Gilera GP 800

DSG-achtig zit toch op de burgman 650? Of bedoel je nog wat anders?
Frank7 zegt het goed, de Burgman heeft een "gewone" scooter transmissie met variators en een riem; het speciale zit hem in de computergestuurde bediening.

Heeft een gewone scooter rollen in de voorste variator die door centripetaalkrachten de variator schijven bedienen; bij de Burgman wordt de variator bediend door een elektromotor die zijn commando's krijgt van de computer.
Je kunt daar dus allerlei programma's in stoppen zoals vaste overbrengingen waardoor deze CVT zich gedraagt als een tandwielbak.

De DSG is een bedenksel van Porsche maar doorontwikkeld door Borg Warner en Volkswagen. Het is een heel slimme tandwielbak, de even en oneven overbrengingen hebben elk hun eigen koppeling, er kan dus al tijdens aandrijving worden geschakeld.

Als je in de eerste versnelling rijdt zet de bak de tweede alvast klaar en kan die zo inschakelen door de ene koppeling te ontkoppelen terwijl de andere koppelt; dat schakelt dus razendsnel. Dat doet ie met alle versnellingen; bij gas minderen zet ie de lagere versnelling alvast klaar.
Het plaatje is van een Audi, ook BMW en Ford hebben inmiddels een dergelijke bak.
Omdat de bediening nogal precies komt wordt het proces met een computer geregeld, het is dus een automaat die je (ook) met de hand kunt bedienen.

Er is dus een fundamenteel verschil tussen beide principes.

De CVT heeft oneindig veel overbrengingen, hij is traploos. Naderhand worden er alsnog vaste stappen in geprogrammeerd voor de "manual mode" zoals bij de Burgman 650 en ook de GP800 want die is vergelijkbaar.

De DSG heeft "slechts" 6 gangen in een poging de stappen zo klein mogelijk te maken. Er moet een heel nieuwe bak ontworpen worden om daar 7 of 8 van te maken.
 
Laatst bewerkt:
oke meer nieuws in dit onderwerp dan. ik heb net de motor tourisme gekocht omdat mercedes, jaja de automerk een motorfiets heeft ontwikelt .
een diessel dus en al gebruikklaar 17500 euro met 50 pk en let op 100 nim ja je leest het goed.
aandrijving? een cvt ze schrijven erbij dat ze er ook wel 60 a 65 pk van kunnen maken maar dat is toekomst muziek.
niet te geloven hetzelfde aantal pk als de honda silverwing maar met 100 nim.
tank 25 li rijd 1.40 en zou dus 1000km op 1 tank kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Tsja. Lombardini produceert een 440cc diesel met CVT eraan, ik wacht er op totdat zoiets eens in een scooter verschijnt. Dat ding produceer maar 11pk, maar ja, iets meer cc en je kan er de snelweg mee op. Enfields lukt het ook met 400/462.

http://www.giottivictoria.com/img/motore-caratteristichetecniche-en.pdf

edit: ik bedenk me dat het waarschijnlijk helemaal niet een Mercedes motorfiets is, maar de fiets van EVA, met smart motor en cvt? Domper...

Track_T-800CDI_5.jpg
Track_T-800CDI_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
klopt maar het blok is geproduceert bij mercedes die word in de smart gebruikt als ook in vliegtuigen helicopters en aggregaten en boten.
van 0-100 6,8 volgens mij net zo snel als de burg650. in de power mode.
het is een 800 turbodiessel 3 cillinder.
en sorry stond niet in de motortourisme maar in de kicxstart en promotor.
hij gaat er echt komen in iedergeval.
en zelf vind ik het wel stoer een diessel motor al is hij niet de eerste.
want er is er nog een maar dan van 200pk maar in schakel uitvoering.
die rijd natuurlijk nooit zo zuinig omdat de prestatie s die van de huidige supermot evenaren.
 
Now the Gilera is a different story. Around town the GP800 is a genuine surprise. I was expecting the GP800 to be like other maxi scooters. Basically like a big heavy automatic tank. The extra horsepower the GP800 makes over other maxi scooters instantly turns it into a weapon around town. Put simply…virtually nothing will beat you from the lights. Yes the ZX-10R is quicker to 100kph (62mph), it clocks it in 3.7 seconds to the Gilera’s 5.4 seconds. This however doesn’t tell you the complete story. Getting a superbike to hit these sort of times is hard…very hard. It takes a very competent rider and most wouldn’t get anywhere near a 3 second time on the road. So a superbike rider would have to be ready and waiting. They’d have to carefully balance revs and clutch and they…might beat you. All the GP800 rider has to do is simply twist the throttle. Overtaking slower traffic on the GP800 is incredible, simply twist the throttle and you instantly pass said slower vehicle. Now add in a lower centre of gravity, weather protection, plus some storage and it’s not a surprise the GP800 is the hands down winner in town. The Gilera isn't perfect however, it’s certainly way too cumbersome to be a real competitor to a smaller scooter in the city. *O* *O* *O*



Bron:

http://www.thescooterreview.com/

Ook een test van de GP 800 en een vergelijk met een super snelle motor.
 
haha mooe verslag maar wel voorspelbaar.
de reactie s ook even voorspelbaar maar zo van tafel geveegt.
1 van de reactie s is dat het onmogelijk is om een lichte motorscooter te maken vanwegens de cvt die altijd zoveel zwaarder is dan schakelbakje.
nemen ze de mana als voorbeeld en de honda.
maar de E4 van honda proto model zou dus al onder de 200 kilo zitten met prestatie s die zeker wel in de buurt van de sportmotoren komen.
als die uit komt en dat gebeurt heb je eem hele andere test denk ik ook zou die kawa winnen dan alleen met een hoop zweet op zijn voorhoofd.
 
Dit zal wel de opvolger van mijn Bev500 zijn. Alleen als Gilera NL eens reageert op hun mail. Ik wil wel eens weten wat de verkooppunten in Nederland zijn..
 
Meer en meer kan ik de GP wel waarderen maar mocht ik ooit tot de nodige financiën beschikken dan wordt het vast en zeker de Aprilia Mana ipv deze GP800.

Ik twijfel nog steeds aan het bestaansrecht van deze GP800. Wie kan hij tot zijn potentieel koperspubliek rekenen en dan denk ik voornamelijk ook aan de secundaire aandrijving die dmv een ketting gebeurd. Ik DENK dat vele motards zullen kiezen voor een mana ipv deze GP als ze een motorfiets willen hebben die rijdt zoals een motorfiets (tank tussen de benen) en toch automatische versnellingen.

Ik heb hem hier nog niet zien rijden in ieder geval en dat wil toch wat zeggen. De nieuwe T-max heb ik al een paar keer zien passeren. Blijkbaar doen de extra's aan vermogen tot hier toe het Belgisch publiek niet veel.

Ik denk dat je het zo'n beetje kan vergelijken met een GS en bijv Morini die nu ook een type heeft die mee kan spelen in dit gamma. Iemand die zekerheid wil (tja wat is zekerheid) zal voor een GS kiezen en wil hij al wat exclusiever dan komt de Stelvio aan bod maar de Morini die ik nu aanhaal als exclusief voorbeeld is voor diegene bestemd die kost wat kost iets anders willen hebben en zo denk ik dat het ook de GP800 zal vergaan. Ook is het dealernetwerk voor Gilera hier in Vlaanderen niet zo dik bezaaid.
 
Wie kan hij tot zijn potentieel koperspubliek rekenen en dan denk ik voornamelijk ook aan de secundaire aandrijving die dmv een ketting gebeurd. Ik DENK dat vele motards zullen kiezen voor een mana ipv deze GP als ze een motorfiets willen hebben die rijdt zoals een motorfiets (tank tussen de benen) en toch automatische versnellingen.

Goed, ik ben niet "het koperspubliek" maar als ik een dikke 9 mille had om "iets leuks mee te doen" hoef ik daar niet over na te denken: hier met die GP800!!! :9~ Iedere keer als ik er weer een langs zie schuiven komt het verlangen weer bovendrijven... Iets wat de nieuwe T-max niet lukt, ondanks dat het zo'n schitterende scooter is, simpelweg omdat het me niet lukt een scooter te begeren die (in rechte lijn) langzamer is dan de Beverly 500... Iets wat een Mana niet lukt omdat als ik een motor voor erbij zou nemen (als ik daar dus nòg eens een flink pak geld voor had liggen) ik toch liever onnodig zou willen schakelen... :?
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik vind 187km/u helemaal niet tegenvallen voor zo'n [letterlijk] zware scooter, en de T-max is daarbij vergeleken een joke: wát een verschil zeg, de T-max kan wel inpakken want waarom nu nog voor een T-max kiezen??
Maar inderdaad jammer van de ketting, imo het enigste nadeel van de GP800.

Benieuwd of íe hier ook ong. dezelfde prijs als de T-min }) oh nee T-max krijgt.

In Frankrijk behaalde de T-max een verkoopscore van plus minus 4970, van de Gilera zijn er slechts een paar honderd verkocht.Dit in de eerste 9 maand van dit jaar.Conclusie, vermogen of top zeggen niet alles, te meer daar de overheid steeds strenger optreedt tegen snelheidsduivels.In het hedendaagse verkeer waar 30,50,70,90 en 120 km per uur de norm zijn heb je aan een T-max meer dan voldoende, bovendien stuurt deze ook prettig op lagere snelheden,waar het bij andere dan vervelend wordt. Het succes van de T-max in Europa is allicht te wijten dat er steeds meer rationeler wordt nagedacht bij de aankoop van een motorfiets
 
De T-max is gewoon cult. Yamaha is dus zeer intelligent (zoals met vrijwel alles) en heeft een nieuwe T-max uitgebracht zoals Porsche dat met de 911 en VW met de Golf doet: hetzelfde model maar dan wat gestroomlijnder en ontegenzeggelijk fraaier gelijnd dan het eerste model. Daarbij het overigens uitstekende motorblok gewoon ongewijzigd laten is een gewaagde beslissing maar het is goed afgelopen: de T-max scoort weer als vanouds! Ik denk dus dat de keuze voor een T-max juist minder rationeel is dan die voor een GP800, want die laatste is een nieuwkomer en moet zich nog bewijzen. Voor dezelfde prijs 30 pk méér bieden met een frame dat nog beter stuurt dan dat van een T-max, rationeel is het juist onverklaarbaar dat de GP800 minder wordt verkocht!
 
Nu misschien heeft Cult er wel mee te maken. Maar de GP800 kan je volgens mij niet vergelijken met een T-Max.. Een GP800 is al een zwaardere en loggere scooter (300cc) is minder onderhoudsvriendelijk (open ketting). De vraag is wie zit/zat daar op te wachten, buiten een paar enkelingen waarvoor snelheid primeert. Ik vrees dat de GP800 meer een hebben ding gaat worden zoals een Alfa Spider.
Nu persoonlijk vind ik hem wel zeer mooi maar door bovenvermelde ““gebreken”” zal ik hem niet aanschaffen.
Als hij gebruiksvriendelijk en bedrijfszeker gaat zijn zal de toekomst uitwijzen.
 
Nou vandaag zijn we elkaar tegengekomen! Op de snelweg reden we allebei zo'n 100 km/h, toen we naast elkaar reden trokken we allebei tegelijk het gas open. De Bev500 deed z'n uiterste best en sprong er vandoor, maar.... de GP800 is gewoon onvergelijkbaar en vloog er vandoor alsof ik helemaal geen gas gaf... Niets aan te doen: de Burgman 650 heb ik altijd al de "Koning der scooters" genoemd, maar dan is de GP800 de "Keizer".
 
Terug
Bovenaan Onderaan