Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

't Staat dan ook nog maar allemaal in zijn kinderschoenen hè mannen.
Binnen een jaar of 10 gaan we al heel anders piepen.
Tien jaar geleden werd er zelfs nog niet gepraat over electrisch rijden, over echte alternatieven, enzovoort. En nu zie je toch al heel wat bewegen op dat vlak.

Heb het even berekend : als ik 22 dagen kom werken in een maand, en ik hang die Vectrix elke dag aan het stopcontact hier op het werk, dan kost dat aan mijn werkgever juistgeteld 13 euro per maand. En ik rijd dan elke avond met een volgetankte (lol) accu terug naar huis. Aangezien ik maar 20 km moet rijden, zou ik em dus thuis niet moet bijtanken.
 
Aangezien ik maar 20 km moet rijden, zou ik em dus thuis niet moet bijtanken.
En waarom zou je dan niet steeds juist thuis bijladen. :? _O-

En electrisch rijden dateerd van wel langer terug.
Er was al een eindprodukt verkrijgbaar in 1985. :}
Het begint nu pas serieuzer te worden. ;)
 
En electrisch rijden dateerd van wel langer terug.
Er was al een eindprodukt verkrijgbaar in 1985. :}
Het begint nu pas serieuzer te worden. ;)

Dat is inderdaad zo. Ik schreef dan ook "werd er zelfs nog niet gepraat", waarmee ik dus bedoelde "stond het nog niet in de picture", wat dus nu wel meer en meer het geval is. Dat ingenieurs en 'visionairs' hier al langer mee bezig zijn, is overduidelijk.
 
En hoe lang gaan die accu's in de Vectrix mee? Een paar jaar? En daarna, wat kost een nieuwe accu? Het onderhoud van 1 uur per jaar is dan wel weer super :) Even op de bandjes na dan.

Wat is de actieradius van elektrische bromscooters? Iemand daar bekend mee? Voor woon-werk niet interessant, voor het stadswerk natuurlijk wel (als je te lui bent om te fietsen).
 
En hoe lang gaan die accu's in de Vectrix mee? Een paar jaar? En daarna, wat kost een nieuwe accu? Het onderhoud van 1 uur per jaar is dan wel weer super :) Even op de bandjes na dan.

Wat is de actieradius van elektrische bromscooters? Iemand daar bekend mee? Voor woon-werk niet interessant, voor het stadswerk natuurlijk wel (als je te lui bent om te fietsen).

Dat vroeg ik me eigenlijk ook af, bij mijn GSM is ook ieder jaar hetzelfde, batt volledig versleten en ik kan meestal beter een nieuwe GSM kopen als een nieuwe batt voor dat klein prijsverschil.
 
Elektrische voertuigen (niet zijnde railvoertuigen) bestaan al wat langer hoor...

full


Dit is een elektrische auto van Studebaker, die werd gemaakt van 1902 tot 1912...

Ook het vermogen vind ik erg netjes, 22kw (of was het nou pk?) ofzo en constant 7kw vermogen. Daarnaast het koppel van 65nm en constant 22nm. Dat koppel is belangrijk en volgens mij rijd ie dan ook erg fijn. Trekt op als een beer dus, alleen de hele grote scooters kunnen daar aan tippen. Denk aan Burgman 650 etc. Zelfs een T-Max 500 heeft denk ik maar +/- 40nm koppel. Dus een bev 500 eruit sprinten? Dat lukt denk ik wel ja.
Dat kale getal zegt me niet zo veel, het koppel dat de motor kan leveren is immers niet hetzelfde als wat er op het achterwiel komt.
Voertuigen met een verbrandingsmotor hebben niet voor niets een versnellingsbak, daarmee kan het koppel in de lage snelheidsregionen worden vergroot terwijl het bij hogere snelheden (noodgedwongen) wordt verkleind (en dan is er natuurlijk ook nog een vaste vertraging die het koppel vergroot).

De Vectrix heeft helemaal geen versnellingsbak, de elektromotor heeft immers een vlak koppel over een ononderbroken toerenbereik en kan daardoor via een vaste vertraging direct aan het wiel gekoppeld worden.
Die vertraging bepaalt hoeveel koppel er uiteindelijk op het wiel komt; voor een eerlijke vergelijking moet je dus ook de overbrengingen meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Dar kan ik moeilijk geloven voor een batt die iedere dag zou opladen, maar ik hoop het zeker wel voor de eigenaars, dan wordt dit wel een goedkope scooter!
 
Bedankt voor de enthousiaste felicitaties.

Even wat antwoorden op de gestelde vragen:

De motor is 21 KW (op het kenteken staat echter 4KW en een lichte motorfiets). Je mag deze motor dus onmiddelijk met je motorrijbewijs besturen.

Het bereik is op maximale snelheid nu 43 km. Mijn werk ligt op 33 km dus is ruim voldoende. Ik heb toestemming van mijn baas om hem op het werk op te laden. Als ik in de file kom is dat geen probleem want hij gebruikt dan veel minder stroom. Langzaam rijden geeft groter bereik. En stilstaan is er niet bij op de scooter in de file :-)

De motor haalt gemiddeld een bereik van 85 km volgens de importeur, dat zal ik later berichten of dat ook zo is.

Verzekeren was inderdaad lastig. De meeste maatschappijen kunnen het nog niet aan. Zij verzekeren geen motoren onder de 50 cc. Bij mijn oude verzekeraar, waar ik vroeger mijn Goldwing verzekerd en die had er geen problemen mee. Bij de aanvraag werd gewoon een 500 cc motor verzekerd (weten zij veel).

Ook de ANWB heeft nog geen antwoord gegeven over de vraag of ik bij eventueel stroomtekort zou kunnen worden geholpen.

Ik verwacht niet echt stil te staan zonder stroom. De motor geeft vrij goed aan hoever je nog kunt rijden en als je te kort hebt ga je gewoon iets rustiger rijden waardoor je het wel haalt.

Het is inderdaad wel een investering, maar vrij snel terugverdient. Geen wegenbelasting en de stroomkosten zijn bijna te verwaarlozen.

Ervaringen tot nu toe: Veel wind (laag ruitje zorgt ervoor dat je midden in de wind zit en stuitert een beetje over de weg bij hoge snelheid. Ik ga dit nog met de importeur opnemen. Buiten dat rijdt het super (of zal ik zeggen top).

Als ik wat meer ervaring heb met de motor zal ik het zeker hier melden.

Liefs en warmte, Henk
 
Leuk dat je elektrisch rijdt Bigbear, heel interessant.

Bijgaand een uitsnede van het kentekenbewijs met het cilindertal en de brandstof...

full
 
Laatst bewerkt:
Dar kan ik moeilijk geloven voor een batt die iedere dag zou opladen, maar ik hoop het zeker wel voor de eigenaars, dan wordt dit wel een goedkope scooter!

Scooterlover, ik heb het even opgezocht :
quote
De
accu's (NiMH; nikkel metaal hydride) zijn al jaren betrouwbaar gebleken in
andere toepassingen en hebben een levensduur van 10 jaar of 80.000
kilometer, waarvan de eerste 2 jaar volledig onder de garantie vallen.
unquote

Je kan dit nalezen op : evstart.be

Ik beweer NIET dat dit zo is of zal zijn, ik vermeld alleen maar wat de fabrikant meldt hè.
 
Bigbear is stil... erg stil.
Ik beweer NIET dat dit zo is of zal zijn, ik vermeld alleen maar wat de fabrikant meldt hè.
Gelijk heb je...
Zelf heb ik wel wat ervaring met NiMh batterijen en ik vind ze niet zo probleemloos als de fabrikant hier doet voorkomen. Laatste nieuws is trouwens Li-Ion accu's in snoerloos handgereedschap, ik ben heel benieuwd hoe die techniek zich houdt.



Elders op dit forum trof ik deze elektrische motorfiets op basis van de Suzuki GSXR 750. Zo te lezen is alleen de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor; geen regenerative braking, naafmotor of andere zaken die elektrisch rijden nu juist zoveel toegevoegde waarde bezorgen. Eigenlijk nog steeds een conventionele motor dus....
 
Laatst bewerkt:
In Motoren & toerisme van december staat een test van de Vectrix. En wij als forumlezers wisten veel van deze dingen voor die kerels de test deden. En door wie kwam dat door HYBRIDE. :} :} Ere wie ere toekomt. :Y :Y
 
Ik heb inmiddels de eerste duizend kilometer er op zitten. Het is echt genieten als ik elke morgen de files voorbij rijdt voor die paar dubbeltjes per keer. Ik heb nu wat beter zicht op het aantal kilometers bereik. Als ik vol gas rijd van huis naar mijn werk kan ik 43 kilometer rijden. Aangezien mijn werk op 33 kilometer afstand ligt is dat prima te doen. Meestal komt het bereik zo rond de 60 kilometer, meer zou ik niet aandurven. Je kunt echt wel tot op de laatste kilometer rijden. De motor geeft de nog te rijden kilometers goed aan. Vandaag wordt hij opgehaald om de topkoffer erop te monteren en de nieuwste software wordt er dan gelijk opgezet. De twee minpuntjes gelden nog steeds: Veel wind door het windscherm wat net te laag is en hij stuitert over de weg. Ik denk dat het komt daardat de voorvering niet zwaar genoeg is voor het gewicht van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Even een snel rekensommetje:
De Vectrix is >€4000 duurder dan een gemiddelde 250cc scooter [hoewel de prestaties van een 250cc veel beter zijn], daar koop je ong. 3000liter benzine voor [nu zelfs veel meer, maar we houden de rekensom gunstig voor de Vectrix] maal 30 [1 op 30 halen de meeste 250's wel]= 90000km.
Dus pas na een ton [bij 10000km/jaar 10 jaar] begint de besparing...slik .

Blijven over de Burgmanrijders die wél >20000km/jaar rijden maar voor hen zullen de actieradius en zéker de prestaties veel te ongunstig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, mocht ik er één krijgen spring ik een gat in de lucht maar om er één te kopen zal het omslagpunt voor de meeste geinteresseerden toch echt een heel stuk gunstiger moeten komen te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Bigbear, kan je de voorvering niet laten bijregelen? zou misschien ook comfortabeler zijn.
Voor andere windschermen zal hij waarschijnlijk nog niet lang genoeg op de markt zijn om reeds te kunnen veranderen, Misschien in de nabije toekomst.
 
Even een snel rekensommetje:
De Vectrix is >€4000 duurder dan een gemiddelde 250cc scooter [hoewel de prestaties van een 250cc veel beter zijn], daar koop je ong. 3000liter benzine voor [nu zelfs veel meer, maar we houden de rekensom gunstig voor de Vectrix] maal 30 [1 op 30 halen de meeste 250's wel]= 90000km.
Dus pas na een ton [bij 10000km/jaar 10 jaar] begint de besparing...slik .

Blijven over de Burgmanrijders die wél >20000km/jaar rijden maar voor hen zullen de actieradius en zéker de prestaties veel te ongunstig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, mocht ik er één krijgen spring ik een gat in de lucht maar om er één te kopen zal het omslagpunt voor de meeste geinteresseerden toch echt een heel stuk gunstiger moeten komen te liggen.

Je hebt helemaal gelijk, rationeel bekeken. Als je een andere bril op zou zetten zoals de milieubril of gadgetbril is die meerprijs denk ik wel verantwoord.
Je moet gewoon lekker kijken wat bij je past.
 
ZZZ, Ik begrijp je redenering en deels heb je wel gelijk. Maar vind het toch prachtig van bigbear dat hij een koploper is ivm de Vectrix. Misschien door onder andere zijn ervaringen rijden we misschien binnen 5 à 10 jaar allemaal met de Vectrix of gelijke en is tevens de actieradius vervijfvoudigd en de power en snelheid x2, en de prijs gedeeld door drie. Wie zal het zeggen???
Keep up the good work Bigbear en houd ons op de hoogte
 
De eerste laptops, lcd-tv's, gsm's, pc's, auto's met turbo, ....
Allemaal produkten die eerst stukken van mensen kosten en een paar jaar later vrij goedkoop werden.
Zo zal het ook de electrische (motor)scoot vergaan.
Geduld mannen, geduld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan