Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

... Het begint al dat sommige verkopers beweren dat je er 120kmh mee kunt rijden, en dat de actieradius meer dan 100 km is. Maar kijk maar naar de cijfers in dit forum, dan vind ik dat je voor die 9000 euro meer een blammage koopt dan een voertuig wat je echt in kunt zetten. Als ik met een Vectrix 1 keer de stad in zou moeten rijden om een boodschap te doen, dan zou hij onderweg al leeg raken (82 km heen en weer), of je moet konstant op je snelheid letten (niet harder dan 40-50). Laten we eerlijk zijn, het staat toch nog heeeel erg in de kinderschoenen, ook al is het idee super....
~[Edit]Ik begrijp wat je bedoelt, het is ook mijn reden om -vooralsnog- niet elektrisch te gaan rijden.

Toch is deze kritiek eigenlijk heel jammer want (het Amerikaanse !) Vectrix is één van de weinige fabrikanten die het wél aandurven hun nek uit te steken.
Anderen blijven het liefst de producten maken zoals ze ze al decennia maken; kijk wat de andere Amerikaanse fabrikanten aan innovatie gedaan hebben en kijk waar ze nu staan... Een starre as met kevlar bladveren en stoterstangen in een "sportwagen", dat is Amerikaanse vernieuwing... Of Harley Davidson, een bedrijf dat schijnbaar alleen kan bestaan door de hang naar het verleden, hun grootse vernieuwing tot nu toe was de introductie van de tweecilinder bijna een eeuw geleden.
Daar moeten we het niet van hebben en wie weet komen ze daar zelf ook nog een keer achter, hoewel... Er zijn al zóveel waarschuwingen geweest en ze blíjven maar doorgaan op deze doodlopende weg.

Je merkt het aan de instelling van mensen die zo'n "gas guzzler" rijden, die praten heel gemakkelijk overal overheen; na mij de zondvloed, die :r mentaliteit. Aanhangers van "Loud pipes...." etc. en "... no substitute for cubic inches", dat soort achterhaalde onzin. Ja sorry, maar zo denk ik er wel over.

Hier is het trouwens niet heel veel beter, het is dat verschillende overheden eisen stellen aan voertuigen aangaande veiligheid, uitstoot, verbruik, geluidsproductie etc. anders zaten we hier in hetzelfde schuitje.
Fabrikanten maken wat consumenten willen, ze gaan niet voor de lol investeren en risico's nemen in alternatieve aandrijvingen...
We zijn gewoon veel te afhankelijk van fossiele brandstoffen; langzamerhand komen er voor wielvoertuigen heel voorzichtig wat alternatieven, voor de luchtvaart houdt het gewoon op als de brandstof te duur wordt. Die sector heeft geen enkel alternatief....

Maar wat ik al eens eerder gezegd heb... Kijk naar de prestaties van andere hier genoemde elektrische voertuigen met Li-Ion accu's en je conclusie kan haast niet anders zijn dan dat het technisch mogelijk is een elektrisch voertuig te laten presteren als had ie een verbrandingsmotor, de kostprijs echter is op dit moment hét probleem.
De druk op de batterijfabrikanten is nu ineens enorm, voertuigfabrikanten moeten produktiecapaciteit reserveren omdat de vraag veel groter is dan het aanbod.
Dat is weer een ongezonde situatie voor vernieuwing, laten we hopen dat het de ontwikkeling niet al te veel in de weg staat.


Er zijn trouwens al bedrijven die zich bezighouden met geluiden voor elektrische auto's net als ringtones voor mobieltjes. Hopelijk wordt zo'n geluid niet verplicht...
 
Laatst bewerkt:
Een starre as met kevlar bladveren en stoterstangen in een "sportwagen",

...die kippevel geeft als je 'm start, dát zie ik met een elektromotor nog niet zo snel gebeuren.
Hetzelfde geldt voor bijv. een Ducati: zou die met een zoemende elektromotor nog aantrekkelijk zijn?
Voor woon-werk verkeer zal zo'n elektromotor prima voldoen, echte auto/motorliefhebbers hebben zoals men zegt ''benzine in het bloed'' .
De Tesla Roadster heeft als handicap het ontbreken van geluid wat liefhebbers een 'oor-gasme' doet bezorgen.

Het valt mij op dat personen die vervoersmiddelen als zodanig en dus puur rationeel benaderen de elektromotor kritiekloos verdedigen voorbijgaand aan het feit dat auto- en motorrijden ook léuk kan zijn en niet alleen praktisch/stil/zuinig/schoon,etc.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen en kunnen wat mij betreft naast elkaar bestaan ;) .
 
Smaken verschillen... Persoonlijk heb ik nooit begrepen wat de toegevoegde waarde van lawaai is in (bijvoorbeeld) de motorsport.

Zelf mag ik ook graag met de auto of motor in de weer zijn maar lawaai voegt niets toe. Rijden vind ik vooral leuk als het zonder herrie kan, hoe stiller hoe beter; er is al lawaai genoeg...
Van je computer wil je toch ook niet dat ie lawaai maakt ?

Zo verwonder ik me dan ook over dat geklaag over "geluidsdagen" van circuits; waarom moeten raceauto's en -motoren zoveel herrie maken ? Voor de prestaties maakt het geluid maar bitter weinig uit... Ik kan er geen medelijden mee hebben, gewoon strenge geluidseisen stellen en je kunt net zo goed racen zónder- als met al die overbodige herrie. De handicap (zo die er al is) is immers voor iedereen gelijk....

Wat betreft kritiekloos accepteren van de elektromotor.... De verbrandingsmotor heeft een heleboel nadelen en is van zichzelf eigenlijk helemaal niet geschikt voor gebruik in een voertuig; zijn enige positieve eigenschap is de grote actieradius vanwege de grote energiedichtheid van vloeibare fossiele brandstoffen... Alléén dáárdoor nemen we al zijn onhebbelijkheden voor lief zoals het beperkte toerenbereik, de noodzaak van een startvoorziening, het lawaai, de trillingen, de noodzaak van een ingewikkelde transmissie, de hitte die afgevoerd moet worden, de uitlaatgassen etc.
Eigenlijk de omgekeerde wereld om dan te spreken van het kritiekloos accepteren van de elektromotor. Het zou andersom moeten zijn want zo ideaal is de interne verbrandingsmotor helemaal niet.

Maar van mij mag jij genieten van de kippevel momenten hoor, die gun ik je echt wel... :)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nu eenmaal mensen die zich aan de vaste waarden blijven vastklampen.
Persoonlijk kan ik ook genieten van een racemotor die met een zeer eigen geluid voorbijvlamt. En heeft het 'geklop' van bvb een Harley ook wel iets.
Daartegenover staat dan weer dat ik volledig opensta voor vernieuwingen zoals de electromotor. Stil (maakt nagenoeg geen geluid), efficiënt (verbruikt alleen maar 'brandstof' wanneer ie rijdt en NIET als ie stilstaat), milieuvriendelijk (geen uitstoot) en helmaal niet duur in verbruik.
Helaas is de aankoopprijs nog een enorm obstakel.
Hier in België benadert een simpel electroscootertje (het equivalent van een 50 cc'tje) al gauw de prijs van een fossielgestookte 125 cc.

Maar er is hoop. Als je weet dat bvb Toyota een fabriek in opbouw heeft (bijna klaar trouwens) die jaarlijks ongeveer 1 (èèn) miljoen batterijen zal vervaardigen. Batterijen om voertuigen aan te drijven dus (zoals de Vectrix of de auto('s) van Toyota).

Vectrix is een pionier zoals de heer Ford enige tijd (?!) geleden ...

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de evolutie. Voor mij kan het niet snèl genoeg gaan.
 
Tien voor taal rubriek: alles met "elektr" in het woord is met "k" en niet met "c"
Waarom: komt uit het Grieks, niet uit het Latijn (godin Elektra).
Ik krijg kippevel van die electrodinges of is het kippenvel ;-)
 
Ik had het weer niet beter kunnen zeggen, Hybride...amen! :}

Als je deze aflevering van Tegenlicht over 'De race om de auto van de toekomst' gezien hebt dan begrijp je dat vrijwel alle grote fabrikanten tegen innovatie zijn omdat dat nou eenmaal van de marges van hun winst afgaat. Maar goed: het tij keert langzaam, en misschien moet Vectrix toch nog eerst failliet gaan voordat versie 2 opstaat en met een goedkoper produkt op de markt komt.

Het is een kwestie van geduld, en hopen natuurlijk dat ze niet meer olie gaan vinden. Ondertussen kijk ik nog even naar deze Mini Cooper, die toch zó strak z'n rondjes rijdt, en luister eens naar dat koele geluid...

electric-mini-24-07-06.jpg



ps ik ben wel in de markt voor een Vectrix-snorfiets, maar dan moet-ie er ook een beetje leuk uitzien 8-)
 
Een niet nader te noemen autofabrikant in Detroit, maakt 500-1000 dollar verlies PER AUTO op een bepaald model omdat dat hun trademark is. Raar he, dat ze daar een overbruggingskrediet nodig hebben. Dat komt natuurlijk ook doordat Jan aan de lopende band 50000 USD verdient.

De Japanner, verderop in Ohio, kent die problemen niet. Geen verlies per geproduceerd automobiel, geen teruglopende verkoop bij stijgende benzineprijs, en baangarante (min of meer) voor medewerkers.
 
Voor de gebruiker zal een electrische scoot of auto ideaal zijn qua verbruik en onderhoud.
Vooral dat laatste baart de hele sector serieuze zorgen.
Hoeveel banen gaan er verloren wanneer deze technologie de bovenhand krijgt ?
Twee jaar garantie op de scoot en tien jaar garantie op de batterijen geeft Vectrix.
En veel kan er al niet meer stukgaan of verslijten ...
Met andere woorden : er is niet genoeg aan verdiend !
Misschien ligt daar ook de oorzaak dat het maar niet wil vorderen....
 
Een denkfout die elke keer weer wordt gemaakt. Toen de stoommachine fabricage ging automatiseren bleef er toch behoefte aan arbeidskrachten.
Voor de gebruiker zal een electrische scoot of auto ideaal zijn qua verbruik en onderhoud.
Vooral dat laatste baart de hele sector serieuze zorgen.
Hoeveel banen gaan er verloren wanneer deze technologie de bovenhand krijgt ?
Ik lees 2 jaar garantie op batterijen en verwachte levensuur 80000 kilometer.
Twee jaar garantie op de scoot en tien jaar garantie op de batterijen geeft Vectrix.
Psychologisch is het veel belangrijker dat de aanschafwaarde zo hoog is in vergelijking met benzinescooters. Prijs per kilometer vereist Excelsheets en kosten op een rijtje zetten. Teveel gedoe voor de gemiddelde koper. Daarnaast natuurlijk actieradius. Bovendien zou ik willen weten wat het vervangen van die batterijen kost.
En veel kan er al niet meer stukgaan of verslijten ...
Met andere woorden : er is niet genoeg aan verdiend !
Misschien ligt daar ook de oorzaak dat het maar niet wil vorderen....
 
sphere2, wat de garantie betreft, u heeft gelijk, mijn excuses, wat de rest betreft, zie hieronder quote uit de site evstart.be

Het onderhoud aan de motor is minimaal. Banden en remmen zijn de
voornaaamste slijtage onderdelen. De motor kent nauwelijks slijtage. De
accu's (NiMH; nikkel metaal hydride) zijn al jaren betrouwbaar gebleken in
andere toepassingen en hebben een levensduur van 10 jaar of 80.000
kilometer, waarvan de eerste 2 jaar volledig onder de garantie vallen.
Verder wordt het onderhoud aan de motor uitgevoerd en ondersteund door het uitlezen van het motormanagementsysteem en worden progammafouten via de computer hersteld. Updates van de software voor de motor wordt gratis uitgevoerd indien deze nodig zijn. Dit kost de klant ongeveer 1 uur per
jaar. Hierbij wordt ook de status van de accu bekeken. De dealers krijgen
hiervoor de beschikking over de software, de online service manual van
VECTRIX en de opleiding.


Vooral het zinnetje over de programmafouten zet me aan het denken. Gisteren nog een docu gezien op de Vlaamschen televisie over wegenwachters. Zij worden meer en meer geconfronteerd met niet ter plaatse herstelbare electrische pannes aan auto's....

En toch blijf ik het dè technologie van de toekomst vinden ...
 
Ik ken geen laptop batterij die het na 10 jaar nog goed doet. Is ook NiMH technologie. Maar misschien worden die releatief zwaarder belast, dat zou kunnen.
 
Nu wil ik even de kritische kant op met de Vetrix.

Waarom zou je deze tijden al een volledig elektrische auto of scooter kopen.

Omdat het stil rijden is?
Omdat het hip is?

Of omdat je wil meehelpen in het "schoon" houden van het milieu.

Wel beste mensen. Ik vind het natuurlijk fantastisch dat men er mee bezig is maar de actieradius genomen met de oplaadtijd die er aan vasthangt is volgens mij nog niet voldoende om er een succesnummer van te maken.

Komt er nog eens bij dat de elektriciteit die je gebruikt in 90% (slechts 10% van de elektriciteit is de dag van vandaag groene elektriciteit) "vuile" elektriciteit is die wordt opgewekt d.m.v kerncentrales of door gewone centrales die hun brandstof dan weer halen uit steenkool.

Een Hybride lijkt me meer van deze tijd.

De Vetrix: knap en vernuftigd maar ik vrees nog niet voor deze tijd en wellicht zal hij dezelfde weg opgaan als zijnde de C& van BMW. Als hij deze al kan evenaren beloofd het volgens mij veel goeds.
 
eerst de actieradius omhoog en de prijs flink omlaag of het vermogen omhoog voor dezelfede prijs.
want met een vermogen van een 250 cc en een prijs kaartje van een burgman an is wel heel erg kortzichtig met zo een laad tijd.
het is mooi bedacht en ik snap dat ze de kosten eruit moeten halen maar met deze prijs zit hij niet in mijn top 2000.

het is net als die track motor diessel rijd 1.45 en 25l tank even reken brengt je op 1 tank over de 1100 km.
maar dat ding is even duur zo niet duurder als een gemidelde bmw motor.
ik zou er heel veel intressen in hebben maar niet voor die prijs, tenzij die 200pk zou hebben natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
250 tot 300km actieradius en opladen binnen 2 uur: ziehier de opvolger van mijn SW600.
En warmer weer, ik durf bij -8 gr niet rijden op het ijs. Waar blijft die opwarming van de
aarde?
 
Mee eens Irohtheut - ook prijs wat omlaag; ik heb bovendien 100% groene stroom!
BTW: Honda werkt ook aan een hybride scoot! (zie Scooter-Info)
 
in de nieuwe mr staat een zero electrice crosmotor 100% dus die 90 a 110 km pu rijd en waarmee je 240 km verder komt.
hij is 20 pk en weegt 50kg totaal dus.
hij heeft het gedrag van een 240 a 300cc en is amerikaans prijs es ergen in de 8500euro.
aangezien ik geen eigen web site kan vinden doen we m=het maar met wat we voor handen hebben.

http://ako.sellvia.nl/meerinfo.aspx?editie=9758
 
...Waarom zou je deze tijden al een volledig elektrische auto of scooter kopen...

... Een Hybride lijkt me meer van deze tijd....
Mijn idee is dat hybride techniek voor toepassing in scooters minder bruikbaar is dan voor toepassing in auto's.
Een paar zaken zal ik er uit lichten zoals:

• gewicht en omvang van de apparatuur,
• benodigd vermogen van het elektrische gedeelte.

Voor auto's en andere voertuigen begint hybride techniek langzamerhand door te breken, voor lichte en relatief compacte tweewielers die ook nog langdurig vol belast worden spelen er andere problemen.
Als je een accupakket, een elektromotor, een verbrandingsmotor met al z'n toebehoren waaronder een transmissie en een stevige dynamo inclusief ingewikkelde regelelektronica wilt inbouwen in een scooter wordt dat behoorlijk proppen; dat zie je dan ook bij die MP3 hybride. Verder zal het vast niet goedkoop zijn.

Daar komt bij dat het gebruik van de techniek in een auto anders is dan bij een scooter; een normale auto gebruikt nauwelijks zijn volle vermogen; alleen tijdens acceleratie mag de motor zich even uitleven maar dat speelt telkens maar heel even, het grootste deel van de tijd hoeft ie weinig vermogen te leveren en draait de motor op deellast. Hiervoor kan hybride techniek uitkomst bieden, het elektrische deel kan de pieken opvangen waardoor je met een lichtere benzine krachtbron toe kunt; verder kan de benzinekrachtbron in de file, bij stoplichten en bij langzaam rijden gewoon helemaal uit.

Bij een scooter werkt dat allemaal toch anders; veel scooters hebben relatief gezien al niet veel vermogen, daardoor zal de motor veel vaker behoorlijk belast worden, ook langdurig zoals om op de snelweg te rijden. Elektrische ondersteuning zal dan ook veel meer vermogen moeten leveren om effect te hebben, dat vergt een grote elektromotor en een zwaar accupakket maar waarmee moet je dat opladen ?

Bovendien, hoeveel rijdt een gemiddelde scooter nu echt achtereen... Wie heeft een grotere actieradius dan zeg 50 Km echt nodig ? Verreweg de meeste ritten zijn veel korter, dat kan een goede batterij alleen wel aan en daarvoor heb je al die extra apparatuur dus helemaal niet nodig.

Wat voor scooters een mogelijkheid zou zijn is elektrische aandrijving (zoals de Vectrix) met daarnaast een licht en compact aggregaat dat de batterij laadt om de actieradius te vergroten. Hierbij is er dus wel een verbrandingsmotor maar deze is niet gekoppeld aan de wielen, hiermee vervalt dus ook de gebruikelijke transmissie. De aandrijving werkt geheel elektrisch waarbij de verbrandingsmotor de batterij kan bijladen. Verder zou je ook een 230 V laadinrichting kunnen inbouwen, dan kun je de korte ritten geheel elektrisch rijden en dat is toch een heel groot deel.

In de botenwereld kom je deze opstelling soms tegen, het geinige is dan omdat de aandrijving elektrisch geschiedt de verbrandingsmotor dus op belastingvrije diesel mag draaien.... Die dient immers niet (rechtstreeks) voor aandrijving.

Ik ben heel benieuwd naar de eerste scooter met voorwielaandrijving, daarmee moet het mogelijk zijn veel meer remenergie terug te winnen, dat wordt belangrijk als de prestaties toenemen en we toch onze verkwistende rijstijl niet willen aanpassen; dan kunnen de conventionele schijfremmen eindelijk naar het museum.



Er is nog een andere techniek in opkomst die vergelijkbaar is met elektrisch rijden: perslucht. De energie wordt opgeslagen als lucht onder redelijk hoge druk in gasflessen in de bodem van het voertuig, de krachtbron lijkt op een verbrandingsmotor (dat is in wezen ook een omgebouwde compressor), heeft in principe geen transmissie nodig en kan dus ook in de naaf van de wielen worden geplaatst. Het voordeel hiervan is dat het relatief eenvoudig is en heel betrouwbaar. Toch kun je ook hiermee alles doen waar een hybride twee motoren voor nodig heeft.
De firma MDI uit Frankrijk is er mee bezig, de Indiase autofabrikant Tata schijnt de techniek binnenkort op grote schaal te gaan toepassen.
 
Laatst bewerkt:
De Planet Mechanics hebben ook een keer iets op perslucht gemaakt, voor een broodjeszaak in Bath(?). Moest na elke bezorgrit weer aan de kompressor (paar kilometer). Lijkt me niet zo praktisch. De druktanks in de kelder werden gevuld door een compressor op zonneenergie.
 
Laatst bewerkt:
En als die twee planet mechanics een verbrandingsmotor bouwen, kom daarmee wél tot het eind van de straat ?

MDI spreekt voor een klein autootje van een actieradius van 200 Km en een topsnelheid van 110 Km/h. Tanken bij een compressorstation zou zo'n 3 minuten in beslag nemen...
Thuis zou je de perslucht tanks ook met een eigen compressor op het lichtnet kunnen vullen.
(Nog) geen topwaardes maar voor mij nu al genoeg.

Perslucht is best een mooie krachtbron; het heeft de kracht en souplesse van een stoommachine, is lichter in gewicht dan een benzinemotor, kan remenergie terugwinnen net als een hybride, de opslag is eenvoudiger dan elektriciteit.

Of het wat wordt zal de toekomst uitwijzen, het idee spreekt me wel aan...
 
Laatst bewerkt:
Tsja, het was een omgebouwde Puch, dus dan heb je je antwoord? 200km en 110km/h... ik ben sceptisch, de energiedichtheid van geperste lucht lijkt me daar niet toereikend voor. Maar ik kan het fout hebben.


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels bredere spiegels, een hoger en breder voorscherm en een topkoffer.

Ik gebruik natuurstroom om mijn scooter op te laden en in het avondtarief is het nog goedkoper.

Ik ben er blij mee.

Liefs en warmte, Henk
 
Ik heb inmiddels bredere spiegels, een hoger en breder voorscherm en een topkoffer.

Ik gebruik natuurstroom om mijn scooter op te laden en in het avondtarief is het nog goedkoper.

Ik ben er blij mee.

Liefs en warmte, Henk

En dat is het allerbelangrijkste, dat je er zelf blij mee bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan