Silverwing (FJS600) ervaringen

roellowland

Rookie
1 aug 2007
26
0
Omgeving Haarlem
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Honda Silverwing FJS600?

Ik heb er een uit 2001 gekocht en vroeg mij af waar ik met het rijden op moet letten en dan bedoel ik natuurlijk niet de koekblikken en het overige verkeer!

Zij rijdt lekker (proefrit) maar ik heb weinig ervaring met een motorscooter.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Honda Silverwing FJS600?

Ik heb er een uit 2001 gekocht en vroeg mij af waar ik met het rijden op moet letten en dan bedoel ik natuurlijk niet de koekblikken en het overige verkeer!

Zij rijdt lekker (proefrit) maar ik heb weinig ervaring met een motorscooter.
Daarvoor is speciaal het motorscooter subforum :)
 
Sinds enkele weken heb ik er ook een uit 2001. Agezien van mijn ritje naar de rdw, heb ik nog geen echte rij-ervaring opgedaan. Ik verwacht deze week de kentekenpapieren binnen te krijgen.
Mijn eerste kilometers waren zeer positief, Zeer fine zithouding en veeeeeel kracht. Enig minpuntje was wat gerammel van het plastic, ik denk dat klepje rechtsvoor. Verder heb ik gemerkt dat het instellen van de achtervering veel invloed heeft op het bochtengedrag.
 
Heb 2 jaar geleden een nieuwe gekocht, 3 maanden mee gereden,en hem toen weer weg gedaan.
Had problemen met de vario.
Iedere keer met wegrijden leek het alsof er een vogeltje in de vario zat vanwege het tsjilpende geluid wat daar uit kwam!
Complete vario vervangen maar na 500 km.was het weer terug.
Ingeruild op V-Strom.
 
Heb 2 jaar geleden een nieuwe gekocht, 3 maanden mee gereden,en hem toen weer weg gedaan.
Had problemen met de vario.
Iedere keer met wegrijden leek het alsof er een vogeltje in de vario zat vanwege het tsjilpende geluid wat daar uit kwam!
Complete vario vervangen maar na 500 km.was het weer terug.
Ingeruild op V-Strom.

Wat vond je, afgezien van de vario, verder van de silverwing??
 
Fijne scooter,afgezien van het verbruik dan.
Heb nog nooit zuiniger gereden dan 1:16.
Vind ik voor een 600 verschrikkelijk veel.
Mijn DL650 liep met toeren 1:26 dat is toch wel een behoorlijk verschil.
In diverse testen reppen ze van een catastrofale wegligging,maar dat heb ik eigenlijk niet zo ervaren.
Tja,en dan die klepjes!
Dat is bagger!
Zou in ieder geval als ik weer zo'n ding zou kopen toch de Burgman 650 nemen.
 
Heel toevalig op jullie forum terechtgekomen en mij ingeschreven.
Ook al is dit onderwerp al enkele weken oud en zal er op je SilverWing al wat km's
staan:
ik heb ook een Silverwing gekocht dit jaar!
Eéntje van 2001 met 13774km op de teller; zelf heb ik er 2500km bij op gezet
in ongeveer een half jaar tijd.
Heb mij ook in de "Gentse Scooterclub" ingeschreven om wat info te vergaren van andere
SW-rijders. Er zijn erbij met 180000km op de teller! Betrouwbare beestjes dus die SW's.
Ben er zeer tevreden over, maar waarschijnlijk heb je meer aan de minpuntjes:
verbruik: 5-6 liter/100km is niet zuinig
ruit trilt bij vertrek (hebben ze allemaal)
hoog gewicht bij het draaien aan lage snelheden (minder dan 10km/h)
wegligging op natte kasseien en slijkerige grond, typisch scooter!
Hopelijk heb ik dit onderwerp weer even in gang gezet,

prettige feestdagen, Luc
 
Heel toevalig op jullie forum terechtgekomen en mij ingeschreven.
Ook al is dit onderwerp al enkele weken oud en zal er op je SilverWing al wat km's
staan:
ik heb ook een Silverwing gekocht dit jaar!
Eéntje van 2001 met 13774km op de teller; zelf heb ik er 2500km bij op gezet
in ongeveer een half jaar tijd.
Heb mij ook in de "Gentse Scooterclub" ingeschreven om wat info te vergaren van andere
SW-rijders. Er zijn erbij met 180000km op de teller! Betrouwbare beestjes dus die SW's.
Ben er zeer tevreden over, maar waarschijnlijk heb je meer aan de minpuntjes:
verbruik: 5-6 liter/100km is niet zuinig
ruit trilt bij vertrek (hebben ze allemaal)
hoog gewicht bij het draaien aan lage snelheden (minder dan 10km/h)
wegligging op natte kasseien en slijkerige grond, typisch scooter!
Hopelijk heb ik dit onderwerp weer even in gang gezet,

prettige feestdagen, Luc

Ben je van Gent zelve?
 
Neen, van Kruibeke (tegen Antwerpen); dus dat is al 50km bollen om iets met de motorclub
mee te doen.
Ik werk wel veel in Gent, maar met de auto (enkele 100den kilo's boeken vervoeren).
 
Neen, van Kruibeke (tegen Antwerpen); dus dat is al 50km bollen om iets met de motorclub
mee te doen.
Ik werk wel veel in Gent, maar met de auto (enkele 100den kilo's boeken vervoeren).

Aha iemand van over 't water _O-

Ik ben van Wilrijk maar heb wel kennissen aan die kanten wonen meer bepaald in Bazel en Temse.
 
zeg irothheut, heb je al eens met die gentse scooterclub meegereden? en zoja viel dat mee?
Ik ken ze enkel van hun webside.
Lijkt me wel leuk om met enkel en alleen maar motorscooters op pad te gaan. dan wordt je tenminste niet raar bekeken. toen ik de eerste keer met men sym gts 250 bij een motorclubje toekwam had ik wel het gevoel dat ze dachten met wat komt die hier af !
 
Wimper, ben eigenlijk ook van Wilrijk, maar al 17jaar gehuwd met een Kruibeekse.
En voor ED42, ja, ben al 1 keer mee op tocht geweest; gezellig maar gezapig tempo. Gemiddelde leeftijd zal ook 40-50 j zijn, dus geen knieetjes tegen de grond in bochten of ladderzat accelererend van kroeg tot kroeg, maar in groep over landwegentjes snorren en een pot pakken op het eindpunt. Ook interessant voor technische hulp en uitleg.
En voor de rest: een gezellig kerstfeest toegewenst.
 
Bij de dealer sprak de verkoper van een sigarettenaansteker in het linker handschoenvakje.
(bij de SW600). Dit was voor de batterij op te laden en / of een GPS toestel op aan te sluiten.
Op mijn vraag of het contact af mocht om de batterij op te laden (druppellader) kon hij geen juist aantwoord geven.

Dus: Mag / kan het contact af als men de batterij wenst op te laden (druppellader)?

en : Is dat bij andere scooter ook het geval of is dit verschillend van merk tot merk?

Dat jullie bedankt zijn dat weten jullie nietwaar? :W :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowat rond geneusd in het forum betreffende de SW 600.
Het altijd terugkerend ontevreden puntje is het verbruik 5 à 6 liter.
Is dit steeds met of zonder bijrijder, zoniet wat is het verbruik met bijrijder? :/
Wat zou de reden zijn voor het grote verschil, toch niet enkel de 2de Cyl?
Mijn motor heeft er 4 en verbruik minder !!! *O*
 
Ik heb ongeveer 5 maanden een Silverwing in mijn bezit gehad en heb echt mijn best gedaan om er zuinig mee te rijden (95 op de snelweg). Helaas kwam ik (zonder bijrijder) niet verder dan 6 a 6.5 liter per 100 km. Dit was dan ook de voornaamste reden voor mij om hem weer te verkopen.

Ik denk dat er tijdens de ontwikkeling van deze motor niet veel aandacht is besteed aan het verbruik, ook het hoge gewicht en de automaat werken natuurlijk in het nadeel.

Het blijft echter een fijn rijdende scooter
 
Even een oud topic bovengehaald? Deze is geleden van kerstmis vorig jaar.
verbruik: na 7.000km kom ik op een gemiddelde van 5,5 l per 100km.
Met topbox, hoger scherm en steeds wat bagage. Met passagier komt er nauwelijks iets bij.
Dat is niet overdreven, maar zeker niet echt zuinig!
De 12V stekker in het handschoenkastje gebruik ik voor de gps.
De druppellader sluit ik rechtstreeks onder het zadel aan de batterij aan.
Gemakkelijk bereikbaar.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Thanks Ironthheut.

Juist, gisteren gezien bij de dealen. Bij de FJR zit de batterij rechts in de kuip. En om er bij te kunnen is praktisch een halve verbouwing nodig.

Moet toegeven dat de SW 600 mij niet koud laat, juist dat mijn FJR minder verbruikt dan de SW vind ik nog wat scary. Zeker met de huidige prijzen. Heb wel enkele literjes per dag nodig om op het werk te geraken.
Het verschil is 1 liter/100 km = 2 liter per dag aan 1.5€ per liter = 3€ per dag x 20 werkdagen in de maand = 60€, begint te tellen nietwaar

Dit en nog geen testrit gemaakt houd mij tegen om hem te gaan halen.

Is uw SW al euro 3 ?
 
Laatst bewerkt:
Mijn SW is van 2001, dus ik denk euro 2.
Wat het verbruik betreft: je rijstijl bepaald veel, maar hij zal altijd wat meer verbruiken dan je FJR.
Maar aangezien ik mijn SW fiscaal volledig inbreng, zal het me worst wezen wat hij drinkt;
ofwel nu betalen aan de pomp, ofwel volgend jaar afgeven aan de belastingen!
Probeer eens proef te rijden bij een dealer, dat kan de doorslag geven.

Dit weekend met mijn vrouwtje op de SW naar Duitsland (Marienhoven, 410km enkel).
3 daagjes genieten *O* :]
 
@ Ironthheut.

Eerst en vooral wil ik zeggen dat je mij vreselijk jaloers hebt gemaakt (gezonde jaloesie) Met uw reisje naar Duitsland, en dan nog met de SW, dat kan ik met moeite aan reanimeren was nodig. -O-
Nu ik wens jullie een fantastische reis, veel zonneschijn, een lekker temperatuurtje en natuurlijk veel veilige kilometers. :]

Nu ja ik breng mijn FJR ook fiscaal volledig in. Je moet ze er natuurlijk wel eerst leggen en dan krijg je er toch maar 50% van terug. In mijn geval is het toch al snel 250€ /maand.
Maar je hebt gelijk het zal ons een worst wezen. We hebben er ten slotte ook plezier aan. :Y
Wel hoop ik dat de euro 3 iets zuiniger zal zijn, 5l/100km zou meer in mijn smaak vallen.
Hoop dat ze mij zo snel mogelijk een testrit laten maken want het begint lichtjes te kriebelen, en als het kriebelt moet je rijden. *O*

Ik meen dat ik eens een foto gezien heb van uw SW, maar weet begot niet meer waar. Is het mogelijk hem nogmaals te plaatsen maar dan bij dit topic? Kwestie van mij nog jaloerser te maken. :9~

Mijn geheugen laat soms al eens een steek vallen, maar ik meen mij ook te herinneren dat je lid bent van de Gentse scooterclub. Nu ik overweeg dat ook (eerst nog als steunend lid). Heb nog geen scooter nietwaar.
Vrijdag 25 juli ’08 is er leden vergadering, en heb gevraagd om deze bij te wonen. Jullie zal ik daar niet treffen, jullie vertoeven namelijk in betere oorden.

Nogmaals een goede reis en genieten maar :W :W
 
Hier speciaal voor jouw twee foto's van mijn droommachine:
de dame achterop is ook diegene die de 410km zal meerijden
full

full

, maar dan in aangepaste
motorkledij i.p.v. minirok!

Is wel de eerste keer dat ik zo een afstand ga rijden, het kriebelt al...

In de Gentse Scooterclub ben ik niet meer wegens te weinig tijd.
Toch is het een aanrader.
full
 
@ Ironthheut.

Thanks. Laat maar weten hoe het was. :] :]
Goede reis, veel plezier. *O* *O*

Mijn werk roept. :(

Groeten
Jos
 
@ Ironthheut.

Echt een mooi Machine!! zo wil ik er ook één.
Ik vind de SW meer en meer één van de mooiere scooters.
Het windscherm is niet het originele zo te zien. Kan je er wat meer over zeggen.
De topcase is mijn inziens ook een handig item. zou ook graag wat meer uitleg over hebben?
Is dit de grootste of zijn er nog grotere? Kunnen er twee integraal of systeemhelmen in enz.

Nu ga ik u gerust laten en u laten voorbereiden op uw reis, geniet er van.

Groeten :W :W
Jos
 
Zo, we zijn ingepakt. Morgenvroeg gaan werken en om 13h zijn we weg!
Mijn windscherm is een Givi; neemt veel wind en lawaai weg. Is alleen iets te hoog bij regen,
ik kan er moeilijk overheen kijken.
De topcase is van Honda zelf en was bij de motor geleverd. Ik denk vrijwel de grootste maat.
Heeft geen invloed op het rijgedrag, maar je ziet een deel in de spiegels, zonder dat het echt stoort. Er kan 1 integraalhem in, onder het zadel passen 2 integraalhelmen.
Vandaag voor het werk 150km gereden, ben benieuwd wat die 420km morgen gaan geven
van vermoeidheid.
Reisverslag volgt nog....
 
Terug
Bovenaan Onderaan