Kawasaki Z650 Cafefighter

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
*****Project is behoorlijk veranderd vanaf pagina 4!***



Na een jaartje rondcrossen vond ik dat het tijd was om de boel weer een beetje aan te gaan passen. Het is nu toch slecht weer en ik reis nu toch met OV. :)

To do/koop list:
Andere kop wegens versleten klepgeleiders+zittingen
Snellere nokkenassen
Bredere spaakwielen
Andere achterbrug voor breder wiel bouwen
Excenters voor zelfbouw achterbrug zoeken
Offset tandwiel
Sportzadeltje
Kleinere knippers
Ander achterlicht
Achterspatbord verwijderen
Remklauw reviseren en spuiten
Hoofdremcilinder reviseren
RVS eigenbouw demper pasmaken!

Voor:
z650resizemm6.jpg


Na: (sorry voor slechte foto's, heb geen goede digicam meer B| )

Nieuw cilinderkopje, waar Tmoons mij aan heeft geholpen, na het stralen.
pic8dc4.jpg

pic9sf2.jpg


Laklaagje erop! Zwart glans, gespoten met Motip engine paint.
pic6ep5.jpg


Mijn Laser uitlaatje, de bochten mogen een nieuw laklaagje gebruiken
pic2ov2.jpg


Uitlaatdemper en mijn zelfgemaakte RVS demper.
Zal ik de oude erop houden of de zelfgemaakte demper pas maken??
Kan niet kiezen :z Wat denken jullie?
pic3yu8.jpg

(deels) Gestraalde remklauw
pic5ei5.jpg


Nokkenassen heb ik van een z750. Deze hebben bredere nokken en wat meer kleplift
(zie Nokkenassen z750 in z650)
:)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een mooie verschijning, alleen 1 klein puntje wat ik anders zou doen is:
Het spatbord voor, vervangen door een origineel metalen versie.
No offense, het is jouw Motor. Be Proud :] :] :]
 
Ik vind het een mooie verschijning, alleen 1 klein puntje wat ik anders zou doen is:
Het spatbord voor, vervangen door een origineel metalen versie.
No offense, het is jouw Motor. Be Proud :] :] :]

:^

Setje clipons zou ook niet misstaan lijkt me *O* *O* .
 
Setje clipons heb ik al aan zitten denken, maar dan moet ik wel de oren die de koplamp vasthouden eraf halen. en deze zitten volgens mij aan de voorpoot vastge(punt)last ofzo. (zal straks ff kijken :)) Ik vind dit stuur trouwens wel erg fijn rijden. :)

Originele spatbordje.. vind deze ook wel ok vanwege de mooie lak. Maar als ik er andere velgen op bouw moet er toch een andere op. Dan wordt het wel een chroom spatbordje denk ik. :)

De RVS demper ga ik er wel op bouwen. :) Kan hem dan nog altijd verwisselen!
Dat ding zal wel brullen! Er zit een geperforeerde pijp in van rond 50 zonder schotten ofzo. :P 8-)
 
Een stel SM-velgen van 16 inch. Zou dat wat zijn als spaakwielen?
Die kan ik misschien wel goedkoop krijgen.
Daar kan ik dan mijn naven inspaken.
 
Laatst bewerkt:
Setje clipons heb ik al aan zitten denken, maar dan moet ik wel de oren die de koplamp vasthouden eraf halen. en deze zitten volgens mij aan de voorpoot vastge(punt)last ofzo. (zal straks ff kijken :)) Ik vind dit stuur trouwens wel erg fijn rijden. :)

de lamporen zitten niet aan de voorpoten gepuntlast maar hebben losse bussen die om de poten zitten, kunnen dr zo af dus, moet je echter wel ff andere monteren.
Chroom spatbordje heb ik eventueel nog wel liggen, eventueel nog wel meer onderdelen. Mail maar ff als je nog wat zoekt...
 
Update:
Zo...twee weken niets meer gedaan omdat mijn pa in het ziekenhuis ligt.(ziekte v kahler :s)
Maar nu gaan we weer een beetje beginnen.

De lak van de cilinderkop wordt bij 50 graden al erg zacht/plakkerig, je kunt hem er zo vanaf krabben met je nagel dan. Dus die motip enginepaint is rommel. (stonden ook niet genoeg doodskoppies op vond ik :p)

Ik heb nu VHT engine enamel lak, speciaal voor cilinderkoppen e.d tot 288 graden hitte bestendigd. Zwart glans!
Voorderest heb ik wat louis.de onderdelen binnen met onderandere:
-Compleet pakkingset (want dat was veel goedkoper dan 1 enkele koppakking bij de motorzaak hier in de buurt)
-Klein achterlichtje
-Kleine voor en achterknippers
-Nieuwe vlotternaaldjes
-Koppelingsveren
-Remblokkies
-Olie en nog wat losse meuk :)

En ergens anders besteld:
-Revisiesetje voor de remklauw en hoofdremcilinder

Het kleppendeksel is nu blank. :) Moet nog gepolijst worden.
De nieuwe cilinderkop volledig gedemonteerd en de kleppen ingeschuurd. Ziet er allemaal nog goed uit. Geen versleten zittingen in tegenstelling tot de oude kop *D

@Wyb
Tnx voor de info over die lamporen. Verder gebruik ik nog even dit spatbordje voorlopig. :)
 
Laatst bewerkt:
@Hailwood
Wel gaaf tankie! Maar ik vindt het meer iets voor een hele andere motor in die stijl.
Hou mijn eigen tank liever op dees. :) Tnx anyways!

Paar nieuwe piccies erbij.

Zo staat ie er nu bij: (weinig verandert nog :+ )
zed1xq2.jpg

Zuigertjes zien er nog goed uit!
blokkieqa1.jpg

Gister de hoofdremcilinder gespoten en vandaag in mekaar gezet met verse rubbertjes, en de hendel gepolijst, waren aangevreten door lekkende remolie
gespotenpartsrd0.jpg

De kleppies
kleppieshm8.jpg


Die motip verf op de cilinderkop wordt nu alleen nog op sommige plekjes zacht bij verhitten. Misschien moest hij eerst een paar keer heet worden voordat de verf echt uithard.. (staat niet in de handleiding)
Kreeg het er in ieder geval niet af met stralen.. B|
Toen ik een klein stukje overspoot met vht kon ik na een uurtje wel allebij de lagen er zo afvegen. B|
Dus eigenlijk moet die motip zooi eraf. Maar een hele cilinderkop met afbijt schoonmaken lijkt me echt kl***werk eigenlijk. :X
Misschien helemaal insmeren met afbijt en dan met de hogedrukspuit... maar dan vliegt het zuur je om de oren....

Affijn morgen maar zien.
Planning voor komende week is:
-Cilinderkop spuiten en monteren.
-Remsysteem weer monteren
-Kleppedeksel polijsten
-Uitlaatcollector nieuw laklaagje geven
-Eigenbouw demper pasmaken. Moet er een grotere diameter aansluitbuis op tiggen. :)

Vraag: Weet iemand trouwens een manier om je carburateurs wat schoner te krijgen? :)
Polijsten gaat haast niet in al die kleine groefjes en dergelijke...
:W
 
Laatst bewerkt:
Zo de cilinderkop zit weer in elkaar!
Morgen na het werk het cilinderblok goed schoon maken en dan de cilinders+kop weer terug bouwen!
-Zondag de kleppen stellen (heel gedoe met die shim-under-buckets) nokkenassen terugbouwen etc.
-uitlaatcollector nieuw laklaagje geven.
Zal dan weer een fotootje proberen te maken.

:W
 
Laatst bewerkt:
@Hailwood
Wel gaaf tankie! Maar ik vindt het meer iets voor een hele andere motor in die stijl.
Hou mijn eigen tank liever op dees. :) Tnx anyways!

Paar nieuwe piccies erbij.

Zo staat ie er nu bij: (weinig verandert nog :+ )
[afbeelding]
Zuigertjes zien er nog goed uit!
[afbeelding]
Gister de hoofdremcilinder gespoten en vandaag in mekaar gezet met verse rubbertjes, en de hendel gepolijst, waren aangevreten door lekkende remolie
[afbeelding]
De kleppies
[afbeelding]

Die motip verf op de cilinderkop wordt nu alleen nog op sommige plekjes zacht bij verhitten. Misschien moest hij eerst een paar keer heet worden voordat de verf echt uithard.. (staat niet in de handleiding)
Kreeg het er in ieder geval niet af met stralen.. B|
Toen ik een klein stukje overspoot met vht kon ik na een uurtje wel allebij de lagen er zo afvegen. B|
Dus eigenlijk moet die motip zooi eraf. Maar een hele cilinderkop met afbijt schoonmaken lijkt me echt kl***werk eigenlijk. :X
Misschien helemaal insmeren met afbijt en dan met de hogedrukspuit... maar dan vliegt het zuur je om de oren....

Affijn morgen maar zien.
Planning voor komende week is:
-Cilinderkop spuiten en monteren.
-Remsysteem weer monteren
-Kleppedeksel polijsten
-Uitlaatcollector nieuw laklaagje geven
-Eigenbouw demper pasmaken. Moet er een grotere diameter aansluitbuis op tiggen. :)

Vraag: Weet iemand trouwens een manier om je carburateurs wat schoner te krijgen? :)
Polijsten gaat haast niet in al die kleine groefjes en dergelijke...
:W
*D
 
Vandaag wilde ik de boel weer een beetje opbouwen, maar toen ik de cilinders schoon spoot met de hogedrukreiniger spoot ik ook de verf eraf op sommige plekken! :o
Dus toen ook maar de cilinders gestraald en voorzien van een nieuw laklaagje!
 
'k heb de cilinders op de kachel gezet, ( na schuur- en chemisch reinigwerk..), de bus matzwarte kachelzwart ( tot 850¤ ) er ook vlak bij....
een dag later had ik pas weer tijd en het blokdeel was lekker heet en de spuitbus verf lekker warm....
met tussenpozen een paar lagen over elkaar....
't zit prima....
 
kopgevlaktxv4.jpg

Gevlakt koppie..

Heb tankcure aangeschaft en lak voor de auspuff.
Momenteel bezig met het polijsten van het kleppendeksel, remhandels, vorkpoten, carburateurs e.d.

Ben aan het wachten op wat kleine onderdeeltjes. Rubber dempblokjes voor de geleidingswielen van de nokkenasketting, kabels en carbschroefjes.

*:)
 
Laatst bewerkt:
Ja was wel nodig. Het oppervlak was niet meer mooi vlak. Veel putten, krassen erin en dergelijke.

Ik heb het laten doen bij een bedrijfje hier vlak bij in de buurt. (Boskamp in Afferden)
Het ging maar nét, hij is gevlakt tot nét voor de klepzitting zegmaar. Denk dat het al eerder is gedaan. :)
Ook was er materiaal weg rondom de randen van de kop, ik denk dat het ooit met een glasplaat is gevlakt, aangezien ik zelf ook ooit eens die fout heb gemaakt. :)

Ik ben nu bezig met de cilinders, (zie topic in techniek)
Een cilinderbus heeft een rare slijtplek. Misschien door een ovale cilinder, of door een verbogen drijfstang ofzo. :s
Als ze opgeboord moeten worden e.d komt er denk ik een bigbore setje op. :)
 
Leuk om je verhaal te lezen! zelf ook zo'n fiets gehad.
Beetje oude glorie van me.
Trouwens paar maanden geleden nog een Z750 blok onderhanden gehad.
Is identiek aan die van de 650.
Dat gedoe met je stelplaatjes.... en dat elke 5000km! :(
Ik wed dat je al Helicoils gebruikt. 8-)
 
ff voor m'n beurt..

:P

Dat gedoe met je stelplaatjes.... en dat elke 5000km! :(

...hmm....bij mij niet...
O-) ....t'is een brik....moet'ie d'r maar ff flink aan wennen dat'tie om de 20.000km een klepstel-aandachtje krijgt!

Ik wed dat je al Helicoils gebruikt. 8-)

Ik heb bij de 750 van 3 blokken alleen nog maar "problemen" ( was zo verholpen..), gehad met enkele tapeinden voor de uitlaat bevestiging...afgebroken...dus een paar uit moeten boren!

Voor de rest,...prima blokkie's.
 
Ja was wel nodig. Het oppervlak was niet meer mooi vlak. Veel putten, krassen erin en dergelijke.

Ik heb het laten doen bij een bedrijfje hier vlak bij in de buurt. (Boskamp in Afferden)
Het ging maar nét, hij is gevlakt tot nét voor de klepzitting zegmaar. Denk dat het al eerder is gedaan. :)
Ook was er materiaal weg rondom de randen van de kop, ik denk dat het ooit met een glasplaat is gevlakt, aangezien ik zelf ook ooit eens die fout heb gemaakt. :)

Is dat niet een bietje riskant;de nokkenas draait immers rechtstreeks in het aluminum.
Ik ken verhalen zat van gevlakte (Honda) koppen waarvan de nokkenas niet meer fatsoenlijk wilde draaien nadat de kop weer gemonteerd was.
Moesten "gespannen" oid opgespannen worden (don't shoot me when I'm wrong)
 
Is dat niet een bietje riskant;de nokkenas draait immers rechtstreeks in het aluminum.
Ik ken verhalen zat van gevlakte (Honda) koppen waarvan de nokkenas niet meer fatsoenlijk wilde draaien nadat de kop weer gemonteerd was.
Moesten "gespannen" oid opgespannen worden (don't shoot me when I'm wrong)

Klopt, maar ik heb de gok maar genomen. :) Ze meten de rechtheid aan de bovenkant van het blok ook geloof ik.

Ik had een raar slijtage spoor in een van de cilinders, en ben erachter gekomen dat een drijfstang krom is.
Zie topic: Slijtage cilinderbussen Z650

Ik heb nu van iemand op het forum een Z650 F blok gekocht waar +-10000km geleden een nieuwe krukas met krukaslagers en oliepomp in is gekomen, met 702 Wiseco set, en kop met vervangen uitlaaklepgeleiders erbij. Dit blok heeft een morseketting als nokkenasketting, ipv zon fietsenketting.

Hij heeft er ook drijfstangen bij gedaan om het oude blok te repareren. :Y

Het plan is nu om het "nieuwe" blok + cilinders+kop een nieuw laklaagje VHT te geven, en mijn kickstart en B1 Carterdeksels erop te bouwen. Die zijn een stuk mooier als die nieuwe blokjes.
Genoeg te doen dus... :)

@Louis
Ik heb al genoeg helicoils gezien helaas... :+

Kleppenstellen hoeft niet om de 5000!
Ze verlopen amper, volgens wph is het geloof ik om de 20000km!
 
Laatst bewerkt:
Ellende.... Net het "nieuwe" blok losgetrokken, een hand vol gruis tegengekomen. -O-

Toen nog ff met de drijfstangen zitten kloten, de 3e bigend heeft van voor naar achter flink speling... Van onder naar boven is het bijna niet te voelen, daarom bij de koop niet gemerkt. :N

Mooi kut dus! Ik ga nu een filmpje maken van de speling en fototjes van het gruis en die naar de verkoper sturen.

Ik weet niet of het met opzet is gebeurt... Maar dat zie ik wel aan zijn reactie..
Kan me niet echt voorstellen dat je dit niet merkt met rijden... |(

Ben nu maar begonnen mijn oude blok te splitsen om de drijfstang te vervangen.
Dan maar daar een nieuw setje krukaslagers inzetten, drijfstang vervangen en hopen dat het goed komt.. B|

Trouwens, is het nodig om alle krukaslagerschaaltjes (16 stuks?) te vervangen bij het splitsen van het blok of niet?
 
Laatst bewerkt:
Ilja,

als je je kickstarter wil overbouwen naar een f-blok (heb ik zelf gedaan) moeten de karterhelften van elkaar. de kickstarteras zit langs binnen door het blok en gaat er niet in zolang de versnellingsbaktandwielen in de weg zitten. Bovendien is het F-blok dezelfde gietmal als het b of c-blok, maar de kickstarter is niet voorzien, je moet het asgat dus nog frezen (met de juiste toleranties, dat alleen al was een dag werk om te meten en op te spannen). Verder moet je ook nog de ratelstopper (effe een woord verzonnen om het mezelf niet te moeilijk te maken) overzetten, dus boren in het karter, en de asborging overzetten. Geloof me, dat is iets wat je allemaal enkel wil doen als je je motor lang kan en wil missen.

Nog iets over het f-blok: die morseketting zou minder lawaaierig moeten zijn. Veel merk je daar niet van eigenlijk, maar de kettingspanners van die f-blokken zijn geen goed ontwerp (die L-vormige) waardoor het spannen van de ketting héél moeilijk is. Let daarmee op.

Een derde tip, de merktekens op de nokenassen zijn anders.

Mijn tip, gebruik je oude blokje. zet er een andere drijfstang in en gebruik eventueel het cilinderblok en zuigers van het f-blok, maar vraag een deel van je geld terug.

Ah ja, nog één ding:

Let op de kleurcode van je drijfstangen. er zijn verschillende maten van big-end-lagers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan