom of polijsten. Ik heb mijn Savje mooi gekregen met een zelf gemaakte lappenschijf gedrenkt in de Belgom.
Polijst1.jpg


Succes....



En de hele brommer spuiten is natuurlijk ook een heel goed bruikbaar alternatief.
 
Ik weet inderdaad genoeg. Iedereen super bedankt voor de hulp en tips! Volgende week heb ik een paar dagen op rij de tijd en ga ik naar Zeeland, om de motor met wat hulp van m'n broer en pa, in m'n ouders hun garage op te poetsen en matzwart te spuiten.

Ik show wel wat foto's van het resultaat. Kan je het meteen vergelijken met die verroeste shit hierboven:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan