Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Hybride, is zo'n stelsel in de Vectrix onderhoudsvrij? Ik neem aan dat het gesloten is met smering. Of wordt dat gieren na verloop van tijd minder vanwege inslijten?
 
sanmiguel heeft gelijk wat onze "heren" in den haag betreft

en wat alternatieve energie betreft (droom maar lekker verder nederland) want ik hoorde vanmiddag dat ze door nederland een compleet nieuw gasnet gaan trekken

door die pijpleidingen gaat vast geen alternatieve energie

electrische voertuigen milieuvriendelijk (ammehoela) uit onderzoek is laatst gebleken dat een toyota prius alles bij elkaar nog milieuonvriendelijker is dan een hummer (produktie-gebruik-vernietigen)

het enige voordeel dat een electrisch voertuig heeft is dat hij ter plaatse niet vervuilt
en waarschijnlijk goedkoper voor de gebruiker (aanschaf niet meegerekend)

hier even een rekenvoorbeeld en nemen we het cijfer 100 als voorbeeld
opwekking 100x55%=55
transport 55x80%=44
accu 44x40%=17.6
elect motor 17.6x85%=14.9


jouw electrische voertuig heeft dus een netto rendement van 14.9% en de meeste benzinemotoren hebben een rendement van 25%
dieselmotoren 35-45% (ligt aan de uitvoering)

de cijfers van de electroberekening heb ik heel optimistisch genomen

voorlopig wil de nederlandse regering ons nog heel veel fossiele energie verkopen en wind-, zonne- en bio-energie wordt mondjesmaat toegelaten of ze moeten het zelf in beheer hebben

kijk maar naar duitsland daar is alternatieve energieopwekking overal te zien bij particulieren en daar wordt er ook ruim subsidie op gegeven
 
Huh, Sanmiguel? Was die niet druk bezig geweest met het wissen van al zijn berichten? Oh well...

Willem, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Daarom is het ook belangrijk om energie duurzaam op te wekken. Helaas is dit niet zo triviaal. Om CO2 neutraal te kunnen rijden kan je natuurlijk over op Atoom Stroom, maar dat lijkt me nog niet echt een prettig alternatief, zolang we niet op een fatsoenlijke manier afgewerkt uranium kunnen afvoeren. Hopelijk komt er ooit nog een veilige en rendabele manier om kernfusie te exploiteren.
 
kernfusie is in deze denk ik de oplossing
en ze moeten hier de mensen wat meer vertrouwen en ons niet als incompetente kleuters behandelen

dan komt er veel meer terecht van ons milieubeleid er zijn initiatieven genoeg onder de bevolking

ik hoop dat nederland een keer wakker wordt en ons niet zoveel wijs laten maken dan komt het met ons milieubeleid ook wel goed

dan kunnen we ook schoon rijden met de motor zonder onze zuigermotor in te leveren

ik help iedereen hopen
 
Hybride, is zo'n stelsel in de Vectrix onderhoudsvrij? Ik neem aan dat het gesloten is met smering. Of wordt dat gieren na verloop van tijd minder vanwege inslijten?
Helemaal onderhoudsvrij is het over het algemeen niet, het enige wat je kunt doen is olie wisselen en dat hoeft meestal niet vaak.
Dat dit gieren zou verdwijnen met het inlopen lijkt me onwaarschijnlijk, al weet ik ook niet precies waardoor het veroorzaakt wordt.

Vergelijk dit stelsel met de tandwielkast achterin de transmissie van jouw scooter, tussen de koppeling en het wiel; daar hoef je ook niet veel aan te doen en dat is een gewone rechttoe-rechtaan dubbele tandwielvertraging.

Een planetair stelsel is mooier; het kan compact gebouwd worden en door de krachtenbalans komen er geen grote krachten op de assen en lagers.
Wat je meestal ziet is dat het zonnewiel wordt aangedreven, het ringwiel (wat vaak deel is van de tandwielkast) stilstaat en de planeetdrager het koppel doorgeeft. Dit zit echt in heel veel mechanische vertragingen en ik vind het zelf een mooie oplossing.

Bij de Vectrix lijkt het wel andersom te zijn, blijkbaar staat hier de planeetdrager stil en draait het ringwiel als onderdeel van de velg... Maar ik heb niet meer informatie dan een ander...
De vertanding is recht, net als de achteruit versnelling van een auto; dat lees je ook in dat topic. Een auto kan ook zo gieren bij het achteruitrijden, vandaar.
Schuine vertanding heeft dit probleem niet -er is continue een deel van de tand in aangrijping- maar is duurder en heeft weer het probleem van de axiale krachten waardoor de tandwielen zichzelf zijdelings willen wegduwen en er dus een aangepaste lagering nodig is.

Maar ik vind het buitengewoon knullig dat in een nieuw concept als deze Vectrix juist de jarenlang beproefde techniek het zo laat afweten.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar hebben niet alle vectrixen dat gierend geluid, al is dat moeilijk te bewijzen omdat het subjectief is. (Ik lees op visforvoltage:) De ene is beschaamd dat zijn vectrix bij 35 MPH meer lawaai maakt dan een trein tegen 120, de ander beweert dat als hij met zijn dochtertje achterop gaat rijden, dat ze kunnen luisteren naar de koeien in de wei en de blaffende honden die achter hen komen gelopen :-) Ik zal het zelf moeten horen bij de test.

Ook gelezen, vond ik zeer interessant: een tip van een zekere Mik, die redelijk wat miserie heeft gehad met zijn vectrix ( ja dezelfde als hierboven vermeld); als je van plan bent één te kopen, stel dan zeker volgende vragen aan de verkoper (vrij vertaald):

a) waar zouden reparaties gedaan worden indien nodig?

b) zal de batterij van de Vectrix al op voorhand ingereden zijn? (er blijken soms problemen te zijn met oneffen geladen batterijen die dan uiteindelijk de hoofdzekering naar de botten helpen)

c) zal men de default firmware meeleveren voor in het geval Vectrix overkop zou gaan zodat je je toestel in dat geval ook kan laten herstellen waar je wil (of ook als de garantieperiode voorbij is)
(de firmware blijkt ook grote verschillen in prestatie te veroorzaken)

d) Zal je het toestel dat voor jou bedoeld is ook mogen testen voordat je overgaat tot aankoop, omdat de verschillen groot blijken te zijn tussen toestellen onderling, vooral qua geluidsniveau ter hoogte van de tandwielkast.
 
Jou, vragen zijn zeer goed. Nou heb je je natuurlijk helemaal ingelezen in de materie, dat wel.
Eigenlijk laten jou vragen zien dat er nog een hele wereld te verbeteren is aan elektrische voertuigen en dat we toch wel aardig achterop zijn geraakt door hen zo lang links te laten liggen. Een voordeel hebben we nu wel, er zal nu serieus aandacht en ontwikkeling gaan plaats vinden naar dit soort voertuigen(nu nog alternatieven), ze moeten nu wel.

Moedig van je dat je het aandurft(het is toch wel een hele stap). Succes ermee!
 
... uit onderzoek is laatst gebleken dat een toyota prius alles bij elkaar nog milieuonvriendelijker is dan een hummer (produktie-gebruik-vernietigen)...
Ik dacht altijd dat dit afkomstig was van Hans Christian Andersen of anders de gebroeders Grimm maar het is van ene Art Spinella.

De publicatie van dit "onderzoek" is een zodanig enorm pak papier dat bijna niemand de moeite neemt het helemaal te lezen, waarom zou dat nu toch zijn..... Toch heb ik één persoon gevonden die het wél helemaal heeft gelezen, zijn bevindingen staan hier:
Weblog Martin Kroon.
 
>>>>>>.........TOYOTA PRIUS ZIET HET LEVENSLICHT.........>>>>>>


>>>>>>>>>>........HOUSTON WE HAVE A PROBLEM.....................<<<<<<<
 
het was even zoeken maar ik heb het gevonden

yp125r schreef : uiteindelijk zal een electrische scooter in nederland aan het nederlandse net (dus niet geimporteerde groene stroom of kernenergie zo'n 60 tot 80% meer co 2 uitstoot hebben

daarop schreef jij : dat lijkt me sterk, kom maar eens met een bron

en daarom verwees ik naar mijn verhaal

trouwens in het verhaal van de commentator van het verhaal van jouw link maakt hij dezelfde fout alswaar hij de onderzoeker van beticht

nl hij vind dat het een oncontroleerbare rekenbrij is daarintegen stelt hij met enige zekerheid vast dat de cijfers misleidend zijn (als het niet te controleren is hoe kun je dan met zekerheid vaststellen dat het fout is?)

verder mag je een onderzoek wat in amerika gedaan is en ook met de cijfers uit amerika gemaakt is ook niet met europa vergelijken

wat verder gezegd word over grote suv's klopt want di gaan veel langer mee

ik rijd zelf een dodge pick up van 3000 kilo en hij verbruikt "maar"1:10 maar iets meer dan de meeste diesels

maar de banden gaan 250 000 km mee (ik heb er 150 000 mee gereden en ze zijn halfweg)

mijn motor gaat bij goed onderhoud 1000 000 km mee dat is 4 normale auto's

olie verversen om de 50 000km

en de auto gaat minstens 50 jaar mee of meer want er lopen in nederland landrovers die nog ouder zijn
 
maar deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis

ik zal er eens een nieuwe topic mee beginnen

ook ivm de huidige techniek (de zuigermotor) waar ik niet vanaf wil

en waar m.i. wel een technische oplossing voor is die wel milieuvriendelijk is
 
he willem in dit topic heb je altijd voor en tegestanders zo zal het altijd blijven :) leg je er maar snel bij neer ;) zelf dacht ik ook waarom eerst een scooter kopen voor elke week te gaan tanken terwijl als ik 1 koop die op stroom werkt gewoon thuis in kan steken? tja ik ben geen tegenstander maar het staat nogaltijd spijtig genoeg een beetje in zen kinderschoentjes.
wanneer de batterijen er gaan komen die jij eerder beschreef zal het wel een stukje sneller gaan..
en dan zullen de tegenstanders wel anders gaan reageren

btw als je je nieuwe bike is wil kome showen ik heb koffie en stroom :+
maar ik loop alweer vooruit zeker :W
 
mijn batterijen zijn nog niet leeg

maar koffie gaat er altijd wel in

de mijne loopt niet op stroom maar binnenkort op lpg(aprillia 150-250)
 
Laatst bewerkt:
ja ik krijg geen lpg uit men koffieapperaad, maar als jij er ook een tankje op wil zetten :)[offtopic] sorry ;) [/offtopic]
 
@ willem60 ik verwarde je met iemand die op het punt stond een vertix te kopen.
ben ook wel geintresseerd in lpg hoor maar dan moet je al veel kms per jaar doen voor dat er terug uit te halen niet? en waar ga je ze inbouwen koffer of topkoffertje?
 
.... daarom verwees ik naar mijn verhaal .....
Je hebt het nu over mijn post van 13 januari 2008, dik een jaar geleden...

Dit is slechts jouw vage inschatting, absoluut geen bron.

Overigens ga je sowieso al de fout in bij bijvoorbeeld het rendement van een interne verbrandingsmotor. Jij gaat uit van 25% voor een benzinemotor en 35-40% voor een diesel.
Die waarde zou je kunnen meten als alles optimaal is; als de belasting optimaal is en als het toerental op dat moment toevallig ook nog precies optimaal is. Die situatie zal bijna nooit voorkomen...
Verreweg het grootste deel van de tijd draait een interne verbrandingsmotor een veel lager rendement omdat ie bijvoorbeeld stationair draait zonder belasting (rendement 0%).
...trouwens in het verhaal van de commentator van het verhaal van jouw link maakt hij dezelfde fout alswaar hij de onderzoeker van beticht

nl hij vind dat het een oncontroleerbare rekenbrij is daarintegen stelt hij met enige zekerheid vast dat de cijfers misleidend zijn (als het niet te controleren is hoe kun je dan met zekerheid vaststellen dat het fout is?)....
Als het niet te controleren is is het ook geen feit, dan is het een geloof of een mythe.
Bovendien; als het niet te controleren is hoe komt meneer Spinella dan aan die cijfers, heeft ie die uit z'n duim gezogen ? Daar lijkt het me wel op....
....hij verbruikt "maar"1:10 maar iets meer dan de meeste diesels
maar de banden gaan 250 000 km mee (ik heb er 150 000 mee gereden en ze zijn halfweg)
mijn motor gaat bij goed onderhoud 1000 000 km mee dat is 4 normale auto's
olie verversen om de 50 000km
en de auto gaat minstens 50 jaar mee of meer want er lopen in nederland landrovers die nog ouder zijn

Waarom neem je niet een auto van 6000 Kg die 100 jaar meegaat en 1 op 5 rijdt, dat is toch nóg veel milieuvriendelijker ?

Als je gelijk zou hebben dan zou je verwachten dat het specifieke energieverbruik in Amerika dus lager zou moeten zijn dan in bijvoorbeeld west Europa... Dat is bepaald niet het geval... De grootste verkwisters ter wereld hebben jouw auto gebouwd.

...ik rijd zelf een dodge pick up van 3000 kilo....
Daar was ik al bang voor....

Dit moet je zelf weten maar ga niet beweren dat jouw bak minder schadelijk is voor onze omgeving dan een lichte hybride auto want dat zijn typisch Amerikaanse bakerpraatjes om hun op de rand van uitsterven staande mastodonten goed te praten. Ze hebben het niet zelf bedacht en dus vinden ze het niks.
Daar zijn ze heel goed in.... Ze beginnen een oorlog en zetten de hele wereld in brand om aan olie te komen voor hun energie verslaving terwijl ze die olie helemaal niet nodig zouden hebben als ze niet zo ongelooflijk eigenwijs waren.
 
Laatst bewerkt:
wat raar dan dat het stadsverbuik van een auto niet ver van het snelweggebruik ligt


volgens mij heb je het over de overtuiging van de commentator

de feiten vanspinella kan hij niet met zekerheid weerleggen (omdat hij niet de moeite neemt om het te controleren
makkelijk commentaar geven


het ging volgens mij om het "gebruik"en daarom van invloed op het "verbruik"


ik gebruik 1 auto tegen jouw 4 auto's mag jij zeggen wat het meeste energie kost
 
Je geeft geen antwoord....

Spinella geeft geen feiten; wat ie beweert is niet te controleren, het is dus gewoon gebakken lucht. Het idee ook al, wie vergelijkt de productiekosten van een Hummer met een Prius; dan moet je toch vooringenomen zijn ?

En dat is ie ook, als ik lees dat Spinella verwacht dat een Prius negen maal zo vaak stukgaat als een andere auto dan staat ie ver van de realiteit, De Prius is notabene bijna topscorer in de betrouwbaarheids statistieken. Typisch Amerikaans om nieuwe techniek zo te wantrouwen, ze zijn er daar dan ook niet goed in...
De man verdraait de feiten ten gunste van de Amerikaanse dinosaurus, dat moet ook wel om tot zo'n conclusie te komen...
Op zijn manier kan ik "bewijzen" dat een mammoettanker zuiniger vaart dan een Giethoornse elektropunter.

Dit heeft niets met feiten te maken, het is niet meer dan een fabeltje.

Jij zegt dat jouw banden 250.000 Km meegaan, daarvoor zijn ze dan wel van het formaat vrachtwagenwiel. Maar wat is de winst dat je al dat gewicht continu bij je hebt, dat je auto daardoor continu meer verbruikt terwijl je ook op normale 13" bandjes (die misschien een derde kosten van jouw vrachtwagenwielen) kunt rijden en die je eens in de 90.000 Km vervangt. Dan heb je ook nog eens de laatste stand van de techniek.
Waarom wil je al dat gewicht meezeulen, het is alsof je continu 10 reservewielen bij je hebt....
 
Laatst bewerkt:
weet je wat ik zo vaag vind aan een doge ram is dat die in amerika niet eens op veiligheid gekeurd is
zelfs het best verkochte voertuig in de usa de Chevrolet S-10 heeft niks ingeplant voor de veligheid zelfs een lada kan denk ik beter scoren
mja the dream of freedom?
check:
 
Terug
Bovenaan Onderaan