Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Dan moet je wel zeer dun spul hebben.
Plaatje gietaluminium dan zou dat kunnen maar dan nog maar 0.2 mm ofzoiets.

1.6 mm las ik op, bij laag doen, 150 ampère, bij hoog tempo 210 ampère, dat zijn buizen bij ons.
 
Lijkt me wel erg hoog....heb even wat aantekeningen teruggelezen die ik heb gemaakt na een korte cursus tig lassen rvs en staal, plaat gelast van 1mm, 2mm en 3mm en en ik kwam niet hoger dan 90 tot 100amp. Alleen vastzetten (tig/tag) ging op hoog amp van 120 tot soms 150amp. Lager dan bijv 25amp op 1mm RVS kwam ik niet.
 
Hulzie last al heel lang aluminium voor de kost, dat zal best wel kloppen.
Ik heb wel vaker vaker foto`s van zijn werk gezien.

Even uit interesse Hulzie, ik heb laatst wat alu traanplaat gelast 5mm dik.
Hoeklassen deed ik op 160-170 A, met hoeveel las jij dat ?
 
Ook op dit forum dan maar even, ik las bijna nooit onder de 40A en zeker nooit onder de 20A ;)

En dat terwijl ik dikte's tot wel 0,05 mm las (folies).
Als je zo dun last gebruik je altijd puls met een lage grondstroom, als je machine puls functie heeft is een laag bereik dus wel handig, maar ga jij dat gebruiken?
Zo ja, dan ga je dus een flinke stap verder en moet je een machine kopen die dit gewoon goed kan.
Zoals aangegeven hebben goedkope machine vaak geen stabiele boog bij lage stroomsterkte, en dan heb je er echt niets aan...
 
150 A op 1.6 mm????????
met de TIG??
is dat niet veel te veel?
ik doe dat met zeg maar 70 A

Welk metaal? Op ferro en rvs typen kan dat wel, al zou je wat hoger moeten als theoretisch goed moet.

Hulzie last al heel lang aluminium voor de kost, dat zal best wel kloppen.
Ik heb wel vaker vaker foto`s van zijn werk gezien.

Even uit interesse Hulzie, ik heb laatst wat alu traanplaat gelast 5mm dik.
Hoeklassen deed ik op 160-170 A, met hoeveel las jij dat ?

Een hoeklas heeft veel meer energie nodig als een las onder de hand.
Bij te weinig stroom loopt je smeltbad niet vol en vooruit, maar smelt je de kanten en dip je het dan "vol" met toevoeg, je krijgt dan geen doorlas.

Als je start met alu 5 mm hoeklas heb je eigenlijk meer stroomsterkte nodig als een 230V machine kan, als je even loopt dan las je redelijk goed rond de top van zo'n machine, laat dus zeggen 200A.
Je hebt dan zeker een watergekoeld exemplaar nodig, anders moet je heel veel pauzes nemen.

Wil je in de hobby sfeer een hoeklas maken en heb je een kleine 230V Ac machine verwarm dan even voor met een verfbrander, dan kan je wat lager starten.

Vergeet niet eerst de oxide huid te verwijderen, dat scheelt je enorm in start vermogen!

;)
 
Ik ben mij links en rechts aan het verdiepen in de materie van EU aanbieders op t web,
en dan waarschijnlijk iets wat zeer waarschijnlijk uit t aziatische land komt,

ik kwam deze tegen;
klop (klik)
twee jaar garantie

en deze:
klopperderklik

de laatste heeft 5 jaar garantie,
wat uiteraard erg interessant is.

Uiteraard met de bovenstaande berichten, stabiele boog etc in mijn achterhoofd..
geeft het wel te denken,
uiteraard is er al genoeg gediscussieerd over semi-chineze machines,
Maar budget heeft ook grote rol,
als je deze kan aanschaffen voor onder de €1000.- incl.
uiteraard heb ik ook liever een Kemppi, maar die €3500.- ex kan ik voorlopig nog niet goedpraten (thuis) ..

keuzes keuzes.... :?
 
Als je start met alu 5 mm hoeklas heb je eigenlijk meer stroomsterkte nodig als een 230V machine kan, als je even loopt dan las je redelijk goed rond de top van zo'n machine, laat dus zeggen 200A.
Je hebt dan zeker een watergekoeld exemplaar nodig, anders moet je heel veel pauzes nemen.
Het was met een watergekoelde Kemppi 3500, dus dat vermogen zat wel goed ;)
Ik had al een jaar of wat geen alu meer gelast, dus dat was even wennen.
Vooral de spielerij met instellingen, frequentie, sinus/square, balance, etc was wel wennen.
Veel mogelijk met zo`n ding.
 
Hulzie last al heel lang aluminium voor de kost, dat zal best wel kloppen.
Ik heb wel vaker vaker foto`s van zijn werk gezien.

Even uit interesse Hulzie, ik heb laatst wat alu traanplaat gelast 5mm dik.
Hoeklassen deed ik op 160-170 A, met hoeveel las jij dat ?

Hoeklas doe ik ook laag in ampere's, voor mijn doen is dat om en de bij de 200, daar dat stapelend lassen is, daar mag eigenlijk niks bij fout gaan.
Hoog in frequentie ook, en idd alles is watergekoeld op mijn werk.

Fronius 4000 wave machine.

Geribbelde bouwsteigers zijn allemaal 1,6 mm, dat is echt allemaal 150 - 240 ampère werk door mensen met -ik zelf- 15 jaar, ervaring, maar ben er ook mee begonnen met 120 ampère ongeveer, maar dan kan je tempo draaien, is brood verdienen.
Robots lassen die dingen ook, met cmt techniek gaat dat, 1000 ampère en meer dan.
 
Laatst bewerkt:
vraag..
de snelkoppeling lekt van mijn gasslang, naar m'n lasapparatus.
alleen "normaal" is dit een 6mm aansluiting,
ik heb een kleintje (jawel) van 3mm...

alleen kan ik het "vrouwtje" hiervan niet op 't www vinden...
iemand een suggestie?
 
Heb je er een fotootje van?
Of staat er misschien op het vrouwtje een type?

Het is denk ik uit je verhaal op te maken de koppeling van de gasslang van je reduceer aan het toestel?
Je hebt waarschijnlijk een Rectus 50KA, 20KA of een 91KA.

De welbekende 6mm snelkoppeling is een Rectus 21KA...
 
Heb je er een fotootje van?
Of staat er misschien op het vrouwtje een type?

Het is denk ik uit je verhaal op te maken de koppeling van de gasslang van je reduceer aan het toestel?
Je hebt waarschijnlijk een Rectus 50KA, 20KA of een 91KA.

De welbekende 6mm snelkoppeling is een Rectus 21KA...

Ik heb niet zo gauw iets kunnen lezen, maar t is van de slang naar t lasmachientje..
Ik ga eens kijken met jouw gegevens en zo føtø van t mannetje posten..

 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan