Honda CB400F... poging 2

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Na een wat overenthousiast begin ben ik nu ook toegetreden tot de SOHC eigenaren. Nog geen rijbewijs zul je zeggen? Maar ok, de CB400F rijdt dan ook nog niet, we hebben wat te klussen. En dat is ook het eerste doel, de motor eerst maar eens rijdend krijgen en daarna komt het poetswerk.

Het gaat om deze motor, een CB400F2 uit 1977:
pict0004ru4.jpg

Een mooi parakeet yellow exemplaar, volledig origineel maar wel al 18jaar stilstaand... Voor de zekerheid de tank er maar vanaf en op weg:
img0085ms2.jpg

Direct de uitlaten er maar eens af. En daar zie je wat 18jaar in een vochtig schuurtje doet met die mooie originele uitlaat:
img0090wy5.jpg

De bochten dan? De bochten zijn mooi maar de collector is helaas ook doorzichtig:
img0089bn2.jpg

End of story lijkt mij? Dus wie heeft er nog een hard setje (originele) uitlaatbochten over?

Verder nog van alles met het zadel, tank, carbs etc maar daarover later meer. Iemand trouwens nog tips hoe die carburateurs eruit de friemelen?
 
Hele leuke motor. Lekker origineel houden/maken zou ik zeggen.

Je kunt de carbs los halen door je luchtfilterbox in te duwen, dan heb je speelruimte. In de kou is dit lastiger dan in een verwarmde ruimte. Overigens zullen de rubbers rond je carbs wel aan vervanging toe zijn.
 
En mocht je nog een zak met geld overhebben: de 400 bochten en demper zijn nog nieuw leverbaar!
 
Hele leuke motor. Lekker origineel houden/maken zou ik zeggen.

Je kunt de carbs los halen door je luchtfilterbox in te duwen, dan heb je speelruimte. In de kou is dit lastiger dan in een verwarmde ruimte. Overigens zullen de rubbers rond je carbs wel aan vervanging toe zijn.
Origineel houden is wel wat ik ga proberen. En ik wil er zeker iets moois van maken.

Die luchtfilterbox kun je inderdaad wat induwen en de carbs komen ook allemaal netjes los van deze box. Alleen aan de andere kant, tussen de carbs en het blok, is er geen beweging in te krijgen. Alle slangklemmen staan los maar ook met mijn volle gewicht eraan hangen en wrikken heeft geen effect. Ik gok dat die rubbers inmiddels keihard zijn. Vervangen zou ik wel willen (de shop van Rene kan ze trouwens niet leveren?) maar ik krijg ze dus met geen mogelijkheid los. Suggesties?

En mocht je nog een zak met geld overhebben: de 400 bochten en demper zijn nog nieuw leverbaar!
Haha, ja die had ik ook gezien. Erg mooi natuurlijk maar 700 euro is wel erg ruig. Ik wil eerst eens zien of en hoe die motor loopt voordat ik er al mijn vakantiegeld aan spendeer. Dus ik houd me aanbevolen voor een niet verrot setje bochten en simpele demper.
 
Alleen aan de andere kant, tussen de carbs en het blok, is er geen beweging in te krijgen. Alle slangklemmen staan los maar ook met mijn volle gewicht eraan hangen en wrikken heeft geen effect. Ik gok dat die rubbers inmiddels keihard zijn. Vervangen zou ik wel willen (de shop van Rene kan ze trouwens niet leveren?) maar ik krijg ze dus met geen mogelijkheid los. Suggesties?

Rubbers warm maken met fohn of verfbrander (met beleid). Vervolgens wat groene zeep met een heel klein beetje water tussen carbs en rubbers laten lopen, en voorzichtig wrikken. Als het goed is komen ze dan los. Maar echt maar een heel klein beetje water gebruiken, het mag niet in de inlaat lopen...
 
De rubbers tussen de carbs en het blok zijn nog wel leverbaar.
honda4.nl
fourdeel.com
blauweplaat.nl
cmsnl.com
 
grappig ik ben net met zo,n projectje begonnen ook een cb400, toevallig heb ik vandaag het blok eruit gehaalt. het wordt bij mij een low budged opknapbeurt zodat ik lekker goedkoop naar mijn werk kan rijden.
kijk anders ook even op www.honda4fun.com daar kan je het instructieboekje en het werkplaatshandboek downloaden, en succes.
 
Ach ja 700€ is een smak geld (zeg maar de totale dagwaarde van je fiets ;)). aan de andere kant: koop eens een volledige set voor een moderne fiets...dan ben je nóg lichter qua pieken. Zo te zien is dit fietsje het wél waard, hoewel ik m'n eerste vakantiegeld toch aan bandjes zou spenderen, want het setje van de dealer zit er nog op, zo te zien (uit '77 dus :D)

Hou 'm ajb origineel: verzaagde, verchopte, ver-caféracede exemplaren zie je genoeg. Mooie, ècht originele (dus eerste lak, mèt spatlapje) zie je echt niet veel meer.....
 
Rubbers warm maken met fohn of verfbrander (met beleid). Vervolgens wat groene zeep met een heel klein beetje water tussen carbs en rubbers laten lopen, en voorzichtig wrikken. Als het goed is komen ze dan los. Maar echt maar een heel klein beetje water gebruiken, het mag niet in de inlaat lopen...
Warm maken is wel een goed idee. Water en groene zeep lijkt me wat minder, dan probeer ik liever WD-40. Beetje probleem is dat ik wel een droge stalling heb maar hij is niet bedoeld klushok, ik moet me nog een beetje inhouden met sleutelen daar. Als het weer wat beter wordt, dan zet ik hem misschien hier voor op de stoep onder een zeiltje.
De rubbers tussen de carbs en het blok zijn nog wel leverbaar.
honda4.nl
fourdeel.com
blauweplaat.nl
cmsnl.com
Dankje voor alle links. Ik had alleen bij Rene gekeken en daar stond dat ze niet meer leverbaar waren. Eerst maar eens zien dat ze loskomen en zover ik kon zien waren ze niet gescheurd of beschadigd. Dus misschien is vervangen niet nodig?
grappig ik ben net met zo,n projectje begonnen ook een cb400, toevallig heb ik vandaag het blok eruit gehaalt. het wordt bij mij een low budged opknapbeurt zodat ik lekker goedkoop naar mijn werk kan rijden.
kijk anders ook even op www.honda4fun.com daar kan je het instructieboekje en het werkplaatshandboek downloaden, en succes.
Hee leuk, heb je ook al ergens een topic lopen? Foto's zijn namelijk altijd leuk! Die manuals had ik inmiddels ook gevonden, tezamen met Peter's moet dat goed komen. Lid worden van de CB Four Club kan ik ook aanbevelen.
Ach ja 700€ is een smak geld (zeg maar de totale dagwaarde van je fiets ;)). aan de andere kant: koop eens een volledige set voor een moderne fiets...dan ben je nóg lichter qua pieken. Zo te zien is dit fietsje het wél waard, hoewel ik m'n eerste vakantiegeld toch aan bandjes zou spenderen, want het setje van de dealer zit er nog op, zo te zien (uit '77 dus :D)

Hou 'm ajb origineel: verzaagde, verchopte, ver-caféracede exemplaren zie je genoeg. Mooie, ècht originele (dus eerste lak, mèt spatlapje) zie je echt niet veel meer.....
Ik denk dat die originele uitlaat er uiteindelijk wel komt maar 700euro is inderdaad meer dan wat ik er voor betaald heb... veel meer. Die banden moeten zeker, achter lijkt op een aardige race slick.

Ik ga hem zeker niet verzagen maar helemaal origineel houden wordt lastig. Roest is toch overal te vinden. Het chroom op de spatborden is aardig heen. Verder heeft de tank flink wat lelijke plekken en is de tunnel is volledig bruin van de roest. Van binnen lijkt het redelijk, alhoewel het filter boven de kraan modderbruin was. Maar met tankcure komen we een eind.

Kortom mijn plan is flink poetsen, nieuwe bandjes, accu, tank redden en iets van een uitlaat en dan kijken of het zaakje goed wil lopen. En dan rustig verder sleutelen (pakkingen, frame, boutjes etcetc) maar dat is nog even ver weg.
 
Mooie, ècht originele (dus eerste lak, mèt spatlapje) zie je echt niet veel meer.....
Ok, maar hoe gaan we deze lelijke plekken (rond de tankdop en roestvlekjes her en der) op de tank aan pakken:
img0094fk5.jpg

om nog maar te zwijgen van de tunnel:
img0095us3.jpg

Hoe is dit netjes aan te pakken? Of is kaalmaken, opnieuws spuiten, dure decals kopen de enige oplossing?
 
Ik zou de zaak polijsten, onderkant ontroesten en in de coat zetten... Vaak lijkt alles veel erger dan at het is hoor..Wat betreft de collector ; plaatje RVS van een halve mm dik, kloppen en netjes vastlassen. Voorlopig doet ie het dan nog wel ff hoor..Universeel Jamademperke erop, of een vervangingsset voor een goeie 215 euri is ook een optie (Jama/Marshall).

Frame ; opschuren en in de spuithammerite...of met het kwastje. Spatborden is aan te komen (niet nieuw wat betreft achter, maar nog wel te vinden), heb er nog wel eentje voor je liggen (voorkant)....

ik zei nog ; er doorheen kijken..maar niet letterlijk gaan nemen he :+
 
Ik zou de zaak polijsten, onderkant ontroesten en in de coat zetten... Vaak lijkt alles veel erger dan at het is hoor..Wat betreft de collector ; plaatje RVS van een halve mm dik, kloppen en netjes vastlassen. Voorlopig doet ie het dan nog wel ff hoor..Universeel Jamademperke erop, of een vervangingsset voor een goeie 215 euri is ook een optie (Jama/Marshall).

Frame ; opschuren en in de spuithammerite...of met het kwastje. Spatborden is aan te komen (niet nieuw wat betreft achter, maar nog wel te vinden), heb er nog wel eentje voor je liggen (voorkant)....

ik zei nog ; er doorheen kijken..maar niet letterlijk gaan nemen he :+
Bedankt voor de bemoedigende woorden:)

Ik heb hier op het forum even gevraagd maar het lassen van mijn uitlaat ziet men toch niet zitten. Dus waar zie je die 215euro set? Ik kom niet verder dan de 300euro versie bij bijv Rene.

De tank zal ik een behandelen met Commandant 5. En naar dat ontroesten ben ik wel benieuwd. Hoe pak je dat handig aan? Staalborstel erop, Dintrol ML/Fertan (of weet iemand een andere goede roestomvormer?) erop en dan aflakken met iets geels? Of ga ik wat te snel en sla ik wat stappen over?

En dat spatbordje ben ik wel benieuwd naar. Kun je eens wat foto's melen? Die van mij redelijk gespikkeld van de roest en de vorige eigenaar heeft geprobeerd dat eraf te schuren(?)/borstelen, met als gevolg een lekker dof spatbord.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al een gekeken op de site van david silver spares?
Ik heb daar een nieuwe originele bochtenset gekocht voor de helft van de NL-dealer prijs.
 
mijn project wordt niets, ik heb een probleem met de nokkenasketting en een beschadeging aan de zuiger en cylinderwand.
dus als je nog een donorfiets zoekt? er zit een vrijwel nieuwe einddemper bij en een orgineel 400f sportzadel, het zadel heeft 2 kleine beschadegingen maar is voor de rest gewoon nieuw. de tank is volgens mij nog deukvrij, en de wielen zijn ook nog wel netjes te krijgen met goede banden en ketting tandwielen. ik wil voor de hele zwik 200 euro hebben dus als je intresse hebt laat het even weten dan maak ik wat fotos of je komt even kijken (ridderkerk)
 
Bedankt voor de bemoedigende woorden:)

Ik heb hier op het forum even gevraagd maar het lassen van mijn uitlaat ziet men toch niet zitten. Dus waar zie je die 215euro set? Ik kom niet verder dan de 300euro versie bij bijv Rene.

De tank zal ik een behandelen met Commandant 5. En naar dat ontroesten ben ik wel benieuwd. Hoe pak je dat handig aan? Staalborstel erop, Dintrol ML/Fertan (of weet iemand een andere goede roestomvormer?) erop en dan aflakken met iets geels? Of ga ik wat te snel en sla ik wat stappen over?

En dat spatbordje ben ik wel benieuwd naar. Kun je eens wat foto's melen? Die van mij redelijk gespikkeld van de roest en de vorige eigenaar heeft geprobeerd dat eraf te schuren(?)/borstelen, met als gevolg een lekker dof spatbord.


kom gewoon ff kijken zou ik zeggen... ;)
 
mijn project wordt niets, ik heb een probleem met de nokkenasketting en een beschadeging aan de zuiger en cylinderwand.
dus als je nog een donorfiets zoekt? er zit een vrijwel nieuwe einddemper bij en een orgineel 400f sportzadel, het zadel heeft 2 kleine beschadegingen maar is voor de rest gewoon nieuw. de tank is volgens mij nog deukvrij, en de wielen zijn ook nog wel netjes te krijgen met goede banden en ketting tandwielen. ik wil voor de hele zwik 200 euro hebben dus als je intresse hebt laat het even weten dan maak ik wat fotos of je komt even kijken (ridderkerk)
Bedankt voor het aanbod. Ik wil trouwens niet in mijn eigen voet schieten maar volgens mij moet je ook wel voor weinig een reserve blokje kunnen kopen. Maar ik ben zeker wel geinteresseerd, dus als je mij kan mailen (zie profiel) met wat foto's van spatborden, uitlaat etc zou dat handig zijn.
kom gewoon ff kijken zou ik zeggen... ;)
Altijd leuk maar waar in het Oosten van het land mag dat zijn? En het klinkt sowieso verweg, dus heb je voor de luie medemens wat foto's? :+
ff lezen....de helft van de NL-prijs.......Ik heb er exact 330 euro voor betaald inc. verzendkosten en BTW.
Maak me gek! Maaruh, ik snap de verbazing van Triaatje wel een beetje want ik zie alleen maar deze set staan voor GPD385 ex VAT ofwel zo'n 470 inclusief btw en verzendkosten. Dat is toch gauw 680euro... Maar als jij me aan een setje kan helpen voor 330euro :9~
 
ff lezen he..bochtenset..de dempert komt er nog bij...

totaal 385 pond, ex VAT en ex verzenden...

:) precies, de bochtenset. Ik heb ook niets anders geschreven. Die is dus duurder geworden in de afgelopen 2 jaar.
Ik zag net dat het voorspatbord (heeft mij 50 pond ex VAT en Verzenden gekost) inmiddels ook al 95 pond ex alles kost. B| Schijnbaar is dit spul zeer zeldzaam aan het worden.

Voor een demper zou je bij Polo (D) of bij louis in duitsland kunnen kijken, alhoewel ik denk dat de meeste motorzaken in NL je ook wel een replica demper kunnen leveren voor een redelijk bedrag.
 
:) precies, de bochtenset. Ik heb ook niets anders geschreven. Die is dus duurder geworden in de afgelopen 2 jaar.
Ik zag net dat het voorspatbord (heeft mij 50 pond ex VAT en Verzenden gekost) inmiddels ook al 95 pond ex alles kost. B| Schijnbaar is dit spul zeer zeldzaam aan het worden.

Voor een demper zou je bij Polo (D) of bij louis in duitsland kunnen kijken, alhoewel ik denk dat de meeste motorzaken in NL je ook wel een replica demper kunnen leveren voor een redelijk bedrag.
Okok, mea culpu, ik las te snel :) Maar David Silver is zoals je al zegt helaas niet meer zo goedkoop. Het komt aardig in de buurt van de bekende adressen hier in NL. Ik zit nog een beetje te dubben maar ik ga in ieder geval eens kijken of dit weekend bij Vehikel wat te vinden valt.

Verder begint de tank steeds harder te blinken, wat een mooi spul dat Commandant. Morgen maar eens een avondje schudden met een stapeltje moertjes erin om de roest los te maken. Daarna behandelen met tankcure denk ik? Wederom weer eens kijken op Vehikel denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Niet dat het enige meerwaarde oplevert voor je, maar tof dat je zo'n fiets hebt gekozen...zelf aantal jaartjes plezier van gehad. Uiteindelijk ingerolen tegen een compleet rvs uitlaatsysteem voor m'n Z750, maar nog altijd klopt m'n hart ietsje sneller als ik zo'n 400'je zie :)
 
Hulde, ziet er goed uit, valt reuze mee als ik het zo zie. Heb slechtere gezien iig (ook met slechtere uitlaten gereden (tria :+))
Denk trouwens dat ik binnenkort een beetje moet gaan opruimen, dus best wel eens kans dat er wat spul in de verkoop zal gaan moeten (Ijmuiden is dichterbij dan Gendt ;))
 
Terug
Bovenaan Onderaan