kevlar jeans, bieden die echt bescheming?

Ik ben al eens onderuit gegaan en droeg toen de jeans met kevlar er in. Ik moet zeggen. ...het is stevig spul. De mijne is nu echt wel versleten dus ben aan het kijken voor een esquad.
 
Die kevlar/katoenweefsels worden ook voor schermvesten gebruikt.
Deze moeten aan vrij hoge (internationale)eisen voldoen.
En ze hebben zeer zeker zin.
Dus ja, kevlar broeken zullen zeker beter zijn dan gewone. ;)
 
zouden de kniebeschermers van zo'n broek schade kunnen brengen aan een autoportier waardoor die niet meer openkan?
 
Bij BikerOutfit in Amsterdam bezwoer de verkoopster dat één van hun kevlar jeans (ik meen van icon) gelijkwaardig of zelfs iets betere bescherming biedt dan een leren broek. Die jeans waren dan ook iets van 300-350€

zouden de kniebeschermers van zo'n broek schade kunnen brengen aan een autoportier waardoor die niet meer openkan?

Heb het nooit getest, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk tenzij je zo hard op de auto inrijdt dat je ook geen knie meer hebt, beschermer of niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij BikerOutfit in Amsterdam bezwoer de verkoopster dat één van hun kevlar jeans (ik meen van icon) gelijkwaardig of zelfs iets betere bescherming biedt dan een leren broek. Die jeans waren dan ook iets van 300-350€

Dat hangt van de kwaliteit van de leren broek af.
 
Prijs zegt inderdaad helemaal niest
Grote verschil zit em in de broeken met een kevlar lining of volledig kevlar.
Ook veel van dure "kevlar" broeken hebben alleen aramid/kevlar op strategische plekken, maar daaromheen heb je een probleem.
Heb zelf een van Evolution en dat is feitelijk een broek van kevlar met een denim laagje en "zakken" aan de binnenkant voor heup- en knee protectors. En dat terwijl ie destijds "slechts" €150 was.
Begin van t jaar ongeluk mee gehad, maar nergens iets van schade te zien of te voelen.
 
Kevlar is, hoewel moeilijk te knippen en te snijden, bij een val minder slijtvast dan een goede kwaliteit leer. Dit heeft te maken met de vezels in leer die in veel verschillende richhtingen liggen. Een kunstmatig weefsel heeft dit niet.
 
Ik draag een jeans van Rev it. Ben er onlangs mee op mijn plaat gegaan na een aanrijding. Geen schrammetje. Ik heb er wel de nieuwe zachte knieprotectie in zitten. Die zijn erg comfortabel en hebben hun werk prima gedaan.
 
Bij een val met mijn trapfiets, had ik 2 ontvellingen maar mijn gewone jeans slecht lichte beschadigingen.
Zou je bij kevlar jeans geen ontvellingen krijgen?
 
Ik durf best te zeggen dat ik aardig wat af weet van Kevlar Jeans, dus hier even de meest gestelde vragen op een rij met de antwoorden zoals ik altijd geweten heb.

- Wat is een motorjeans?
Een motorjeans is een broek welke verstevigd is. Meer niet. De manier waarop maakt het verschil. Zo kun je broeken kopen waar op bepaalde handige plekken kevlar is geplaatst. Dit zit dan op de slijtplekken als je valt (knieën, heupen, zijkant benen en billen). Dit kevlar helpt voor ongeveer 8 seconden glijden en zal niet scheuren. Wat veel mensen niet weten is dat kevlar wel warm wordt! Dus het hangt ervanaf of er ook een hitteschild stof is gebruikt of je je billen brand. De stof op de plekken waar geen kevlar zit is trouwens wel zeer stevig en kan aardig wat slijten hebben. Stiksels zijn vaak 2 of 3 dubbel. Dezelfde soort broeken worden ook gemaakt van onder tot boven met kevlar (en mogelijk hitteschild). Deze zijn een stuk veiliger, maar ook gelijk een stuk prijziger.
Dan heb je natuurlijk nog de beroemde broeken van o.a. Esquad met Armalith erin. DAT zijn die broeken die over de grond worden getrokken op vliegvelden en die er dan uitzien als een leuke jeans met een worn wassing. Of ze worden opgehangen met een hummer eraan... Dit materiaal, in combinatie met een hitteschild, is eruggg sterk! Echter vroeger was het materiaal erg stug en werden er een beetje "saaie" broeken van gemaakt. Ik heb stiekem al wat armalith broeken gezien voor seizoen 2017 en dit is zeer goed verbeterd, maar daar hou ik mijn mond nog even over :).
Dus in het kort: Kevlar 50% zonder hitteschild, kevlar 100% zonder hitteschild, beiden met hitteschild of Armalith. Natuurlijk zijn er nog meer materialen, maar die zijn min of meer vergelijkbaar met bovenstaande. Elk merk lijkt ook zijn eigen materiaalnamen te bedenken... ook erg verwarrend.

- Knieprotectie
Ja, en dan ga je met die motorjeans op je giechel. Okay, dat slijten zit dan wel goed (afhankelijk van je snelheid en het soort broek natuurlijk). Maar dan klap je met je knieën tegen de stoeprand. Au. Ja, heel veel au, want dat stofje doet natuurlijk niks tegen klappen. Dus het is zeer aan te raden knieprotectie te gebruiken. Tegenwoordig zit dat vaak in een zakje en is het op 3 hoogtes in te stellen, dus het zakt niet meer naar beneden zoals vroegah.
JA NATUURLIJK, een echt circuit pak met knie en scheenbescherming zal beter beschermen bij die klap op de stoeprand! Als je een hele losse jeans hebt zou de protectie niet verkeerd kunnen zitten bijvoorbeeld. Zijn deze jeans ontworpen voor dit soort klappen? Nee. Ze zijn zoiezo niet ontworpen voor op de weg ontpopte circuitrijders. Dat die ze dragen is eigen verantwoordelijkheid. Gewoon altijd blijven nadenken. En knieprotectie in je jeans doen, het zal altijd iets helpen. Elk voordeel heeft gewoon zijn nadeel, zo een leren pak zit gewoon een stuk oncomfortabeler op het terras bij een bak koffie dan een lekkere motorjeans...

- Leer of Jeans
Leer is ten alle tijden sterker als jeans, wat ze ook zeggen. Jaja, armalith is sterker dan jeans.... waarom rijd Rossi dan nog in een leren pakkie rond? IN HET ARMALITH MET DIE MAN! Nee. Leer zit strakker rond het lichaam, protectie blijft goed zitten en het heeft een betere slijtvastheid. Echter is Armalith of Kevlar MET hitteschild ook harstikke goed. Alleen gewoon niet mee op circuit gaan rijden.

- Vallen met hoge snelheid
Laten we nou even redelijk zijn. Als je op de openbare weg valt met een snelheid boven de 150 km per uur, maakt het weinig verschil of je een motorjeans draagt of een leren pak. Zeker met alle vangrails, stoepranden, lantaarnpalen en ook nog is medeweggebruikers die af en toe als een debiel rijden...

- Prijzen van motorjeans
Je kan een goedkope motorjeans al vinden voor ongeveer 150 euro. Niet al te veel soeps, maar prima voor de rustige rijder. Rond de €200 euro heb je al veel meer keus in modellen en is de veiligheid ook een stuk hoger. voor nog is 100 euro meer heb je wel al een 100% kevlar broek met hitteschild. of Armalith. Tis wel een bulb geld, maar die broeken zijn het absoluut waard. Tegenwoordig zijn ze er trouwens ook in leggingvorm, mocht het vrouwtje zelf ook rijden of achterop willen :). Staan nog leuk ook!
 
Ik denk dat het realistischer is om motorjeans te vergelijken met een textielen motorbroek dan met een leren motorbroek.

En zo denderend zijn die textielen broeken ook niet qua bescherming. Zelfde probleem eigenlijk als jeans, ze beschermen aardig tegen ontvelling door schuifschade. Maar de protectie die er in zit is vaak te beperkt en kan verschuiven.

Toch hoor ik nooit iemand twijfels hebben bij de bescherming van zijn textielbroek.
 
Ik denk dat het realistischer is om motorjeans te vergelijken met een textielen motorbroek dan met een leren motorbroek.

En zo denderend zijn die textielen broeken ook niet qua bescherming. Zelfde probleem eigenlijk als jeans, ze beschermen aardig tegen ontvelling door schuifschade. Maar de protectie die er in zit is vaak te beperkt en kan verschuiven.

Toch hoor ik nooit iemand twijfels hebben bij de bescherming van zijn textielbroek.
Volgens "Motorrad" (die testen echt alles) is een goede motorjeans veiliger dan een goedkope textelbroek en dat is eigenlijk ook logisch.
 
Volgens "Motorrad" (die testen echt alles) is een goede motorjeans veiliger dan een goedkope textelbroek en dat is eigenlijk ook logisch.
Bij mij gaan de protectoren van de ene broek naar de ander.
Van de textielbroek van het pak, naar de jeans en weer terug.
Protecties is daarmee gelijk, en verschuift bij beide evenveel of even weinig.

Eigenlijk zijn er maar twee verschillen:
1. het gebruikte materiaal
2. mogelijkheid voor plaatsen extra voering

En ik denk dat het materiaal in jeans gewoon goed vergelijkbaar is met het materiaal van de broek die bij het pak hoort. En in die vergelijking, kan het zomaar zijn dat kevlar beter scoort op scheuren en slijtage dan de materialen van een standaard motorbroek.

Ik denk ook dat een reguliere motorbroek overschat wordt. De meerwaarde zit m echt in protectie die je er kan doen (en moet doen, want anders is het weinig waard), de mogelijkheid van een voering en bij sommige modellen dat ze (een beetje) waterdicht zijn.

Overigens geldt natuurlijk voor motorjeans, dat de waarde als beschermende kleding zeer sterk omhoog gaat met het gebruik van protectie elementen, los van de schuurbestendigheid.

Ik heb twee gewone motorjeans. 1x waterdichte motorjeans en twee reguliere motorbroeken, waarvan 1 waterdicht.
 
Motome heeft daar een tijdje terug en stuk uitzending aan gewijd.
Zou je eens terug kunnen kijken, daar kwamen die broeken niet slecht voor de dag overigens.
 
Motome heeft daar een tijdje terug en stuk uitzending aan gewijd.
Zou je eens terug kunnen kijken, daar kwamen die broeken niet slecht voor de dag overigens.
HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/OEuGFez7bxg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/VCKDOhLnjDI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/JjCiURRm3eM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/BSg9CvsDszw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

De laatste, die heb ik recent er bij gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij gaan de protectoren van de ene broek naar de ander.
Van de textielbroek van het pak, naar de jeans en weer terug.
Protecties is daarmee gelijk, en verschuift bij beide evenveel of even weinig.

Of dat protectoren verschuiven ligt ook deels aan de pasvorm (ruimheid) van de broek lijkt mij?

En ik denk dat iedere "goede" leer/textiel/jeans broek beter is dan welke "goedkope" leer/jeans/textiel broek, in het kader van constructie, materiaal pasvorm etc. Dat je een leren broekj hebt is leuk, maar als de stiknaden na 15 cm schuiven al de geest geven doet het nog niets natuurlijk.

Ik denk niet dat textiel overschat wordt, de huidige materialen zijn wel erg goed (alleen kan je met een leren pak vaak na een schuiver gewoon doorrijden, een textiel kan in de kliko), en protectoren zou je (wordt bijna niet gedaan, maar toch) kunnen vervangen door goede. Bij textiel worden/moet je echter vanwege de multi-inzetbaarheid (zomer en winter) vaak concessies doen in het kader van de pasvorm, omdat die voering er in en uit moet kunnen. Bij rijden zonder voering wordt het bij veel pakken maar een los geheel, zonder dat daar adequate oplossingen voor zijn. In de winkel passen de meeste mensen alleen met de wintervoering erin en over hun normale kleding, komen thuis, wintervoering gaat eruit en men rijdt 85% van de tijd met een te groot pak.
Bij een jeans of een leren pak heb je dit (vaak) niet.
 
Laatst bewerkt:
Was 't maar zo'n feest... Had me hoop fysio en ziekenhuis afspraken gescheeld :+
Ach we hebben met plezier aan je herstel mee betaald :+
Maar wel mooi om te horen dat het werkt.
Tot welke snelheid garanderen(voor zover je dat kunt) bescherming?
 
Of dat protectoren verschuiven ligt ook deels aan de pasvorm (ruimheid) van de broek lijkt mij?

En ik denk dat iedere "goede" leer/textiel/jeans broek beter is dan welke "goedkope" leer/jeans/textiel broek, in het kader van constructie, materiaal pasvorm etc. Dat je een leren broekj hebt is leuk, maar als de stiknaden na 15 cm schuiven al de geest geven doet het nog niets natuurlijk.

Ik denk niet dat textiel overschat wordt, de huidige materialen zijn wel erg goed (alleen kan je met een leren pak vaak na een schuiver gewoon doorrijden, een textiel kan in de kliko), en protectoren zou je (wordt bijna niet gedaan, maar toch) kunnen vervangen door goede. Bij textiel worden/moet je echter vanwege de multi-inzetbaarheid (zomer en winter) vaak concessies doen in het kader van de pasvorm, omdat die voering er in en uit moet kunnen. Bij rijden zonder voering wordt het bij veel pakken maar een los geheel, zonder dat daar adequate oplossingen voor zijn. In de winkel passen de meeste mensen alleen met de wintervoering erin en over hun normale kleding, komen thuis, wintervoering gaat eruit en men rijdt 85% van de tijd met een te groot pak.
Bij een jeans of een leren pak heb je dit (vaak) niet.
Eensch.
En ook dat protectie goed moet passen. Anders weinig nut.
 
Terug
Bovenaan Onderaan