Beginnende motorrijdster (>25kw): welke motor?

psycha

Rookie
26 okt 2007
27
0
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Ik zal vast niet de eerste zijn die op dit forum deze vraag post, maar zo snel kon ik niets vergelijkbaars vinden. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Als het goed is heb ik in januari a.s. mijn motorrijbewijs in mijn zak. Nou is het zo dat ik motorrijden heel fijn vind en ik wel weet wat ik er qua uiterlijk mooi uit vind zien (choppers dus!), maar qua techniek etc ben ik echt helemaal niet op de hoogte. Ik kick dus ook niet op bepaalde getallen of merken, maar wil gewoon iets wat bij me past.

Ik zou graag een beetje uitleg krijgen over wat precies het verschil is tussen cc, pk en kw en hoe ik bepaal wat dan bij mij past. Ik les nu op een 550 cc volgens mij.

Uiteraard ken ik wel mensen die met me mee kunnen om daadwerkelijk naar motoren te gaan kijken, maar ik vind het wel fijn om een beetje beslagen ten ijs te komen.

Alvast bedankt!

Mirjam
 
Hallo allemaal,

Ik zal vast niet de eerste zijn die op dit forum deze vraag post, maar zo snel kon ik niets vergelijkbaars vinden. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Als het goed is heb ik in januari a.s. mijn motorrijbewijs in mijn zak. Nou is het zo dat ik motorrijden heel fijn vind en ik wel weet wat ik er qua uiterlijk mooi uit vind zien (choppers dus!), maar qua techniek etc ben ik echt helemaal niet op de hoogte. Ik kick dus ook niet op bepaalde getallen of merken, maar wil gewoon iets wat bij me past.

Ik zou graag een beetje uitleg krijgen over wat precies het verschil is tussen cc, pk en kw en hoe ik bepaal wat dan bij mij past. Ik les nu op een 550 cc volgens mij.

Uiteraard ken ik wel mensen die met me mee kunnen om daadwerkelijk naar motoren te gaan kijken, maar ik vind het wel fijn om een beetje beslagen ten ijs te komen.

Alvast bedankt!

Mirjam
Hoi Mirjam,
Succes in Januari.... (Brr...)

Een eerste van zeer waarschijnlijk vele antwoorden zal ik maar geven.
De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor (het aantal cc, cubic centimeters) wordt hier in Europa in kubieke centimeters opgegeven. Deze inhoud is de som van het slagvolume van alle zuigers. Maw: In een mootr zitten twee zuigertjes en de motor is 1200cc, dat wil zeggen dat een zuiger een slag heeft zodat bij die grootte van de zuiger/cilinder een volume van 600 kubieke centimeters verplaatst wordt.
Pk en Kw is in wezen hetzelfde. Pk is de oude maat voor het vermogen, Kw is de genormeerde maat. Zoiets als inches en centimeters...


Ik denk zelf dat de vraag die jij eigenlijk wil stellen meer te maken heeft met koppel, toerental en vermogen. Als je zoekt op koppel en vermogen (in techniek, vragen en antwoorden) vind je daarover hele epistels van mensen die daar een flinke boom over kunnen opzetten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sav,

Dankjewel voor je eerste reactie! Ben benieuwd naar de rest :-)

Ik zal ook eens ondet techniek kijken dan...

Groetjes!
 
Ben bang dat je niet veel meer reacties gaat ontvangen.......
Denk inderdaad dat Sav je nog netjes behandeld heeft; waarom zul je je afvragen, simpel, dat soort vragen zijn reeds tig maal gesteld, heeft weinig te maken met choppers.

Maar.........ik kan me (op deze vrijdagmiddag) best voorstellen.....

Zoek en ge zult vinden!! |( |( |(
 
Ik ben al aan het zoeken... en ik zoek ook vrolijk verder...

Ik weet dat ze vast al vaak zijn gesteld. Maar ik heb echt Jip en Janneke taal nodig als het gaat om techniek.

Ik heb hem specifiek bij choppers gezet, omdat ik graag een chopper wil en ik hoop dat daardoor alle info over het vergelijken van 'getallen' voor verschillende soorten motoren en rijstijlen achterwege blijft.

Wie zin en tijd heeft, bedankt! :} En anders, jammer voor mij ;(
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat je niet veel meer reacties gaat ontvangen.......
Denk inderdaad dat Sav je nog netjes behandeld heeft; waarom zul je je afvragen, simpel, dat soort vragen zijn reeds tig maal gesteld, heeft weinig te maken met choppers.

Maar.........ik kan me (op deze vrijdagmiddag) best voorstellen.....

Zoek en ge zult vinden!! |( |( |(

Komt ook denk ik omdat 'ik wil een chopper' een nogal hoog 'ik wil een rode want die zijn sneller' - gehalte heeft.

Tevens is 'een chopper' nogal een rekbaar begrip (eigenlijk niet, maar menigeen gebruikt het als verzamelnaam).

Meestal is het zo hoe meer cc's (cilinder-inhoud) hoe meer pk's. Wat bij jou past zul je moeten ondervinden. Verschillende types motoren zijn gericht op verschillende segmenten. Een 1000 cc racer zal bijvoorbeeld weer meer pk's uit het blok persen dan een 'chopper'

Ik rijd op een 600 cc (sport/tour), die voldoet voor mij prima (95 pk + zijspan), terwijl ik een Intruder 700 ('chopper') heb gehad waarvan ik vond dat hij vermogen te kort kwam.
 
Oh ja, en ik wil graag praktische tips voor het zoeken van een chopper. Die bij me past. De techniek krijg ikstukje bij beetje door, maar wat past nou bij MIJN SITUATIE?

Hoeveel kw en cc zijn geschikt voor een beginner (die wel zwaar mag rijden, want onder het beginnerstopic heb ik het idee dat het vooral over <25 kw gaat)?

Wat zou je mij adviseren in deze situatie?

Groetjes!
 
het model van je motor heeft ook nog effect op zijn wegligging. Wil je snelle strakke bochten maken raad ik je niet aan een chpper te nemen....
 
Oh ja, en ik wil graag praktische tips voor het zoeken van een chopper. Die bij me past. De techniek krijg ikstukje bij beetje door, maar wat past nou bij MIJN SITUATIE?

Hoeveel kw en cc zijn geschikt voor een beginner (die wel zwaar mag rijden, want onder het beginnerstopic heb ik het idee dat het vooral over <25 kw gaat)?

Wat zou je mij adviseren in deze situatie?

Groetjes!

Laat ik het dan zo zeggen; Je kunt net zo goed vragen welke schoenen of jas passen er bij mij? :? :?

Wij weten toch niet waar jij van houd of wat je mooi vind? of hoe groot je bent, hou je van hard rijden of van touren, moet je er elke dag 50 km mee naar je werk of wat?

Misschien beter eerst eens in een paar motor-zaken gaan kijken wat je mooi vind en dan eens kijken hoeveel cc's je op dat model wilt hebben (proef-rijden)
 
Wat bij JOU past ???!!! Dat kan niemand anders bepalen, je gaat naar motorzaken en dan veel passen en meten.
"Wat wil je op de boterham?" antwoord: "Iets zoets".........ja, jam, hagelslag, pindakaas, stroop, chocopasta enz. enz.

Slechte tijd nu, maar ga naar een motortreffen, JIJ moet je lekker vinden zitten op een motor, dat is zo individueel als het maar kan.

Veel motors kun je later helemaal individualiseren, jij moet zelf bepalen wat jij een fijne, leuke, prettige motor vindt.
Het is net een huwelijk....... ;) ;) ;)
 
Thanx Dropje!

Komt ook denk ik omdat 'ik wil een chopper' een nogal hoog 'ik wil een rode want die zijn sneller' - gehalte heeft.

Tevens is 'een chopper' nogal een rekbaar begrip (eigenlijk niet, maar menigeen gebruikt het als verzamelnaam).

Huh? Het gaat me om het uiterlijk en daarnaast ook om het relaxte rijden wat erbij hoort. Ben geen snelle racer ofzo. Dus vandaar die keuze. Verzamelnaam? Zit ik beter als ik het custom noem? Ben ook op dit gebied een leek. Ik weet wat ik ongeveer mooi vind (bijv. Suzuki Intruder, Honda Shadow etc.) en dacht dat dit een chopper werd genoemd.

Meestal is het zo hoe meer cc's (cilinder-inhoud) hoe meer pk's. Wat bij jou past zul je moeten ondervinden. Verschillende types motoren zijn gericht op verschillende segmenten. Een 1000 cc racer zal bijvoorbeeld weer meer pk's uit het blok persen dan een 'chopper'

Ik rijd op een 600 cc (sport/tour), die voldoet voor mij prima (95 pk + zijspan), terwijl ik een Intruder 700 ('chopper') heb gehad waarvan ik vond dat hij vermogen te kort kwam.

En dat is precies waarom hij HIER staat. Andere segmenten hebben mijn interesse niet, dus om het overzichtelijk te houden in mijn hoofd, zoek ik er ook geen info over.

Groetjes!
 
Leren laarzen met hak (zwart of bruin) en op mijn brood liefst verse kruidenkaas ;)

En ik moet er inderdaad dagelijks mee naar mijn werk (40 km heen en terug). :]
 
Laatst bewerkt:
Weet je dan wel zeker dat je een chopper wil?????
Misschien een kleine toermotor.....of een kruising..... Je gaat nog heel vaak nat worden met woon- werkverkeer.
:] :]
 
Leren laarzen met hak (zwart of bruin) en op mijn brood liefst verse kruidenkaas ;)

En ik moet er inderdaad dagelijks mee naar mijn werk (40 km heen en terug). :]

;) :+

Ach weet je, ik noem eigenlijk ook alles chopper, net het onderscheid met bobber en cruiser weet ik dan nog. B|

Maar het feit blijft dat je zelf uit zult moeten gaan zoeken wat je mooi vind, dat kan niemand je vertellen. Het aantal modellen is zo ontzettend groot.
Verder zul je uit moeten zoeken wat je ook fijn vind rijden (kwa cc/pk). De 1 rijd met plezier met 25 pk 'tussen de benen' en een ander wil er minimaal 100.
Ik vind het zelf op den duur frustrerend worden als je vermogen te kort komt, als je er elke dag ook een eind mee moet rijden zou ik niet te licht beginnen.
 
;) :+

Ach weet je, ik noem eigenlijk ook alles chopper, net het onderscheid met bobber en cruiser weet ik dan nog. B|

Maar het feit blijft dat je zelf uit zult moeten gaan zoeken wat je mooi vind, dat kan niemand je vertellen. Het aantal modellen is zo ontzettend groot.
Verder zul je uit moeten zoeken wat je ook fijn vind rijden (kwa cc/pk). De 1 rijd met plezier met 25 pk 'tussen de benen' en een ander wil er minimaal 100.
Ik vind het zelf op den duur frustrerend worden als je vermogen te kort komt, als je er elke dag ook een eind mee moet rijden zou ik niet te licht beginnen.


Met je eens!! 8-)
 
Maar het feit blijft dat je zelf uit zult moeten gaan zoeken wat je mooi vind, dat kan niemand je vertellen. Het aantal modellen is zo ontzettend groot.
Verder zul je uit moeten zoeken wat je ook fijn vind rijden (kwa cc/pk). De 1 rijd met plezier met 25 pk 'tussen de benen' en een ander wil er minimaal 100.
Ik vind het zelf op den duur frustrerend worden als je vermogen te kort komt, als je er elke dag ook een eind mee moet rijden zou ik niet te licht beginnen.

Kijk, daar kan ik wat mee! Best gezellig trouwens hier op de vrijdagmiddag.
 
Is er geen vrijdagmiddagborrel bij jullie? Dan ben je tenminste met zijn allen productief...

We raken wel een beetje off-topic hé?!
 
Gewoon testritjes maken.

Iedere dag 40 km is vrij veel op een "chopper". Ik hou het zelf ongeveer 100 km lang vol op de Savage voordat mijn rug gaat protesteren.

Wat de industrie choppers en cruisers noemt, zijn de motoren met een relatief lage zit en enigzins relaxte zithouding. De echte choppers zijn vaak eigenbouw machines die soms behoorlijk absurd van vorm kunnen zijn (en soms een gewoonweg rampzalig weggedrag kunnen hebben).

Ik vind zelf dat een chopper als de Savage het fijnste rijdt tussen de 80 en 100 km/uur. Dan voel je de rijwind nog niet zo erg, maar je maakt toch wat metertjes. (lees, je hebt wat snelheid). Sneller met de Savage is goed mogelijk, ik rij er zelf ook vaak genoeg hele stukken 120 km/uur mee. Maar, je voelt die 120 km/uur in je buik en armspieren. Een windscherm maakt een behoorlijk verschil.

Ik weet ook niet in hoeverre je met 25 Kw te maken krijgt. Dit vermogen is namelijk niet al te royaal om lekker door te rijden, op een chopper zal je misschien wel de 140 kunnen halen. Ook zijn jouw lengte en lichaamsverhoudingen van belang. De beenlengte bepaalt welke zadelhoogte je als prettig ervaart en jouw eigen gewicht is weer van belang als je een motor wil besturen. Kortom: maak testritjes, want wat de een als een rotfiets ervaart zal voor de ander een heerlijk rij-ijzertje zijn.

Verder is bij een woonwerk afstand van 40 km de staat van onderhoud van belang. Je wil niet iedere week weer die ANWB-man spreken en je wil zeker niet zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen bij naam en toenaam kennen. Overigens zijn het prima lui, die ANWB-knakkers, maar je wil ze gewoon niet nodig hebben. Neem een goed onderhouden motor, oppoetsen en volhangen met bling bling kan ook bij een goede motor.

Denk ook aan goede kleding. Goede kleding houdt je droog tijdens een plensbui en een plensbui van een uur is ook voor goede kleding een uitdaging. Ook moet je 's middags weer terug en dan is het fijn als je droge kleding kan aantrekken in plaats van een koude, natte motorjas, handschoenen en dergelijke....
 
Als ik zo tussen je regels door lees zou ik zeggen maak eens een proefrit op een Shadow (aantal cc's een beetje afhankelijk van wat je zelf leuk vindt) dat is ook voor woon-werk verkeer op de midden lange afstand een comfortabele fiets (mijn ervaring met een VT1100 elke dag 50 km heen en ook weer terug).

Heb geen aandelen verder want ben al jaren overgestapt op HD. :] :]
 
Iedere dag 40 km is vrij veel op een "chopper". Ik hou het zelf ongeveer 100 km lang vol op de Savage voordat mijn rug gaat protesteren.

Wie mooi wil rijden, moet pijn lijden |( Tja het oog wil ook wat, dus dat wordt anders wel lastig. Als het echt slecht weer is kan ik terugvallen op een kampeerbusje. Ook niet ideaal, maar wel droog.

Ik weet ook niet in hoeverre je met 25 Kw te maken krijgt.

Gelukkig niet van toepassing! Wat dat betreft ben ik dadelijk helemaal vrij. Ben 25 en doe examen op een 'zware' motor.

Ook zijn jouw lengte en lichaamsverhoudingen van belang. De beenlengte bepaalt welke zadelhoogte je als prettig ervaart en jouw eigen gewicht is weer van belang als je een motor wil besturen. Kortom: maak testritjes, want wat de een als een rotfiets ervaart zal voor de ander een heerlijk rij-ijzertje zijn.

Testritjes zullen inderdaad waarschijnlijk de doorslag geven. Ik ben voor een vrouw gemiddeld van lengte en gewicht. Dus geen extreem korte of lange pootjes en ik waai niet weg, maar ben ook alles behalve een bodybuilder.

Verder is bij een woonwerk afstand van 40 km de staat van onderhoud van belang. Je wil niet iedere week weer die ANWB-man spreken en je wil zeker niet zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen bij naam en toenaam kennen. Overigens zijn het prima lui, die ANWB-knakkers, maar je wil ze gewoon niet nodig hebben. Neem een goed onderhouden motor, oppoetsen en volhangen met bling bling kan ook bij een goede motor.

Zit zeker wat in!

Als ik zo tussen je regels door lees zou ik zeggen maak eens een proefrit op een Shadow (aantal cc's een beetje afhankelijk van wat je zelf leuk vindt) dat is ook voor woon-werk verkeer op de midden lange afstand een comfortabele fiets (mijn ervaring met een VT1100 elke dag 50 km heen en ook weer terug).

Een vriend van me heeft een 700 cc Shadow, dus dat kan ik zonder al te veel moeite eens uitproberen. Dus die testrit zat dus al in de planning ;)
 
Honda Shadow VT750ACE

Ideale beginmotor.

Stuurbaar
Betaalbaar
Poetsbaar

Ik heb er 40000 km op gezeten als beginner

Groeten
Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan