ultrasoon reinigen van carburateur

coney

Rookie
3 jan 2008
11
0
Wie weet er ergens in de provincie Antwerpen of daar net rond iemand zitten voor het reinigen van carburateurs?

Wie heeft hier al ervaring mee?
En wat zijn de positieve zowel de negatieve ervaringen daarmee?

Ben zelf nog aan't denken om zo'n toestel in huis te halen. Maar vind het nog wat prijzig om 4keer op een jaar te gebruiken.

Als je zelf 1 in huis haalt, zijn daar negatieve kanten aan i.v.m. bijvoorbeeld:
-regelmatig vervangen van het product waar je mee werkt (vervangen ofzo)
-eventueel lage levensduur

Dus alles wat je kwijt wild over ultrasoon reinigen mag je hier kwijt.

Groeten coney
 
Ja, ik sleutel na mijn uren nog aan de goede oude vespa's. Waar carburators na lang stil te hebben gestaan soms goed kunnen dichtzitten.

En na wat ik heb gehoord over het ultrasoon reinigen (dat het echt alles goed proper zou krijgen)
Leek het me wel interesant om dit in huis te halen.

Nu, dit was wat, ik van 1 persoon gehoord heb.
En als ik zo veel geld wil spenderen, wil ik wel graag zeker zijn van een goede werking.

@ Hulzie: Heb je het dan over ultrasoon reinigen met water of met water en detergent?
 
Let in ieder geval op dat je bevinden in de buurt van een ultrasoon bad dat aan staat schadelijk is voor je oren!

En je handen d'r in doen als hij aan staat is ook niet zo best.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n ding gekocht en bevalt me prima. Zorg wel dat je er een koopt waar je carb in past en die zijn vaak groot en dus duur. De mijne is 4 liter en om en nabij de 300 euro en daar past net een carb in. Ik gebruik speciale vloeistof voor de carbs, maar kan je ook zelf maken. Ik heb geleerd dat kopen beter is en werkt.

Ik gebruik Tickopur en dat kost via ebay 22 euro per 2 liter en verdun je met water. Doe je dus jaren mee.

Geluid voor je oren slecht is onzin, maar je vingers er langere tijd in is inderdaad slecht. Je schijnt het bindweefsel los te trillen, maar ik stop best wel eens mijn vingers erin om iets te pakken, kort weliswaar en dat kan echt geen kwaad.

Groet,
 
Laatst bewerkt:
Hoi Coney,

Mijn vader (en ik dus ook) gebruikte zo'n ding al 30 jaar terug, toen ze nog op stoom draaiden. Het zijn fijne dingen en je kan ze voor van alles gebruiken. Als iets goed schoon moet worden: de ultrasoon.

Carburateurs reinig ik met wasbenzine. Dat gaat prima maar vooraf het ergste vuil eraf borstelen scheelt veel werk voor het machientje.

Je moet een ultrasoon zien als een schuurmachientje met fijn schuurpapier. Je gebruikt hem voor het betere fijne schoonmaakwerk. De duurdere machines hebben soms verwarming ingebouwd.
Verwarming (of de schoonmaakvloeistof vooraf opwarmen (wasbenzine |( )) werkt heel goed. En er is ook duidelijk verschil waar te nemen in de intensiteit waarmee de duurdere machines schoonmaken.


Het schijnt gevaarlijk te zijn om je handen in het apparaat te doen als hij aanstaat. Of het bindweefsel is wat losgetrilt wordt, huidkanker of simpelweg erg grondig vetoplossen uit de huid... ik weet het niet. Maar, mijn handjes gaan er NIET in. Better safe then sorry.


Maar, als mijn ultrasoontje het weer begeeft, dan haal ik echt weer een nieuwe. Hij hoeft niet zo groot te zijn (de huidige is 1 liter), maar de intensiteit van reinigen is van belang. Bovendien wordt deze intensiteit bij goedkopere machines erg snel minder, de ultrasoon die ik nu heb is 15 - 20 jaar oud en hij begint nu wat minder te functioneren. Ik kan hier wel prima carbs mee reinigen, je legt gewoon eerst de ene helft van de carb in de vloeistof en daarna de andere helft. Ook werkt het veel beter als je een carb helemaal uit elkaar haat voordat je hem er in legt. Koop ook een (of meerdere) thee-eieren voor de kleine onderdeeltjes.

Ik gebruik de ultrasoon voor van alles. Ik gebruik hem bijvoorbeeld ook voor sloten, borstels, kwasten, zakmessen, kranen, scharnieren, klokken. Kortom, veel zaken die je goed schoon wil hebben. Ik gebruik hem ook vaak met afwasmiddel en warm water, dat gaat ook goed. Denk er wel aan dat staal na grondig ontvetten GEEN beschermende vetlaag meer heeft. De roest springt erop.......
 
Grotendeels met bovenstaande eens. Dat van die vingers.....tsja dat blijft een aanname. Ik werk al met ultrasoon vanaf mijn opleiding Goud/zilversmeden in 1971 in Schoonhoven. Sieraden krijg je namelijk ook perfect schoon in de ultrasoon. Dat doe ik gewoon met een beetje (paar druppels) afwasmiddel, kun je ook overigens in water met afwasmiddel leggen en vervolgens met bijv een oude tandenborstel afpoetsen, zonder ultrasoon dus. Vooral sieraden met steentjes waar huidvuil tussen komt in de jaren knappen hiervan echt op. Voor gladde sieraden enz is het niet zinnig)
Ook kun je desinfecteren in de ultrasoon met speciale vloeistof. De mijne heeft inderdaad instelbare verwarming en een instelbare tijdschakelaar, al moet je de opgegeven tijden met een korrel zout nemen. Vooral belangrijk is de werkfrequentie van het trilbad. Hoe hoger de frequentie hoe fijner de cavitatie en hoe fijner je reinigt. Lagere frequenties maken dus "grover"schoon. Ik heb de mijne bij Schaltec in Duitsland gekocht, maar je hebt veel duurdere ook. Maar waarom zou je.......voor die paar keer per jaar.
 
@thinge,

Pa was goudsmid/juwelier......

Met een simpel speakertje gaat waarschijnlijk niet lukken. Ultrasoontjes werken met piëzo elementen, die je ook weleens in tweeters tegenkomt. Als de ultrasoon nog maar slecht werkt, zijn deze elementen vaak gebarsten.

Vooral sieraden met steentjes waar huidvuil tussen komt in de jaren knappen hiervan echt op.
Pas hiermee op. Er zijn stenen (bloedkoraal bijvoorbeeld) die niet goed tegen chemicaliën kunnen. En, er zijn budget-sieraden waar de steentjes gelijmd zijn. Die zijn dan ook keurig van het vuil (lees ringetje) losgeweekt.

In het algemeen geldt dat je toch wel wat voorzichtig moet zijn met een ultrasoon. Afwasmiddel is enigzins bijtend en dankzij de cavitatiewerking van de ultrasoon maak je het oppervlak ter plaatse heel erg goed schoon. Het schoonmaakmiddel kan daardoor een optimaal inwerken op het oppervlak en kan het dus aantasten.
 
Met bovenstaande wel eens.

Even voor SAV: bloedkoraal kan prima tegen water en afwasmiddel voor korte tijd. En daar had ik het over in bovenstaand stukje. Niet alle steentjes kunnen tegen chemicalien, das weer wel waar.

Voor alle duidelijkheid: pas op met (edel)steentjes in ringen, armbanden enz.. Deze moeten in een zetting zitten en niet gelijmd zijn (om een of andere reden zie ik alle sieraden met gelijmde steentjes, zoals strass enz. als prullaria en schaar ik niet onder het kopje sieraden, maar meer als glimmers) En zelfs dan nog kan het steentje in de loop van de tijd losser in de zetting komen te zitten, enigszins door vuil vastgekoekt aan het metaal van de zetting en plots ineens los gaan zitten door die speling na het reinigen omdat dan alle plakkende vuilresten zijn verdwenen. Je kunt de steen dan zomaar verliezen. Maar goed het ging natuurlijk niet om goudsmeden, maar om carbs reinigen.

Bovengenoemde sieraden kun je prima schoonkrijgen dus door ze in een beker warm water te leggen met een paar druppels afwasmiddel en af en toe met een zachte borstel schoon te poetsen met datzelfde water en afwasmiddel. Resultaat zal je verrrassen. Lukt met carbs echter niet.

Carbs kun je echter, na verwijderen van het grove vuil met de bekende middelen, petroleum, diesel, motorreiniger enz. in wat schoonmaakazijn leggen en verwarmen . Vervolgens zijn ze weer puik schoon. Niet te lang want dan is het materiaal zwart. Zie ook een ertikel hierover in het motorrijwiel van enige tijd geleden. Ook kort reinigen met Dasty van de Wibra geeft perfecte resultaten. Maak ze ten alle tijde ook nog schoon met schoon water. Doe ik ook na de ultrasoon. Gewoon afspoelen dus om alle chemie te neutraliseren.

Verwacht met alleen gewoon water geen wonder van een ultrasoon. Zonder voorreiniging ook niet........
 
Laatst bewerkt:
Cavitatie? Dat is toch het imploderen van luchtbellen?
Ik zie het verband niet helemaal, wie verlicht mij?

En een echo bij zwangere vrouwen werkt toch ook met ultrasoon?
Dan moet het voor af en toe niet zo veel kwaad kunnen voor de vingertjes toch...
 
Precies Sebaviaan.......en daarom reinigt het zo goed. Door de cavitatie. Lees je anders even in op het www. Indien iemand daar behoefte aan heeft geef ik wel een college.
 
Laatst bewerkt:
schoonmaakazijn die had ik nog niet gehad, zal mijn carbs daar ook eens in gooien dan :)

tijdje terug nog van die kunstgebiddingen geprobeerd maar hielp ook al niet veel.
Ik wil een blinkende carb van binnen en van buiten :)
 
Wat doen ultrasoon trillingen?
Trillingen met frequenties groter dan 18 kHz (18000 trillingen per seconde) worden ultrasoon trillingen genoemd. Als resultaat van deze trillingen ontstaan in vloeistoffen miljoenen kleine vacuüm bellen. Tijdens de hoge druk fase imploderen deze vacuüm bellen en creëren ze uiterst effectieve drukgolven. Dit proces wordt kavitatie genoemd en dat zorgt ervoor dat vuildeeltjes van te reinigen objecten worden verwijderd.

Ik ken het in verband met pompen en scheepsschroeven. Legde de link niet gelijk....
 
Inderdaad Sebaviaan, perfect verwoord heb je dat.

Bij scheepsschroeven zorgt het op de lange duur ervoor dat het materiaal, vaak een koperlegering zoals brons, uiteindelijk opgevreten word. Door de cavitatie ontstaan er putjes, putten en uiteindelijk is er geen materiaal meer om tegen aan te imploderen.
 
Laatst bewerkt:
DAF 400, indien je interesse hebt wil ik wel even opzoeken in welke motorrijwiel het bewuste artikel staat. Ik denk dat het ook op de website van de auteur staat. (heb nog even gekeken en staat er niet op helaas. Maar misschien kan ik het even voor je scannen en mailen.. Plaatsen hier mag niet ivb copyrights denk ik, maar weet dat niet zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan