Motorvakantie in Amerika, tips?

ozric

Rookie
3 jan 2008
4
0
Hoi,

Na vorig jaar mei samen onze motorrijbewijzen gehaald te hebben, willen m'n vader en ik dit jaar gaan toeren in Amerika. Ik verwacht lege lange rechte wegen, indrukwekkende bergpassen en roadside ripoffs (motels voor overnachtingen).
Ik rij zelf sinds mei af en toe op een Yamaha Fazer FZS 600, m'n vader heeft zelf nog geen motor.
Het liefst huren we een motor op de ene plek, en rijden we vervolgens naar een andere plek waar we de motor weer kunnen inleveren, zo hoeven we geen rondje te rijden en 2x hetzelfde te zien. We hebben geen interesse in (dure) georganiseerde groepsreizen.
Nou heb ik gezien dat motorhuur vrij prijzig is, toch snel 100 euro per dag per motor.
Is het niet slimmer om 2 motoren te kopen, en deze te verkopen wanneer we Amerika verlaten? Tijdelijke verzekering zal dan wel nodig zijn. Het verlies wat je maakt door gedwongen snelle verkoop bij vertrek weegt mogelijk op tegen dure motorhuur.

Heeft er iemand tips voor goedkope motorhuur? Of weet iemand een soort van marktplaats.nl site in Amerika? Mooie routes zijn ook zeer welkom. Het lijkt mij wel wat om vanaf San Francisco langs de westkust naar boven te rijden, richting Oregon. Hier zitten ook een hoop geweldige hotsprings (natuurlijke warm water bronnen die al door de Indianen werden gebruikt) heb ik mij laten vertellen.

Alvast bedankt,

Joost
 
Hoi Joost

Gaaf idee man!
Ik ben zelf afgelopen zomer en de zomer daarvoor op vakantie geweest in amerika. In 2006 gestart in SFO, en vandaar met een camper langs Highway 1 naar beneden gereden, tot San Diego. Toen landsinwaards en eigenlijk in een soort 'ovaal' weer terug naar SFO gegaan. Dit hebben we gedaan via Parker Arizona, noordelijk langs Phoenix gegaan naar de Grand Canyon, toen langs wat andere nationale parken zoals Bryce Canyon en Zion national park. Ook nog Las vegas bezocht trouwens, en Yosemite.
Highway 1- south langs de kust is een hele mooie route met de motor!

Dit jaar ook in SFO gestart, maar via het noorden SFO uit richting the whinecountry. Daar kan je ook heel mooi toeren. Toen verder naar Oregon, en ter hoogte van Crater Lake (ook een gave weg met de motor!) weer California ingedoken. Ook weer richting Yosemite gereden toen, en Yosemite ingekomen via het Noord-oosten (de tioga-pas) en aan de zuidkant er weer uit.

Kijk anders een op www.allesamerika.nl, mijn pa is lid van dat forum, en er zijn heel veel actieve mensen die ook veel leuke routes zullen weten en je tips kunnen geven.

Ik wil graag een keer de route 66 rijden met mn pa, maar ik ben 20 en een motor huren op deze leeftijd is bijna onmogenlijk. Meestal moet je minimaal 23 of 25 zijn. Als je 23 of 24 bent kan je wel huren, maar bij de maatschappijen die ik toen tegen ben gekomen betaal je dan ong. 150/200% van de normale huurprijs. Je eigen motor(en) in een container stoppen en over laten varen kost ongeveer net zoveel. Wat je ook nog zou kunnen doen, en mischien nog geeneens zo gek is, is een motor kopen. Aan het eind van je reis dan weer verkopen. Als je dan 1500 USD minder terug krijgt voor je motor is dat alsnog voordeliger dan het huren van een motor zelf. Het is alleen wel veel meer 'gedoe' en het hangt er natuurlijk vanaf wat voor motor je wilt gaan huren.

Veel succes/plezier, en keep us posted!
 
Ik ben dan vader en heb het plan om met mijn zoon misschien van het jaar in de US te gaan rijden. Heb familie in Colorado die motoren verzameld, heeft er 12 in zijn garage staan, dus met huur etc. kan ik je niet helpen

Heb al even in oude topics zitten zoeken en kwam dit tegen, leek me wel leuk.

The tail of the Dragon

Ook kwam ik deze persoon tegen die in de states woont, hij is nog aktief aan zijn laatste post te zien.

Aspencade

Ik zit met een ander "probleem" mijn zoon heeft als het goed is over paar maanden net zijn rijbewijs en moet dan hier 25kw rijden. In de US kennen ze dat niet, dus dat lijkt makkelijk, alleen hoe zit dat met reis- , motor- of ziektekostenverzekering, iemand die dat weet ?
 
Hey THC (dat klinkt leuk, die afkorting ;) )

Ziektekosten/reisverzekering is even een belletje met je huidige verzekeraar. Omdat ik zelf veel reis heb ik een soort wereld-reis-dekking, voor 30 euro extra per jaar. Ik zou wel oppassen met het 25 kw verhaal...Mocht je zoon op een zwaardere motor stappen en onderdeel uitmaken van een aanrijding/ongeval etc, dan nemen ze zijn papieren goed onder de loep. Komen ze er dan achter dat hij alleen bevoegd is voor het rijden van een voertuig met een maximaal vermogen van 25 kw, kan hij diep in de problemen komen. Je rijdt dan zonder geldig rijbewijs, en amerika kennende wordt je dan helemaal dood geclaimed. (ik neem aan dat je een motor leent van de familie)
 
Inderdaad, het gaat me met name om de aansprakelijkheid voor mijn zoon. En als dat niet te regelen valt, dan maar 2 jaartjes uitstel ... :(

THC, nu je het zegt :9 Heb meteen ideeen voor een nieuwe avatar ;)

@TS met de zoekfunktie en "motor vakantie usa" kom je heel wat tegen.
full
 
Ben inmiddels 4x in Amerika geweest en kan er geen genoeg van krijgen. Echter altijd met koekblik en dus niet met de motor. Leuke routes heb ik wel voor je. Zelf zou ik het meest bekende rondje kiezen, dus globaal ongeveer: San Francisco, Yosemite NP, Death Valley, Las Vegas, Zion NP, Bryce NP, Grand Canyon, San Diego, Los Angeles en zo weer terug langs de kust naar San Francisco. Erg veel te zien, mooie passen en moet je gewoon meegemaakt hebben.

Nu heb ik geen motorervaring, maar dit rondje is ongeveer 3500 a 4500 km rijden. Best veel, maar zeker waard. Neem hiervoor de tijd. Denk aan +/- 3 weken.

De dollar koers is laag, maar zo'n vakantie is nog best duur. Voor Tickets ben je sowieso iets van 600 euro pp kwijt, met z'n 2-en ongeveer 45 a 50 euro per nacht voor een motel, dan nog je eten, benzine, attracties, verzekeringen etc etc.

Vooral in de US is Motorcycle Rentals - Motorcycle Tours | EagleRider een grote jongen wat betreft het huren van een motor. Heb verder niet gekeken op de site, maar dacht dat je alleen zo'n beetje een Harley of een honda kan huren, geen sport of supersports. Maar dat wil je ook niet in zo'n land, want hier moet je cruisen en niet scheuren :N

Het kopen van een motor is dacht ik wel mogelijk, maar er zitten veel nadelen aan. Een verzekeraar kun je moeilijk vinden, dit omdat je een vaste verblijfsplek in de US moet hebben en een social security number. Er zijn wel maatschappijen waar je je kunt verzekeren, maar dit is vrij duur en dus moeilijk te vinden.
Probleem is ook dat als je daar bent eerst nog een knappe motor moet vinden, is niet altijd even makkelijk en kost tijd en veel geld. Na je vakantie moet je ook nog eens je motor verkopen en reken maar dat je daar ook genoeg tijd voor moet uittrekken. Als het je niet lukt, dan moet je de motor voor een weggeefprijs verkopen.

Ik zou zeggen, huur een motor. Veel minder zorgen.

Als je vragen hebt, dan hoor ik dat graag.
Hier kan je ook veel info vandaan halen:
http://amerika.discussiegroep.info/
 
De route die ik al zei, en BbimmerR ook is idd een mooie route. Ook omdat deze route je veel variatie brengt en gewoon een hoge 'WOW!' factor heeft.

Reken voor 25 dagen ong. 1.5k usd voor een honda 750 chopper. Voor een HD 850 zon 2k en voor het echte werk zoals een BMW R1200GS (iets wat ik zou huren) zon 3k. Een HD electra glide kwam op 2.700 USD neer. Dit was via de site van BbimmerR, en in het hoogseizoen (augustus)

@THC: ze verhuren voor 1300 USD/25 dagen lang een Honda Rebel 250. Dat zou je zoon wel mogen rijden, al weet ik niet of je daar nou blij van wordt 5.000km lang..

Power: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8250 RPM
 
Laatst bewerkt:
Over rijden in Amerika kan ik kort zijn: GAAF!
Ben zelf 2 keer in de states geweest met een gehuurde auto, 1e keer 3 weken west amerika gedaan en onlangs nog in 2,5 weken van New York naar Key West geweest.
Maar het kopen en verkopen van een motor is gewoon niet te doen als je voor een paar weken daar bent.
De papier winkel daar is gewoon een puinhoop |(
Het is niet net als hier een overschrijvinkje bij de postbank :N
Met name buitenlanders krijgen te maken met een burocratie die je alleen in een corupte staat kan verwachten.

Gewoon huren is gewoon minder stress.
 
jij moet zijn bij Fuck Het Milieu. Die weet hier wel "iets" van.

Ah! ik zie dat mijn naam een keer niet ijdel gebruikt wordt?

Zelf kopen, dat kan, maar dan moet je dus wel een paar dagen van je vakantie op offeren om alle papieren (registratie, verzekering) in orde te maken.
Is er iets fout op het formulier, kan je weer in de weer.

Zelf kopen kan, en dan wil je de motor weer verkopen.
Als je dat dus niet lukt voordat je naar huis gaat, was huren dus een betere optie.

Als je niet per sé op een HD wilt, wordt het huren alweer wat voordeliger.

Ik zeg niet dat kopen niet gunstig zou zijn, maar misschien is het dan wel interessanter om je motor te importeren naar Nederland?
2 vliegen in 1 klap zullen we maar zeggen ;)

Routes? als je wat concreters hebt als start en finish plaats, tijdspanne, wat wil je ongeveer zien, mail je maar.

Eind van de maand is weer de vakantiebeurs, daar staan alle motorreisaanbieders van Nederland.
Die bieden niet alllen georganiseerde reisjes maar ook de z.g. Fly&Bike reizen.

Tip: bereid zelf even voor wat het kost als je zelf je ticket boekt, en zelf je motor huurt, en ga dan de beurs op.
Zie je ook gelijk wat wel en niet mogelijk is en wat de echte kosten zijn.

Huren in sommige staten moet je 21 jaar of ouder zijn, sommige bedrijven willen soms ook dat je 24 jaar of ouder bent.
Soms kan je als 18 jarige niet huren, en dan zou je vader dus wel weer voor je kunnen huren waarbij de 18 jarige bij tekend als 2e bestuurder.
Soms is het ook gewoon niet mogelijk.
Meesten verhuurbedrijven erkennen een beperkt motorrijbewijs als geldig rijbewijs.

Het is inderdaad niet zo makkelijk om de vragen te beantwoorden qua huren.

Nogmaals als je plannen wat concreter worden, kunnen we het nog wel een keer uitpluizen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bescheiden tip is om lid van de ANWB te worden (of al te zijn) en je pasje mee te nemen. ANWB is namelijk gekoppeld aan de Amerikaanse AAA (triple-A) en puur door dat lidmaatschap krijg je in heel veel motels 10 tot 15 procent korting. Dat loopt aardig op.
 
Mijn bescheiden tip is om lid van de ANWB te worden (of al te zijn) en je pasje mee te nemen. ANWB is namelijk gekoppeld aan de Amerikaanse AAA (triple-A) en puur door dat lidmaatschap krijg je in heel veel motels 10 tot 15 procent korting. Dat loopt aardig op.

Klinkt wel heel ANWB/BMW.
Ook nog tegeltjes thuis hangen met: "Wie goed doet, goed ontmoet" ?

;)

Maareh.... Sienablaze (spreekuit als: ChinaBlaas???) ja, Triple-A geeft idd die korting zonder dat je hoeft te onderhandelen.
In de praktijk betekend dit dat de prijs die buiten op het bord staat, dus ook de prijs wordt.
Prijzen worden in de USA in de regel weer gegeven zonder BTW (Tax).
 
Laatst bewerkt:
Klinkt wel heel ANWB/BMW.
Ook nog tegeltjes thuis hangen met: "Wie goed doet, goed ontmoet" ?

;)

Ik heb slechts 1 dergelijk tegeltje: "Niets zo charmant, als een spreuk aan de wand".

:+

Ben trouwens zelf geeneens lid van de ANWB... Ik heb vertrouwen in mijn motor. ;)
En de USA zit er voorlopig voor mij niet in. Hoewel ik ook erg mooi vond: Zion, Bryce, Monument Valley, Grand Canyon, Death Valley, Yosemite, Highway One en de diverse steden. Oh, en Yellowstone is geweldig, maar dat ligt vast uit de route. En die bisons weigeren voorrang te verlenen.
 
Als je een motor koopt hier, en je wilt de motor verkopen als je weer terug gaat ... parkeer hem hier en vertel me hoeveel je er voor vraagt ...en mischien kan ik hem wel verkopen. en stuur het geld naar nederland.


Heb al even in oude topics zitten zoeken en kwam dit tegen, leek me wel leuk.

The tail of the Dragon

inderdaad een hele belevenis .. ik heb hem afgelopen jaar gereden.
 
Laatst bewerkt:
En de USA zit er voorlopig voor mij niet in. Hoewel ik ook erg mooi vond: Zion, Bryce, Monument Valley, Grand Canyon, Death Valley, Yosemite, Highway One en de diverse steden. Oh, en Yellowstone is geweldig, maar dat ligt vast uit de route. En die bisons weigeren voorrang te verlenen.

Yellowstone is zeker geweldig, Ik was daar dit jaar ook, maar dan ben je wel blij dat je in een auto zit hoor, want had al die grizly's en bizons niet vanaf een motor willen zien :P
 
Hoi,

Bedankt voor alle reacties, ik ga zeker even op de vakantiebeurs kijken naar een voordelige Fly&Bike aanbieding, goede tip! Vliegtickets bestel ik meestal via http://www.airfair.nl , 600 euro voor een ticket naar San Francisco zou toch wel moeten lukken helemaal als je 5 maanden van te voren besteld.
Alhoewel 1500 dollar voor 3 weken motorhuur een flinke peut geld is, is kopen en verkopen toch risicovol, stel je krijgt motorpech, dat wil je echt niet als je op vakantie bent. Ik denk er nog even over, in ieder geval bedankt voor de aanbieding Aspencade.

Bedankt voor de ANWB tip sienablaze, ik geloof dat m'n vader lid is.

Andere vraag, het viel me op dat er een erg hoge druk op de benzineslangen in Amerika staat, m'n autotank was bij vorige rondreizen in California erg snel gevuld. Is dat nog een beetje te doseren met het vullen van een motortank zonder te morsen? Kwestie van gewenning denk.

Laters,

Joost
 
Andere vraag, het viel me op dat er een erg hoge druk op de benzineslangen in Amerika staat, m'n autotank was bij vorige rondreizen in California erg snel gevuld. Is dat nog een beetje te doseren met het vullen van een motortank zonder te morsen? Kwestie van gewenning denk.

ik heb er nog nooit last van gehad ..en ik woon en rij hier toch alweer 8 jaar.
 
Zelf deze zomer van Washington DC naar Los Angales gereden in een maand (met Chevrolet Trailblazer). Met de motor ook makkelijk te doen, samen met een vriend gedaan. Niets vooraf geboekt geen hotels enz, allemaal op de route gedaan.

DOEN DUS!!!
 
Hoi,

Bedankt voor alle reacties, ik ga zeker even op de vakantiebeurs kijken naar een voordelige Fly&Bike aanbieding, goede tip! Vliegtickets bestel ik meestal via http://www.airfair.nl , 600 euro voor een ticket naar San Francisco zou toch wel moeten lukken helemaal als je 5 maanden van te voren besteld.
Alhoewel 1500 dollar voor 3 weken motorhuur een flinke peut geld is, is kopen en verkopen toch risicovol, stel je krijgt motorpech, dat wil je echt niet als je op vakantie bent. Ik denk er nog even over, in ieder geval bedankt voor de aanbieding Aspencade.

Bedankt voor de ANWB tip sienablaze, ik geloof dat m'n vader lid is.

Andere vraag, het viel me op dat er een erg hoge druk op de benzineslangen in Amerika staat, m'n autotank was bij vorige rondreizen in California erg snel gevuld. Is dat nog een beetje te doseren met het vullen van een motortank zonder te morsen? Kwestie van gewenning denk.

Laters,

Joost


Ja, is een kwestie van goed naar je tank 'luisteren' en bij het laatste stukje iets meer de zapper knijpen.
Meestal kan je de zapper niet helemaal inknijpen omdat dat echt te snel gaat, knijp je 'm half in.
Het wordt wel wat moeilijker bij die zappers die ook nog een keer een dampretourleiding hebben.
Op een auto kan je die op het benzine gat duwen, op je motor lukt dat dus niet.
Moet je die ook nog is naar achter trekken als een onwillige voorhuid ;)

Maareh... dat zal jullie wel lukken hoor ;)
 
@THC: ze verhuren voor 1300 USD/25 dagen lang een Honda Rebel 250. Dat zou je zoon wel mogen rijden, al weet ik niet of je daar nou blij van wordt 5.000km lang..

Power: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8250 RPM
Het is toeval dat ik je hier tegenkom OnELeG maar goed. ff mijn komentaar erbij voor dat ik naar bed ga ^_^

Van 1300USD kan je, volgens mij, eentje tweedehands kopen, lol!
biglaugh.gif


Verder ja... op 60mph wegen is het wel genoeg.... onderweg naar Hongarije had ik wel een CMX250 (rebel) met een dame erop gepasseert met mijn CB250. Volgens mij is het trager dan mijn CB250. En ik ben vrij zeker dat ze dezelfde motorblok en tandwiel verhouding hebben... misschien is het iets zwaarder.

succes met de vakantie!
 
Hoi,

Bedankt voor alle reacties, ik ga zeker even op de vakantiebeurs kijken naar een voordelige Fly&Bike aanbieding, goede tip! Vliegtickets bestel ik meestal via http://www.airfair.nl , 600 euro voor een ticket naar San Francisco zou toch wel moeten lukken helemaal als je 5 maanden van te voren besteld.
Alhoewel 1500 dollar voor 3 weken motorhuur een flinke peut geld is, is kopen en verkopen toch risicovol, stel je krijgt motorpech, dat wil je echt niet als je op vakantie bent. Ik denk er nog even over, in ieder geval bedankt voor de aanbieding Aspencade.

Bedankt voor de ANWB tip sienablaze, ik geloof dat m'n vader lid is.

Andere vraag, het viel me op dat er een erg hoge druk op de benzineslangen in Amerika staat, m'n autotank was bij vorige rondreizen in California erg snel gevuld. Is dat nog een beetje te doseren met het vullen van een motortank zonder te morsen? Kwestie van gewenning denk.

Laters,

Joost

Ahum...De vakantie beurs is deze week al, vanaf woensdag :o
Mijn excuus. het loopt t/m zondag door".

Als je rustig wilt winkelen. is woensdag of donderdag een perfecte dag ;)
 
we zijn op de vakantiebeurs geweest, klein hoekje usa, hier stonden 3 bedrijven.
maar we hebben besloten op de bonnefooi te gaan, kan je ook eens een dagje niet rijden, ik ga van de week dealers in LA afbellen om 2 bikes te bespreken voor 2 weken. daarna de vliegreis erop afstemmen.
 
Ben in oktober in Denver geweest en wilde daar bij Eaglerider een HD huren
Verzekeren van dat ding heeft dus wel wat voeten in de aarde
Bij schade is de eerste 2000 dollar schade voor jou rekening
Bij total loss of diefstal is de eerste 5000 dollar voor jou rekening
Heb daar nog diverse verhuurbedrijven gebeld en ze hebben allemaal dezelfde voorwaarden
Helemaal verzekeren was niet mogelijk daar ,Eigen risico blijft staan
MAW wil niet de zwartkijker spelen maar realiseer je dit wel en laat je goed voorlichten
Lees niet effe in 1 seconde een huurcontract en onderteken dat soort dingen niet zomaar
Harley parts zijn duur en de borgsom gaat van je credit card dus dr centjes hebben ze al in hun handen ,protesteren helpt dan dus niet meer

Een van de verhuurders zei letterlijk tegen me
If you trash it ,your $5000 buys us a new bike :Y
 
Ik had zelf gedacht gewoon naar de Teutels te gaan en daar een motor te lenen, gewoon omdat ik ze al zo veel gesponsorred heb door steeds al die herhalingen te kijken. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan