Motorpak op motorscooter: overdone of niet?

Je rijdt op een motorscooter en draagt:

  • Een goed leren motorpak

    Stemmen: 6 6,7%
  • Een goed textielpak

    Stemmen: 60 66,7%
  • Een motorjas ,want ik zit toch warm

    Stemmen: 17 18,9%
  • Geen motorkleding, want toch niet nodig voor motorscooters

    Stemmen: 7 7,8%
  • Anders namelijk ...........

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Ik draag voor woon/werk ca 10 km heen en weer altijd mn volledige textielpak....weliswaar niet op een motorscoot maar op een gewone motorfiets....veiligheid voor alles !
 
Zelf heb ik moeder de vrouw ff aan het naaien gezet. Een wollen golf (gillet? hoe noemt men dat) met hoge kraag en ritsluiting. Daar dmv stoffen zakken (zoals in een echt duur motorpak) de schouder, elleboog en rug protectors ingeplaatst. Voordeel: je daar gewoon alles overheen dragen en je hebt je protectors. Zelfs mijn motorvest waar nu geen protectors meer insteken.
Met de broek kan je net hetzelfde doen. Je naait zakken met je kniestukken in gewoon op een lange Damard. En die kan je zelfs onder je jeans dragen. Of wat de kniestukken betreft, kan je gewoon gaten in maken met elastieken doorheen. Kan je onder elke broek dragen.
Ben zeker niet tegen een motorpak, maar soms moet je ergens heen en daar kan je niet als Mad-max binnenvallen. Dat geld trouwens ook voor een gewone motor. Alleen kan ik mijn Gillet bij een motorscooter onder het zadel kwijt.
 
Ik pleit voor motorkleding, voor de mensen die alleen in de stad rijden en geen motorkleding willen dragen. Doe aub handschoenen aan en een lange broek.
Ik zie ze vaak genoeg rijden zonder handschoenen op beschermde motoren en scooters, maar als je valt jongens is de schade aan je handen niet te overzien!!.

Je handen vangen de eerste klap, je kan met handschoenen doe schade aardig beperken als je met lage snelheid valt. Buiten de stad gewoon een textiel pak, anders kun je net zo goed niets aan doen. Want dan is gewone kleding niet bestand als je valt.
 
~
Je handen vangen de eerste klap, je kan met handschoenen doe schade aardig beperken als je met lage snelheid valt. quote]

Tot mijn verbazing zie ik ze op de vespa club ook erg vaak rijden ZONDER handschoenen met warm weer. Gewoon t-shirt met korte mouw en hoppa gaan met die banaan (euh... vespa) Ze hebben er geen benul van lijkt het wel dat ze op een motor rijden.... ze rijden immers relaxt vespa... dom dom dom dom.

Ook al is het 30 graden... ik heb ALTIJD beschermende kleding en ZEKER mijn handschoenen gewoon altijd aan. Er zijn immers hele mooie en goede zomer handschoenen te koop met van die kleine gaatjes en dat valt de hitte reuze mee :)
 
Dat van die vespa's is me ook op gevallen.
Schijnt een status scooter te zijn,waarbij je de juiste mode dient te dragen.

Althans bij de nieuwe scooters dan.
Is me gewoon opgevallen,of ben ik nu te generaliserend.
 
Klopt. Je hebt altijd figuren die niet rijden om het rijden, maar rijden om gezien te worden. Dat heb je niet alleen met scooter of motorrijden maar overal.

Het ligt er ook maar net aan hoe je je tweewieler gebruikt. Een woon-werk persoon is geneigd om eerder altijd een pak te dragen, echter een Mr Sunshine die in Laren met de Vespa alleen naar het terras rijdt om een rosé te drinken die gaat natuurlijk voor de laatste mode.

Goede tussenweg: de kleding van tucano urbano. Casual/modieus en toch redelijk veilig.
 
Een motorjack en een veiligkeidsvest lyken me geen overbodige luxe. En op de langere tochten toch een paar mortorlaarzen. In het verre verleden tydens een glyparty de beugel die achter by de buddyseat zit op m'n enkel gehad. Ondanks myn laarzen en complete motorpak heb ik hier toch een paar jaar "plezier " van gehad oftewel nog goed kunnen voelen.
 
Vannacht nog een koppeltje gezien op een Vespa en in avondkledij. En die gingen best hard. Berekoud was het. '(
Maar men moet alles zeggen, in motorpak waren ze waarschijnlijk niet binnengeraakt in de hippe club waar ze heen gingen of het restaurantje waar ze vandaan kwamen.
Dat is zeker een probleem want deze tweewielers worden niet alleen gebruikt voor het woon-werk verkeer. Het zal je maar overkomen. :?
 
Volgens is er ruimte onder de buddy om je moto kleding in op te bergen, dan maar even uitkleden ter plaatse en dan in je kolbert naar binnen.
 
Altijd leren of textiel motorpak met fluovestje ook in de zomer. Ik geef het toe ik zweet mij soms te pletter. Maar heb spijtig genoeg al te erge dingen gezien en die wil ik niet in de spiegel zien.
 
Kijk een paar handschoenen kun je altijd dragen, wat je ook aan hebt. En een goede jas lijkt me ook normaal. Als je maar geheel bekleed bent, dat scheelt met schuiven. Alleen bij de hogere snelheden heeft gewone kleding ook geen functie meer.

Ben met wielrennen in een korte wielrenbroek onderuit gegaan, had een complete brandwond op mijn buitenkant dijbeen. Dat zie je nu nog, maar mijn kleding was nog heel. Dus stel je eens voor met 80 km/u schuiven, dan maak je nog meer glij meters ;)

Ik denk ook niet dat mijn Dane gore tex pak van 1000 euro zou staan op een kleine scooter. Maar dan draag ik wel een lederen jack met goede broek en daarover een gore tex regenpak, dat ademt namelijk.
 
Soms met heel mijn pak inclusief een fluo vestje enz maar ik durf in de zomer evengoed in jeans met jeansvest (met protectie in) rijden en zomerhandschoenen en jethelm.

Iedereen moet het maar voor zich uitmaken. Voorlopig zijn er nog geen wettelijke regelingen omtrent motorkleding. Als dat er van zou komen heb ik er geen enkel probleem mee.

Veel regels en wetten zijn echt belachelijk maar in dit geval zou het een goede wet zijn die ik zonder problemen zou nastreven. Nog meer zelfs, ik zou zelfs niet meer met het dilemma moeten zitten. Zomers shortje of pak?
 
Gewoon een compleet pak; textielen jas + broek + fluovest + handschoenen altijd!
Behalve, moet ik toegeven, als ik even naar de friettent rij... dan laat ik de motorbroek achterwege.
Ben een keer gevallen met de bromscooter, zonder pak dus, 3 weken last gehad van de schaafwond op mijn been '(
 
Die fluo-vestjes tegenwoordig vind ik er toch een beetje over. Iedereen schijnt zoiets te moeten dragen. We lijken wel in een fluo-wereld te leven. Is dat eigenlijk wel goed voor onze ogen? 8-)
Zelfs automobilisten gebruiken dat steeds vaker als zetelhoes, zouden ze moeten verbieden. Men denkt steeds dat men een mobiele camera voorbijrijd. :X
Bij de motards zijn die meestal zo vuil en afgewassen, dat er nog maar weinig fluo aan te pas komt.
Kleef reflecterende stickers op je tweewieler en koffer. Zeker zo efficient.
En je hoeft niet als karnavalsgek rond te rijden. :9~
 
Die fluo-vestjes tegenwoordig vind ik er toch een beetje over. Iedereen schijnt zoiets te moeten dragen. We lijken wel in een fluo-wereld te leven. Is dat eigenlijk wel goed voor onze ogen? 8-)
Zelfs automobilisten gebruiken dat steeds vaker als zetelhoes, zouden ze moeten verbieden. Men denkt steeds dat men een mobiele camera voorbijrijd. :X
Bij de motards zijn die meestal zo vuil en afgewassen, dat er nog maar weinig fluo aan te pas komt.
Kleef reflecterende stickers op je tweewieler en koffer. Zeker zo efficient.
En je hoeft niet als karnavalsgek rond te rijden. :9~~

Doe wat je niet laten kunt, maar laat een ander in zijn waarde a.u.b!
Niemand die jou verteld dat je zo'n vestje moet dragen hoor.
Trouwens, het valt nogal tegen; in de spits kom ik hooguit 1 andere motorrijder per week (!) tegen met een fluo-vest aan. Maar ja, misschien rij jij dagelijks langs een EHBO-post of politiebureau :+
Ik draag er een en wat een ander daarvan vindt heb ik echt geen boodschap aan. Ik zie anderen (meestal motorrijders) wel eens minachtend kijken, maar ja, dat heb je sowiezo als je scooter rijdt. En stickers op mijn mooie scoot? echt niet!
Houdoe (ja ik hou van carnaval, maar da's een ander onderwerp!)
 
Ik draag er een en wat een ander daarvan vindt heb ik echt geen boodschap aan. En stickers op mijn mooie scoot? echt niet!
Houdoe (ja ik hou van carnaval, maar da's een ander onderwerp!)

Ik draag hem ook altijd ! Kan me niet schelen wat een ander er van denkt. ALs ik iemand tegenkom die er ook één aan heeft denk ik ook... ZO... dat zie je ECHT heel veel beter. (En ja ik houd ook enorm van carnaval hahahaha maar heb dan echt wel wat anders aan hoor hihi )
 
Ik rij dagelijks door Brussel, en geloof me daar val je in je fluovestje echt niet meer op^. }) Politie, veiligheidsdiensten, reinigingsdiensten, bouwvakkers, fietsers, skeelers, schoolkinderen op uitstap etc. dragen ze. Zelfs automobilisten moeten er verplicht eentje in de wagen hebben. Een fluo-gloed. 8-)
Nochtans ben ik wat gewoon, want kom uit de grootste karnavalstad van Vlaanderen. Alaaf *O*

En als je een beetje inventief bent en de betere reflecterende kleefband gebruikt.
Kan dat best nog wat hebben. Op chroom of zilverkleurige lak valt de witte band niet eens op. Maar 's avonds ben je een baken van licht en mijlenver te zien.
full
 
Zeer zeker volledig pak! Ik heb mijn Forza pas 3 dagen en vanaf de eerste dag, stevig ingepakt en geïntegreerd fluo (nieuw bij Richa - fabrikant bij ons in de buurt)! Ik rijd dan ook bijna 40 km enkele rit woon-werk!
:] :P *O* 8-)
full

De labels hangen er nog aan, was net thuis van shoppen!
 
Laatst bewerkt:
Rij niet op een scooter :N maar heb wel altijd mijn pak aan en op een motor scooter zou ik dat zeker ook doen :Y :]
Lekker is het niet altijd maar nu zeker wel!
 
Ik word moe van heel die discusie hier.

Het is toch poepsimpel.Als je valt en je hebt geen pak aan .......
Daar moet ik toch geen tekening bij maken hé
 
Ik heb altijd veel geluk gehad.
Ik rij sinds mijn 15 j moto.
Eerste met een flandria 49cc tot de laatste met een deauville.
eerst ,nooit met aangepast kleding. :$ :$ :$
ben 2 keren ten val gekomen door derde.
Heb 2 x geluk gehad, en heb mijn motor in de gracht kunnen brengen ,er vanaf gevallen en gerold.
kleren vuil maar geen schrampje.
moto wel beschaddigd.
Dus motorjas ,handschoenen,botten en rugprotector gekocht.
2x geluk maar wat....... , wil ik niet aan denken
Boven 25 c° rij ik zelden en vanaf 20c° heb maar mijn open body(wel handschoenen).
mijn probleem is dat ik altijd te warm heb .
dus ,te warm ? blijft de moto in de garage en ga de cabrio mee.
is veilliger voor mij want als ik vertrek met volledige uitrusting bij warm weer , kom ik toch met open body terug.
ik Weet het!!! ,dom dom dom .


le sage 8-)
 
Ik heb altijd mijn motorpak aan en handschoenen en meestal ook mijn motorlaarzen. Nu is het leker warm (met de wintervoering er in) en ja zomers wel warm maar mijn veiligheid gaat voor. In de winter (ochtend en avond spits) heb ik ook een geel vestje aan en dan heb je toch het idee dat je beter zichtbaar bent. Maar ja de keuze is persoonlijk natuurlijk.
 
Is dat dan echt zo warm in de zomer?
Ik kan binnenvoering en ook membraan eruit doen en veel verluchtingsgaten openzetten. Zou dat dan niet helpen?
Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan