Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Als je toch echt met vergrootglaasjes wil werken en je wilt Tig lassen met lage stroom.
Dan zit er niks anders op dan een professionele kap te kopen, desnoods via Marktplaats/Ebay voor een gebruikte.
Ik heb toen €80 betaald voor een gebruikte speedglas via Ebay.
Maar daar passen dan wel alle accessoires op, van dat chinese spul kun je niks los krijgen natuurlijk.
 
Als je toch echt met vergrootglaasjes wil werken en je wilt Tig lassen met lage stroom.
Dan zit er niks anders op dan een professionele kap te kopen, desnoods via Marktplaats/Ebay voor een gebruikte.
Ik heb toen €80 betaald voor een gebruikte speedglas via Ebay.
Maar daar passen dan wel alle accessoires op, van dat chinese spul kun je niks los krijgen natuurlijk.

dat was dus ook mijn gedachtengang..
ben met een speedglas100 (??) bezig..
 
Kijk in de specs van die kap
Volgends mij is die niet geschikt voor tig lage stroom
in de pdf staat:

These six new models are available with the Speedglas 100V lens, which features five user-selectable dark shades,
from shade 8 to shade 12, and a light shade of 3. This lens has three sensitivity settings: a normal setting used for most
types of welding (both indoors and outdoors), a setting for when other welders are working nearby, and a setting for low-
current or stable arc (e.g. TIG) welding

http://multimedia.3m.com/mws/media/565752O/speedglas-100-brochure.pdf

het gaat om de 100V uitvoering.
 
Van een andere catalogus van Speedglas. ;)
http://solutions.3mnederland.nl/3MC...assetId=1319229173722&blobAttribute=ImageFile
Op bladzijde 19: Appropriate for most arc welding processes, including MMA, MIG/MAG and high amp TIG welding

Zie tabelletje op pagina 65, Tig lassen met minder dan 20A "not recommended"

Ik bel wel even naar de importeur..
Wat er zit wel verschil in de uitvoeringen...
De V is de "duurste" van de 100 serie..
Maar of daar dan weer verschil in zit....
 
Wat bluemoon zegt
Klopt

Heb namelijk pas zelf een nieuwe aangeschaft
En de 9100 serie is de eerste die zou kunnen voldoen

Maar he als je zelf denkt dat goedkoper ook kan
Gewoon doen
Zelf ben ik zuinig op mijn ogen
En heb dus 1x geld uit moeten geven
 
Ik ben in het bezit van een Autogeen en Tig lasapparaat.

Dit resulteert in het feit dat ik dus ook 3 gasflessen heb.
Deze zijn van Airproducts en daar betaal ik dus ook voor. (huur)
Het aparte van het verhaal vind ik dat ik een kleine 1000E moet betalen voor flessen terwijl ik ze niet veel gebruik.

Heeft iemand betere oplossing?

Momenteel heb ik het zo omdat mijn vader dat ooit zo heeft geregeld, maar lijkt me dat er een betere oplossing moet zijn. kan je cilinders in eigendom hebben? wat kost dat?


ik hoor graag
 
Ik heb eigen fles gehad, maar omwisselen duurde me te lang en te omslachtig.
Ik heb nu van lindegas of ex lindegas een 200 bar fles en betaal voor 5 jaar iets van 300 euro huur voor 1 fles, dat mag het van mij ook kosten, bij leeg, heb ik direct een nieuwe, argon heb ik.
 
Laatst bewerkt:
Toch snap ik niet hoe dat huren dan aantrekkelijk zou zijn.
Bij een huurkoop systeem als supergas kost een 10L gasfles rond de 200 inclusief eerste vulling, en dan heb je nooit meer omkijken naar de fles, en je kan hem altijd direct weer omruilen voor een volle. Vulling menggas kost je dan €45.
Gebruik je wat meer gas kan je bv een gasco fles nemen, kosten volgens mij 285 de eerste keer, maar mijn laatste 20L argon vulling kostte dan ook rond de €45.
 
Speedglas 9100 x , heb ik ook, goede kap, alle onderdelen los verkrijgbaar.
Heb er zelfs een ingebouwde leesbril op sterkte bij zitten, opdat ik vaak op 20 cm vanaf de helm las. Super ding! (ik las aluminium voor de kost)
 
Laatst bewerkt:
Het is alleen weer even doorsparen voor wat ik wil... wat een prijzen.. :N
Maar het is wel een verschil van dag en nacht met een "goedkoop" helmpje..
En ook.. die vergrootglaasjes zijn ook ideaal... maar bepaal je die aan de hand van je "eigen" (lees) bril...?
 
Ja, die bepaal je aan de hand van je eigen bril wanneer je leesbrildragend bent, zoals mij, je kan ze krijgen in 1.00 , 1.25 , 1.50 en zo in stappen tot + 2.50 en kost maar 60 euro compleet met inzetunit. 40 euro inzetvenster en iets van 20 euro voor het glasje.
Heb er drie in totaal, maar doe dat werk al ruim 15 jaar.
 
Ja, die bepaal je aan de hand van je eigen bril wanneer je leesbrildragend bent, zoals mij, je kan ze krijgen in 1.00 , 1.25 , 1.50 en zo in stappen tot + 2.50 en kost maar 60 euro compleet met inzetunit. 40 euro inzetvenster en iets van 20 euro voor het glasje.
Heb er drie in totaal, maar doe dat werk al ruim 15 jaar.


klinkt goed,
nu eens afwachten op een interresante aanbieding... ergens... ooit.... 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan