geen vrijwaringsbewijs en nu boete voor niet verzekerd

True, ik kan nu een motor van jou kopen niet laten overschrijven op postkantoor, langs alle flitspalen in nederland rijden met middelvinger omhoog en toch krijg jij dan de boetes :Y

Krijgt ie ook nog artikel 5, achterstevoren op de motor zitten. Van voor flitsen is alleen leuk voor de mensen van Leeuwarden die ze mogen bekijken.


*edit* bij die middelvinger hoort uiteraard ook een grote glimlach :+
 
Laatst bewerkt:
Helaas maar je bent gewoon kansloos.

Zo was ik op m'n 19e in 1998 zo naíf om een motor te kopen voordat ik m'n rijbewijs had. Ding altijd in de garage gestaan (ja ok niet dus maar goed dat wisten zij niet). Netjes wegenbelasting betaald. Maar na een maand of wat mooi een brief in de bus en 780 gulden boete omdat 't ding niet verzekerd was.....

Ik nog bezwaar aangetekend dat hij op mijn naam stond, ik geen rijbewijs had, netjes wegenbelasting betaalde en er niet op reed...... Niks mee te maken, gewoon dokken....
 
Je zegt dat je wel een vrijwaringsbewijs hebt gekregen van het RDW. De motor moet verzekerd zijn in de tijd dat hij in jouw bezit is. Als hij verzekerd was tot de datum die op de vrijwaring staat is er niets aan de hand (kopie) opsturen.


Vrijwaringsbewijs nu ook digitaal

Vanaf 1 oktober 2007 kunt u als erkenninghouder kiezen op welke manier u een vrijwaringsbewijs of bedrijfsvoorraadbewijs wilt afgeven. Naast de bestaande manier (printen op voorgedrukte formulieren) introduceert de RDW de mogelijkheid om een volledig ingevuld vrijwaringsbewijs en/of bedrijfsvoorraadbewijs direct in één keer op blanco A4 uit te printen.

Eind september stuurt de RDW alle erkenninghouders een brief om hen te informeren over de gevolgen die dit voor de bedrijfsvoering heeft. De brief kunt u ook onderaan deze pagina downloaden.

www.rdw.nl
O-) O-) O-)
 
'De officier van justitie' > 'geen vrijwaringsbewijs: boete voor niet verzekerd'
 
Verkocht aan een Portugees, dan bedoel je iemand die in Portugal woont en de motor is nu het land uit dus? In dat geval komt er geen postkantoor aan te pas maar had je de motor moeten uitvoeren.

Een voertuig uitvoeren

Als u als geregistreerde eigenaar/houder uw voertuig wilt uitvoeren, moet u ervoor zorgen dat de registratie wordt beëindigd. U kunt de registratie beëindigen door uw voertuig bij de RDW aan te melden voor uitvoer.

Voor uitvoer gaat u naar een RDW-keuringsstation, of naar de Klantenservicebalie in Zoetermeer of Veendam

Maar ook in dit geval heb je geen poot om op te staan als je dat niet hebt geregeld.
 
Laatst bewerkt:
in vertrouwen gehandeld betekend dus dat die Portugees jou een vrijwarings bewijs had moeten geven (dezelfde dag nog).

Volgende keer erbij zeggen dat als jij niet dezelfde dag het vrijwaringsbewijs krijgt, je aangifte moet gaan doen van diefstal.
Dan is dat je vrijwaringsbewijs.
 
ouch... dat is een duur lesje nederlandsche verkeerswetgeving... B|


gebeurt je vast geen 2e keer :X
volgende keer gewoon zoals het hoort als hij het museum in gaat, kentekenbewijs en plaat opsturen naar het RDW ter vernietiging
 
ik snap niet hoe je van de rdw een vrijwaringsbewijs hebt kunnen krijgen?
en welke datum staat daar dan op?
 
Zonder vrijwaringsbewijs/bewijs van overschrijving op naam van koper, blijf je eigenaar en verantwoordelijk voor de motor, verzekering, wegenbelasting en wat er mee gebeurt.
Stel dat er een bank mee was overvallen of een liquidatie |(
Het hoeft natuurlijk geen opzet te zijn van de portugees. Mogelijk is het in Portugal heel anders geregeld (simpeler) dan in nederland... :? Zijn er portugezen in de zaal?
 
Ik heb onlangs een motor verkocht aan een Belg. De goede man was van mening dat als hij hem officieel in Belgie zou invoeren, de motor van mijn naam af zou gaan. In Belgie hoort ook het kentekenbewijs bij de persoon, niet bij het voertuig. Ik weet niet of dat in Portugal ook zo is, maar daar kan ik me best wel iets bij voorstellen. Maar het werkt niet zo als die Belg dacht. Alles staat heel duidelijk omschreven op de website van de RDW.

In jouw geval had je langs de RDW moeten gaan, exportbalie, even een formuliertje invullen en klaar. Jij krijgt een vrijwaring en hij krijgt de ongeldig gemaakte papieren, om te gebruiken als invoerdocument in Portugal.

Ik heb nog even overwogen om de Belg zelf naar de RDW te laten gaan (kwam mij slecht uit, tijdnood etc) en om hem dan de vrijwaring op te laten sturen. toch maar niet gedaan. Als hij nl niet daarheen zou zijn gegaan had ik een probleem.

Als jij op een andere, waterdichte manier kunt aantonen dat jouw motor NL uit gegaan is en evt ingeschreven is in Pt, dan zou je nog een klein kansje hebben, maar ik gok dat je gewoon moet dokken, ook als je het voor laat komen.

Je zit in de grote-mensen-wereld en dit zijn de regels van het spel.
 
Laatst bewerkt:
dat kan niet eens want dan zou je aangifte moeten doen in het verleden ofzo?

net of je er nu pas achter komt dat de motor in februari gestolen is. Dat kan je de rdw (en de politie) niet wijs gemaakt krijgen denk ik. Zeker niet als je de verzekering in februari ook al op hebt gezegd :)
 
als ik dit allemaal zo lees is het wel heel erg dom om een vreemde je papieren en motor mee te geven.
hij had gewoon overschrijf bewijs mee moeten geven en het kenteken thuis moeten houden en pas mee moeten geven als ie een vrijwaring had gekregen.
dus wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
sorry dat ik het zeg maar erg erg dom....!

en dat ie later vrijwaring kreeg opgestuurd van het RDW :? :? :? :? _O-
 
Laatst bewerkt:
toch proberen die portugees te traceren en hopen dat hij in portugal op naam cq kenteken is gezet of in een of ander register vermeld is.

kan je dit middels datum etc bewijzen maak je nog wel een kans.

volgende keer bij verkoop naar het buitenland. met de platen en papieren naar een rdw kantoor en vragen om een export dokument. plaat zal worden ingenomen en jij krijgt bewijs van export en dus einde tenaamstelling.

toch veel sukses gewenst. allemaal zonde van het geld
 
Die optie kan hij na dit topic wel vergeten...zeker als b#kst##n dit leest :X

Oh ja, door dat soort trucs betaal ik dus zoveel premie en doen ze zo moeilijk met uitkeren :r

Nee hoor, jij betaald teveel premie omdat je hem platlegt als je weer eens "de randen bijsnijdt" bij -5 graden :)
 
Formeel gezien was de motor nog steeds van jou dus. Wisselen van eigenaar gebeurt op het postkantoor, en als dat niet gebeurd is....

Fout!

De wisseling van eigenaar gebeurt als het geld van eigenaar verandert.

Dat de oude eigenaar de tenaamstelling niet verandert is zeer risico vol voor hem.
De tenaamgestelde is verantvoordelijk voor verzekering en houderschapsbelasting.

Dus de tenaamgestelde hoeft niet per se de eigenaar te zijn.

@TS: ik zou maar ff gauw die Portugees in zijn kladden pakken, voordat hij b.v. iemand omver rijdt.
 
Ik vrees gevalletje leergeld .. snap alleen niet waarom je een vreemde zoiets in goed vertrouwen laat "regelen".
 
Ik zou me voorlopig niet zo druk maken. Je zit natuurlijk wel fout. Je had óf een vrijwaaringsbewijs moeten krijgen óf hem verzekerd moeten houden. En iedere Nederlander (inclusief jou) word geacht de wet te kennen.

Maar de soep word wel eens wat minder heet gegeten in de praktijk.

Vriend van me had zijn eerste auto niet verzekerd omdat die wegens reparatie het eerste half jaar na aanschaf in een garage stond. Onkunde, maar dus wel een boete.
Gelukkig was de rechter het, na zijn uitleg met hem eens dat het allemaal wel wat streng was. Eerste auto, niet eens gereden maar wel €400 boete, dat vond die rechter ook wel wat gortig. Resultaat, €0,- boete.

Dus ik zou het gewoon voor laten komen en even uitleggen en wat bewijsmateriaal meenemen (overdrijf hierbij niet, zo'n rechter doet 40 zaken in een uur). En als het echt zo als je zegt, en je hebt al je rijdende voertuigen weel netjes verzekerd enzo, én je rechter heeft een beetje medelijden dan je straf nog wel eens wat aangepast worden aan jouw specefieke geval.

PS heb je ook gewoon je kenteken platen erop laten zitten? Die zou ik er zelf afhalen als het om een export gaat. En wat heb je met de appieren gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik de meeste reacties niet gelezen heb... maar zonder vrijwaringsbewijs... Denk ik dat je het gaat verliezen, hoe lullig het ook is.

Wel een *&%*#%&#$% streek van die portugees! ik hoop dat het goedkomt..


Maar misschien tref je wel een schappelijke rechter, die de boete matigt als uitlegt volledig te goeder trouw te hebben gehandeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan