DAF 400's zijspan

stuurdemper heb ik geen nee.

zal wel kijken of ik het nodig vind, was de eerste keer beetje schrikken maar toen ging het wel.

misschien maak ik nog een keer een ed pols achtige constructie

ook met verkorte naloop wil het stuur slaan bij lage snelheden.
het wordt wel minder.
 
zonet verzekerd voor een euro of 30 per jaar *O*

heb zaterdag lampjes gekocht voor het zijspan die ik er wel bij vond passen.
vanavond of morgenavond even aansluiten dan maak ik wel een foto'tje hoe het er nu bij staat.

en dan kijk ik wel hoe het allemaal verder gaat.
 
gister verlichting aangesloten. alleen achterlampje zit nog geen remlicht in. daar moet ik nog een fittinkje in solderen voor een duplolamp.
t.z.t maak ik aan de voorkant nog een bullbar achtige beugel waar ik dan breedtestraler en verstraler op kan zetten.
foto maken ging gister niet meer want het was alweer vlug donker.

nog wel een klein vraagje:
als ik een linkse bocht maak (zeg maar een haakse) bij lage snelheid en ik geef wat veel gas dan verliest mijn voorwiel grip. is dat normaal bij een zijspan?
en wat kan ik daaraan doen? bredere band erop? ik heb het idee namelijk dat hij hem voor een beetje omhoog trekt ofzo.

maarja, er kan nog genoeg verbeterd worden natuurlijk, dit komt langzaamaan wel goed.
 
nog wel een klein vraagje:
als ik een linkse bocht maak (zeg maar een haakse) bij lage snelheid en ik geef wat veel gas dan verliest mijn voorwiel grip. is dat normaal bij een zijspan?
en wat kan ik daaraan doen? bredere band erop? ik heb het idee namelijk dat hij hem voor een beetje omhoog trekt ofzo.

maarja, er kan nog genoeg verbeterd worden natuurlijk, dit komt langzaamaan wel goed.

Ja dat is normaal, nog meer gas en het voorwiel komt helemaal omhoog 8-)
Bredere band?
nadelen:
wordt spoorgevoeliger
stuurt zwaarder

voordelen:
minder slijtage
zwaarder belastbaar.

In elk geval wordt de wegligging er niet beter op met een bredere band, eerder slechter.
Ik vind een echte motorband nog steeds het lekkerste sturen :Y
 
ik zet er zoiezo een iets breder stuur op want ik vind hem nu al best zwaar sturen.
van de week eens een paar kilo in de bak gooien en kijken hoe het dan gaat.

moet de zitting van het stoeltje nog maken dus voorlopig gaan er toch geen personen mee.

edit:
heb eens op de site van die Enigma gekeken en daar staat dit:
En op zo'n 4 cm naloop, dus de as staat ongevier 4 cm achter het afgetekende draaipunt, dat is wat ik zo'n beetje aanhoudt. Meer naloop stuurt zwaarder en geeft meer stabiliteit, minder stuurt lichter maar wordt ook instabieler.

nu heb ik met originele vork dus meer naloop. dat betekend dus dat ik weliswaar zwaarder stuur maar wel stabieler gedrag heb. is het licht sturen dan de enige reden om de naloop te veranderen? en dan doel ik op een Ed Pols constructie.
dat een schommelarm als voordeel heeft dat hij stabieler is dat weet ik.
 
Laatst bewerkt:
het driften in bochten is afhankelijk van de gewichts/voorloopverhouding.
met meer voorloop kan je het verminderen.
omdat je met een lege bak rijd wordt het nog erger.
op zich is het voorwieldriften niet erg, je leert er mee rijden en op anticiperen.

als je nu naar beneden kijkt als je een bocht neemt zie je dat het voorwiel in een heel andere richting wijst dan je stuur doet vermoeden.
je bent de vorkpoten aan het torderen.
de voornaamste reden voor een naloopverkorting is ook om dat tegen te gaan, je blijft namelijk keerringen vervangen.
met minder naloop stuurt hij lichter en tordeer je minder.
als je dit met pols platen doet ondervang je dit.
met een swing arm elimineer je de hele telescoop en dus ook de keerringen.
je kan dan ook gelijk de vering van de remmen loskoppelen en bent van het duiken af.
bovendien kan je gelijk een autowiel gebruiken.

het nadeel van een swing arm is dat de naloop verandert bij het inveren.
ik vind dat wel overkomelijk, zoveel als een telescoop duikt hij niet meer.
 
als je nu naar beneden kijkt als je een bocht neemt zie je dat het voorwiel in een heel andere richting wijst dan je stuur doet vermoeden.
je bent de vorkpoten aan het torderen.

Daarom had ik ook nog een Voorvorkstabilisator erop gemonteerd!
In combinatie met de Demper en de iets doorgestoken Vorkpoten was er best mee te sturen :Y
Alleen te zwaar voor Mevr. Bachus!!
 
Ik ben even een beetje aan het Kl....n geweest met de Foto.
Als je goed kijkt zie je de Stabilisatoor en de Klem voor de Stuurdemper.

full
 
je kan dan ook gelijk de vering van de remmen loskoppelen en bent van het duiken af.
bovendien kan je gelijk een autowiel gebruiken.

het nadeel van een swing arm is dat de naloop verandert bij het inveren.
ik vind dat wel overkomelijk, zoveel als een telescoop duikt hij niet meer.

Ben het met deze sprekert een keer eens(punt)

Alleen in bochten merk je het grote voordeel van naloopverkorting en inderdaad bij hard remmen veranderd hij iets.
Maar wanneer merk je nu dat je naloop groter wordt, dus de kracht op je stuur die je uit moet oefenen?
In de bochten.

Wel in bochten wil je helemaal niet hard in de voorremmen hangen
bij recht ga je dat doen as die pl@#$%$#^bak omhoog komt wanneer dat niet de bedoeling is
bij links wil je helemaal niet hard remmen want dan duikt die zelfde pl@#$%$#^bak met zijnen snuit op de grond en is het rollenbollen

aldus het standpunt van ikke
 
bedankt voor ieders mening :}

ik zal voor me voorvork dan in eerste plaats een stabilisator maken. als ik mij niet vergis zit er in het voorspatbord wel iets wat daarop lijkt maar die zal ongetwijfeld te slap zijn.
ik ben ook al op zoek naar een stuurdemper.
misschien dat ik mijn stuur ook breder maak, dan stuurt het ook niet zo zwaar.

als dank voor alle tips en truuks hier dan een paar foto's :P
dsc01242xp2.jpg

dsc01243xv7.jpg

dsc01244dy7.jpg

dsc01245ev6.jpg

dsc01246qy5.jpg

dsc01247rm4.jpg



kom maar op met je critische kijk hierop ;) :9 :+
 
bedankt voor ieders mening :}

ik zal voor me voorvork dan in eerste plaats een stabilisator maken. als ik mij niet vergis zit er in het voorspatbord wel iets wat daarop lijkt maar die zal ongetwijfeld te slap zijn.
ik ben ook al op zoek naar een stuurdemper.
misschien dat ik mijn stuur ook breder maak, dan stuurt het ook niet zo zwaar.

als dank voor alle tips en truuks hier dan een paar foto's :P
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


kom maar op met je critische kijk hierop ;) :9 :+


Eerst dit, het ziet er heel goed uit alleen de Kleur mocht anders :Y

Dat Stuk Blik in het Spatboord helpt niets :N
een Stuurdemper van een VW bij de Sloop kost 10,00 euro en nieuw iets van 35 euro
daar hoef je dus niet op te besparen!!
 
Ben het met deze sprekert een keer eens(punt)

Alleen in bochten merk je het grote voordeel van naloopverkorting en inderdaad bij hard remmen veranderd hij iets.
Maar wanneer merk je nu dat je naloop groter wordt, dus de kracht op je stuur die je uit moet oefenen?
In de bochten.

Wel in bochten wil je helemaal niet hard in de voorremmen hangen
bij recht ga je dat doen as die pl@#$%$#^bak omhoog komt wanneer dat niet de bedoeling is
bij links wil je helemaal niet hard remmen want dan duikt die zelfde pl@#$%$#^bak met zijnen snuit op de grond en is het rollenbollen

aldus het standpunt van ikke

En hier ben ik het weer helemaal mee eens :Y

:^ voor alle Zekerheid ;)
 
@ts

Ik heb nog een nieuwe stuurdemper liggen. Heb ik over.
Het is wel een korte, maar ik weet niet of je intresse hebt?
 
ik heb je een mailtje gestuurd. :)

bedankt voor de reacties, ik zal jullie op de hoogte blijven houden van veranderingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan