Motor-Forum

Select Forum

Suzuki Sixteen 125/150

Reg. datum:
01 aug. 2010
Dat is bij mijn scoot ook ,dat bij verversing 4000-4500k.m. de olie er altijd bijna gitzwart uitkomt. Lijkt me normaal, omdat de opgegeven carterinhoud zo klein is zal de olie sneller vervuild zijn. Het luchtfilter gebruik ik altijd origineel, past het beste vind ik. De beide schuimfilters (luchtfilter en variokoeling)olie ik maar heel weinig in. Bij teveel kan het schoepenwiel voorste vario (op de krukas) een olienevel opzuigen waardoor deze neerslaat op de belt :N en dat is niet goed. Bij het schuim voor het luchtfilter zou iets teveel olie er voor kunnen zorgen dat het papier van het filter element zich volzuigt aan voorkant. Bij de achterste vario zit een zeer dunne stalen bus die de 3 stift-rollen borgt en het vet binnen houd (middels ook 2 dunne o-ringen). Deze stalen bus en de stiftrollen zijn enorm aan slijtage onderhevig ondanks het vet binnen in. Deze bus zal op 3 plaatsen doorslijten en waarschijnlijk barste vertonen. Al 2 keer meegemaakt en vernieuwd met goed veel vet binnen in (ook voor het naaldlager te smeren. Die dunne stalen bus en de 3 stiften met rollen gaan hooguit maar 15000 tot 20.000 k.m. mee is mijn ervaring. Bij het demonteren van de achter vario goed uitkijken met het losdraaien van de dunne grote moer 34 m/m en de veerdruk daarachter. Voorste poelie moer moet met 95 NM vast (schotelveer bolling buiten) Achterste met 75 NM vastzetten.

Reg. datum:
26 dec. 2007
quote:
jowie57 schreef op 19 december 2016 @ 20:09:
Dat is bij mijn scoot ook ,dat bij verversing 4000-4500k.m. de olie er altijd bijna gitzwart uitkomt. Lijkt me normaal, omdat de opgegeven carterinhoud zo klein is zal de olie sneller vervuild zijn. Het luchtfilter gebruik ik altijd origineel, past het beste vind ik. De beide schuimfilters (luchtfilter en variokoeling)olie ik maar heel weinig in. Bij teveel kan het schoepenwiel voorste vario (op de krukas) een olienevel opzuigen waardoor deze neerslaat op de belt :N en dat is niet goed. Bij het schuim voor het luchtfilter zou iets teveel olie er voor kunnen zorgen dat het papier van het filter element zich volzuigt aan voorkant. Bij de achterste vario zit een zeer dunne stalen bus die de 3 stift-rollen borgt en het vet binnen houd (middels ook 2 dunne o-ringen). Deze stalen bus en de stiftrollen zijn enorm aan slijtage onderhevig ondanks het vet binnen in. Deze bus zal op 3 plaatsen doorslijten en waarschijnlijk barste vertonen. Al 2 keer meegemaakt en vernieuwd met goed veel vet binnen in (ook voor het naaldlager te smeren. Die dunne stalen bus en de 3 stiften met rollen gaan hooguit maar 15000 tot 20.000 k.m. mee is mijn ervaring. Bij het demonteren van de achter vario goed uitkijken met het losdraaien van de dunne grote moer 34 m/m en de veerdruk daarachter. Voorste poelie moer moet met 95 NM vast (schotelveer bolling buiten) Achterste met 75 NM vastzetten.

Kan ik die achterste vario weer monteren zonder speciaal gereedschap want met 233xx op de klok moet ik dat waarschijnlijk even gaan controleren ;(
Suzuki Sixteen Docs | nu met werkplaatshandboek

Reg. datum:
01 aug. 2010
Zonder blokkeer gereedschap (voor scooter poelies)zal het niet zo gemakkelijk gaan helaas, om zowel de voorste poelie, als de achterste poelies op de juiste manier te demonteren en weer te monteren .Bij het de(en)monteren van de gehele achterste vario moet je heel voorzichtig te werk gaan i.v.m.de veerdruk bij het lossen van de grote moer. Let heel goed op de volgorde van de samenstelling, en dat de poelievlakken absoluut vetvrij zijn voor je de belt monteren gaat . Ik raad je aan als je dit nog nooit gedaan hebt eens op youtube te kijken . Er staan diverse voorbeelden op . Succes.

Reg. datum:
26 dec. 2007
Bah. FI lampje aan. Zou hij aan het overlijden zijn '(

UX150 , Versys 650

Reg. datum:
24 feb. 2006
quote:
sphere2 schreef op 08 januari 2017 @ 20:52:
Bah. FI lampje aan. Zou hij aan het overlijden zijn '(

Nee , lambda sensor stuk ... nieuwe erin en hij doet het weer
MAG jij ?? -- Duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together. --

Reg. datum:
26 dec. 2007
Helaas, hij lekt olie en peil is zeer laag. Hopelijk is er niks naar de knoppen door de hitte, hij tikte wat bij het afkoelen. Ik vraag me af of het carter krom is getrokken door het stoken om de bout eruit te krijgen, dan is hij denk ik wel total loss.

Nooit volwassen

Reg. datum:
04 aug. 2004
https://www.boonstraparts...el/suzuki-ux-150-sixteen-(ux150)-motorblok-(zonder-aanbouwdelen)-[m]-2011&ID=B10000F7GI

haal je ff een ander blokje, kost weinig
Met een hamer...... past alles

ZRX 1100

Reg. datum:
21 aug. 2005
Goede middag ik heb een vraag over mijn sixteen van 2012 ,ik heb er een beetje pech mee om eerlijk te zeggen hij heeft nu nog net geen 17.000 km gelopen ,bij 14.000 km is mijn achterste vario schijf waar de riem tussen loopt gebroken deze verieuwd incl riem,inmiddels ook nieuwe banden er onder gezet en inmiddels weer 3000 km mee gereden ,maar nu ruik ik iedere keer een brand lucht in de buurt van de riem er komt ook een beetje rook uit ,dus gisteren de boel open gemaakt en gekeken aan de vario zijde maar niets kunnen vinden riem niet beschadicht poelie,s zien er goed uit geen lekage van olie eigenlijk niets kunnen ondekken .
Hij rijd verder prima het lijkt of er rook uit het lucht filter komt als je aan de uitlaat zijde naar het luchtfilter kijkt.Iemand een idee?

Nooit volwassen

Reg. datum:
04 aug. 2004
De klependeksel pakking wil wel eens lekken, dan drupt de olie op de uitlaat, dat kan de rook en stank verklaren

ZRX 1100

Reg. datum:
21 aug. 2005
Wel lekker druk hier op het sixteen forum inmiddels wel de boosdoener gevonden carter ventilatie slang los geschoten vanaf het blok naar de luchtfilter vandaar die rook.
quote:
bikemaster schreef op 10 januari 2017 @ 21:16:
De klependeksel pakking wil wel eens lekken, dan drupt de olie op de uitlaat, dat kan de rook en stank verklaren

Reg. datum:
15 dec. 2015
Sinds kort ben ik in het bezit van een prachtige Sixteen. Iemand ervaring met montage van een ruit op deze scooter?

UX150 , Versys 650

Reg. datum:
24 feb. 2006
quote:
Gert-Doorwerth schreef op 08 maart 2017 @ 20:35:
Sinds kort ben ik in het bezit van een prachtige Sixteen. Iemand ervaring met montage van een ruit op deze scooter?

Ja , wat wil je weten :)
MAG jij ?? -- Duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together. --

Nooit volwassen

Reg. datum:
04 aug. 2004
Ik heb deze er op zitten http://link.marktplaats.nl/a1085564669 bevalt prima, en kost nu niet veel meer :)

Reg. datum:
15 dec. 2015
Er wordt dus toch nog gekeken op dit topic.......dank voor jullie reakties !!
Een paar weken voordat de Sixteen werd bezorgd kocht ik op Marktplaats een originele Suzuki ruit. Deze wilde ik monteren maar kwam in de knel met de spiegels, inmiddels toch gelukt. Ik heb er nog niet mee gereden maar vraag met qua hoogte van de ruit af in hoeverre deze echt beschutting biedt en bovendien of er geen hinderlijke turbulentie zal ontstaan achter het scherm. De praktijk zal het moeten uitwijzen.

UX150 , Versys 650

Reg. datum:
24 feb. 2006
quote:
Gert-Doorwerth schreef op 09 maart 2017 @ 20:28:
Er wordt dus toch nog gekeken op dit topic.......dank voor jullie reakties !!
Een paar weken voordat de Sixteen werd bezorgd kocht ik op Marktplaats een originele Suzuki ruit. Deze wilde ik monteren maar kwam in de knel met de spiegels, inmiddels toch gelukt. Ik heb er nog niet mee gereden maar vraag met qua hoogte van de ruit af in hoeverre deze echt beschutting biedt en bovendien of er geen hinderlijke turbulentie zal ontstaan achter het scherm. De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Ja die spiegels is even een handigheidje :) , ik heb een andere ruit want de originele vond ik echt te duur ... er werd toen geloof ik €300- voor gevraagd.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.