Het ONK wegrace topic

Zojuist toestemming ontvangen van de SMA om foto's te kunnen maken op het circuit tijdens de paasraces.
Wellicht loop ik nog wat andere M-F'ers tegen het lijf.
Perskaart heb ik niet, maar als je ook vanaf de GT Tribune fotografeert kom je mij nog wel ergens tegen! :W
 
Perskaart heb ik niet, maar als je ook vanaf de GT Tribune fotografeert kom je mij nog wel ergens tegen! :W

Ik weet nog niet zeker of ik in de GT sta vanaf de tribune.
De wheelie plaatjes zijn daar erg fraai, maar ik heb eigenlijk maar 2 dagen om mijn stekken af te werken en er zijn eigenlijk te interessante races om over te slaan vanaf de plekken die ik in gedachten heb.
 
Ik weet nog niet zeker of ik in de GT sta vanaf de tribune.
De wheelie plaatjes zijn daar erg fraai, maar ik heb eigenlijk maar 2 dagen om mijn stekken af te werken en er zijn eigenlijk te interessante races om over te slaan vanaf de plekken die ik in gedachten heb.
Dan zien we elkaar ongetwijfeld een andere keer wel ergens op't circuit, in ieder geval succes!
 
CRT Assen vandaag

als voorbereiding op paasraces

IMG_3245e-border.jpg



IMG_2820e-border.jpg




IMG_3296e-border.jpg
 
Ik ben nog nooit bij een Onk wedstrijd geweest, wel al diverse keren bij sbk en de TT.
Maar hoe is nou de sfeer daar? en zijn de wedstrijden ook net zo spannend als bijvoorbeeld sbk?
En geven die motoren nog een beetje kabaal? :9~
 
Ik ben nog nooit bij een Onk wedstrijd geweest, wel al diverse keren bij sbk en de TT.
Maar hoe is nou de sfeer daar? en zijn de wedstrijden ook net zo spannend als bijvoorbeeld sbk?
En geven die motoren nog een beetje kabaal? :9~~
sfeer OK *O*
spannend OK *O*
kabaal hmm redelijk- geluidseisen he :X

pits is vrij toegankelijk ,alles is van dichtbij te bekijken dan. *O*

toegang op alle tribunes voor 1 prijs ,kortom leuke evenementen om bij te zijn :] *O*




tot zover deze reclame boodschap :+
 
Ik ben nog nooit bij een Onk wedstrijd geweest, wel al diverse keren bij sbk en de TT.
Maar hoe is nou de sfeer daar? en zijn de wedstrijden ook net zo spannend als bijvoorbeeld sbk?
En geven die motoren nog een beetje kabaal? :9~~

Pits vrij toegankelijk? voorig jaar dikke kar vol spullen voor tijdens de training had geen kaart sorry je komt er niet in :( Dan maar even gebruik gemaakt van iemands pitbox :P

De races tijdens het ONK zijn toch regelmatig leuk/spannend om naar te kijken. Er hebben voor dit paasweekend toch wel een paar goeie namen in geschreven. qua geluid, ik vind het nog best goed klinken :Y dus als ik jou was ging ik lekker naar het TT circuit op 2e paasdag

€17 euro entree
 
Voorbeschouwing ONK Paasraces Assen

Aankomend weekend staan na een lange winterpauze de eerste ONK wedstrijden op het programma op het TT-Circuit in Assen tijdens de traditionele Paasraces.
Klik hier voor vorige pagina.

De KNMV is er samen met de organisatoren in geslaagd een prachtige kalender op tafel te leggen voor het raceseizoen 2009. Naast het TT-Circuit zal het ONK circus ook te gast zijn op twee buitenlandse circuits namelijk in België in Francorchamps en het Duitse Oschersleben. Gelukkig zijn twee raceweekenden op traditionele stratencircuits op de kalender gebleven; de Varsselring in het Gelderse Hengelo en het Paalgraven circuit in Oss. Helaas zal het circuit in het Noord Groningse Eemshaven niet meer worden aangedaan.

De Dutch Superbike klasse zal net als vorig jaar opnieuw in het bijprogramma worden verreden op het WK Superbike evenement in Assen eind april. De Dutch Supersport coureurs mogen daarnaast om de ONK punten strijden tijdens de Dutch TT op de laatste zaterdag in juni.

Traditiegetrouw start het ONK raceseizoen in Assen op het TT-Circuit. Opnieuw is de organisatie in handen van de Stichting Motorwegraces Assen (SMA). De wedstrijden in 2008 werden nog door de slechte weersomstandigheden afgelast en later verreden, maar dit jaar lijken de weergoden ons beter gezind en zullen de eerste wedstrijden op Paasmaandag verreden kunnen worden.

Alle ONK wegrace klassen zullen aan de start verschijnen. Een vol programma met de Dutch Superbike (2x), Dutch Supersport, 125cc, Supermono, Classics en Zijspannen. Diverse buitenlandse coureurs staan ook dit weekend weer aan het vertrek. Door het schrappen van de "permanente coureurregel" komen alle rijders weer in aanmerking voor ONK punten. Dit maakt het weer een stuk overzichtelijker, maar voor de Nederlandse deelnemers waarschijnlijk wel weer stuk lastiger om punten te pakken.
Klik hier voor vorige pagina.

Dutch Superbike

Na een jarenlange hegemonie van Arie Vos, zal er in 2009 een nieuwe kampioen in deze klasse worden gehuldigd. Vos heeft een nieuwe uitdaging gevonden in het WK Supersport wat de weg vrij maakt voor anderen om de titel in de wacht te slepen. Dit weekend kunnen de racefans overigens nog wel genieten van Vos, omdat hij wel staat ingeschreven als voorbereiding op het WK Superbike evenement later in april.

Drievoudig vice-kampioen Bob Withag is één van de grote kanshebbers. Withag, die vorig jaar lang met Vos om het kampioenschap streed, is overgestapt van RT Motorsports naar het Yamaha Interact Racing Team. De coureur uit Borne is samen met Raymond Schouten de grote troef van Yamaha. Schouten zal ook in 2009 uitkomen voor het Vd Heyden Motors Yamaha Team.

Na het vertrek van Withag heeft RT Motorsports zich versterkt met de Australiër Gareth Jones. Deze snelle coureur van "down-under" reed zich afgelopen seizoen in de kijker in het Nieuw Zeelands kampioenschap, waarin hij eerste werd in de Supersport klasse en derde in de Superbike klasse.

Het lijkt er ook op dat Danny de Boer weer een volledig seizoen zal rijden voor het ONK. De coureur uit IJsselmuiden is ingeschreven door het MTM Racing Team en zal naast het ONK ook een volledig kampioenschap rijden voor de FIM Cup.

Naast de vier bovengenoemde Yamaha matadoren heeft de Japanse fabrikant nog een aantal gevaarlijke outsiders aan de start staan. Allard Kerkhoven en Wesley van Nieuwenhuizen zijn daarvan de meest kansrijke coureurs. Kerkhoven rijdt opnieuw voor het Racing Team Oliviera. De rijder uit Alphen kiest al jaren voor het IDM, maar dit jaar lijkt erop dat door weinig samenvallende kalenders Kerkhoven ook voor een hoge eindklassering in de Dutch Superbike klasse kan gaan.

Van Nieuwenhuizen is overgestapt van het opleidingsteam van Stichting Racen Tegen Kanker en is weer terug op het oude nest bij het Probikes Racing Team.

De grootste motoren fabrikant ter wereld, Honda, zal worden ingezet door het nieuw opgerichte Racing Against Cancer welke vorig jaar nog als Stichting Racen Tegen Kanker door het leven ging. De Belg Sepp Vermonden is de grootste troef binnen het team. Hij werd vorig jaar derde en pakte vier keer een top drie positie. Dit smaakt duidelijk naar meer en Vermonden mag dit jaar dan ook als serieuze titelkandidaat worden bestempeld. Hij krijgt dit jaar twee nieuwe teamgenoten, nadat Ron van Steenbergen, die twee jaar de ijzers uit het vuur sleepte voor het team heeft, zijn helm aan de wilgen gehangen. Vermonden krijgt tweevoudig ONK Supermono kampioen Rob Hakvoort en Bas Winkel als teamgenoten.

Helaas zal Joan Veijer de eerste wedstrijden en mogelijk zelfs het gehele seizoen niet aan de start verschijnen. De Duntep Racing coureur is tijdens de wintertest op het nieuwe d'Alcarras circuit in Spanje ten val gekomen waardoor hij zijn oude blessure aan de enkel opnieuw heeft beschadigd, hierdoor is een operatie noodzakelijk. Hij zal enigszins verrassend worden vervangen door Gino Rea. In overleg met Ten Kate, waarvoor de jonge Engelsman in het EK Superstock 600 kampioenschap actief is, is overeengekomen dat hij ook actief zal zijn in het ONK.

Verder zullen onder andere Rik Lenters (Serco Racing Team) en Mark ten Napel (Domburg Racing) nog op een Honda aan de start verschijnen.

Vorig jaar werd het Italiaanse merk Ducati nog ingezet door het ambitieuze Fabricom MCT Racing Team. Het team kende een succesvol seizoen met als kampioen Arie Vos. In 2009 is het team opgegaan in Racing Against Cancer. Ghisbert van Ginhoven is meeverhuisd en zal ook het komend seizoen de Ducati besturen. De enthousiaste Ankevener is geen liefhebber van stratencircuits. De kans bestaat dat hij hierop niet te zien zal zijn, waardoor de kans om kampioen te worden aanmerkelijk kleiner zal zijn.

Naast Van Ginhoven zal ook Atiba Belgrave op Ducati aan de start verschijnen. De Team Wolff - Belgrave Racing rijder zal na het leerjaar 2008 mogelijk voor een aantal verrassingen kunnen zorgen.

Ook in 2009 zal MV Agusta weer van de partij zijn. Opnieuw wordt deze fraaie machine ingezet door Scuderia MV Agusta Benelux. Het team zal bestaan uit Denny Lannoo uit België en Remco Hernamdt. Harry van Beek liet vorig jaar zien dat erop deze machine veel mogelijk is. Hij pakte zelfs een overwinning tijdens de Rizla Racing Days. Ook Van Beek zal dit jaar actief zijn op een supersnelle MV Agusta.

Ook verschijnt natuurlijk Suzuki weer aan de start met Ferry van Rijn (Westerman Racing), Bertus Folkertsma (Racing Team Bertus Folkertsma) en Peter Politiek (MRTT-Hugen Team) als voornaamste rijders.

Opvallend is wel dat Rintje Ritsma (6-voudig Europees en 3-voudig wereldkampioen allround schaatsen) aan het deelnemersveld is toegevoegd. Ritsma kwam al vaker op het TT-Circuit in actie, maar dan op vier wielen. De "beer uit Lemmer" zal een zwaar seizoen tegemoet gaan, omdat de concurrentie niet graag door een ex-schaatser wordt verslagen.

Kawasaki zal ook dit jaar bescheiden aanwezig zijn in het ONK veld. Gert van den Bosch lijkt de belangrijkste kandidaat voor het gifgroene merk uit Japan.

Traditioneel zullen dit raceweekend veel buitenlandse toppers aan de start verschijnen. Eind april staat het WK Superbike evenement op het programma in Assen, terwijl in augustus het IDM op bezoek komt.

Het EAB Ten Kate Racing staan ingeschreven met de Fransman Maxime Berger. Verdere opvallende deelnemers zijn: Kai Borre Andersen (NOR), Georg Fröhlich (D), Gregg Black (F), Hampus Johanssen (S), Sylvain Barrier (F), Loris Baz (F, Kampioen EK Superstock 600cc 2008) en Nicolas Pouhair (F).

Meer dan 53 rijders hebben zich reeds ingeschreven waardoor de trainingen van zaterdag al ware veldslag zullen worden. "Slechts" 44 coureurs worden toegelaten tot de wedstrijd van maandag.
Klik hier voor vorige pagina.)

Dutch Supersport


Met regerend kampioen Swen Ahnendorp als grote favoriet zal deze klasse opnieuw voor het grootste deelnemersveld gaan zorgen dit raceseizoen. Ahnendorp zal opnieuw met een Yamaha aan de start verschijnen. Hij vormt samen met Dutch Superbike rijder Withag het Yamaha Interact Racing Team. Ahnendorp zal gehavend aan het vertrek verschijnen, omdat hij zijn onderarm heeft gebroken tijdens de wintermaanden.

Naast Ahnendorp heeft Yamaha nog een aantal zeer sterke coureurs aan het vertrek staan. Uit de 125cc klasse is Joey Litjens overgestapt om zijn kunsten op een 600cc machine te laten zien. Hij verschijnt aan de start in de Vd Heyden Motors outfit. Tevens is Jurjen Uitterdijk (Woudstra's Wegrace Promotie) een belangrijke titelkandidaat. De coureur uit Vriezenveen reed een sterke eerste seizoenshelft in 2008, waardoor hij lange tijd meestreed om de titel. Helaas maakte hij een paar foutjes waardoor hij niet in aanmerking kwam voor het kampioenschap.

De van Stichting Racen Tegen Kanker overgestapte Marcel van Nieuwenhuizen naar Sterken Racing is ook een gevaarlijke klant voor de titel. Van Nieuwenhuizen reed vorig jaar al een aantal keren helemaal voorin het veld, waardoor hij zichzelf voor 2009 volop in de schijnwerpers heeft gereden.

Het ambitieuze Domburg Racing zet in 2009 hoog in door met Roy ten Napel aan de start te verschijnen. Deze talentvolle coureur liet vooral in 2007 van zich spreken door ijzersterke wedstrijden in het EK Supersport 600 klasse te rijden. Vorig raceseizoen kwam Ten Napel wat minder uit de verf in het FIM Cup 1000cc kampioenschap, maar dit jaar opnieuw op een 600cc machine wordt weer veel vuurwerk van hem verwacht. In de schaduw van Ten Napel kan misschien zijn teamgenoot Martin Domburg tot een aantal verrassende uitslagen komen.

Yamaha heeft nog meer ijzers in het vuur: Jarno van der Marel (Motor Centrum Roosendaal), Ron Sterken (Sterken Racing), Kervin Bos (Vd Sleen / Vd Heyden Motors Racing), Frank Bakker (Performance Racing), Alex en Marcel Zuurbier (Team Zuurbier) en Niels van de Beek (Van Buuren Racing Team Ermelo).

Naast bovengenoemde Yamaha coureurs staat ook Honda met een aantal ijzersterke deelnemers aan het vertrek. De meest opvallende zijn Stuart Voskamp (Duntep Racing), Hugo van den Berg (Wolf Racing Team) en Ronald ter Braake (Racing Against Cancer). Voskamp reed afgelopen seizoen al een paar keer als invaller voor de geblesseerde Veijer. Hij zal dit jaar het gehele seizoen de honneurs waarnemen voor Duntep Racing.

Nadat Van den Berg niet langer in aanmerking kwam voor het De Graaf Grand Prix team in de Grand Prix 125cc klasse, was het een tijdje stil rond deze jonge talentvolle coureur. Gelukkig heeft hij onderdak kunnen vinden bij het Wolf Racing Team.

Racing Against Cancer heeft ook dit jaar na het vertrek van Ron van Steenbergen met Ter Braake opnieuw een kandidaat voor podiumplaatsen.

Verder zullen waarschijnlijk William Hommersom (Racing Against Cancer), Randy Gevers en Twan van Poppel (James Walker Racing) hoge ogen gooien dit raceseizoen.
Nigel Walraven zal opnieuw de kleuren van Suzuki verdedigen in het Amici Racing Team. Walraven heeft reeds veel ervaring opgedaan op diverse buitenlandse circuits, waardoor hij op jonge leeftijd al een schat aan ervaring heeft opgedaan. Na jarenlang investeren mag er dan ook van hem worden verwacht dat er geoogst gaat worden in topklasseringen.

Een aantal coureurs hebben de overstap gemaakt vanuit de 125cc klasse. Jos van der Aa (Vice Versa Team Aa Racing), Joop Timmer (Racing Team Joop Timmer) en Lesley ten Tusscher (Erison Racing) zijn overgekomen van deze tweetakt klasse.

Naast bovengenoemde coureurs zullen de ogen ook dit jaar gericht zijn op Fabian Heusinkveld (MRTT Hugen Racing), Leon Bovee (DTC Racing Team), Roy van der Gulik (NIWA Racing Team), Ron Looijestein (RHL Racing), Roel Hoekstra (KBD Racing), Kevin van Leuven (Start Racing), Rafael Sinke (Rafael Racing) en Nelson Rolfes (JR Racing).

Om een goede afstelling te vinden voor de WK Supersport wedstrijd tijdens het WK Superbike evenement eind april staat Veidec Racing RES Software coureur Arie Vos ook dit weekend aan de start in het ONK.

Verder staan een aantal sterke buitenlanders aan het vertrek. De meest aansprekende zijn de Belg Vincent Lonbois en de Fransman Jeremy Guarnoni.

125cc

2008 was er een algehele dominantie van Michael van der Mark in het ONK. De Rotterdammer van het Dutch Racing Team zal zich dit jaar vooral focussen op het IDM, maar als het even mogelijk is wel hij ook nog wel de titel in het ONK binnen slepen. Hij kan dit jaar op veel verzet rekenen van Roy Pouw (Team Holland), Ernst Dubbink (Ernst Dubbink Racing Team), Jerry van de Bunt (Racing Team Noord Nederland), Pepijn Bijsterbosch (Racing Team Bijsterbosch), Sjon van Houwelingen (RV Racing Team), Henk de Ruiter (HDR Racing), Mark Bezemer (ONK 250cc kampioen 2008, Racing Team Twello), Kevin Valk en Thomas van Leeuwen (Van Leeuwen Racing)

Tot op heden is nog niet helemaal duidelijk wie het volledige ONK zullen rijden.

Ook in deze klasse komen veel buitenlandse coureurs aan de start. Vooral rijders die het IDM rijden hebben zich met grote getale ingeschreven voor de Paasraces dit weekend.

Met onder andere Marvin Fritz (D), Daniel Kartheininger (D), Sturla Borch Fagerhaug (N), Toni Finsterbusch (D), Damien Raemy (CH), Joel Bigler (D), Alexander Kristianssen (S) en Robin Mulhauser (D) staan een aantal sterke coureurs aan de start.

Overig

Na het vertrek van tweevoudig Nederlands kampioen Rob Hakvoort naar de Dutch Superbike klasse zal er dit seizoen een nieuwe kampioen worden gehuldigd in de Supermono klasse. Jan Frank Bakker, Henk From en Sjoerd van Buiten lijken de grootste kanshebbers. Dit weekend zal ook de snelle Duitser Stefan Meiners aan de start verschijnen. De ervaren Yamaha coureur zal dit weekend zeker de strijd om de overwinning kunnen aangaan. Hij is geen onbekende op het TT-Circuit.

Met Adrie de Ridder, Jan Frank Bakker, William de Ridder, Jarno Jonker, Roel Pasop, Ton Groot en Niek Leeuwis staan in de Classics klasse coureurs aan de start welke zeer aan elkaar gewaagd zijn. Voorheen werd vaak geroepen dat de Classics zorgden voor een optocht, maar onderlinge strijd in de top is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Met een aantal "jonge" coureurs lijkt de continuïteit voor de komende jaren gewaarborgd, met als resultaat meer spannende races.

Jan Bevers en Ron Vermeer werden vorig jaar kampioen in de Zijspanklasse en lijken ook dit jaar weer de beste papieren te hebben. Als gevaarlijke outsider mogen dit jaar Bennie Streuer en Kees Endeveld worden aangetekend. De snelle jonge honden hebben de beschikking over supersnel materiaal en lijken dit raceseizoen de stap naar het kampioenschap te kunnen maken. Ook de Denen Jesper Johansen en Soren Howard Christiansen kunnen mogelijk een rol gaan spelen om de ereprijzen. Vorig jaar waren Hughes Bertrand en Jean Louwette uit België dichtbij het behalen van de titel. Op het moment van schrijven staan zij nog niet ingeschreven op de voorlopige deelnemerslijst.


Tot slot
Het programma van de Dagblad van het Noorden Paasraces begint paasmaandag 13 april om 11.00 uur met warm up trainingen. De eerste race is om 12.50 uur. Zaterdag 11 april wordt er getraind vanaf 10.00 uur.

De SMA hanteert populaire entreeprijzen. De entreeprijs voor de gehele dag raceplezier bedraagt slechts 17,- euro. Kinderen t/m 15 jaar hebben gratis entree. De toegang geldt ook voor de overdekte tribune.

Op zaterdag is de buitenring gratis toegankelijk. Een paddockkaart kost dan 10,- euro.

Een kaart voor het gehele weekend, met toegang tot de paddock, kost 20,- euro.

Parkeren en een programmamagazine zijn gratis.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.smaracing.nl

Bron: Racesport.nl
 
Laatst bewerkt:
Neem de zonnebrandcremè maar mee.
Morgen zal het er heet aan toe gaan ik zal mijn "glas servies" oppoetsen en mn tas inpakken.
Ik vertrek morgenvroeg lekker op tijd naar Assen en wellicht zie ik nog wel wat MF'ers.
 
Neem de zonnebrandcremè maar mee.
Morgen zal het er heet aan toe gaan ik zal mijn "glas servies" oppoetsen en mn tas inpakken.
Ik vertrek morgenvroeg lekker op tijd naar Assen en wellicht zie ik nog wel wat MF'ers.

Zo van middag de nodige foto's al geschoten van Rintje mooi fietsje is het geworden.
Was echt wel warm pff. Laptop heeft het ook warm schiet weer eens niet op :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan