aankoop eerste motor: XJ900

schoffiex

Die hard MF'er
11 feb 2008
631
0
in de bosjes...
Beste kenners en fanaten,

Afgelopen donderdag was het zo ver: met veel spanning in de knieën mijn examen gehaald. Vrijdag meteen mijn rijbewijs aangevraagd (helaas moet je er tegenwoordig een week op wachten) en aan het oriënteren op een goede motor. Doel is om er vanaf nu altijd op te rijden (zoveel mogelijk), dus woon/werk, weekenden, naar natuurgebieden (ik ben natuurfotograaf van beroep), etc.

Mijn grote droom is een Pan maar na het rijbewijs is de pot met geld een beetje leeg voor zo'n machine. Ik heb ca. 1000 euro te besteden en na veel speuren op internet kwam ik op de XJ900 (geen div). Wat ik ervan heb gehoord is het een zeer betrouwbare toerbuffel, kan vele km's mee, is mooi uit te bouwen met koffers (voor mij wel nodig), voldoende vermogen èn... zijn er best een aantal van rond mijn streefbedrag te koop :)

Mijn vragen aan de kenners:
- raden jullie mij deze motor aan? Ik ben pas een beginner maar zie mijzelf wel als een echt toerder
- is het een motor die ook voor mij (slechts ervaring met een CB500) relatief makkelijk is om naar over te stappen?
- wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten bij aankoop (zaken als roest in de tank, uitlaat en frame had ik al gevonden)
- zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

dank jullie wel alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 3 jaar lang op een XJ 900 F gereden en 30.000 km op de teller erbij gezet. Zeer, zeer tevreden geweest met deze motor en altijd heerlijk gereden door weer en wind. Motor heeft nu 113.000 km op de teller en is van 1986.