geen vrijwaringsbewijs en nu boete voor niet verzekerd

En als je nu aangifte doet van verduistering?

Dan word je gepakt voor het doen van een valse aangifte.











Ik zie toch wel mogelijkheden :)
Als je die portugees tenminste kunt achterhalen !!
Die motor heeft een kenteken of tenaamstelling.
Daarbij is 100% zeker het framenummer vermeld.
Dat zal die portugees bij de douane of whatever moeten hebben gebruikt !!!
Als je een kopie kunt krijgen van een dergelijk document waarmee je kunt aantonen dat die motor toen daar was.... denk ik dat je een rechter wel van je domheid kunt overtuigen.

Domheid klinkt wat schamper, maar je snapt wat ik bedoel ;)









Fout!

De wisseling van eigenaar gebeurt als het geld van eigenaar verandert.

Dat de oude eigenaar de tenaamstelling niet verandert is zeer risico vol voor hem.
De tenaamgestelde is verantvoordelijk voor verzekering en houderschapsbelasting.

Dus de tenaamgestelde hoeft niet per se de eigenaar te zijn.

@TS: ik zou maar ff gauw die Portugees in zijn kladden pakken, voordat hij b.v. iemand omver rijdt.

:^ .... op je kenteken staat nb zelfs vermeld dat de kentekenhouder zich niet als eigenaar kan identificeren tegenwoordig.









Die optie kan hij na dit topic wel vergeten...zeker als b#kst##n dit leest :X

Oh ja, door dat soort trucs betaal ik dus zoveel premie en doen ze zo moeilijk met uitkeren :r

Hey Pizzabakker.... wat verneuk je m'n naam weer zeg... wat moet dat... ??








Vrijwaringsbewijs nu ook digitaal

Vanaf 1 oktober 2007 kunt u als erkenninghouder kiezen op welke manier u een vrijwaringsbewijs of bedrijfsvoorraadbewijs wilt afgeven. Naast de bestaande manier (printen op voorgedrukte formulieren) introduceert de RDW de mogelijkheid om een volledig ingevuld vrijwaringsbewijs en/of bedrijfsvoorraadbewijs direct in één keer op blanco A4 uit te printen.

Eind september stuurt de RDW alle erkenninghouders een brief om hen te informeren over de gevolgen die dit voor de bedrijfsvoering heeft. De brief kunt u ook onderaan deze pagina downloaden.

www.rdw.nl
O-) O-) O-)

Herberto... ben jij erkenninghouder ...??












Je zegt dat je wel een vrijwaringsbewijs hebt gekregen van het RDW. De motor moet verzekerd zijn in de tijd dat hij in jouw bezit is op jouw naam staat. Als hij verzekerd was tot de datum die op de vrijwaring staat is er niets aan de hand (kopie) opsturen.

:P


Maar ik denk niet dat de RDW een vrijwaring met terugwerkende kracht zal afgeven....
 
Laatst bewerkt:
Formeel gezien was de motor nog steeds van jou dus. Wisselen van eigenaar gebeurt op het postkantoor, en als dat niet gebeurd is....

Wisselen van eigenaar kan dus prima zonder postkantoor, tenaamstelling ... dat is wat anders als eigenaar worden.



Ik heb een vrijwaringsbewijs ontvangen van de RDW, nadat ik de situatie had uitgelegd. Maar deze vrijwaring heb ik na het opleggen van de boete gekregen.

en dus ook met een datum gelegen ver na de controledatum... neem ik aan... -O-






Maar misschien tref je wel een schappelijke rechter, die de boete matigt als uitlegt volledig te goeder trouw te hebben gehandeld.

Ik denk niet dat hij kan matigen in dit geval.

Het zal meer zijn... of 100% wel...of 100% geen boete....

Je toont aan dat je niet meer in bezit en verantwoordelijk was voor die motor... of je toont het niet aan. Veel anders zal hij er niet van kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ben ik nou weer "Stupid" heer baksteen, jij geeft precies hetzelfde kommentaar op GielO als ik, alleen in andere woorden.

ik twijfel of ik deze moet uitleggen..... :X


De :^ smiley geeft op internet gewoon aan dat je het met de bovenstaande poster eens bent, het "stupid" heeft niets met de persoon te maken.
 
ik twijfel of ik deze moet uitleggen..... :X


De :^ smiley geeft op internet gewoon aan dat je het met de bovenstaande poster eens bent, het "stupid" heeft niets met de persoon te maken.
:^

(Ik zal je maar even helpen, Baksteen ;) )
Shit, en nog te laat ook B|

Maar, om even on-topic te reageren, voordat ik op mn donder krijg van diezelfde heer Baksteen:
Ik heb tot nu toe nog niet te maken gehad met particuliere verkoop van tweedehands voertuigen. Als ik echter een motor of auto zou verkopen, kunnen ze hoog of laag springen. Zonder vrijwaringsbewijs krijgen ze hem niet mee!!!

TS, ik hoop dat je er nog iets aan kunt doen, maar ik ben inderdaad bang dat het een gevalletje duur leergeld wordt... Deze vergeet je nooit meer!
 
Laatst bewerkt:
Heb een dergelijk probleem gehad, bromfiets verzekerd omwille van de verzekeringsplicht (sinds de bromfietskentekenplicht), ik had toen niet alle gegevens, en heb aan de verzekeraar gevraagt, 'maar hij is nu wel verzekerd dan?'. Toen heeft de verzekering gezegt :Y, en ik was ook verzekerd om er op te rijden... maar het ging mij juist om het afmelden bij de RDW en dát konden ze dus niet zo bleek later.

Ik werd toen met een waarschuwingsbrief van de RDW op de hoogte gesteld dat mijn bromfiets niet verzekerd was. Eerst even de verzekering gebeld, verhaal opgehelderd, vervolgens de RDW gebeld en gezegt dat het kwam door een miscommunicatie tussen de verzekeraar en mij, nooit meer wat van gehoord.

Nu vraag ik me af, heb jij geen waarschuwingsbrief gehad alvorens je de boete kreeg :?.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mijn hobby is het repareren van oude motoren (met name BMW's). Omdat de werkplaats te vol werd heb ik een aantal motoren moeten verkopen. Eén motor heb ik verkocht aan een Portugees. Ik heb in februari 2007 de motor verkocht en meegegeven aan deze man. De motor komt te staan in een museum. Daarna heb ik de motor uit de verzekering gehaald.

Nu kreeg ik later een brief van de RDW met de melding dat de motor niet verzekerd was bij een controle in maart. Dat vond ik een vreemde brief, want de motor was immers al verkocht en ik was geen eigenaar meer (ik heb het contract van februari).

Maar... Ik had de RDW niet verwittigd van het feit dat de motor verkocht was. Ik heb het de RDW uitgelegd in een brief, maar zij gaven als enige reactie: betalen!

Nu weiger ik de boete (320 Euro) te betalen, dus nu komt de zaak zeer waarschijnlijk voor.

Nu vraag ik u:
- waarom moet ik een verzekering betalen voor een object dat niet meer van mij is?
NB: ik had de verzekering al vooruit betaald, ik heb geen restitutie gekregen of iets dergelijks.

Bedankt voor het lezen,




Jeroen

Als de verzekering vooruitbetaald is, zou ik de verzekeringsmaatschappij opbellen en de situatie uitleggen, als zij een verklaring sturen, dat de verzekering door hun te vroeg is beeindigd, zit je goed. Het geld hebben ze nog, dus formeel heb je voor die verzekering betaald.
 
Laatst bewerkt:
Beste TS, aan mijn reactie heb je niks maar ik zet hem er toch maar bij:
Wat een toestanden allemaal, en wat een hoop geld :N

Ik denk helaas dat je de sigaar bent... je had beter gewoon effe de moeite kunnen nemen langs het postkantoor te gaan voordat je de sleutels overhandigde. Maargoed da's nu dus te laat...

Wel heel veel succes want zoiets als dit gun je natuurlijk niemand....
 
Beste TS, aan mijn reactie heb je niks maar ik zet hem er toch maar bij:
Wat een toestanden allemaal, en wat een hoop geld :N

Ik denk helaas dat je de sigaar bent... je had beter gewoon effe de moeite kunnen nemen langs het postkantoor te gaan voordat je de sleutels overhandigde. Maargoed da's nu dus te laat...


Om te laten schorsen dan natuurlijk...., of had hij die portugees mee naar het postkantoor moeten slepen om het kenteken op zijn naam te laten zetten? :?
Wat volgens mij niet gaat omdat het hij geen nederlandse indentiteit heeft.(hier kan ik naast zitten, maar volgens mij kan dit niet zomaar!)

Enige goede weg is voor verkoop plaat en papieren bij de rdw inleveren(export).


en @baksteen
Ik zie toch wel mogelijkheden :)
Als je die portugees tenminste kunt achterhalen !!
Die motor heeft een kenteken of tenaamstelling.
Daarbij is 100% zeker het framenummer vermeld.
Dat zal die portugees bij de douane of whatever moeten hebben gebruikt !!!
Als je een kopie kunt krijgen van een dergelijk document waarmee je kunt aantonen dat die motor toen daar was.... denk ik dat je een rechter wel van je domheid kunt overtuigen.

Domheid klinkt wat schamper, maar je snapt wat ik bedoel ;)

Als je dit allemaal kunt aantonen zal je geen rechter nodig hebben denk ik. Brief met daarbij alle bewijsstukken is dan neem ik aan voldoende?
 
Laatst bewerkt:
Overschrijven en platen inleveren en dergelijke kan ook bij het Grenswisselkantoor.
Je krijgt daar ook een vrijwaringsbewijs van het RDW.
En koper van voertuig krijgt direct exportplaten mee.

Wij hebben net een auto aan een Belg verkocht en alles geregeld bij grenswisselkantoor,en alles is zonder problemen verlopen.

Je hoeft dus niet persé naar het RDW om platen in te leveren en een vrijwaringsbewijs te krijgen als je een voertuig exporteert.
 
Nu is het dus zo dat jij volgens de belastingdienst eigenaar bent van die fiets, als ik het commentaar lees van de overige reageerders wil je nu dus ook echt aan kunnen tonen dat jij niet meer op die fiets rijdt. Van wie ie is, is nog een 2e
Ik zou open en eerlijk vertellen wat er precies aan de hand is. Daarna zou ik vragen in hoeverre het fair is om bij de juiste instanties aan te geven dat nu niet meer weet waar de papieren zijn
zodat je nieuwe kunt aanvragen, om vervolgens het hele zaakje te schorsen, blijven de boetes tenminste niet meer verder oplopen.
Ook echt het voorbeeld aanhalen dat je bijv zou kunnen vertellen bij het opnieuw aanvragen van je papieren, dus als motivatie vertellen dat je bij je thuis veel bureaucratische rompslomp hebt, zodat altijd achter de feiten aan loopt als een situatie een heel klein beetje afwijkt van standaard

Ook meteen aangeven dat je ook al hebt nagedacht over de mogelijkheid om aangifte van diefstal te doen, want ja, jij kent die Portugees verder niet, weet jij veel, voor hetzelfde geld rijdt ie wel 120 door de bebouwde kom, dan hang jij, of misschien overvalt ie wel iemand m.b.v die motor.

Tevens zou ik ergens zo tussen neus en lippen door vragen in hoeverre de Portugees, zonder zijn medeweten, al dan niet verzekerd is als hij rond gaat rijden op straat nadat jij de motor geschorst hebt, en of er nu van jouw verwacht wordt dat je je dik maakt over het lot van een naaste.
 
Kweenie hoe het in NL geregeld is maar in Belgie geldt dat er wat deze materie betreft 3 partijen zijn:
1: De juridische eigenaar van het voertuig = gekocht.
2: Diegene die het voertuig inschrijft In Belgie hoort dan de nummerplaat bij de inschrijver.
3: Diegene die de verzekering neemt.
Die 3 hoeven niet noodzakelijk alle 3 dezelfde persoon te zijn, meestal wel zo, maar hoeft niet.
Voorbeeld: Mijn vader koopt een motor en is dus eigenaar ervan, Mijn vriendin schrijft die motor in en hangt haar nummerplaat er aan. Ikzelf neem de verzekering op mij, voor mijn vaders fiets met mijn vriendin haar nummerplaat.

Dat wil zeggen dat als mijn vader die motor verkoopt aan mijzelf, mijn vriendin niet moet de inschrijving laten schrappen, noch dat ik moet de verzekering inlichten. Als ie die motor aan iemand anders verkoopt en ik er dus niet meer mee zal rijden, dan moet die inschrijving WEL geschrapt worden, zoniet, dan rijdt de nieuwe eigenaar met de nummerplaat van men vriendin rond en mijn verzekering, en das niet de bedoeling. (In B horen nummerplaat bij de inschrijvende persoon, niet bij het voertuig).

In het geval van de TS:
Ja, je kan een motorfiets verkopen aan gelijk wie, maar als je de inschrijving niet schrapt dan blijft de inschrijver verantwoordelijk voor wat gebeurd met het voertuig waar die nummerplaat aanhangt.
Meschien kun jij met de nieuwe eigenaar een bewijs overkomen dat jij ter goeder trouw hebt gehandeld en dat hij de overtreding heeft gepleegd (yeah right), wie weet helpt het. In Belgie zou je gezien het bovenstaande met enkel het verkoopscontract en zonder bewijs van uitschrijving geen enkele kans maken. Want het is in feite niet de persoon of het voertuig dat als overtreder werd geregistreerd maar wel de nummerplaat! En zolang het de echte nummerplaat is en geen valse, heb je prijs.
Je zou natuurlijk altijd kunnen de nieuwe eigenaar die rondreed met nrplaat op jouw naam kunnen dagvaarden, al ligt dat natuurlijk wel moeilijk vanwege dat portugese gedoe ....

btw: je had toch een verzekering met RECHTSbijstand, of niet? Of aangesloten bij anwb met rechtsbijstandsoptie? :o

we duimen ...
 
Laatst bewerkt:
Normaal beëingt een verzekeringsmaatschappij de polis toch uberhaupt niet zonder vertoon van vrijwaringswijs (of kopie hiervan) :X, je zou mischien die verzekering kunnen zeggen dat je enkel bedoelde dat je hem 'wou' verkopen...
 
@ harley's

nou wil ik echt niet bijdehand doen. maar in dit geval doet het gwk dienst als rdw. ze verstrekken een rdw vrijwaring duss...

maargoed ik wist niet dat dit ook een mogenlijkheid was dus wat dat betreft een goede tip. waarvoor dank
 
@ harley's

nou wil ik echt niet bijdehand doen. maar in dit geval doet het gwk dienst als rdw. ze verstrekken een rdw vrijwaring duss...
maargoed ik wist niet dat dit ook een mogenlijkheid was dus wat dat betreft een goede tip. waarvoor dank

:? En wat is daar bijdehand aan??

Snap de dusssssss.........niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:
@Testa-Rossa

in geval dat je op dezelfde verzekering een andere motor gaat verzekeren dan hoef je geen vrijwaring te overhandigen. wel voor de eigen administratie houden. anders krijg je dit soort problemen als de ts
 
@ Patrick_X79

het heeft echt geen zin om uit te leggen dat je in de mallemolen van de bureaucratie zit. en zeker niet dat je overweegd om onzin te vertellen met de strekking tot diefstal
 
maar ik schreef toch ook dat ik het een goede tip/aanvulling vond?

ik wist niet dat dat ook bij het gwk kon.

errug handig omdat ik een rdw station liever niet bezoek. staat nml voor altijd lang op de beurt wachten
 
maar ik schreef toch ook dat ik het een goede tip/aanvulling vond?

ik wist niet dat dat ook bij het gwk kon.

errug handig omdat ik een rdw station liever niet bezoek. staat nml voor altijd lang op de beurt wachten

Nee wisten wij tot voor kort ook niet,vertelde die Belg toen die onze auto wilde kopen.
Hebben nog even goed geïnformeerd voor die tijd en bleek dat dat weldegelijk kon.

Scheelde enorme rompslomp en daarbij kon de koop zelfs nog in de avonduren rondgemaakt worden omdat GWK nog open is dan.

Zo gepiept :P zonder heen en weer gehannes tussen verschillende instanties.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan