Blokschade FZR600R?

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Helaas moet ik dit topic openen -O-

Net een rondje wezen rijden, na een kilometer of 20 lekker aan het doorgassen. Bij 50km begint er in mn blok ineens iets zacht te tikken, steeds luider.

Kenmerken:
- Minder vermogen;
- Boven 2000tpm tikken, stationair niet;
- Tikken gelijkmatig met het toerental;
- Bij belasting zijn de tikken minder hard;
- Geen knallen ofzo in de uitlaat;

Persoonlijk denk ik dat er iets met de kleppen is. Een klomme klep ofzo of een klepveer wat stuk is Wat denken de kenners? Inmiddels is bekend dat er een bigend-lager + krukas aan gort is.
 
Laatst bewerkt:
Een geluid herkennen op een forum blijft moeilijk,Iemand die er verstand van heeft naar laten luisteren.
Ik zou in ieder geval nog niet mee rijden,Een bigend die naar buiten komt staat zo slordig.
 
Hmm dit is geen typisch iets voor de FZR, is het echt een tik of meer een kloppend geluid?

Tikt hij sneller als je gas geeft, en hoe plotseling werd het tikken en vermogensverlies erger?

Tot nu toe denk ik aan een klep waar iets mis mee is, maar dan zou ik niet verwachten dat je zomaar door kunt rijden of dat het ineens ontstaat. Dat gaat nameijk geleidelijk, of als er een breekt maar dan rijd je niet meer.
 
Het is echt tikken.

Ik dacht misschien zijn mijn kenmerken herkenbaar voor big-end lager of klep.

De tikken komen iig uit het blok, of het de kop is of het bigend kan ik niet horen, maar ik haal komend weekend het blok eronderweg en dan zal ik het resultaat wel posten hier. Ik kan wel een beetje sleutelen en heb het gereedschap wel dus het komt wel goed hoop ik.
 
Als jij big-end schade hebt (wat het heel goed zou kunnen zijn aan je klacht te horen) dan liggen er koperkleurige schilfertjes in je carter.

Makkelijke inspectie: Haal de carterpan er 's onderuit en kijk wat er in de binnenkant op de bodem ligt.

Liggen daar de schilfertjes in dan weet je genoeg helaas.


Als je geluk hebt alleen drijfstanglagers vervangen (moet wel het hele blok voor uit elkaar helaas) maar als je pech hebt zitten er ook krassen in de kruktap en moet je een andere krukas zien te vinden.

Ik heb al tientallen van die blokken gerepareerd met o.a. dat soort schade's, krukas heb ik ook wel liggen maar dat is iets waarvan ik hoop voor je dat je het niet nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Carterpan eerst.


Haal het kleppen deksel eraf en je zit tegen de nokkenassen aan te kijken en meer niet.

Wat verwacht je daar te gaan zien wat het tikken zou kunnen veroorzaken? Kromme kleppen zie je daar echt niet hoor.



Heb nog niet zo gek lang geleden een FZR1000 uit elkaar getrokken waar 2 bigend lagers kompleet aan stront lagen. Die hoorde je stationair niet eens tikken/bonken, maar ook pas vanaf een paar duizend toeren.

Carter lag al vol gruis, dat zijn de restanten van je lagerschaaltjes.
 
Laatst bewerkt:
FZRene heeft gelijk.. Koperkleurige deeltjes -O- .

Foto van de carterpan:

full


Nu moet dus het blok helemaal open. Dit is op zich wel goed te doen of niet? Kan ik de zuigers laten zitten?

Ik heb een jaar terug eens een cillinderkop van een GS500 vervangen dus ik durf het wel aan. Tips zijn in ieder geval welkom.
 
Kop en cilinderblok zullen eraf moeten om een paar bouten los te draaien die de carterdelen op elkaar houden.
Deze zijn pas zichtbaar en bereikbaar als het cilinderblok eraf is.


F.
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik ben lekker aan de gang geweest vandaag.

Bij het afhalen van de cillinders kon ik al voelen wat de boosdoener was. De 3e drijfstang had veel meer speling dan de andere 3 en liep zwaarder.

Het verrotte lager
full
 
Laatst bewerkt:
Wat zeggen jullie ervan? Is dit te repareren of is mijn blok hierbij overleden. De rest van het blok is gewoon goed (kop en cillinders enz).

Wel hebben lagers van de krukas (dus niet van de drijfstangen) rare vegen. Even een foto:

full


Is dit normaal? En ik lees ook altijd dat je de oorzaak moet achterhalen. Wat kan bij mij de oorzaak zijn geweest??
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt je krukas toch behoorlijk beschadigd op de kruktappen en dat zeg ik niet omdat ik er 1 heb liggen maar omdat ik er al tientallen met vergelijkbare schade opengehad heb.

full


Dit is dus echt niet goed hoor!.

Zoals gezegd, ik zou effe moeten kijken maar ik heb volgens mij een hele goede krukas liggen van een 600R. kan je van me overnemen voor 65 euro, als iemand dat serieus teveel vindt mag hij het hier zeggen.

Die vlekjes in de lagerschalen is niets bijzonders, maar ik zou er toch een paar nieuwe schaaltjes in zetten, kun je deze meteen in de juiste tolerantieklasse bestellen als je eventueel mijn (of die van een ander) krukas erin zet, die moet je even paren met de toleranties van de lagerboringen in het blok (is niet zo moeilijk).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan