aankoop eerste motor: XJ900

schoffiex

Die hard MF'er
11 feb 2008
631
0
in de bosjes...
Beste kenners en fanaten,

Afgelopen donderdag was het zo ver: met veel spanning in de knieën mijn examen gehaald. Vrijdag meteen mijn rijbewijs aangevraagd (helaas moet je er tegenwoordig een week op wachten) en aan het oriënteren op een goede motor. Doel is om er vanaf nu altijd op te rijden (zoveel mogelijk), dus woon/werk, weekenden, naar natuurgebieden (ik ben natuurfotograaf van beroep), etc.

Mijn grote droom is een Pan maar na het rijbewijs is de pot met geld een beetje leeg voor zo'n machine. Ik heb ca. 1000 euro te besteden en na veel speuren op internet kwam ik op de XJ900 (geen div). Wat ik ervan heb gehoord is het een zeer betrouwbare toerbuffel, kan vele km's mee, is mooi uit te bouwen met koffers (voor mij wel nodig), voldoende vermogen èn... zijn er best een aantal van rond mijn streefbedrag te koop :)

Mijn vragen aan de kenners:
- raden jullie mij deze motor aan? Ik ben pas een beginner maar zie mijzelf wel als een echt toerder
- is het een motor die ook voor mij (slechts ervaring met een CB500) relatief makkelijk is om naar over te stappen?
- wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten bij aankoop (zaken als roest in de tank, uitlaat en frame had ik al gevonden)
- zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

dank jullie wel alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 3 jaar lang op een XJ 900 F gereden en 30.000 km op de teller erbij gezet. Zeer, zeer tevreden geweest met deze motor en altijd heerlijk gereden door weer en wind. Motor heeft nu 113.000 km op de teller en is van 1986.

Afhankelijk van de leeftijd en km stand van de motor zou ik ff letten op de remleidingen en de vering. Die heb ik namelijk vervangen om zo lekkerder te rijden. Kon nog goed remmen, maar de rubberleidingen waren wel heel erg versleten. De draden van het contactslot zaten bij mij vlak onder het contactslot achter een beugeltje. Hierdoor stonden ze te strak en zijn ze uiteindelijk intern afgebroken. Dus haal dit meteen los als dat nog niet is gedaan. Verder zou ik niet weten wat er mis mee is. Het blok schijnt onverwoestbaar te zijn. Schijnt in Nederland een rond te rijden die ruim 4 ton op de teller heeft staan.

Veel succes ermee :W
 
Is een prima motor. Het enige echte zwakke punt is roest in het onderste van de tank.
Het beste: tank even demonteren en kijken of er in het onderste deel ( tegen het zadel) roest zit. IN dat geval, vingers weg, wnt tanks zijn niet te betalen.
Wanner de tank okay is.................. rijden maar.
 
Een natuurfotograaf die zijkoffers belangrijk vindt?
Als je je dure cameras en nog duurdere lenzen in zijkoffers wil steken, overdenk dan wel even wat er met je lenzen kan gebeuren moest je een schuiver maken, of moest je fiets in natuurgebied domweg omvallen. Daar bestaan oplossingen voor zoals gecapitonneerde stalen of aluminium zijkoffers, maar dat valt dan weer buiten je budget waarschijnlijk.
Anyhow, denk goed na vooraleer je dure materiaal in een zijkoffer steekt.

btw: profisjat met je rijbewijs ....
 
dank voor alle tips. inmiddels vandaag rijbewijs opgehaald (jippie!!!) en morgen gaan kijken naar 2 of 3 XJ900's. v.w.b. mijn apparatuur, die wil ik in de topkoffer proppen ;) Maar ik wil verder ook niet de hele dag in mijn motorkloffie door de bossen sjokken, dus zal ik ook andere kleding mee willen nemen, bijv. bergschoenen, en moet ik mijn motorkleding ook weer ergens in kwijt als ik in de natuur ben. Vandaar mijn drang naar koffers... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook eentje gehad, de XJ900N (naked, zeer zeldzaam).
Een van de meest betrouwbare en goedkope motoren die ik ooit bezeten heb, een echte aanrader.
De zwakke punten zijn inderdaad al genoemd, vooral de vering laat veel te wensen over. Een setje Hyperpro veren eronder en hij is weer goed rijbaar.....
 
Ik heb er ook eentje gehad, de XJ900N (naked, zeer zeldzaam).
Een van de meest betrouwbare en goedkope motoren die ik ooit bezeten heb, een echte aanrader.
De zwakke punten zijn inderdaad al genoemd, vooral de vering laat veel te wensen over. Een setje Hyperpro veren eronder en hij is weer goed rijbaar.....

:^

Heb ik in de vorkpoten zitten. Hagon shocks zitten er achter op. Helemaal super! *O*
 
zijn gewoon goed
behalve die punten die je zelf al aangeeft
ik heb er 2 gehad en er 9 jaar mee gereden per jaar in de buurt van 16000 km niks mis mee mits op tijd onderhoud ik zou erzo weer 1 kopen als ik geen Pan had.
 
Dank voor alle tips!

Vandaag 2 XJ900's proefgereden en zowel positieve als negatieve dingen geleerd. Positief: dit gaat hem zeker worden, voelt goed, wel iets zwaarder als de CB500 maar verder prettig hanteerbaar, mooi doseerbaar gas, degenlijk en vertrouwd. Ja, hier ga ik heel veel plezier aan beleven...

negatief: de twee die ik had uitgekozen om te bezoeken werden een stuk fraaier omschreven als ze waren. Er moest nog best veel aan gebeuren (accu, nieuwe uitlaat, grote beurt, nieuwe banden, nieuwe voorvering) en ook uiterlijk niet echt fraai (stond natuurlijk niet op de foto's): scheur in kuip, uitlaat gewoon doormidden, etc. Op zich allemaal geen probleem maar voor de stevige vraagprijzen vond ik het niet interessant. Beetje jammer natuurlijk want ik had graag vandaag een motor willen bezitten maar ik wil ook reëel zijn en niet de eerste de beste kopen. We zoeken dus nog even verder...
 
@Schoffiex

Hier op het MF zit in subforum "toermotoren" een langlopend topic over diversions ... meschien es gaan inlezen? Meschien dat je dan je budeget wat optrekt en de opvolger van de xj900 overweegt, nl de xj900s diversion .... who knows ...
 
@ Schoffiex

Ik heb al tijden niet meer gereden op mn XJ en heb nou eindelijk besloten dat ik er wel van af wil. Motor is niet mooi, heeft geen koffers, wel is de vering helemaal gedaan, accu is nieuw en de uitlaat is heel (alhoewel onder de roest). Voorband is voor de helft op en de achterband is een paar duizend km uit.

Als je een mailtje stuurt dan kan je wel een keer komen rijden. Prijs komen we ook wel uit.
 
Ik weet niet waar je woont, maar in België zijn tweedehands motoren een heel pak goedkoper. Dan moet je'm natuurlijk wel nog invoeren.
Ik heb bijna zes jaar op een XJ900 F (4BB) gereden en vond het een schitterende motor maar.......... voor hetzelfde geld heb je ook een GTR 1000 (Kawasaki) en eerlijk gezegd, da's toch nog een klasse of wat beter. o.a. Het frame is veel stijver en voelt bij stevig bochtenwerk allemaal net iets lekkerder aan.
Als ik jou was zou ik ook eens een proefritje maken op zo'n machine.

greetz
Herman
 
Dank voor alle tips!! Gisteren weer een bezoekje en proefrit afgelegd en deze keer was het raak: morgen ga ik hem ophalen!! Een optisch redelijk maar technisch nette xj900F (58L) + nog een sloopmotor in onderdelen erbij...
 
Dank voor de mededeling dat je niet geinteresseerd was... :?

Anyway veel veilige en plezierige km's toegewenst.
 
whoeps... :$

dat is inderdaad niet netjes.... ik heb de mensen waar ik ben wezen kijken wel gemaild maar ben jou inderdaad helemaal vergeten... sorry!
 
eindelijk een ploatje

JOHAN%20OP%20MOTOR.jpg



heb hem nog geen week en inmiddels al het volgende moeten doen:
- complete teller unit vervangen (van de org. bleek de printplaat gebroken, werkte ineens de toerenteller niet meer, deed het olielampje het niet en zat er een kabelbreuk in waardoor soms de teller verlichting uitging)
- chokekabel vlotgetrokken
- seinlicht werkend gemaakt
- stadslicht werkend gemaakt
- koplamp unit vervangen voor een niet-geroeste
- opschuren contacten
- olie fiks bijvullen... ineens ging het olielampje aan toen hij het plotseling weer deed

Wat nog te doen:
- 2 gaatjes uitlaat lassen (niet storend maar je hoort het wel)
- tankmeter aan de praat krijgen (sensor doet het wel maar er gebeurt nog nix op de meter, òf meter doet nix òf de bedrading moet worden vervangen)
- andere achterband

Maar vooralsnog een hele berg lol in het rijden, lekker woon/werk verkeer. In het begin erg wennen maar begin hem nu wat te leren kennen en het is een wolfs in schaapskleren (voor mij dan ;))
 
De brandstofmeter is erg onbetrouwbaar. Je moet de tank bijna half leeg rijden voordat hij zakt......
Een goede achterband heb je al voor ca. 110 Euro (bijvoorbeeld Metzeler Lasertec 110/90V18). Deze is nog goed verkrijgbaar, met andere goede banden is het lastiger in deze maat. Breder dan 120 zou ik zeker niet gaan.....
 
Laatst bewerkt:
Jammer van de tellerunit. Maar voor de rest zijn het de normale brik-werkzaamheden bij aanschaf, toch?

Ziet er verder goed uit. Lekker rijden dus. Veel plezier ermee.
 
De brandsofmeter is erg onbetrouwbaar. Je moet de tank bijna half leeg rijden voordat hij zakt......
Als de brandstofmeter van de XJ900 vergelijkbaar werkt als die van de Diversion, dan hoort deze pas na 1/2 tank te gaan bewegen.
 
Ziet er mooi uit. Misschien een kleine raad. De topkoffer kan voor rare verchijnselen zorgen wanneer je 140+ over de snelweg rijdt. Ik ben me een paar keer het apelazerus geschrokken, wanneer ie onverwacht met zijn stuur begon te schudden. Bleek van de topkoffer te zijn. Bij die snelheid slaat de wind achter je dicht en beukt met volle kracht op de koffer. Waarschijnlijk door een soort hefboomeffect en het niet zo heel stabiele frame begint ie dan te schudden. Met twee zijkoffers erop en zonder topkoffer geen enkel probleem meer gehad.

Verder...... heel veel fijne kilometers gewenst........

Herman
 
Terug
Bovenaan Onderaan