Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Aangezien de meeste motorscooteraars hun ms voor woon-werk en plezierritjes gebruiken is een actieradius van ruim 100KM genoeg; na thuiskomst even opladen voor de volgende dag en klaar is Kees.

Het blijft jammer dat de aanschafprijs te hoog is: hij moet concurreren met de nu gebruikelijke 150-250cc klasse [en zelfs daarmee vergeleken blijft de topsnelheid achter] en die koop je voor €3500-€5500.

Een aanschafprijs van <€6000 zal consumenten over de streep trekken [denk aan ww-verkeer wat dan ineens file-vrij en bijna gratis is].
 
Ja logisch, vandaar dat ik van ong. 100km uitga en niet van de door Vectrix vermelde 125km.
Wanneer rij je nou meer dan 100km per dag op een ms?
De meesten zullen geeneens aan de 80km per dag geraken en met een beetje mazzel kun je 'm bij de werkgever opladen.
 
...Wanneer rij je nou meer dan 100km per dag op een ms?...
Precies...

Het komt me voor dat de beperkte actieradius vooral als probleem wordt gezien door diegenen die het nooit nodig hebben.

Natuurlijk is € 9.995,- erg fors, maar als die prijs echt zo'n eind zakt als beweerd wordt dan wordt het een heel ander verhaal.
Dan is ie goedkoper dan een Forza, en je bent compleet onafhankelijk van de benzineaccijnzen. Alleen al dat gevoel...

Probleem wat dan weer opdoemt is natuurlijk: "wat ruil ik in ?"... Gaat de Dinosaurus weg of de handige Honda...
Ik heb geen plek voor drie, en al helemaal geen doel. De handige Honda wil ik niet missen maar wat moet ik met twee scooters ? De Dino (grote motor uit een ander tijdperk) rijdt toch ook wel goed, maar ik doe er zo weinig mee...

Het wordt afscheid nemen van een tijdperk...
 
Vorige maand kennis gemaakt met de Vectrix. Looks zijn erg Burgman 400 (wat geen nadeel is) Actieradius voor mij zou kunnen als ik bij de baas zou mogen opladen.

Detail dat je op de motor kunt afremmen is erg makkelijk. Je draait je gashendel terug en je remt af... echt remmen kun je natuurlijk ook ;)

Vectrix is begrensd tot ong 110km/h, zonder begrenzer zou 200 mogelijk zijn maar dan is je accu ook direct leeg :+ (volgens de dealer)

Je hoort heel zachtjes een ventilator draaien bij stilstand als de vectrix gereed is om te rijden. Eerste indruk was goed. Deze techniek komt er wel als de benzineprijzen zo blijven stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vectrix is begrensd tot ong 110km/h, zonder begrenzer zou 200 mogelijk zijn maar dan is je accu ook direct leeg :+ (volgens de dealer)
Het mooiste zou zijn als je daar zelf de keuze in had; bijv. ik stel 'm in op 140km/u en m'n actieradius is dan nog 40KM ipv 125... lijkt me leuk en een beperkte actieradius mits hogere topsnelheid vind ik acceptabel.
 
....Het mooiste zou zijn als je daar zelf de keuze in had; bijv. ik stel 'm in op 140km/u en m'n actieradius is dan nog 40KM ipv 125...
Dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van software aanpassen.

Op die manier kun je een Burgman 650 ook 21 versnellingen geven, of 365...
 
Dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van software aanpassen.

Daarom: gewoon een draaiknop met een lcd-schermpje dat vermogen/actieradius aangeeft zodat je dat kan aanpassen al naar gelang je behoefte of afstand die je af moet leggen.
Dan kun je a: gemakkelijk een stukje snelweg pakken en b: wordt het ook nog eens een leuk speeltje zo'n electrische MS wat het voor veel plezierrijders aantrekkelijker maakt en ook goed is voor het imago [altijd oppassen met 'groene' voertuigen voor een truttenimago].

Met zo'n knop erop koop ik er ook één 8-) !
 
Ik kreeg van de importeur het aanbod voor een echte praktijkproef met een Vectrix, dus een paar dagen woon-werk verkeer doen en alles wat ik nu met de Honda doe.

Als dit doorgaat zal ik er een verhaaltje van maken; het wordt wel na mijn vakantie dus ik moet even geduld oefenen.
 
Maar het idee om nooit meer naar de pomp te moeten en niet meer afhankelijk te zijn van alsmaar stijgende olieprijzen is behoorlijk onweerstaanbaar toch?

komen, en daar kan de overheid toch ook aan mee werken. Dan plaats ik meteen een bestelling.

Tis alleen wel lastig als je ergens onderweg naar bent, dat het een tijd duurt voordat je m eenmaal hebt "volgegooid"

En ik denk dat de overheid juist niet mee wilt werken ivm de accijns op de benzine. Waarom zouden ze 1 van hun grootste inkomsten verpeste?
 
En ik denk dat de overheid juist niet mee wilt werken ivm de accijns op de benzine. Waarom zouden ze 1 van hun grootste inkomsten verpesten?

Daar heb je een punt, ik denk zelfs dat dat verder gaat; denk europees verband: zo heeft BMW allang auto's volledig uitontwikkeld die op waterstof rijden en die zouden zó in produktie genomen kunnen worden alleen de infrastructuur zou aangepast moeten worden maar daar zitten Shell en consorten niet op te wachten natuurlijk...
 
Ik vernam uit betrouwbare bron - de importeur zelf- dat de prijs van de Vectrix weliswaar is verlaagd, maar niet met het bedrag waarop we hadden gehoopt.

De prijs was € 9.995,-, per 1 juli 2008 bedraagt de prijs € 8.995,- incl. BTW.

Klanten die dit jaar nog de oude prijs hebben betaald krijgen geld terug. Toch netjes, altijd hachelijk om een prijs te verlagen...
 
Laatst bewerkt:
Daar hoop ik dus binnenkort zelf achter te komen....

Probleem is nu dat ik zo veel verschillende verhalen lees, gebruikers en Vectrix zelf spreken elkaar tegen; ik weet niet goed wat te geloven.

De importeur vertelt dat ie 55 km ver op topsnelheid kon rijden voordat de Vectrix ging inhouden en hij nog 15 Km over had om (op lagere snelheid) naar zijn stopcontact te rijden.
Dat is voor mijn doel meer dan voldoende, daarmee hoef ik op het werk niet op te laden (of thuis niet natuurlijk ;) ) en kan gewoon normaal mijn eigen tempo rijden.

Op het moment is het druk met de demo's maar binnen nu en drie weken mag ik er ééntje proberen zo is me beloofd.
 
Laatst bewerkt:
Zeker een goed idee om zelf de vermogen/actieradius te kunnen instellen, het is alleen de vraag wat dat met de levensduur van de accu's doet. De accu's extreem snel leegtrekken brengt denk ik schade met zich mee, net als heel snel opladen...wie weet hier meer van?

En als je op je bestemming de capaciteit van zeg 20% naar 80% kan opladen in een half uur dan is dat razendsnel toch? Anyway ik wacht op Hybride's unieke praktijkproef waarna wij allen eindelijk precies weten hoe dat nu gaat, met zo'n Vectrix...
 
Laatst bewerkt:
De aloude NiCad (Nikkel-Cadmium) batterijen hebben nogal last van het geheugen effect; de capaciteit wordt minder als je ze oplaadt terwijl ze nog niet helemaal leeg zijn, vandaar ook de "discharge mode" op goede laders, daarmee ontlaad je ze helemaal alvorens ze weer op te laden.
Deze NiCads zijn dus ook niet geschikt als startaccu voor een voertuig, telkens deels ontladen en direct weer opladen is immers funest.

De NiMH (Nikkel Metallisch Hydride) batterijen zoals in de Vectrix zijn relatief nieuw. Deze batterijen hebben minder last van het geheugeneffect, maar ze hebben het nog wel.
Bij NiMH batterijen wordt de levensduur veelal opgegeven in laad-ontlaad cycli, Vectrix beweert dat het deels ontladen en opladen niet telt als een volle cyclus; het is schijnbaar niet schadelijk om hem telkens even in het stopcontact te prikken...

Ik herinner me dat bij de eerste NiMH batterijen van snoerloos handgereedschap de capaciteit nogal tegenviel, ze waren zeker niet beter dan de vertrouwde NiCad's; met de latere generaties is dat beter.
NiMH kan anders dan NiCad juist niet tegen helemaal ontladen; je moet ze dus heel anders behandelen.

NiMH kan schijnbaar slecht tegen kou, maar batterijen worden vanzelf warm door gebruik. Als tractie batterij hoeft er immers geen groot piekvermogen te worden geleverd, de energie wordt geleidelijk onttrokken.
Ze kunnen ook slecht tegen hitte, ik kan me voorstellen dat dit de andere reden is voor de snelheidsbegrenzing van de Vectrix.

Ik hoor (maar weet niet of het waar is) dat een NiMH batterij bij voorkeur geladen moet worden bewaard, schijnbaar telt het aantal cycli minder dan het ongeladen zijn.
Wat dat betreft lijkt het op een Lood accu, die moet je ook niet ongeladen laten staan, heeft geen geheugeneffect en presteert minder bij kou.

Ik denk dat veel hier afhangt van de lader, een goede intelligente lader is het behoud van de accu.
 
Laatst bewerkt:
ik ben erg nieuwsgierig en volgt het met ingehouden adem.
de discussie dat het nog niet zo op gang komt is eigenlijk inderdaad helemaal niet zo vreemd dat shel en de rest van de olie concurn dit tegen houd.
toen de ns nog de volle macht hadden in nederland hebben ze hier heel lang de auto industrie weten tegen te werken/houden want zij begrepen ook wel dat er een hoop inkomsten misgelopen zouden worden.
terwijl in de rest van europa de auto industrie alleen maar groeide kwam het hier niet vooruit.
nu ligt de macht bij hun en ook zij zullen een hoop inkomsten mislopen.
stel je nu eens voor dat de autofabricanten niet alleen de auto s ontwerpen maar ook zelf de energie winning doen(waterstof electrice etc)dan zouden ze eigenlijk helemaal onafhankelijk zijn van de lie concun.
dat ze hier niet zelf aan denken.
 
Is wel vertaald uit het Italiaans met de googlevertaling:

Motor:
Elettrico di tipo Brushless, a magneti permanenti, in corrente continua Electric-type borstelloze, permanente magneet, DC
Potenza di picco : 20 kW a 3000 rpm Power piek: 20 kW bij 3000 rpm
Potenza continuativa : 7 kW a 3000 rpm Gaande Vermogen: 7 kW bij 3000 rpm
Corrente massima : 275 A per 5 secondi Huidige maximum: 275 A 5 seconden
Coppia di picco : 65 Nm Jong piek: 65 Nm
Coppia continuativa : 22 Nm Jong de gang: 22 Nm
Trasmissione : Integrata nella ruota posteriore, con ruotismo epicicloidale Transmissie: geïntegreerd in het achterwiel, met ruotismo epicicloidale
Emissioni : Zero Emissies: Zero

Batterie: Batterijen:
Pacco Batterie : 125V / 30 Ah Nichel Idruri Metallici (NiMH) Parcel Batterijen: 125V / 30 Ah Nikkel hydriden Metallic (NiMH)
Capacità : 3.7 kWh Capaciteit: 3,7 kWh
Requisiti sistema di ricarica : 110V-220V,50/60Hz tramite una comune presa Systeem eisen in rekening brengen: 110V-220V, 50/60Hz via een gemeenschappelijk stopcontact
Caricabatterie : A bordo, potenza 1.5kW Laders: Aan boord, vermogen 1.5kW
Tempo di ricarica : 2 ore (80%) Laad tijd: 2 uur (80%)
Cicli carica-scarica (80% carica) : 1,700 Office-ontladen (80% kantoor): 1700
Ciclo di vita : 10 anni o 80.000km Cyclus van het leven: 10 jaar of 80.000km

Prestazioni: Inbegrepen:
Velocitˆ massima : 100 km/h ˆ Maximale snelheid: 100 km / h
Accelerazione 0-50 km/h : 3.6 secondi Acceleratie 0-50 km / h: 3,6 seconde
Accelerazione 0-80 km/h : 6.8 secondi Acceleratie 0-80 km / h: 6,8 seconde
Autonomia : 110 km a 40 km/h - 5 ore Autonomie: 110 km naar 40 km / h - 5 uur

Accessori: ND Accessoires: ND

Ciclistica: Fietsen:
Telaio : In lega di alluminio Chassis: aluminium legering
Altezza sella : 800 Zithoogte: 800
Interasse : 1525 mm Wielbasis: 1525 mm
Peso a secco : 210 kg Droog gewicht: 210 kg
Pneumatico anteriore : Pirelli 120/70-14 Tire front: Pirelli 120/70-14
Pneumatico posteriore : Pirelli 140/70-13 Achterband Pirelli 140/70-13
 
Laatst bewerkt:
1.
full
 
Vectrix prototype motorfiets racing:

60 Kw vermogen, Maximum koppel: 102 Nm(!), autonomie tot 200 kilometer.
Topsnelheid: 200km/h(!)

Worden er 500 voertuigen geboekt... dan is de prijs: 55.000 euro.

full
 
Maar goed dit is natuurlijk de scootersectie hier.

Komt ie: :? :?

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan