Checklist aanschaf eerste motor

Gooly

Die hard MF'er
11 feb 2003
578
0
Den Haag
[edit]
Ik had hier aanvankelijk een incomplete checklijst staan, waar mede forummers op hebben gereageerd (zie hieronder)
Voor het 'archief' heb ik deze incomplete lijst vervangen voor de lijst die ik uiteindelijk heb gebruikt. Mocht iemand achteraf op het forum op zoek gaan naar een dergelijke checklijst, dan krijgt hij of zij tenminste een betere lijst dan hier eerst stond :)
[/edit]
Checklist:
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
•      De velg. (beschadiging velgrand)
•      Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
•      Werkt de voorvering soepel?
•      Staat van de remblokken
•      Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
•      Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
•      Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
•      Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
•      (val)schade aan het stuur?

Achterkant
•      Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
•      De velg (beschadiging velgrand)
•      Zit er speling op het achterwiel?
•      Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
•      Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
•      Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
•      In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.

Motorblok
•      Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
•      Water lekkage?
•      Rubberen leidingen bros?

Diversen
•      Zit er roest op de motor?
•      Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
•      Afstelling koplamp in orde?
•      Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
•      Laat de dagteller zich resetten?
•      Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
•      Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

Motor
•      Start soepel met koude motor?
•      Stationair geluid hapert niet?
•      Stationair toerental niet te hoog?
•      Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn



Proefrit
•      Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
•      Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
•      Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
•      Maakt de transmissie zingende geluiden?
•      Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
•      Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
•      Remt goed?
•      Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
•      Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
•      Zijn alle sleutels voorhanden?
•      Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
•      Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)

 
Laatst bewerkt:
Waar moet je op letten als je een nieuwe motor koopt? Hier is een lijst die je kan helpen bij het beoordelen van een tweedehands motor. Voor het eerste gedeelte van de lijst hoef je alleen maar om de motor heen te lopen. Komt hij hier doorheen, dan kun je verder met het tweede gedeelte van de checklist: de proefrit. Veel succes!

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
--------------------

Van: motozoom.nl

Mooi overzichtelijk lijssie gemaakt trouwens. Kan hem zo aanvullen nu.
 
Tnx!
Ik heb er weer een boel uitgehaald, en mijn lijstje checkpunten bijna verdubbeld.
Ik ben van plan redelijk 'streng' te controleren, omdat dit exemplaar volgens mijn onervaren oog wel erg goedkoop is. Voor het budget van 4000 euro kom ik voornamelijk '93ers tegen met minstens 30000 op de teller. Dit is een '95er met slechts. 12500 op de teller.
 
Neem een vriend,vriendin mee met een brok kennis van motoren.

Kan ook helpen. en stelt net ff andere vragen aan zo'n verkoper die meestal maar 1 ding wil.
 
Vraag de verkoper of ie de motor zelf zou kopen voor dat bedrag!
Aan z'n antwoord kun je vaak wel iets opmaken.....
Zorg in ieder geval dat je minimaal 3 maanden garantie krijgt. Sommige bedrijven geven onder een bepaalde verkoopprijs geen garantie......dan zou ik me dus echt zorgen gaan maken.

Succes ermee!

p.s. Wat voor type motor is het? Misschien heeft het zin om bij de betreffende merkenclub te kijken op hun website! Daar (of in het forum) staat ook vaak hele zinnige informatie!!!
 
Goeie vraag, dat zal ik zeker doen. Ik was er zelf nooit op gekomen om dat te doen :) Het gaat overigens om een Kawasaki vn 750 en ik krijg idd precies 3 maanden garantie.
Over die vriend meenemen, dat gaat helaas niet lukken. Aanvankelijk had ik een vriend van me bereid gevonden die al 10 jaar rijdt, en inmiddels al 4 keer een nieuwe motor heeft aangeschaft, maar op het laatste moment moest ik wegens omstandigheden op mijn werk de afspraak met de dealer verzetten, en het duurde 4 weken voordat we onze agenda's weer gelijk konden zetten. Noem me dom, maar over 4 weken is 't fietsje waarschijnlijk al lang verkocht. Ik ga dus maar alleen, met mijn checklijstje :)
Op zich zal het best goed gaan. Het enige waar ik misschien tegen aan kan lopen is het interpreteren van mankementen ("OK, dit ziet er niet goed uit, maar is het simpel te verhelpen, of komt dit nooit meer helemaal goed?)
Als ie b.v. ergens olie lekt, dan laat ik 'm gelijk staan, maar ik heb b.v. ook het advies gelezen: "Let ook op de voetsteunen. Zijn die ernstig beschadigd, of juist fonkelnieuw, dan kan dit op een valpartij of racen duiden" (racen met een vulcan? :P ) Merk ik dan geen problemen tijdens de proefrit, dan zal ik denken: OK, iemand is met dit ding op zijn bek gelazerd, of er is mee geraced, maar hij rijdt prima, dus meenemen dat ding :)
Dus wat dat betreft kan ik me eventueel nog vergissen.

Maar ik moet zeggen, de dealer is erg cooperatief en meedenkend. Ik heb b.v. zelfs nog geen helm (bewust, want ik wil alles: helm, jas, broek en laarzen op de motorbeurs aan gaan schaffen) en hij zegt: "geen probleem voor een proefrit, ik heb hier wel een paar helmen liggen, dus je maat zal er wel bijzitten"
 
Laatst bewerkt:
Tjek of het frame recht is!!

hoe doe je dit? rij een klein stukje (stapvoets), en probeer het stuur los te laten, trekt de motor links of rechts uit.. NIET kopen

Mijn oom was met me meegeweest om mijn huidige motor te checken toen... en die kwam stapvoetsaanrijden met losse handen. dat betekende dus dat de motor geen krom frame heeft.

suc6 met je aankoop!!!

Sander
 
Belofte maakt schuld :)

Het viel niet mee om als leek een motor te controleren, maar m.b.v. mijn checklijstje is het redelijk gelukt. Ik heb er in totaal ongeveer anderhalf uur de tijd voor genomen (inclusief proefrit van 15 minuten)
Het ging om een Kawasaki vn 750 uit 1995 met 12500 km op de teller.
Er zat 3 maanden garantie op en moest E 3950,- kosten
Op nagenoeg alle punten scoorde hij goed. Ik ben 3 punten tegen gekomen:

Het eerste was: Voorband is nog goed, maar is bijna aan vervanging toe (ongeveer 1,5 mm profiel) OK, kan ik mee leven, het is per slot een tweedehandsje en het is geen gevaarlijke toestand. (bovendien is de achterband nog bijna nieuw )

Het tweede punt vond ik moeilijker te beoordelen: Ik ontdekte dat de voor en achter richtingaanwijzers aan de linker ("standaard-")kant beiden enigzins naar beneden stonden gebogen, beiden in dezelfde hoek. Volgens mij kan dat er op duiden dat het ding ooit om is gegaan. Daarom ben ik op zoek gegaan naar meer sporen van omvallen (voetsteuntjes, vorkpoten, stuur en handgrepen) maar heb verder niets kunnen vinden. Ik kreeg ook niet de indruk dat deze recentelijk vervangen waren, want b.v. de voetsteuntjes zagen er gewoon gebruikt uit. Verder was er geen valschade of roest te ontdekken. Ook bij het proefrijden bleek niet dat er iets niet helemaal recht zat. (Heb ook een paar keer een paar meter met losse handen gereden) Ik heb daar maar uit geconcludeerd dat hoewel hij misschien ooit om is gevallen, er verder geen nadelige gevolgen door zijn ontstaan.
Volgens de dealer kon de stand van de richtingaanwijzers ook te maken hebben met de motor ergens dicht tegen aan zetten waardoor de richtingaanwijzers enigzins verbogen zijn, omdat ze flexibel vastzitten. (Je kunt ze idd alle kanten uitduwen) Maar die informatie heb ik maar ter kennisgeving aangenomen ;)

Het derde punt was dat de snelheidsmeter en km teller niet werkten. Die worden zonder extra kosten gerepareerd. Maar ja, hoe lang zijn die al kapot vraag ik me dan af :? (ivm km stand van 12500) De dealer moest toegeven dat ie het zelf ook niet wist. ("Anders had ie het nu wel gedaan" zei hij)

Ik ben overigens erg te spreken over de dealer. Hij was erg vriendelijk en meewerkend. Toen ik het voorwiel even rond wilde draaien, en een beetje stuntelig met een arm de voorkant omhoog zat te drukken terwijl ik met de andere het wiel probeerde te draaien, ging hij op de buddy zitten zodat het voorwiel omhoog kwam. Ik probeerde hem te starten, maar geen teken van leven uit de accu. Zonder dralen werd de accu onmiddelijk voor een nieuwe vervangen (uiteraard zonder extra prijs) Ik informeerde nog of alleen opladen niet genoeg was. Antwoord :"Nee, ik zie dat deze accu zijn beste tijd wel zo'n beetje heeft gehad"

Hij heeft me verder alle tijd gegeven die ik wilde hebben om het ding te checken. Hij liet me ook rustig alleen mijn lijstje checken. Af en toe kwam hij informeren of ik vragen had, en of hij iets kon doen, en verdween dan weer.
Wat ik ook wel positief vond was dat hij zei dat hij verder nog helemaal niks aan de motor had gedaan: ("Ik heb er nog geen tijd voor gehad, Zoals ie daar staat, zo heb ik hem gekocht") En dit bleek te kloppen, bleek b.v. uit het voorbeeld van de lege accu en de km teller. Ook voelde ik meteen onder het blok, en dat bleek ijskoud te zijn.

Tijdens de proefrit geen rare dingen gemerkt of gehoord. Ik heb helaas alleen niet voluit kunnen rijden tijdens de proefrit. Er was geen snelweg in de buurt, alleen een provinciale weg met flitspalen. Ik heb daar alleen heel even met een vaartje van, wat volgens mij ongeveer 110 was gereden (de snelheidsmeter was dus stuk). Verder een stukje stapvoets gereden, paar hele kleine stukjes met losse handen, beetje geslalomt, en 2 keer de remproef geoefend en dat ging allemaal prima.

Tja, en toen moest de knoop door.
Ik heb het maar gedaan *D
 
Laatst bewerkt:
Nou hieperdepiep gefeliciteerd dan!!!!!

Ik denk dat weinig mensen zo uitvoerig hun 'nieuwe' motor hebben gekeurd voordat ze um kochten.... Vaak is het toch een kwestie van liefde op het eerste gezicht.
Heb je nog wat van de prijs af kunnen 'lullen'? Of accessoires erbij?
En heb je al een piccie???

In elk geval heel veel rijplezier......met goede kleding is het nu prachtig weer om te rijden! En anders nog maar even wachten tot de lente!!!
 
Ik moet zeggen dat alles wat aan 'checkpunten' op papier staat, in het echt gewoon door vlug te kijken en proefrijden gecontroleerd worden.
In het begin werd ik ook helemaal maf, wow, al die technische dingen bekijken of ik wel een goede motor koop.
Wel, als je een motorrijder met je meeneemt, of een voertuigtechnisch-persoon, dan kom je al een heel eind.
Een rondje om de motor, beetje routine naar de staat van de onderdelen kijken, en als je 'm mooi vind en de prijs is goed, dan maak je een proefrit, je start het ding, je denkt als je terugkomt van de proefrit of je wat opgevallen is tijdens het rijden. Kijk of er nog rare dingen aan de motor opvallen, zoals een raar met plakband bewerkte kabelboom als voorbeeld, of lamgedraaide boutkopjes/schroeven,
Ga onderhandelen over eventueel nieuwe banden of remblokken...
Als de proefrit verder goed is en de motor is optisch te vertrouwen; de rest wat je tegenkomt is garantie..
 
Dank je, dank je :}
Ik ben op de aanwijzing/tip afgegaan die roestendoenze me had gegeven op mijn andere topic (Eerste motor: tweedehands Kawasaki VN 750) en dat is em geworden ook. Gewoon via www.motoroccasion.nl.
Plaatje (rechtstreeks van internet gepikt *D ):
full

De dealer was Hazebroek Automotive uit Almelo. (yep het hele end van Almere naar Almelo per trein afgelegd, maar het was de moeite waard)

Overigens bedankt peter voor je tips, ik heb je reacties in mijn andere topic ook gelezen. Jammer dat ik het niet wist voor ik naar Almelo ging, dan had ik nog meer tijd nodig gehad daar }) Maar ook nuttige tips voor de toekomst.
Hoes, helm, broek, jas, handschoenen, laarzen, wil ik allemaal aanstaande zaterdag aanschaffen op de motorbeurs. En wie weet wordt een van mijn volgende motoren wel een Bandit :) (Het is een van de weinige Suzuki's die ik echt mooi vind) Maar voorlopig ben ik tot over mijn oren verliefd op mijn Kawa :)
Het was overigens wel vreemd, dat testen. Met kloppend hart en een raar gevoel in mijn buik alsof ik 'm (haar?) wel kon zoenen, mezelf steeds dwingen om objectief mijn lijstje af te handelen. daarom was dat lijstje ook wel een goed middel. Ik denk dat ik zonder lijstje alleen maar had geroepen: "Ik wil em, ik wil em" hehe
 
Gaaf ziet er erg goed uit op dat plaatje!
Ik hoop binnenkort ook op die manier een motor te gaan kopen. Maar eerst mijn a-tje nog.
Veel toer-plezier en veilige km's toegewenst!
:]
 
• Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)


Is dat erg? :+

Meestal een gevolg van te arme afstelling van de carburateurs.
of van valse lucht in de uitlaten.
De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn open uitlaten/gaten geboord in de dempers.
Of niet goed aansluitende uitlaatpakkingen.

Niets echt ernstigs dus, meestal hooguit irritant (of je vind het juist mooi/leuk)
 
Ik vond pas net deze checklist, begraven in de diepte van Choppers.
Omdat deze lijst voor alle motoren geldt, en omdat iedere motorkoper
'm zou moeten lezen, mag dit topic best permanent bovenaan TKA staan.

Checklist:
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
* De velg. (beschadiging velgrand)
* Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)

Olie, en met name een ring van vuil en olie, op de chromen binnenpoot
van de demper wijst op lekkende keerringen. Dit is slecht voor de
werking van de demper, en lastig en duur om te repareren.
Beschadigingen in het chroom zijn een garantie dat de keerringen
binnenkort stuk gaan.

Een spatbord dat niet evenwijdig met het wiel loopt kan ook krom
zijn. :)

* Werkt de voorvering soepel?
* Staat van de remblokken
* Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
* Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.

Speling op het balhoofd controleer je met de motor van de bok en
tussen de benen. Voorrem inknijpen en het stuur de vering induwen. Je
mag alleen beweging voelen evenwijdig aan de voorpoten.

* Draait de voorvork soepel van links naar rechts?

Let vooral op of er rechtuit geen stand is waar het stuur vanzelf in
lijkt te vallen. Gebeurt dat wel, of draait het stuur haperig, dan
zijn de balhoofdlagers versleten.

* Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)

Let ook op de kleur van de remvloeistof, indien van toepassing ook van
de achterrem, en ook van de hydraulische koppeling. De vloeistof moet
transparant zijn met een licht gelig kleurtje. Oranje of bruine
vloeistof had allang vervangen moeten worden, en zegt iets over de
algemene staat van onderhoud van de fiets.

* (val)schade aan het stuur?

Achterkant
* Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)

Nee. Deze streepjes zijn in de praktijk waardeloos. Beter is langs de
wielen te kijken, zoals hieronder al in de checklist staat. Nog beter
gaat het met een lat ter lengte van de motorfiets, maar die heb je
niet altijd bij je. :)

* De velg (beschadiging velgrand)
* Zit er speling op het achterwiel?
* Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
* Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)

Dit gaat denk ik over een trommelrem. Voor een schijfrem achter zie
hierboven over remblokken en remvloeistof.

* Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
* In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.

Is de ketting gesmeerd? :)

Motorblok
* Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
* Water lekkage?
* Rubberen leidingen bros?

Controleer ook of het motorblok stevig in het frame hangt. :)

Diversen
* Zit er roest op de motor?
* Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
* Afstelling koplamp in orde?
* Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
* Laat de dagteller zich resetten?
* Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
* Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

Motor
* Start soepel met koude motor?
* Stationair geluid hapert niet?
* Stationair toerental niet te hoog?
* Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn



Proefrit
* Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
* Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
* Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)

Dit is niet noodzakelijk een probleem in de uitlaat, waarschijnlijker
is een fout in de afstelling van het benzine/lucht-mengsel. Deze fout
kan schadelijk zijn voor het motorblok.

Ook stotteren, haperen en bokken bij het accelereren vanuit alle toerentallen
duidt vaak op een verkeerde afstelling.

* Maakt de transmissie zingende geluiden?
* Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
* Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
* Remt goed?
* Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)

Je moet dan wel zelf recht op de fiets zitten, anders is het niet
eerlijk. :)

Het af en toe en bij alle snelheden loslaten van het stuur (handen er
wel vlak boven houden!) kan ook andere problemen boven water krijgen.
Zo vond ik daardoor eens op een Fireblade een slecht gebalanceerd
voorwiel, waardoor het stuur boven de 80 kph begon te schudden.

* Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
* Zijn alle sleutels voorhanden?
* Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
* Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)

Wat ik hierboven gemist heb:

* Is de uitlaat heel? Geen lekkages? Haal met draaiende motor een hand
vlak langs de hele uitlaat om het ontsnappende gas te voelen. De
uitlaat niet aanraken want die voel je ook!

* Vraag naar verbruik van benzine, olie en indien van toepassing
koelvloeistof. Vraag ook naar de juiste bandenspanning voor deze
fiets. Hier zeggen de antwoorden ook veel over de verkoper.

* Als de vering en demping voor of achter instelbaar zijn, is het
verdacht als die in een uiterste stand staan.

* Als je de motor voor of achter optilt, moet de vering iets uitveren
voordat het wiel loskomt van de vloer.

* Als je de vering induwt en loslaat, moettie in een keer terugkomen
en niet gaan stuiteren.

* Problemen aan een motorfiets hoeven geen reden te zijn 'm niet te
kopen. 't Is wel een reden om heftig in discussie te gaan over de
prijs, en om tijd en geld te reserveren om de problemen weg te
werken.

Groeten,

Bahco.
 
in de openingspost staat zonder handen rijden nog niet. Erg handig om te doen dan zie je direct of hij uitgelijnd is. En remmen: nijpen en zien of hij ergens stopt als je kan blijven nijpen zijn de leidingen waarschijnlijk versleten. Remblokken controleren vind ik ook niet direct
 
remblokken zitten vaak aan de wielen :)

nij·pen (onovergankelijk werkwoord; neep, heeft genepen)
1 (vooral van benauwende omstandigheden) kwellen
2 (in België, niet algemeen) knellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan