Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Even wat anders...

Elektrische aandrijving met brandstofcel staat eraan te komen, ook in minder voor de hand liggende voertuigen dan auto's en scooters.... Hier een brandstofcel in de elektrisch aangedreven New Holland NH2 tractor....

Het is een prototype; de techniek is vergelijkbaar met de bovengenoemde Crosscage, de uitvoering is iets anders....

Het idee is dat agrariërs op hun bedrijf zelf de waterstof kunnen produceren en zo onafhankelijk worden van de buitenwereld (lees: onafhankelijk van fossiele brandstof).

full


Foto Gardsdrift.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de gedachte hierachter, maar voor agrariers zal een biodiesel model meer aanslaan denk ik.
 
Gelijk de hipste tractor to nu toe! Agrariers hebben bovendien plenty ruimte voor zonnecellen...in duitsland huren energiebedrijven de daken van boeren al langer voor duurzame energie. En biodiesel is natuurlijk niet de oplossing.
 
dan ga je binnekort dus de traktoren ook al niet meer aan horen komen enkel de kar nog die er achter hangt.
het voorwiel lijkt maar 5ich kleiner echt een ploeter
 
Die NH2 is een verdomd mooie tractor, doet conventionele tractors ineens ouderwets lijken.
 
Die NH2 is een verdomd mooie tractor, doet conventionele tractors ineens ouderwets lijken.
Italiaans design... Ik las dat de vormgeving is ontwikkeld door ontwerpers van Fiat en Maserati. De fabrikant zetelt in de voormalige Fiat fabriek (dat grote gebouw met die testbaan op het dak) in Turijn.

In deze branche speelt precies hetzelfde als bij "ons"; dit is een elektrisch concept op basis van een conventioneel model, logisch want je moet ergens beginnen. Het kan natuurlijk nog veel logischer maar dat is een kwestie van tijd.
Zonder in detail te treden over deze tractor, ditzelfde speelt in de auto- en motorwereld.

De eerste elektrische voertuigen hebben een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor en "that's it".... Heel veel unieke mogelijkheden van elektrische aandrijving blijven op die manier onbenut.
De opstelling zoals we die kennen is in basis een eeuw zo geweest en nu eindelijk kunnen de diverse componenten een meer logische plek krijgen.
Eindelijk kan ook de bediening eens logischer worden zonder de beperkingen van de noodzakelijke mechaniek. Gas geven en remmen met verschillende systemen terwijl het om dezelfde wielen gaat....

De hele opzet van voertuigen zoals wij die kennen zal veranderen; de opstelling van motor, koppeling, versnellingsbak en eindaandrijving gaat op de schop en het begin is er....

full


Het elektrische wiel van Michelin.

Alles is geïntegreerd ín het wiel: aandrijving, rem, vering en demping; alles zit uiterst compact in de velg van het wiel gebouwd. De elektrische rem zoals Michelin deze wil gaan toepassen is nog niet toegestaan, daardoor is voorlopig in een conventionele schijfrem voorzien.

De aandrijving kan nu geplaatst worden op de plek waar die hoort, in het wiel. Natuurlijk zijn er in de geschiedenis genoeg van dergelijke ideeën geweest, de bruikbare uitvoering komt nu toch wel dichtbij met de concept van Venturi en Heuliez. Dat is een Autootje op basis van de Opel Agila/ Suzuki Splash die gebruik maakt van deze aandrijving.

Was er voorheen een compleet ander ontwerp nodig om bijvoorbeeld een vierwielaandrijver te maken; hiermee is het een koud kunstje. Motor met tweewielaandrijving ? Zo gepiept....
Weg met koppelingen, ingewikkelde versnellingsbakken, aandrijfassen en sperdifferentiëlen; een computer regelt alles direct. Alle denkbare systemen zoals ABS, ASR, ESP en nog veel meer kunnen rechtstreeks op de regeling aangesloten worden. Veel eenvoudiger dan voorheen...
Het karakter van een voertuig kan met een ander programma in de regelcomputer compleet worden veranderd; met een druk op een toets gedraagt het voertuig zich ineens heel anders.
Ik ben razend benieuwd naar alle nieuwe mogelijkheden die met elektrische aandrijving binnen bereik komen; laat de toekomst maar komen.

Foto: ZERAuto.
 
Laatst bewerkt:
dat is nu niet verkeerd bedoeld maar ben jij een leraar ofzo? ;)
echt elk stukje dat jij neerprent op dit forum is leesvoer voor mij!
 
Dank je... Nee, ik ben geen leraar; heb het wel overwogen maar ben achteraf blij dat het overging.
In mijn vorige baan heb ik wel nieuw personeel opgeleid en stagiairs begeleid; het geeft wel voldoening om mensen dingen te leren zodat ze echt weten wat ze doen; dus niet domweg nadoen maar begrijpen waaróm.
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Ik heb deze topic volledig en aandachtig gelezen en gevolgd, omdat ik al een tijdje van zin was om mijn oude Honda Lead te vervangen door een EV, meer bepaald een Vectrix, en ik wou toch eerst een paar meningen lezen/horen voordat ik 9650€ op tafel ga gooien!

Nu is het bijna zover, volgende week ga ik een testrit doen en eindelijk (toch zeer waarschijnlijk) mijn bestelling plaatsen. (Een Vectrix Vx1 2009 Premium Stealth Black)

Ik besef dat mijn keuze voor een Vectrix niet bepaald de meest verstandige is als je deze moto vergelijkt met conventionele motoren (hij is duur, onbeproefde technologie, de batterij zal beperkt meegaan en is duur om te vervangen, ik vind hem niet erg mooi, er bestaan wel degelijk een paar technische mankementen (Vectrix | V is for Voltage electric vehicle forum), en we zullen wel zien verder wat we nog allemaal kunnen tegenkomen:-) )
Maar ik doe het om verschillende redenen toch:
-Ik wil geen CO2 meer uitstoten, 'for the sake of my twin doughters' en moeder aarde.
-ik hou wél van het feit dat elektrische voortuigen amper lawaai maken.
-ik wil met een brede smile voorbij benzinestations kunnen zoeven.
-ik hou van technologie (ja ik ben een "geek" maar de "geek evolves" :-) ).
-ik ben een early adopter, en daar betaal ik graag voor.
-ik steun Vectrix Corp. omdat ze hun nek uitsteken!

Ik ben trouwens behoorlijk PxSSED op onze (belgische) overheid omdat ze geen absoluut geen steun bieden aan mensen die een elektrisch voertuig willen aanschaffen! Je krijgt hier nota bene een serieuze korting als je een voertuig aanschaft dat toch nog CO2 uitstoot (weliswaar minder dan 105gr/km), maar een voertuig dat niks uitstoot betaal je gewoon de volle pot.
Waar is de logica?? Ik heb trouwens al een tijd geleden een Facebook Group opgestart om dit aan te klagen, en als jullie me daarin willen steunen, altijd welkom hier: Aanmelden of registreren om te bekijken

Maar soit,
bedankt ook Hybride voor jouw verhelderende samenvatting over jouw ervaringen, je hebt me zeker ook geholpen de knoop door te hakken..

En verder hoop ik dat dit forum binnen enkele jaren mag overspoeld worden door topics die gaan over EV's!

groetjes,
Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een foto van het model dat ik ga bestellen, maar dan wel zonder de lelijke achterste zelfklevers
full
 
Goeimorgen Turok,


proficiat met je moedige beslissing; het is tenslotte geen klein bedrag...
Ik ben ook al "Vecrix gaan kijken" in Antwerpen, maar ben nog niet aan vervanging toe
van m'n Silverwing. Het kleine rijbereik is voor mij ook een struikelblok, door mijn werk
moet ik soms 140km afleggen.
Ik heb gelezen dat er een nieuwe generatie li-on batterijen in de maak is (met nano verstuiving van de ferrodeeltjes), waardoor de capaciteit verdubbelt wordt.
Die kan je later als je uccupak aan vervanging toe is misschien installeren.

Laat in ieder geval je ervaringen weten, ben benieuwd!

Een CO2 uitstotende SilverWinger.
 
Ik zal zeker mijn bevindingen hier neertikken..

Ik moet zelf ocharme maximum 5km heen en 5 terug, dus voor mij is het beperkte bereik geen probleem. Ik zou eerder beschaamd moeten zijn dat ik niet wil fietsen :-)
Echter, ik lees ook veel over batterijen en ontwikkelingen daaromtrent, en ik zou haast willen dat mijn NiMh al versleten was zodat ik deze al kon vervangen door Lithium-ijzerfosfaat :-)
Nog langer wachten (opdat Vectrix misschien een beter model zou gaan produceren) zie ik echter niet zitten, ik ga gewoon doorbijten.
Iemand trouwens ervaring met de verdeler in de Lange Lozanestraat in Antwerpen (EVstart)? Is-ie kundig? Het is tenslotte bij hem dat ik zou gaan bestellen.
De andere winkel hier in België die ik weet zitten is in Mechelen, dat is verder uit mijn buurt, maar hij heeft wel zonnepanelen op zijn dak (zeker een pluspunt in mijn ogen!), dus ik heb lang zitten twijfelen. Maar voor onderhoud/checkup zal het voor mij gemakkelijker zijn om naar Antwerpen te zoeven.
 
hey turok sterk dat jij (1 van de eerste denk ik in belgie) die geheel de andere kant oploopt en de verbrandingsmotor links laat liggen.
echt respect!!!
ga je ook met je scooter in antwerpen zelf rijden ook? dan wil ik wel weten in welke omgeving :)
als je dan een klein rood scootertje ziet zwaaien dat ben ik ;) maar als je ritje maar 5km gaat zijn zal die kans klein zijn :N :W
 
Ik ben ook in de Lange Lozanastraat gaan kijken, de werkplaats/showroom op de eerste verdieping was open maar er was niemand te zien. 15 min in de winkel rondgehangen,
eens op de 2 Vectrixen gaan zitten, naar de andere electrische autootjes en de oldtimer gekeken en dan maar vertrokken. Niemand gezien...
 
ga je ook met je scooter in antwerpen zelf rijden ook? dan wil ik wel weten in welke omgeving

Grobbendonk/Bouwel meerbepaald, ik ga natuurlijk ook meer rijden dan nodig in mijn vrije tijd :-)

(1 van de eerste denk ik in belgie)

Dat weet ik dus niet he, hoeveel er zo al in Belgie rondrijden, ik ben daar héél nieuwschierig naar.. maar ik kan moeilijk geloven wat je hier en daar leest dat er in totaal maar een 150-tal zouden verkocht zijn???
 
maar 150? ik heb er nog nooit 1 zien rondrijden is misschien omdat je ze niet hoort dat ze niet erg opvallen? ik ben van omgeving turnhout dus denk niet echt dat ik je hier ooit ga spotten ;)

als je je testrit gedaan hebt mag je hier een mooi verslagje maken als je dat wild ik ben benieuwd (trekkracht enzo)
 
5km heen en terug? Ga fietsen jij! Die accu's zijn ook slecht voor moeder aarde en je 2 dochters, straks kleinkinderen en alles wat er achteraan komt!! :P

Ik zou dan eerder een VX-2 kopen (de bromscooter-variant) voor zo'n kleine afstand.. maarja, gezien het idiote verstand van fietsers en ander gespuis op de fietspaden ben je waarschijnlijk je leven zekerder tussen de automobilisten dan tussen fietsers en snor/bromfietsers.
 
Benelli, je gaat me zeker wel eens zien bollen in de buurt van turnhout, beloofd!
Ikzelf heb er al 2 gespot in antwerpen (allebei dat spuuglelijk blauw, maar tot daar aan toe), en uiteindelijk is het één van deze twee rijders die me ervan overtuigd heeft erover na te denken mijn Lead te vervangen.

JK, wat jij zegt, is zoals vragen aan een voetballer of hij niet wil stoppen met voetballen en gaan tafeltennissen..
Ik citeer mezelf en vul aan: "Ik moet zelf ocharme maximum 5km heen en 5 terug, dus voor mij is het beperkte bereik geen probleem. Ik zou eerder beschaamd moeten zijn dat ik niet wil fietsen :-)" - aanvulling: ik rijd graag, zoals sommige mensen graag wandelen, zomaar rond. Wind in de haren (helaas onder de helm), genieten van snelheid, de buitenlucht en de omgeving. Ik ben zeker dat meer dan de helft van de forumbezoekers hier net hetzelfde voelen.

Natuurlijk zijn batterijen ook slecht voor het milieu, en ook elektriciteit wordt grotendeels geproduceerd door kolen te verbranden, dat is niks nieuws.
Maar EV's hebben de potentie om CO2 neutraal te zijn, en één van de redenen (zie beetje hoger) dat ik zo'n EV koop is om mijn schouder onder het initiatief te planten, in de hoop dat er meer geld vrijkomt voor ontwikkeling van dit soort technologieen..

Je hebt gelijk dat ik dan beter een VX2 zou kopen (alhoewel onze plaatselijke Politie heeft hun EVT 4000e weggedaan om exact die reden die jij opnoemt), maar ga je dan ook zeggen tegen iemand die een Ferrari koopt dat-ie beter een Fiat Panda zou aanschaffen?
 
Benelli, je gaat me zeker wel eens zien bollen in de buurt van turnhout, beloofd!

is goed :) denk dat ze hier nog al ogen gaan trekken!! moet je niet van opkijken dat je door een chopper op de rug word getikt om te zeggen dat je uitlaat er is afgevallen :+ die rijden toch allemaal met oordopjes in :]

[edit]shopper lol[/edit]
 
Laatst bewerkt:
ik heb op de motorbeurs op de vectrix gezeten ik vond hem wel leuk.
toen hij niet keek stiekem het contact aangezet.
toen hij het zag zei hij geef maar een beetje gas en dat deed ik haha.
midden in de hal hij ging goed van zijn laats al moest ik natuurlijk gelijk op de rem zo midden in de hal.
hop hendel naar voren en hij ging weer keurig achteruit.
degene die het niet zag hadden het ook niet door gezien het feid dat hij practiche geen geluid maakte.
 
Hé, wat leuk; een aanstaande Vectrix eigenaar ! Leuk dat een topic als dit toch weer ergens toe leidt.

Dat je ondanks de nadelen toch voor de Vectrix kiest vind ik een loffelijk streven; het getuigt naar mijn idee van lef en visie. Hopelijk wordt dat nog een keer beloond....
.... ik zou haast willen dat mijn NiMh al versleten was zodat ik deze al kon vervangen door Lithium-ijzerfosfaat :-) ...
Precies dat begrijp ik....
Ik had voor mezelf de eis gesteld dat ik mijn dagelijkse woon-werk rit van 50 Km op één lading moest kunnen doen maar dat redde de Vectrix niet; verder had ik natuurlijk direct al dat probleem met de batterij wat het vertrouwen ook geen goed deed, vandaar dat het niet tot een koop gekomen is.
Maar elektrisch rijden is niet uit beeld, zeker niet nu er zulke veelbelovende ontwikkelingen zijn. Het wordt gewoon tijd dat er fatsoenlijke concurrentie komt zodat er meer keus is en de ontwikkelingen sneller gaan.
Het rijden heeft vooralsnog grote indruk gemaakt: de souplesse, de stilte (afgezien van de planeetvertraging), de trekkracht en vooral het fantastische afremmen op de motor; dat mis je allemaal op een conventioneel voertuig.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen als je tot aanschaf overgaat, houd je ons op de hoogte ?
 
ik zal zeker mijn gehele ervaring neerpennen.. maar wat bedoel je met planeetvertraging, hybride?
 
Een planeet- of planetaire vertraging is een tandwielstelsel dat zich gedraagt als om een zon heen draaiende planeten.
Er is een zonnewiel, een ringwiel en de planeten draaien daartussen. Dit soort stelsels wordt veel toegepast in wielnaven van vrachtauto's, in tractoren als vertraging maar ook in de versnellingsnaaf van jouw fiets zit zo'n stelsel. Een conventionele automaat kan niet zonder omdat je er allerlei trucs mee kunt uithalen met verschillende overbrengingen en draairichtingen.

De Vectrix heeft zo'n stelsel heel compact ingebouwd in het hart van de achterste velg. De motor die direct naast het wiel hangt drijft het (centrale) zonnewiel aan en het wiel draait X maal langzamer. Het is hier dus gewoon een vertraging...

full


Hier het planeetstelsel open en bloot, duidelijk is te zien dat het inderdaad een rechte vertanding is...
Mijn vermoeden was dat dit stelsel het bewuste gierende geluid maakte.

Foto: visforvoltage.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan