Eigenbouw frame

Jeff030379

Die hard MF'er
28 feb 2005
297
0
Limburg
Ik ben aan het zoeken naar een eigenbouw frame, ik heb div. frames te koop gezien die geen kenteken hebben.

Waar moet ik opletten als ik zo'n frame koop?

Er zitten vaak geen tekeningen bij (word bij de RDW gevraagt)
Mag het frame al gecoat zijn of moet dit blank zijn?

Weet ook iemand wat het keuren van een frame kost?
 
Als je nou dit soort dingen al niet weet koop dan in hemelsnaam een complete fiets...
 
www.rdw.nl zei:
Voertuigeigenaar > Motor > Bouwen > Identiteitsonderzoek van frame zelfbouwmotor
Identiteitsonderzoek van frame zelfbouwmotor

Voor het identiteitsonderzoek moet u het kale frame aan het RDW-keuringsstation aanbieden in blank metalen toestand. De RDW controleert de constructie van het frame en slaat altijd een voertuigidentificatienummer (VIN) in. Als de medewerker constateert dat het gaat om een zelf gebouwd frame, slaat de RDW ook de merkaanduiding ‘zelfbouw’ in.


Ook als het frame niet voldoet aan de criteria van zelfbouw slaat de RDW een identificatienummer in. De inslag van het merk ‘zelfbouw’ blijft dan achterwege. Een dergelijk frame mag u in dat geval alleen gebruiken voor het samenstellen van een motorfiets die moet voldoen aan de huidige individuele toelatingseisen voor bedrijfsmatig vervaardigde motorfietsen.


Inslaan identificatienummer
Voor het inslaan van het identificatienummer moet u een formulier invullen. U verklaart daarmee het frame in eigen beheer te hebben vervaardigd. Bij de aanvraag moeten u ook één of meer technische tekening(en) overhandigen op A4 formaat met de volledige maatvoering. De tekening(en) moet(en) minimaal de volgende gegevens bevatten:



plaats van alle lassen;
gebruikte materialen (stuklijst);
naam en adres van de (zelf)bouwer;
de plaats van de bevestigingspunten van motor en versnellingsbak.


Keuring na afbouw
Nadat het frame is goedgekeurd voor zelfbouw kunt u een afspraak maken met het RDW-testcentrum in Lelystad voor een toelatingskeuring. Uit het oogpunt van efficiency vindt de weging van de complete motor voortaan plaats tijdens de toelatingskeuring in plaats van op een RDW-keuringsstation.

Het RDW is aangesloten op het openbare telefoonnet.

0900 07 39 (€ 0,10 p.m.)
Maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur
 
Als er een eigenbouw kenteken bij zit hoef je hem niet te laten keuren, dat is dan al gebeurd. Hooguit controleren of het frame klopt met de rdw gegevens (niet achteraf nog een keer aangepast). Staat er volgens mij op d epapieren ook wat voor motorblok erin moet (bijvoorbeeld 4 cylinder, ik weet niet of het merk ook vaststaat). Je mag dan ook niet meer dan 60mm afwijken met de wielbasis van wat opgegeven is aan het RDW (je kan dus niet zomaar elke voorvork + balhoofdplaten erin steken).

Zelf een frame maken/aanpassen is een optie, maar dan moet je hem dus laten keuren en volgens mij weet zelfs de RDW niet precies hoe dat allemaal gaat (iig qua aanpassen van een bestaand frame, ik heb iig nogal wat moeite om antwoord te krijgen op mijn vragen bij het RDW)

Maar voor je iets koopt zou ik sowieso evebn met de RDW bellen, bel dan naar het keuringsstion in Lelystad en vraag dan naar de afdeling IKS. Scheelt je een hele hoop doorgeschakeld worden.
 
een nieuw frame , als je daar een kenteken wil moet je 2 x naar de RDW.

1X met kaal frame zonder coating dus,maar met bouw tekening en stuk lijst. kosten 200 euro voor nummer in slaan.

dan met de totale motor naar RDW lelystad voor algehele motor keuring. kosten 600 euro.

dan naar douane, voor BPM afdragen, gaat naar kosten gebruikte spullen, reken maar op minimaal 1500 euro.

ik ben net door dit traject heen en ben nu bijna klaar met afbouwen.


let op, het is nog al moeilijk om als je voor het eerst bij de RDW in lelystad komt om je bike in 1 X goed gekeurd te krijgen. mijn bike was op 1 db teveel afgekeurd !! ( kan je zelf NIET meten of horen)
dan kan je weer een nieuwe afspraak maken en 180 euries betalen !!
DENK ER NOG MAAR EENS OVER NA.

SUCCES !!!
 
Laatst bewerkt:
je kan voor de decibelkeuring natuurlijk ook langs het plaatselijke politieburo gaan en vragen of hun ff de decibels testen, dan doen ze ook voor je een bekeuring geven, en hun rekenen niets.
 
Laatst bewerkt:
je kan voor de decibelkeuring natuurlijk ook langs het plaatselijke politieburo gaan en vragen of hun ff de decibels testen, dan doen ze ook voor je een bekeuring geven, en hun rekenen niets.

nou willem daar ben ik ook voor weg geweest maar alleen de KLPD hebben die DB meters en het moet een rijdende meting zijn van 2 kanten. dus zeker als je voor een echt HD blok zou gaan is het best lastig om hem stil te houden. die water gekoelde japshitjes komen er meestal wel door heen.
 
Dus zonder tekening en stuk lijst zeker niet aan beginnen ;(

Bedankt voor de info!!
 
Laatst bewerkt:
tekening maak je makelijk zelf en stuk lijst ook, als je dat al tegen zit dan kan je er beter NIET aanbeginnen.
 
ik zal morgen ff bellen met de rdw, want ik wil zelf een frame gaan bouwen en ik wil eerst precies weten wat alle kosten zijn.
Voor de keuring en kenteken aan vraag ben je zeker bijna €500,- kwijt.
Maar dan heb je de bpm nog en daar is veel onduidelijkheid over.
De 1 zegt dat je gewoon alle bonnen moet bewaren van je project en dat zo de bpm wordt berekend en de ander zegt dat er een schatting wordt gedaan van de nieuwwaarde en dat je daar bpm over betald.
Ik ga dat morgen is ff uitzoeken en zodra ik alles 100% duidelijk heb en desnoods op papier laat ik het hier weten.
 
ik zal morgen ff bellen met de rdw, want ik wil zelf een frame gaan bouwen en ik wil eerst precies weten wat alle kosten zijn.
Voor de keuring en kenteken aan vraag ben je zeker bijna €500,- kwijt.
Maar dan heb je de bpm nog en daar is veel onduidelijkheid over.
De 1 zegt dat je gewoon alle bonnen moet bewaren van je project en dat zo de bpm wordt berekend en de ander zegt dat er een schatting wordt gedaan van de nieuwwaarde en dat je daar bpm over betald.
Ik ga dat morgen is ff uitzoeken en zodra ik alles 100% duidelijk heb en desnoods op papier laat ik het hier weten.


Ik ben benieuwd? :9
 
Dus je mag zelf een tekening maken, ik dacht dat de tekening van de bouwer erbij moest zitten.

Dat is ook zo ;)

Maar jij moet die bouwer zijn (of dat moet je ze laten geloven) anders krijg je nooit een eigenbouw kenteken.
Er mag ook geen merkaanduiding op je frame staan (zodiac, uncle bunt, dpp etc.) anders kun je eigenbouw ook vergeten.

Op je tekening moeten trouwens niet alleen de hoofdmaten staan maar ook wanddiktes en materialen van de buizen en lasaanduidingen.
 
over de eerste frame keuring moet je niet over in zitten. :N
kaal frame, zonder nummers of coating, bouw tekening en stuk lijst en euries.
meer heb je niet nodig , oja en natuurlijk blijven vol houden dat je het zelf heb gemaakt :Y

de keuring in lelystad is een heeeeeeel stuk moeilijker voor newbies.
 
Hier alle kosten die je maakt als je zelf een motor gaat bouwen.

Waddinxveen
Frame keuring €87,-
Chassis nr inslaan €84,-
Op naam zetten €9,-

Lelystad
Keuren van de complete motor als die klaar is €409,-
Herkeuring €116,-

Douane
BPM - Dit word berekend aan de hand van de bonnen die je overlegd.
Dus van alles wat je koopt (metaal, verlichting, verf) of wat je laat doen, moet je
de bonnen bewaren.
De tweede handspullen die je gebruikt zoals een motor waar je het blok, voorvork,
wielen, enz van gebruikt moet je een reeële schating maken, dus wat je ervoor
betaald heb.
Over dit alles moet je de BPM betalen.
Zit je onder de €2200,- betaal je 10,2%
En zit je boven de €2200,- dan betaal je 20,7 %



Dus tenzij je een harley gaat bouwen denk ik dat de kosten best wel mee zal vallen.
Ikzelf wil een xv750, 920 of tr1 gaan kopen en die dan gebruiken als donormotor.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nogal wat 20,7 % .

Zeker als je, zoals ik, een nieuw blok gekocht hebt.

Volgens een bekende die zijn frame heeft laten keuren en nu aan het afbouwen is voor Lelystad vragen ze bij de RDW in Lelystad naar de rek. voor het blok en de v-bak.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar als je het blok en de de rest heb gebruikt van een bestaande motor dan kan je daar geen rek van overleggen, en toen ik lelystad aan de telefoon had heb ik niets.
Zover ik weet moet je alleen voor de bpm de rek overleggen de rdw in lelystad doet alleen je motor keuren en testen.
 
dan moet je lezen wat ik heb neergezet.
Alle bonnen die je hebt die moet je overlegen en van het tweede hands spul moet je een reeële schatting maken, dus dan heb je geen bonnen.
 
Toch is dat ergens ook wel raar. Geldt dat ook als ik een donormotor koop? daar is toch al BPM over geheven? Het enige wat ik doe is de spullen naar een eigen frame overhevelen.
 
Toch is dat ergens ook wel raar. Geldt dat ook als ik een donormotor koop? daar is toch al BPM over geheven? Het enige wat ik doe is de spullen naar een eigen frame overhevelen.

Het betekent dus dat je over elk motorvoertuig eerst 19% BTW betaalt en dan nog een 20,7 % BPM. Dus even bijna 40% belasting. Maarja, rijden doe je niet voor je plezier maar voor de belasting, dat wisten we al.

Wat de donormotor (uit een gebruikt motorvoertuig) betreft is vind ik het gek dat je ook daar BPM over moet betalen. Je zou dan inderdaad dubbel betalen.

Betaal je ook BPM over een motor (blok) die je vanuit bijvoorbeeld Japan laat komen omdat die van jou in de soep is gelopen? Ik dacht het niet.

Het hele BPM verhaal is net zoiets als het kwartje van Kok. Gewoon een middel om een poot uit te draaien. Logisch gezien klopt van dat soort regeleningen helemaal niets.

De scheiding 10-20% ligt ergens bij €2200 . dacht ik. Maar wat voor motor koopje nu voor €2200,=.
 
BPM is gewoon een k#t verhaal, maar ja het moet he !!!

als je het goed heb gedaan is je frame met kenteken meer waard dan een farme zonder en heb je winst gemaakt !!
 
Wat loop iedereen toch te zeiken over de bpm.
Ja je betaald misschien dubbel.
Ja het is misschien niet eerlijk, maar je betaald over een donormotor van €300,- maar €30 bpm.
Als je dat onzin vind koop je lekker een motor uit japan of een ander nieuw blok van een paar duizend € en dan zit je al snel aan de €500,- of meer wat je betaald aan bpm.
Dan betaal je veel meer bpm, maar kan je wel zeggen dat je niet dubbel betaald heb.
 
Wat loop iedereen toch te zeiken over de bpm.
Ja je betaald misschien dubbel.
Ja het is misschien niet eerlijk, maar je betaald over een donormotor van €300,- maar €30 bpm.
Als je dat onzin vind koop je lekker een motor uit japan of een ander nieuw blok van een paar duizend € en dan zit je al snel aan de €500,- of meer wat je betaald aan bpm.
Dan betaal je veel meer bpm, maar kan je wel zeggen dat je niet dubbel betaald heb.

Voor een blok uit Japan betaal je zelfs nog meer. 40% belasting is niet genoeg. Je moet ook belasting betalen voor import uit een niet EU land.
 
Ik zal e.e.a. vast niet goed begrepen hebben maar ik heb hier nog een VG-frame liggen, met bouwtekening e.d. van VG.

Kan ik hier dan niet de toevoeging 'eigenbouw' op krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan