open uitlaat, do or don`t...

sagvagebiker

MF'er
15 jan 2008
108
0
dronten
hallo

wil graag wat meer herry uit me savage krijgen, zag al ergens op dit forum dat iemand een aantal gaten aan de achterkant heeft geboort, heb ik ook gedaan maar vind de orginele demper echt te tam klinken... maar volgens mij als ik een open pijp er onder zet ga ik al omhoog met me kw, en hij zit dacht ik nu op de rand voor licht rijbewijs, ook hoorde ik dat hij dan te weinig tegendruk krijgt, is dit zo??? ik denk iniedergeval dat je hem dat weer omnieuw moet afstellen, maar dat is wel te doen bij een 1 cil. ...

en als je er een ander dempertje op wil schroefen/maken moet ik nog ergens rekening mee houden??? of kan ik er gewoon bijv. een intruder of harley demper op zetten?
 
het schijnt dat een sportster demper er zo op past (heb ik zelf geen ervaring mee) ik heb op 1 van mijn savages een open pijp (en K&N luchtfilter) zitten. en die is inderdaad anders afgesteld.
 
Meestal hoeft met een andere demper de motor niet afgesteld te worden. Maar bij andere luchtfilters moet dat meestal wel. Weet allen niet hoe dat met een 1 cilinder zit. Bij twee cilinders gaat mijn theorie in ieder geval wel op.
 
De Savage heeft vrij veel tegendruk van de originele uitlaat, je zal waarschijnlijk een iets grotere sproeier nodig hebben. Ik heb zelf een goede verstandhouding met mijn buren en tot nu toe kan ik mijn motor om 6:00 uur gewoon starten zonder commentaar.
Dat wil ik graag zo houden en dus rij ik met een uitlaat met E-goedkeur.



P.s. Met mijn BSM-dempertje hoor ik zelf de motor beter, maar voor de omgeving blijft het binnen de perken. Het is weleens wat vermoeiend, continu dat geplof op de achtergrond. Vooral bij langere stukken continu 100 km/uur wordt het mij weleens iets teveel van het goede.
 
ik heb onder mijn shadow 1100 bijna open pijpen (ongeveer 3/4 open) })
en heb de co schroeven ver open moeten stellen om niet teveel na verbranding tekrijgen
(knallen uit de uitlaat bij het afremmen op het blok)
het lijkt mij wel verstandig om er iets van een dempr in tehouden voor wat tegendruk
als je de lucht filter ook gaat vervangen moet je er grotere sproeiers inzetten
als de motor tearm loopt kunnen je kleppen eruit branden of gaten in de zuigers
 
ha oke:)

maar het maakt verder niet veel uit wat voor demper, als je het maar passend weet te maken...

en hoe zit het dan met je kw`s komt daar verandering in door alleen de demper wat te veranden...
 
Een open uitlaat:

Nadelen:
1: je verliest koppel, dus gooi je originele uitlaat niet weg.
2: het verbruik gaat omhoog, omdat je hem bij moet stellen in de carb.
3: je word gek van het langdurige pokkegeluid.
4: je ego-meter gaat omhoog maar de rest van de bevolking wenst die motor de prullenbak in.

Voordelen:
1: je denkt dat je stoer bent.
2: ze horen je aankomen
3: je hebt weer eens wat anders (maar daar ben je ook zo weer op uitgekeken)

Ga voor een half-open uitlaat, daar heb je meer plezier mee.
 
Laatst bewerkt:
Een open uitlaat:

Nadelen:
1: je verliest koppel, dus gooi je originele uitlaat niet weg.
2: het verbruik gaat omhoog, omdat je hem bij moet stellen in de carb.
3: je word gek van het langdurige pokkegeluid.
4: je ego-meter gaat omhoog maar de rest van de bevolking wenst die motor de prullenbak in.

Voordelen:
1: je denkt dat je stoer bent.
2: ze horen je aankomen
3: je hebt weer eens wat anders (maar daar ben je ook zo weer op uitgekeken)

Ga voor een half-open uitlaat, daar heb je meer plezier mee.

gek van het langdurige pokke geluid :?
ik rijd al jaren met 3/4 open pijpen maar ben er tot nu toe niet gek van geworden
en dan heb ik het toch over ritten van 750 km op een dag :] :]
de rest van de nadelen zal ik niet teveel tegenspreken
al vind de omgeving hier dat mijn motor een mooi geluid heeft :} :}
 
Een open uitlaat:

Nadelen:
1: je verliest koppel, dus gooi je originele uitlaat niet weg.
2: het verbruik gaat omhoog, omdat je hem bij moet stellen in de carb.
3: je word gek van het langdurige pokkegeluid.
4: je ego-meter gaat omhoog maar de rest van de bevolking wenst die motor de prullenbak in.

Voordelen:
1: je denkt dat je stoer bent.
2: ze horen je aankomen
3: je hebt weer eens wat anders (maar daar ben je ook zo weer op uitgekeken)

Ga voor een half-open uitlaat, daar heb je meer plezier mee.

haha:)

wat moet ik verstaan onder een 3/4 uitlaat, gewoon inc. demper maar die wat aanpassen ofzo?
 
haha:)

wat moet ik verstaan onder een 3/4 uitlaat, gewoon inc. demper maar die wat aanpassen ofzo?
ik mijn uitlaten gekocht als half open
maar aangezien de dempers minstens voor de helft weg zijn nu noem ik het 3/4 open uitlaten 8-)
ze zijn niet helemaal open maar ongeveer 3/4 open dus ;)
let wel zo zijn ze in de handel niet verkrijgbaar daar heb je de keuze tussen open en 1/2 open uitlaten of origineel uiteraard ;)
 
En.... nog een heel klein nadeel: bij een geluidscontrole ben je de klos. Wat muntjes schuiven is nog maar een ding, maar in the middle of nowhere de brommer laten staan is toch "minder".
Gelukkig zijn de Nederlandse agenten nog niet zo streng, maar het publiek vraagt wel om aktie op dit vlak. Je kan het op de klompjes aanvoelen dat er vandaag of morgen een db-meter in de psu van oom agent zit.

Ga voor een half-open uitlaat, daar heb je meer plezier mee.
Neem een korte uitlaat, dan hoor je zelf het brommertje goed. De aftermarketpijpjes (Laser, BSM, Raask) zitten meestal net onder het legale geluidsniveau, er zijn slechts weinig motorrijders die voor de stofzuigersound gaan......
 
Nou vooruit met de geit, kijken of je me kunt volgen

Je uitlaat bestaat uit een voor en achterstuk
Draai het achterstuk eraf, volledig
En koop daarvoor een rechte buis van de maat die net over het voorstuk heen past maar dan 3 mm dik.
Over een lengte die jezelf wil hebben (ik zou volledig doen) + 30 of 40 cm buis die daar weer in past, hoeft maar net te passen.

Ik heb nog ene paar weken klussen, maar je woont niet zo ver bij mij vandaan, ik kan je dat wel fixen, en wa kost dat? keer 2 kilo toevoegmatriaal voor mijn TIG las ijzer

Dan krijg je dit idee, echter deze uitlaat heb ik van voor tot achter gemaakt.

dragpipe2.JPG


Doel van het losse stukje is, open flexen, 4 schotjes met een gat van 18 mm erin lassen, dan het geheel weer dichtlassen, gatje boren in uitlaat en doorboren tot en met los binnenstuk, draad tappen, boutje erin draaien en klaar.

Zo behoud je je originele, als je gepakt wordt kun je die er zo weer opzetten. En bij deze, je kan met en zonder demper rijden.

Wat ook ruig klinkt, is gewoon een grote RVS eind demper van een ZZR 1100 ofzo eraan zetten!!
 
Laatst bewerkt:
ha dank u:) daar heb ik wat aan, want dat is zekers wel goed te doen! ben van de week vrij gelijk maar is even aan het meten, en dan naar de metaalboer
 
trouwens bedankt voor je aanbod hulzie, maar ga liever zelf wat aan het klote, sleutelen moet je toch ergens leren;) en heb om me heen wel wat mensen die kunnen lassen en ervaring hebben met motoren bouwen
 
heb er van het weekend een paar 1/2 open Cobra's SlashCut Slipon onder geplaatst
en OHH wat een verschil en vet geluid...

SSA40909-small.jpg


waren bij hollandmotorsports in de aanbieding.. ze geven 20% korting en werden zeeeeer snel afgeleverd..
 
na even sleutelen me savage helemaal op zn kop gezet...

en... een 3/4 open harley demper er op geknutselt... even snel foto`s maken, waneer het zonnetje schijnt...
 
Oude niet weggooien hoor!

(i.v.m. het nog niet bekend zijn van hoe de nieuwe vliegende brigade gaat werken en wat hun bevoegdheden zijn) in dat geval is je originele pijp altijd handig nog in je bezit te hebben, heb ik van al mijn ijzerwerkies ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan