Vraag voor het bouwen van een xs650 chop

butskop

MF'er
6 aug 2007
42
0
Haarlem (Noord Holland)
Hallo allemaal,

Hier komt mijn eerste vraag op dit forum dan, :)

Ik wil heel graag een xs650 hardtail gaan (ver)bouwen.
Nu vraag ik mijn af hoe dat zit met het frame.
Kan ik er gewoon een hardtail (weld on) van maken zonder problemen met de RDW
of moet dat dan opnieuw gekeurd worden?

En dan nog 1 vraag (ja ik ben lastig he) :P
Ik zie op marktplaats en zo wel ooit wat frames staan maar dan zonder kenteken
Zijn die makkelijk en niet te duur weer op kenteken te krijgen of hoe werkt dat dan?

En weet iemand een adresje voor een weld on hardtail dat leek mij wel makkelijk
liefst in de buurt van Eindhoven.

Groeten Maarten.
 
ha Maarten,
er zijn diverse topics over hardtail weld-on en eigenbouw/RDW.
probeer de prima zoekfunctie van dit forum eens.
 
ha Maarten,
er zijn diverse topics over hardtail weld-on en eigenbouw/RDW.
probeer de prima zoekfunctie van dit forum eens.


Ja dat weet ik maar daar staan vaak alle verhalen met heel veel uitleg (is ook fijn)
Maar met zo veel tekst zie ik door de bomen het bos niet meer.
En wou ik graag een ja of nee antwoord op mijn vragen als iemand dat zo weet. :)

Groeten Maarten
 
Heel kort door de bocht kun je weld-on hardtails en bestaande frames zonder kenteken niet of nauwelijks op kenteken krijgen.
 
Dus dan zou ik het best gewoon een bestaand frame met kenteken kunnen kopen
hardtaillen en Ssst.... tegen de RDW. :)

Mag je trouwens in een bijv Honda frame wel een yamaha blok hangen of mag dat niet?
 
Ik zou gewoon even rondkijken naar een bestaand hardtail frame met eigenbouwkenteken.

Een verlast frame voldoet niet meer aan het kenteken = voertuig zonder kenteken = onverzekerd rondrijden.
Ik rijd zelf ook met een kleine aanpassing aan mijn frame, maar zo'n hardtail valt wel een beetje op.

Op kenteken staat alleen de cylinderinhoud en het aantal cylinders vermeld. Zolang je dat ongeveer gelijk houdt (aantal cc's, niet ongeveer het aantal cylinders) kom je daarmee niet in de problemen. Dat geldt in trouwens ook voor het motorvermogen. Geen 150 pk blok onder een frame hangen waar oorspronkelijk 60 pk in zat.
 
Laatst bewerkt:
"Geen 150 pk blok onder een frame hangen waar oorspronkelijk 60 pk in zat."

Dat kan wel als je uiteindelijk alleen maar rondjes wilt rijden.... |(
 
Ik heb vandaag de rdw gebeld over hoe de regels zijn voor het omzetten van je sx650 frame naar een hardtail, want je last er eigenlijk gewoon een stukje aan waar eerst de oude vering zat.
Het volgende bleek.
Ze hebben een alleen regels omtrent het veranderen van de wielbasis (langerevoorvork en overige)
Maar niets over het verwijderen van de vering.
Ik kreeg dan ook te horen dat zolang je de wielbasis niet veranderd ze niets met je kunnen omdat daar geen ruichtlijnen of regels voor zijn.
Het enige wat wel kon was dat als je de wielbasis veranderd dat je dan naar lelystad moest voor een rijweggedrag keurig, die kost €300,- en het om laten zetten van je kenteken is €50,-
Dus voor diegene die van zijn standaart xs650 frame een hardtail wil maken, lijkt me geen probleem.
 
Ik heb vandaag de rdw gebeld over hoe de regels zijn voor het omzetten van je sx650 frame naar een hardtail, want je last er eigenlijk gewoon een stukje aan waar eerst de oude vering zat.
Het volgende bleek.
Ze hebben een alleen regels omtrent het veranderen van de wielbasis (langerevoorvork en overige)
Maar niets over het verwijderen van de vering.
Ik kreeg dan ook te horen dat zolang je de wielbasis niet veranderd ze niets met je kunnen omdat daar geen ruichtlijnen of regels voor zijn.
Het enige wat wel kon was dat als je de wielbasis veranderd dat je dan naar lelystad moest voor een rijweggedrag keurig, die kost €300,- en het om laten zetten van je kenteken is €50,-
Dus voor diegene die van zijn standaart xs650 frame een hardtail wil maken, lijkt me geen probleem.


Ik had de RDW ook al gebeld maar niemand wist daar iets fatsoenlijk te melden
kreeg alleen maar te horen dat je niks aan een frame mag doen.
Wielbasis veranderd idd niet dus das wel relaxt.

Thanx Maarten
 
Ik had de RDW ook al gebeld maar niemand wist daar iets fatsoenlijk te melden
kreeg alleen maar te horen dat je niks aan een frame mag doen.
Wielbasis veranderd idd niet dus das wel relaxt.

Thanx Maarten
Misschien ben ik achterlijk of zo hoor, maar je zet hierboven zelf neer dat je niets aan het frame mag doen.
Dan is het toch duidelijk.
Overigens als je hun site bekijkt en dan bij technische veranderingen, dan had je kunnen lezen dat het niet mag volgens de regelgeveing.

Ik zou gewoon een bestaande hardtail met kenteken aanschaffen en daar iets mee gaan doen. Dan ben je van alle gezeik af.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik achterlijk of zo hoor, maar je zet hierboven zelf neer dat je niets aan het frame mag doen.
Dan is het toch duidelijk.
Overigens als je hun site bekijkt en dan bij technische veranderingen, dan had je kunnen lezen dat het niet mag volgens de regelgeveing.

Ik zou gewoon een bestaande hardtail met kenteken aanschaffen en daar iets mee gaan doen. Dan ben je van alle gezeik af.

Dat kan, maar probkleem daarvan is (vind ik althans) dat je al €3000,- keijt bent voor een frame en dan heb je nog niets.
Ik heb mijn vraag voorgelegd bij de rdw en die schakelde me door met het technische gedeelte van de rdw.
En daar kreeg ik te horen dat ze maar een paar punten hebben waar je op gepakt kan worden.
En degene die golden voor een motor was, de wielbasis, de veiligheid van de motor die ze testen met een weggedrag test in lelystad.
En verder als je het blok gaat vervangen, maar er staat helemaal niets over het vervangen van je vering door een stug gedeelte.
 
Vering is afhangkelijk wat de fabrikant of importeur er over kan zeggen.
Laat je de swingarm zitten en vervang je de vering door een dikwandig buis of wat dan ook, dan vraag ik me af of je dat wel zou willen. Dat ziet er nl niet uit en rijdt bovendien sucks.
En een achterbrug/swingarm verwijderen en de achterkant in het geheel vervangen door een weld-on tail is een technisch ingrijpende verandering. Dus zal de motor opnieuw gekeurd moeten worden.


Zo heb ik het ook voorgelegd aan de RDW.
Ik heb hen uitgelegd dat ook de swingarm verwijderd wordt.
Toen werd het ineens een heel ander verhaal bij de RDW.
De enige oplossing was of een eigenbouwkenteken scooren, frame in eigen beheer bouwen en deze laten keuren (hoop kosten, tekeningen enz enz) of een hardtail bike aanschaffen.
In alle drie de gevallen is optie 1 de meest makkelijke, maar ook daar vraagd men tegenwoordig een hoop geld voor.

Ik zou uiteindelijk kiezen voor optie 3.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt optie 3 ook wel het beste als ik dat zo lees.
Eigenbouw kenteken schijnt ook niet echt makkelijk te zijn om te krijgen heb ik gehoord
Zou een 2dehands hardtail frame veel schelen met zo'n frame van L&L qua prijs.
En heeft daar iemand ervaring mee anders zou dat mischien nog de beste optie zijn denk ik zo.

Gr....
 
Dat kan, maar probkleem daarvan is (vind ik althans) dat je al €3000,- keijt bent voor een frame en dan heb je nog niets.
Ik heb mijn vraag voorgelegd bij de rdw en die schakelde me door met het technische gedeelte van de rdw.
En daar kreeg ik te horen dat ze maar een paar punten hebben waar je op gepakt kan worden.
En degene die golden voor een motor was, de wielbasis, de veiligheid van de motor die ze testen met een weggedrag test in lelystad.
En verder als je het blok gaat vervangen, maar er staat helemaal niets over het vervangen van je vering door een stug gedeelte.

ten eerste je mag idd je vering vervangen door een ridgid gedeelte echter alleen ZONDER laswerk aan je frame.
JE MAG GEWOON NIET LASSEN/SLIJPEN AAN JE FRAME!!!!!!!!!!!!
ten tweede waarom maken jullie je allemaal zo druk over de rdw het is niet de rdw waar je je zorgen om hoeft te maken maar je verzekering(als je een keer een ongeluk krijgt)


EDIT chopachop heeft evt. nog een xs650 met startwin frame en bijpassend kenteken te koop
 
Laatst bewerkt:
ten eerste je mag idd je vering vervangen door een ridgid gedeelte echter alleen ZONDER laswerk aan je frame.
JE MAG GEWOON NIET LASSEN/SLIJPEN AAN JE FRAME!!!!!!!!!!!!
ten tweede waarom maken jullie je allemaal zo druk over de rdw het is niet de rdw waar je je zorgen om hoeft te maken maar je verzekering(als je een keer een ongeluk krijgt)


EDIT chopachop heeft evt. nog een xs650 met startwin frame en bijpassend kenteken te koop

Wat moet je daarvor hebben, en heb je foto´s voor me.
Stuur maar naar wbakkum@casema.nl
Alvast bedankt
 
ten eerste je mag idd je vering vervangen door een ridgid gedeelte echter alleen ZONDER laswerk aan je frame.
JE MAG GEWOON NIET LASSEN/SLIJPEN AAN JE FRAME!!!!!!!!!!!!
ten tweede waarom maken jullie je allemaal zo druk over de rdw het is niet de rdw waar je je zorgen om hoeft te maken maar je verzekering(als je een keer een ongeluk krijgt)


EDIT chopachop heeft evt. nog een xs650 met startwin frame en bijpassend kenteken te koop


Dat is maar ten dele waar, aangezien de RDW aangeeft/ keurt of het allemaal veilig is.Goedkeuring van de RDW is doorslaggevend of je verzekering uitkeert ja of nee.
:Y
 
ten eerste je mag idd je vering vervangen door een ridgid gedeelte echter alleen ZONDER laswerk aan je frame.
JE MAG GEWOON NIET LASSEN/SLIJPEN AAN JE FRAME!!!!!!!!!!!!
ten tweede waarom maken jullie je allemaal zo druk over de rdw het is niet de rdw waar je je zorgen om hoeft te maken maar je verzekering(als je een keer een ongeluk krijgt)


EDIT chopachop heeft evt. nog een xs650 met startwin frame en bijpassend kenteken te koop


Voor mij het zelfde hoeveel moet je er voor hebben en heb je foto's
je kan ze sturen naar maarten_smetsers@hotmail.com

bvd Gr. Maarten
 
Dat is maar ten dele waar, aangezien de RDW aangeeft/ keurt of het allemaal veilig is.Goedkeuring van de RDW is doorslaggevend of je verzekering uitkeert ja of nee.
:Y


dat zeg ik,je hoeft je geen zorgen te maken over de rdw maar over je verzekering!
m.a.w. als de rdw je doorgeeft dat iets mag betekend nog niet dat je verzekering gaat uitkeren
 
dat zeg ik,je hoeft je geen zorgen te maken over de rdw maar over je verzekering!
m.a.w. als de rdw je doorgeeft dat iets mag betekend nog niet dat je verzekering gaat uitkeren

Als de rdw zegt dat iets mag dan kan de verzekering niet gaan lopen zeuren.
Het is namelijk de rdw die je een kentekenbewijs geeft, en als jij van de rdw een kentekenbewijs heb gekregen, met een meldcode dan is de chop gewoon verzekerd, je moet namelijk de meldcode doorgeven.
Dus als jij je xs650 heb aangepast naar een hardtail (weldon) en je gaat naar de rdw, dan kunnen ze je hoogstens vertellen dat je naar lelystad moet voor een weggedrag test omdat je wielbasis veranderd is en dan moet de veiligheid van de motor getest worden.

Onderstaand heb ik van de rdw site.

"Het deel van het frame met het oorspronkelijke identificatienummer moet u altijd bij de keuring inleveren. De herkomst van de onderdelen moet u kunnen aantonen aan de hand van documenten"

"Restauraties, reparaties en veranderingen aan samengestelde voertuigen kunnen zo ingrijpend zijn dat er 'nieuwe' voertuigen ontstaan. Vaak gaat het dan om een voertuig dat is samengesteld uit hoofdonderdelen afkomstig van twee of meer voertuigen met verschillende 'bouwjaren', bijvoorbeeld een andere carrosserie, chassis of frame"


Bovenstaande tekste geeft het ook al een beetje aan, je mag het hoofddeel niet veranderen.
Maar aangezien je het gedeeltje waar het blok inzit niet veranderd blijft daar ook het framenummer zitten.

"De identiteit van een voertuig kan bijvoorbeeld gewijzigd zijn doordat bij een samengesteld voertuig (te veel) onderdelen van een ander voertuig zijn gebruikt. Er vindt dan alleen (her)inslag van het VIN plaats wanneer de RDW de identiteit van het voertuig(onderdeel) aan de hand van documenten kan vaststellen"

Bovenstaand geeft ook aan dat als je teveel veranderd dat je een ander framenummer krijgt.
Nogmaals als je TEVEEL veranderd.


En onderstaande tekst geeft het volgens mij allemaal aan.

"De oorspronkelijke dragende constructie is gehandhaafd
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.

Als de RDW de wijziging goedkeurt, behoudt het voertuig zijn kenteken. Wel past de RDW dan de typeaanduiding op het kentekenbewijs aan.

Echter, als ook de aandrijving met één of meer onderdelen uit andere voertuigen is aangepast dan krijgt het voertuig een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Het voertuig valt in dit geval onder de regeling toelatingseisen individuele goedkeuring en moet daarmee voldoen aan de huidige toelatingseisen"
 
~
Als de rdw zegt dat iets mag dan kan de verzekering niet gaan lopen zeuren.
Het is namelijk de rdw die je een kentekenbewijs geeft, en als jij van de rdw een kentekenbewijs heb gekregen, met een meldcode dan is de chop gewoon verzekerd, je moet namelijk de meldcode doorgeven.
Dus als jij je xs650 heb aangepast naar een hardtail (weldon) en je gaat naar de rdw, dan kunnen ze je hoogstens vertellen dat je naar lelystad moet voor een weggedrag test omdat je wielbasis veranderd is en dan moet de veiligheid van de motor getest worden


jongens lees nou es goed,ik heb het niet over gekeurde fietsen (of veranderingen op kenteken)want dan is alles oke.
als je telefonisch of schriftelijk info opvraagt over veranderingen aan je fiets en je krijgt een positief antwoord van de rdw betekend dat nog niet dat je verzekering er mee accoord gaat.
en ja een verzekering is een verzekering en als ze ergens over kunnen zeuren zullen ze dat 100 procent zeker doen!
verder moet je maar gewoon doen wat je wil maakt mij niet een reet uit.
ik hou in ieder geval op met deze discussie want het is een verhaal zonder einde
 
Om er dan toch nog maar ff over door te gaan :) :) :)
Ik had de rdw noog een mailtje gestuurd deze:

Ik zou graag een Yamaha xs650 willen kopen en er dan een hardtail van maken maar nu is mijn vraag mag dat?
In principe veranderd er niks (wielbasis blijft het zelfde) maar word het achterstuk met de vering vervangen door een achterstuk zonder vering. Als voorbeeld hier een link: Cyclepsycho's New Yamaha Bobber Project

Graag hoor ik iets van u terug,
mvg M.Smetsers


En toen kreeg ik dit terug:

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Zolang u blijft voldoen aan hoofdstuk 6 van het voertuigregelement hoeft er geen keuring plaats te vinden.
In uw geval wijzigt de wielbasis niet dus hoeft er ook geen keuring plaats te vinden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Als ik dit zo lees dan lijkt het gewoon te mogen :)
 
Vaag hoor.

Ze hebben mij een paar jaar terug telefonisch doorgegeven dat ik géén kortere achterschokbrekers mocht monteren zonder herkeuring want dan veranderde de rij-eigenschappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan