Motor-geluid: Hoezo?

Motor-geluid?

  • Geen/zo weinig mogelijk.

    Stemmen: 22 3,2%
  • Hoe meer hoe beter.

    Stemmen: 338 49,7%
  • Wel wat geluid, maar niet te veel.

    Stemmen: 320 47,1%

  • Totaal aantal stemmers
    680

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Hallo iedereen,

laatst zag ik hier weer het zoveelste bericht voorbij komen van mensen die verbolgen zijn over eventuele controle op aantal geproduceerde DB's van een motor. Het lijkt alsof de consensus hier op het forum is: Je moet lekker veel herrie kunnen maken met je motor en ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ben zelf bijvoorbeeld ook fervent hiker en erger me kapot als ik in een mooi idyllisch landschap loop, waar ik niets hoor dan de wind en de vogels en plots ineens keiharde tering herrie van 1 of meerdere motoren. Zo zou ik zelf bijvoorbeeld het liefst een motor willen die (vrijwel) geen geluid maakt, zodat ik beter (bij lage snelheid) van de geluiden om me heen kan genieten. Ook vind ik het asociaal t.o.v. anderen. Als je bijvoorbeeld lekker ligt te slapen en 1 of andere aso besluit dat het om 7 uur 's ochtends een prima idee is om z'n motor of golfje GTI zonder demper te starten, gelijk de hele buurt wakker. Heb me daar altijd al aan geergerd en sinds ik motor rij is dat niet veranderd.
En als een motor al geluid maakt, vind ik een -eerlijk- motor-geluid veel mooier dan zo'n schammele brulpijp. Meestal maken die lasers en halfords-opzetstukken van GTI-'tjes in mijn ogen een soort hol, resonerend geluid, waar bijvoorbeeld een Dodge Charger V8 echt een veel eerlijker en minder opgeblazen geluid maakt. Net als veel luchtgekoelde motoren (waar het blok niet gedempt wordt door de olie/water).

Ben ik echt de enige hier met die opvatting of zijn er nog meer mensen die zo denken en wat zijn de overige meningen hier over?
 
Ik kan me er wel in vinden in je statement. Het hoeft niet muisstil te zijn, maar anderen hoeven geen last van mij te hebben, en ik niet van anderen.
 
:^

Ben het grotendeels met je eens! Ik haat herrie, maar een mooi motorgeluid kan ik ook wel waarderen. Ik ben een tegenstander van herriepijpen, waarom andere mensen lastig vallen met je hobby terwijl je ook kunt genieten zonder die herrie? Die pijpen gewoon illegaal, hoewel er weinig op gecontroleerd wordt. En vrijheid? Je vrijheid wordt altijd begrenst door de vrijheid van anderen!

Dus keuze: wel wat geluid maar niet te veel!
 
Meer decibellen dan een straaljager vind ik overbodig, maar een lekker geluid waaraan je de potentie van de motor kan aflezen vind ik toch erg lekker. In het verkeer is het nog wel eens prettig als ze je ook aan horen komen, aangezien vertrouwen op maar een zintuig van een automobilist gevaarlijker is..

vind zelf overigens het standaard geluid van m'n tuono al hard genoeg, met vervangingspijp kon het weleens een tikke asociaal worden..

enneh.. motorrijden om het geluid van je omgeving te horen..? dat gaat op snelheid door windruis al verloren, kan je beter gewoon op de fiets stappen..
 
Laatst bewerkt:
hoe donkerder hoe beter, beetje herrie mag,
ik ben blij dat mn ZX weinig herrie maakt, maar gewoon een leuk beschaafd geluid... De buurt zou het niet leuk vinden als ik met open dempers om half 6 sochtends naar mn werk zou gaan :+

Als het herrie maakt, moet het ook vooruit kunnen komen... veel herrie en weinig snelheid :n

maar zoals hierboven ook gezegd :
Ik kan me er wel in vinden in je statement. Het hoeft niet muisstil te zijn, maar anderen hoeven geen last van mij te hebben, en ik niet van anderen.
 
Ik heb zelf een BOS einddemper er opzitten MET Db-eater... Goedgekeurd volgens TUV en (dus denk ik) RDW.. Ding maakt goed herrie en dat vind ik prachtig! Andere mensen doen weer andere dingen fout waar ik me aan irriteer, dit is mijn 'schijt aan alles-punt'... Al laat ik de db-eater er wss het meest van de tijd er wel inzitten.. Ik moet ook zeggen dat ik niet voor 8 uur 's ochtends rij en niet na 12 uur 's avonds..
 
Laatst bewerkt:
Ergens heeft het wel wat, als je bijvoorbeeld in Luxemburg tussen de bossen een scheurijzer aan hoort komen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die ervaring deelt. Ook een duc die staat te klappen uit z'n termi's doet mijn hart sneller slaan. Toch heb ik nog steeds de originele dempers aan het 900ss blok hangen.
Een motor mag best wat geluid maken; een duc hoort niet fluisterstil te zijn. Maar in ons overbevolkte landje zijn we nu eenmaal niet alleen - wat is er dus mis mee een ander niet op te willen zadelen met je eigen profileringsdrang.
 
Zelf heb ik het liefste redelijk veel herrie uit de pijp...maar ik begrijp goed dat dat niet kan.
Zal zelf dus ook enigzins rekening houden met de buurt hier. Heb dan ook maar een demper gekocht met E-keur.

Heb nu de motor een beetje gedemonteerd (geen dempers meer o.a.) en af en toe start ik de motor om wat dingen te testen of om gewoon ff lekker te luisteren naar de roffel, maar de buurt vind het niet heel leuk merk ik al. :/
 
Laatst bewerkt:
Ik kan altijd wel genieten van een mooi geluid, en dat mag best hard zijn ook.
Ik woon naast een dijk (westerdijk bij hoorn) en in de zomer komt er zo veel moois voorbij, ik vind het supervet als ik dan een racer hoor aankomen stuiven, vol in de remmen voor de bocht, lekker geplof,en daarna weer op het gas voor een lekkere brul. dat vind ik mooi :D }) dus doe maar hoor, geluid.
 
heb wel db-killers maar die gaan er niet in.. als ik thuiskom slaap ik beter door de resonerende herrie die nog van de rit in hoofd zit..

"nederland is vol" en iedereen heeft zijn ding en waarde.

ik laat ze hierin... als ik ga wandelen ga ik naar beschermd gebied (oostvaardersplasen)...

als ik wil bleren met de PhaBapPerS rrRrRrRR pijpen ga ik de weg op..

ach waar maken we ons druk om...?!
 
De Poll mist de optie, TS moet een Ban! :+

Ik zelf hoef geen blerpijp, maar stoor me niet als anderen dat wel hebben. Ook als ik ergens ben voor de stilte, vind ik het wel wat hebben als ik in de verte een motor aan hoor komen :)
 
Een motor moet niet fluisterstil zijn. Alleen al vanwege je eigen veiligheid is het fijn dat je niet alleen te zien, maar ook (tot op zekere hoogte) te horen bent. Ik heb verder weinig recht van spreken, want m'n MuZ maakt met een compleet open demper nogal een kabaal, maar ik rij er dan ook nooit 's ochtends vroeg of 's avonds laat mee. Laat het ding ook niet onnodig lang stationair draaien bij huis etc. Buren hebben dus hooguit één of twee minuutjes last van me als ik een motorritje maak, moet kunnen vind ik.

Ik vind een auto met veel herrie ook anders dan een motor. Ik erger me dood aan GTI'tjes met open pijpen: Zijn ook direct van die sjonniebakken :r Ik kan er echter wel van genieten als ik in de zomer achter het huis in het zonnetje zit en ik hoor in de verte een paar motorrijders flink het gas open trekken :9~
 
ik vind dat een motor gewoon moet bulderen. Bij auto's absoluut niet, maar een motor is iets anders.. iets speciaals.

ik vind het bijvoorbeeld een doodzonde om het donderende geluid van een ducati te temmen met standaard pijpen of Db killers. Wat ik me wel kan voorstellen is dat 4 cylinders eerder irritant bevonden worden als 2 cilinders... anyway ook ik geniet er van als ik lekker buiten zit en ik hoor in de verte motorrijders plezier hebben })
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast horen blikkers je eerder als je een luide pijp hebt. Stukje veiligheid.
Ik kan me ook wel vinden in de argumenten dat de geluidsoverlast storend is in bijv. natuurgebied.
Net als alles in het leven zoeken naar een goede balans. Met welke hoeveelheid db ben je goed hoorbaar zonder je medemens te storen ......
 
:^

Halfords-opzetstukken en Sjonnie-GTI-regenpijpen die klinken als lekke uitlaten zouden ze moeten verbieden, I totally agree. Maar het feit dat een SS een sport-auspuff heeft vind ik bij het plaatje horen. Als een paar mensen die ik hier hoor het voor het zeggen hebben zitten we straks ook naar een TT te kijken zonder geluid :Z Okay op de openbare weg gelden andere regels, maar zolang die worden nageleefd (pijpen met E-keur en DB-killer) vind ik dat niemand mag klagen. Mensen die dat toch doen moeten de politiek ingaan en pleiten voor strengere regelgeving.

Ikzelf heb onder mijn 600RR een Akra hangen (zonder db killer }) ) en ik zou voor geen goud meer op een motor zonder een leuke demper willen rijden. Hoort er gewoon bij, is een ode aan de motorsport. :} Als ik een boete krijg hoor je mij niet klagen want ik weet dat ik teveel geluid produceer. Ik vind het wel een beetje flauw dat ik hier klachten hoor over motoren terwijl een dikke V8 (waarvan het gluid sowieso niet te vergelijken is met een 2/3/4 cilinder) wel geoorloofd is.. Meten met twee maten en een gebrek aan tolerantie IMHO O-)
 
Wel mag er wat geluid dan, maar ook niet te veel natuurlijk.
Ooit had ik ook een gti'tje, met 4-1uitlaatcollector een een 65mm buis aangesloten op een free-flow muffler. :) Je kon me van 30km ver horen aankomen :):), dacht dat de demper wat meer zou dempen, heb dan na een weekje ook mijn middendemper er terug ingespot dankzij plisi.
 
Hallo iedereen,

laatst zag ik hier weer het zoveelste bericht voorbij komen van mensen die verbolgen zijn over eventuele controle op aantal geproduceerde DB's van een motor. Het lijkt alsof de consensus hier op het forum is: Je moet lekker veel herrie kunnen maken met je motor en ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ben zelf bijvoorbeeld ook fervent hiker en erger me kapot als ik in een mooi idyllisch landschap loop, waar ik niets hoor dan de wind en de vogels en plots ineens keiharde tering herrie van 1 of meerdere motoren. Zo zou ik zelf bijvoorbeeld het liefst een motor willen die (vrijwel) geen geluid maakt, zodat ik beter (bij lage snelheid) van de geluiden om me heen kan genieten. Ook vind ik het asociaal t.o.v. anderen. Als je bijvoorbeeld lekker ligt te slapen en 1 of andere aso besluit dat het om 7 uur 's ochtends een prima idee is om z'n motor of golfje GTI zonder demper te starten, gelijk de hele buurt wakker. Heb me daar altijd al aan geergerd en sinds ik motor rij is dat niet veranderd.
En als een motor al geluid maakt, vind ik een -eerlijk- motor-geluid veel mooier dan zo'n schammele brulpijp. Meestal maken die lasers en halfords-opzetstukken van GTI-'tjes in mijn ogen een soort hol, resonerend geluid, waar bijvoorbeeld een Dodge Charger V8 echt een veel eerlijker en minder opgeblazen geluid maakt. Net als veel luchtgekoelde motoren (waar het blok niet gedempt wordt door de olie/water).

Ben ik echt de enige hier met die opvatting of zijn er nog meer mensen die zo denken en wat zijn de overige meningen hier over?


HOMO! :+
 
Laatst bewerkt:
Is de vraag hier niet meer of het aso is om door een NATUURgebied te gaan rijden met je motor? Denk dat het niet veel uitmaakt of er standaard dempers of een paar illegale dingen onder hangen, voor een natuurliefhebber zal het sowieso teveel geluid maken.

Maar als antwoord op de poll: Hoe meer hoe beter, persoonlijk krijg ik een enorme kick uit het horen van een bruut geluid van motors. :Y
 
Schei uit zeg.

Natuurlijk is te veel geluid niet goed.

Maar wat is te veel?

Ik geloof best dat mijn buurmans bladblazer, grasmaaier, heggeschaar en hogedrukspuit allemaal goedgekeurd zijn. Dat hij geen BOS demper op zijn bladblazer heeft gemonteerd of zo.

Maar kolere, ik krijg gewoon echt wurgneigingen als er weer eens een lekkere middag in de tuin verknald wordt omdat hij met zijn herriegereedschappen hoveniertje speelt.

Ik heb een veel grotere tuin maar doe het met hark, handmaaier, heggeschaar handmatig en een bezem....

Daarom vind ik dat ik wel iets herrie mag maken met een motor.....


Moraal; last van is subjectief.
 
doe is ff normaal jo




Ik ben trouwens Hiker van beroep, maar kan het niet erg met je verhaal eens zijn eigenlijk. welke geluiden om je heen? Zingende vogeltjes? en die hoor je met helm op?
hij bedoeld hiker als "wandelaar", pinky!
damn
 
Ongeacht de uitslag van de poll, blijf ik lekker met mijn open Laser uitlaat rijden }) Een motor moet je gewoon van verre horen aankomen. En of die omdraaiende hoofden nu uit bewondering of irritatie zijn maakt me weinig uit :+
 
Schei uit zeg.

Natuurlijk is te veel geluid niet goed.

Maar wat is te veel?

Ik geloof best dat mijn buurmans bladblazer, grasmaaier, heggeschaar en hogedrukspuit allemaal goedgekeurd zijn. Dat hij geen BOS demper op zijn bladblazer heeft gemonteerd of zo.

Maar kolere, ik krijg gewoon echt wurgneigingen als er weer eens een lekkere middag in de tuin verknald wordt omdat hij met zijn herriegereedschappen hoveniertje speelt.

Ik heb een veel grotere tuin maar doe het met hark, handmaaier, heggeschaar handmatig en een bezem....

Daarom vind ik dat ik wel iets herrie mag maken met een motor.....


Moraal; last van is subjectief.

Om nog maar te zwijgen vover de kango van de buren. Lekker genoten van m'n vrije weekeinde tijdens hun verbouwing -O-


;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan