Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Ok,

Net nog even 10cm gelast.
Hieronder foto's, wolfram is van te voren geslepen, en na 10cm dus geheel naar de Palestijnen (last overigens nog wel hoor, maar krijgt wel raar spul om de tip heen).

Stift steekt ongeveer 5mm uit i.v.m. een hoeklas (toevoeging is RVS, heb even niet anders).

IMG_3207.JPG


IMG_3208.JPG


IMG_3224.JPG
 
Dank voor de tip.

Moet nog even in "de flow" komen, tijdje niet ge-Tig't. Afijn, zo erg kreupel ziet de las er ook weer niet uit.

  • De gascup is geheel schoon (op wat kleine spetters van het toevoegmateriaal na)
  • Het gaslensje is schoon, gaasje ook
  • Onderdelen sluiten mooi aan op elkaar, zien er allen als nieuw uit

Wat raad je me aan als eerst te vervangen, alle drie de bovenstaande delen?
 
Dat wit op wit contact, twee elementen, is dat wel origineel? Ik werk met diverse toortsen, en bij mij hoort alles gewoon bij de toorts om het zo maar te noemen, elementen benoemen per onderdeel kan ik zo niet uit mijn hoofd, danwel huls - gascup - wolfraam en bij gekkigheid de zoi eruit en nieuwe erin, maar dat wit zijn dat twee elementen? Bij mij is dat altijd 1 ring, bedoel iets extra´s daarbij tussen geeft je meer kans op aanzuig zuurstof. Ook spuit ik mijn gascup nog wel eens in met CRC om het goed schoon te maken, dat is eigenlijk anti spatter, maar dat bevalt mij hierbij ook wel goed.

Heb je wel extra doosje gascups? Geloof dat een doosje van 10 maar 7 euro ofzo kost, anders zet er eens een schone op.
 
Dat wit op wit contact, twee elementen, is dat wel origineel?
Heb je wel extra doosje gascups? Geloof dat een doosje van 10 maar 7 euro ofzo kost, anders zet er eens een schone op.

Hulzie
toevallig van de week bij ons op het werk gekeken, en die heeft ook een "wit op wit" constructie...
Thuis heb ik dat ook niet op de UTP
 
Okay K@W@, ik ken het alleen het spul van mijn werk en mijn thuis, ik kom niet op beurzen enzomeer, laatste ontwikkelingen ken ik niet, bij mij werkt het gewoon zolang het goed is en op het werk gebruiken we het spul ook zolang het meegaat.
 
door het aan strijken kan hij rotig worden,maar op hoeveel amper las je wand een 1,6 elecrtode is tot 120 amper of zo ik heb mestal een 3,2 of een 2,4 vind ik pretig lassen maar ja las ook gemidels rond de 160 amper zou is kijken of het beter gaat met een 2,4 krijg je ook een wat stabielere boog.

sucses
 
Vanmiddag met zeepsop aan de slag gegaan, en jahoor, het reduceerventiel bleek nihiel te lekken. Hierna geen problemen meer van het verbranden van de wolfraam.

Nog een vraag dan maar. Waar bestellen jullie je lasartikelen? Ik wil wat onderdelen van mijn toorts vervangen.

Gr
 
door het aan strijken kan hij rotig worden,maar op hoeveel amper las je wand een 1,6 elecrtode is tot 120 amper of zo ik heb mestal een 3,2 of een 2,4 vind ik pretig lassen maar ja las ook gemidels rond de 160 amper zou is kijken of het beter gaat met een 2,4 krijg je ook een wat stabielere boog.

sucses

Een 3,2 wolfraam begint zich niet prettig te voelen bij 3 uur achtereen op aluminium staan te hoesten hoger dan 275 ampere weet ik uit ervaring.

Is daar ook een schrijven van in de omloop van welke wolfraam en hoe dik en op welk matriaal welke max Ampere's? 1,6 is volgens mij voor lang gebruik niet hoger dan 125 ampere en dan voelt die zich niet prettig, las ik ooit ergens, maar 3,2 mm las ik dat ook en dat moet ik ook be-amen, maar dan op aluminium ALMG.
 
Laat ik hier eens een poging wagen:

Ik heb vorige week een mig apperaat gekocht omdat ik met m'n electroden apperaatje toch te weinig mogelijkheden had...
Nu heb ik eigenlijk alles bij het apperaat behalve een fles menggas...

Heeft iemand tips voor (gebruikte) koopflessen in de buurt van Hoorn of Beverwijk? Een fles van 10 of 20 liter lijkt me een mooi formaat voor mijn gebruik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan