Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Wanneer je nog geen lashelm hebt wel ja.

Maar veel mensen werken met een bril op onder de lashelm, bril beslaat, er zijn weinig adressen die dit leveren, vandaar die link.

thumbs-and-ammo-5.jpg
 
Als ie het doet, geeft het niet.

Doet ie het niet, dan is ie stuk en tevens waardeloos.

Met doen bedoel ik donker worden bij lassen, en weer 'open' gaan na het lassen.

1 lasspettertje op de adf kan al fataal zijn, gebruik bij een automatische lashelm altijd de passende beschermruiten aan binnen en buitenzijde!
 
Voor de lassers... Informeer eens bij IPS in Sevenum.(bij Venlo) Echt een topzaak. Leveren alles . Ook de genoemde leesglaasjes etc. Bellen/mailen kan geen kwaad he?
Heb er jaren spullen voor een las/constructiebedrijf gehaald ivm mijn functie destijds. Prima service en advies. Elke werkdag geopend van 8.00 - 17.00 uur en op zaterdagmorgen. :Y :W
 
Laatst bewerkt:
Al enkele maanden volg ik dit topic (die nu een beetje dood is) en ben ik me aan het inlezen over MMA/MIG/MAG/TIG lassen. Zou graag ook eens een goedkoop TIG setje aan willen schaffen om eens wat mee te spelen. Doel is voornamelijk om staal en RVS lassen en gewoon wat te hobbyen. Alu is leuk maar geen eis. MMA hoeft ook niet te kunnen.

Het verschil tussen MIG/MAG en TIG is me denk ik wel duidelijk. Mijn voorkeur gaat nu uit naar TIG voornamelijk omdat ik wat dun materiaal wil gaan lassen.

Iemand die toevallig nog een goede startersset weet tot EUR 500,-? China setje is prima. Ik woon tegen de duitse grens dus gas een een reduceeerventiel kan ik wel betaalbaar in Duitsland halen.
 
Ik weet dat het jarenlang de standaard was om zonder HF te starten, toch zou ik dat erg sterk missen denk ik. Die van 169 euro mist dat dus.

db
Dat niet alleen, max 85A en dan een inschakelduur van slechts 25% is toch redelijk beperkend. Dan zou ik toch wat meer uitgeven.

Iemand btw ervaring met zo'n 3in1 apparaat en dan vooral met (kwaliteit van) het plasmasnijden?
Giant 3-in-1 CT416 160 Amp TIG/MMA + 40 Amp plasmasnijder
Ik ben zelf totaal niet op zoek naar een nieuw lasapparaat, zeer tevreden met m'n MIG/MAG (en TIG kan ik op het werk), maar wel nieuwsgierig naar zo'n functie
 
heb er 1 van Stahlwerk. komt ook uit China, maar wordt door duitsers verdeeld EN heeft 5 jaar garantie.
en als je zoekt op het net kom je eigenlijk alleen goede kommentaren tegen (en kwasi geen negatieve). was voor mij de reden om bij hun 1 te kopen (vooral die 5 jaar).
 
Dat niet alleen, max 85A en dan een inschakelduur van slechts 25% is toch redelijk beperkend. Dan zou ik toch wat meer uitgeven
die 85A was ook het eerste wat mij opvalt.
Misschien wil Daanzzzzz alleen redelijk dun spul lassen maar als je een keer een steuntje wilt lassen is het wel handig als het apparaat wat meer aan kan.
Voor een hoeklasje op 3mm dik staal zet ik hem toch al snel op minimaal 80/90 A (als het niet meer is).
En met een inschakelduur van 25% is het feest snel voorbij als je even last op vol vermogen.
Met je motor/auto moet je ook niet continu volgas willen ;)

Die van €239 bij dezelfde verkoper is dan mooier, 200A en wel HoogFrequent.
 
Laatst bewerkt:
De Tig200 heeft idd veel betere specificaties, 200a 65%, HF, puls en dat voor een paar tientjes meer.
Alleen al de toevoeging van de HF onsteking zou dat prijsverschil waard zijn.
:Y :Y
en voor nog een beetje meer ook aluminiumlassen

http://www.lasexpert.nl/WSE200

500 wou hij toch max uitgeven, deze is 429 :9
fles komt er ook nog bij hè. Maar voor max 500 moet je een mooie (chinese) tig aan kunnen schaffen inc. fles
Persoonlijk zou ik het liefst wel een apparaat hebben MET voetpedaal. Dat hebben we op het werk ook en ik moet zeggen dat werkt heerlijk om tijdens de las het vermogen aan te kunnen passen
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal, ik zit nu toch te kijken om zelf maar eens een MIG apparaat op 230V aan te schaffen voor het lichte laswerk (tot 5mm). Ik wil sowieso MIG want dat is gewoon lekker snel en makkelijk. Wat is aan te raden, gebruikt of nieuw, voor een budget van +- 300 euro? Ik kom bijvoorbeeld dit tegen maar zou dit goed genoeg zijn? Ik geef liever iets meer uit en dat ik een goed ding heb staan, dan dat ik na 1.5 jaar met rare storingen te maken krijg.

Giant MIG180 inverter

Uit een ver verleden begreep ik dat Kempi als heilige graal gezien wordt, maar om die gebruikt voor ong 300 te vinden lijkt me een te mooie droom. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan