ultrasoon reinigen van carburateur

coney

Rookie
3 jan 2008
11
0
Wie weet er ergens in de provincie Antwerpen of daar net rond iemand zitten voor het reinigen van carburateurs?

Wie heeft hier al ervaring mee?
En wat zijn de positieve zowel de negatieve ervaringen daarmee?

Ben zelf nog aan't denken om zo'n toestel in huis te halen. Maar vind het nog wat prijzig om 4keer op een jaar te gebruiken.

Als je zelf 1 in huis haalt, zijn daar negatieve kanten aan i.v.m. bijvoorbeeld:
-regelmatig vervangen van het product waar je mee werkt (vervangen ofzo)
-eventueel lage levensduur

Dus alles wat je kwijt wild over ultrasoon reinigen mag je hier kwijt.

Groeten coney
 
Cavitatie? Dat is toch het imploderen van luchtbellen?
Ik zie het verband niet helemaal, wie verlicht mij?

En een echo bij zwangere vrouwen werkt toch ook met ultrasoon?
Dan moet het voor af en toe niet zo veel kwaad kunnen voor de vingertjes toch...

Ultrasoon voor een echo is niet te vergelijken met ultrasoon voor een ultrasoonbad. In feite maakt het de cellen in je vingers stuk en dus dood. Na 1 seconde krijg je al een heel naar gevoel in de vinger.

Leuk voor ontgassen, oplossen en schoonmaken ;)
 
k'steek mn vingers bijna dagelijks in de ultrasoon...en dat nu al bijna 13 jaar en ze doen het nog steeds...kweet niet of het echt gevaarlijk is maar als je bang leeft ga je ook bang dood..toch?
ik spuit carbs eerst door met remreiniger en dan in de ultrasoon met tickopur (hobbyklok) wel even alles demonteren..dat doek dan wel,werkt echt super
 
Zoals gezegd, ik doe ook regelmatig mijn vingers voor kortere tijd in het trilbad als het nog aanstaat en heb er ook geen hinder van. Maar we praten over seconden. Misschien dat de frequentie van het trilbad daarmee te maken heeft, dat is bij mij 48KHZ dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.

Ben het wel met de meesten hier eens, het is niet verstandig.


Shovelhenkie, waar haal jij je Tickopur?. Is er ergens een goedkoper adres in Nederland?
En welke gebruik jij? Ik gebruik TR3
 
Laatst bewerkt:
mja ik ga er niet een uurtje in liggen...maar twas mn werk voor 13 jaar en meestal pak je spullen er uit en dan zit je er hoogstens een paar seconden in...tis echt niet zo gezond als een knalgroene appel...dat is waar...en thinge ik bestel het bij friederichs in heemstede maar dan ben je een kvk nr. nodig maar hobbyklok is het zelfde bedrijf alleen dan voor hobbyisten..vroeger betaalde je dan als hobbyist 30% meer...das nu veranderd nu betaal je allebij 30% meer :) ook bij bijyou moderne in bleiswijk is het te koop...maar wat het kost weet ik niet meer omdat het al een poosje geleden gekocht heb..

ik gebruik tickopur rw77 je kunt het 1:9 gebruiken en is dan erg zuinig in gebruik en ook wanneer ik het al een keer gebruikt heb en dan goed afgesloten bewaar blijft het ook goed om weer te gebruiken totdat het echt vuil is.
 
Ik neem eigenlijk aan, dat het zoiezo het beste is om een carb volledig te demonteren, voordat je die in een ultrasoon bad zet?
Ik bedoel, tril je anders niet alle binnenste bewegende delen stuk?
 
FrankV,

Inderdaad, ik haal ze altijd uit elkaar en kijk/vervang dan gelijk even de versleten onderdelen. Vaak met zo'n setje van Keystar( zoek op sirius consolidated) Ik ken ook mensen, of als ik zelf weinig tijd heb, doe ik het wel eens als ze nog in elkaar zitten. Maar als je de carbs er al uit hebt liggen, haal ze dan ook even uit elkaar. Is een kleine moeite meer. Let even op. Zorg ervoor dat je dezelfde onderdelen weer in de dezelfde carb zet. Wissel niets uit. Doe het dus per carb. Voorkomt een boel ellende.

Stuk trillen doe je niets, maar ik doe ook geen rubber ringen in het trilbad. Die vervang ik gewoon.
 
Laatst bewerkt:
sproeiers van een carburateur zou ik alleen nooit met RW77 reinigen. Wordt wel erg mooi schoon maar het messing ("bontmetaal") wordt er toch licht door aangetast.

sproeiers en naalden doe ik zelf dus apart en kunnen prima gereinigd worden met 'iets van oplosmiddel' zoals thinner, carburateurreiniger, aceton, etc.
 
Ok, Tickopur dus maar dat komt in veel verschillende smaken en ik lees hier ook verschillende meningen. Even voor het overzicht
R33 en RW77 = basisch (9.9)
TR13 = heel erg basisch (11.9)
TR3 = zuur (3)
Vervolgens verdund iedereen(?) het nog een factor 10 en gaat alles dus 1 richting kraanwater.

Nu zegt alleen de ene helft dat je je carbs niet in basisch spul moet leggen ivm het zwart uitslaan van het alu en de andere helft legt juist zijn carb in R33 of RW77.

Zelf voel ik ook wat meer voor basisch ivm het mogelijk verlies van materiaal bij zure oplossing. Maar ok, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus kan iemand er vanuit ervaring nog eens wat zinnigs over zeggen?
 
Ok, Tickopur dus maar dat komt in veel verschillende smaken en ik lees hier ook verschillende meningen. Even voor het overzicht
R33 en RW77 = basisch (9.9)
TR13 = heel erg basisch (11.9)
TR3 = zuur (3)
Vervolgens verdund iedereen(?) het nog een factor 10 en gaat alles dus 1 richting kraanwater.

Nu zegt alleen de ene helft dat je je carbs niet in basisch spul moet leggen ivm het zwart uitslaan van het alu en de andere helft legt juist zijn carb in R33 of RW77.

Zelf voel ik ook wat meer voor basisch ivm het mogelijk verlies van materiaal bij zure oplossing. Maar ok, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus kan iemand er vanuit ervaring nog eens wat zinnigs over zeggen?

Spul pakken dat gemaakt is voor het reinigen van carbs.

Ik heb nooit uitslag op de verschillende metalen, en het maakt goed schoon (lees: haalt de verontreiniging weg die je weg wilt hebben).
 
Brochure van Tickopur.

Naast dit merk zijn er natuurlijk ook nog andere schoonmaak middelen.
Zelf gebruik ik af en toe meer gebruikelijke spullen, zoals dreft en dasty.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brochure van Tickopur.

Naast dit merk zijn er natuurlijk ook nog andere schoonmaak middelen.
Zelf gebruik ik af en toe meer gebruikelijke spullen, zoals dreft en dasty.
Ok, pagina 8: Carburettor parts - R 33, TR 3, TR 13

Dan toch maar weer mijn originele vraag: "Maar ok, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus kan iemand er vanuit ervaring nog eens wat zinnigs over zeggen?" Ofwel, wat werkt zonder dat de boel wegcorrodeert of zwart uitslaat?
 
Ok, pagina 8: Carburettor parts - R 33, TR 3, TR 13

Dan toch maar weer mijn originele vraag: "Maar ok, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus kan iemand er vanuit ervaring nog eens wat zinnigs over zeggen?" Ofwel, wat werkt zonder dat de boel wegcorrodeert of zwart uitslaat?


De opgave van Tickopur klopt :Y

Je kunt natuurlijk ook altijd eerst verschillende soorten proberen, op verschillende matrilen, met verschillende verontreiniging.
 
Is de Ultrasoon nog van invloed op de materialen zelf?
Tijdsduur nog van belang of is er een max. tijd?
Kun je dan ongestraft ook cilinders- koppen of zuigers in zo'n bad doen?
 
Is de Ultrasoon nog van invloed op de materialen zelf?
Ja, enorm :Y

Het maakt ze schoon.
Tijdsduur nog van belang of is er een max. tijd?
JA.
Kun je dan ongestraft ook cilinders- koppen of zuigers in zo'n bad doen?

Als je weet wat je doet; alle onderdelen kunnen mbv ultrasoon gereinigd worden.

Die apparaten worden ook veel gebruikt in laboratoria, fabrieken, enz. Voor allerhande onderdelen en producten...

Kwestie van instellingen op de machine (voor zover in te stellen), reinigingsmiddelen, watertemperatuur en duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan