zwaarder geluid

Hee, fantastische uitleg!!!..... Maar dan doet zich de heel interessante en voor de hand liggende vraag voor: waarom niet met de choke permamenent wat meer fuel toevoeren aan de motor? Met als ijkpunt dat ie bij stationair draaien ongeveer 1000 rpm draait. Volgens mij moet er dan theoretisch ook meer vermogen uitkomen: meer brandstof + meer lucht.

Graag gedaan ;)

Dat zou je zo wel zeggen ja, maar ik kan best wel wat haken en ogen hierin vinden, zo kun je vrijwel NOOIT met een grof iets als een choke tot een ECHT goede warm mengsel komen, zeker niet als je gaat rijden en de motor WAARSCHIJNLIJK warm te hard aan dat ding gaat zuigen, plus het vernevelt het mengsel LANG niet zo nauwkeurig als de normale sproeier kan.
Gevolg is als 'ie echt te arm staat inderdaad wel een hoger toerental danwel iets meer vermogen maar de verbranding anzich verloopt rommeliger en onnauwkeuriger, de enigste optie is nog steeds het normale circuit aanpassen/verbeteren hiervoor.

Dat kan aan de hand van je type carburatuers op verschillende manieren gebeuren, zogenaamde gelijkstroom (CV/SU ed) kun je meestal al simpel wat bijstellen door de ring van de naald een tandje lager te zetten zodat de naald hoger komt te zitten.
Andere carburatuers hebben een grotere sproeier nodig die in de carburatuer gezet moet worden, behalve wat tijd kost dit vrijwel niets.
Of in sommige gevallen kun je ook de stroom naar de al vooruitdenkend wat ruimere sproeier eenvoudig weg vergroten door de schroef van het stationaire toerental wat verder open te draaien alhoewel je dan nog steeds de kans hebt dat de motor warm op toeren wat arm loopt.

Navraag bij een enthousiaste dealer/motorzaak met goede monteurs kan uiteraard een beter sluitend antwoord opleveren ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk MET 9 mm gaten (2x) in iedere uitlaat, loopt ie 500 toeren. Daarvoor zonder de gaten dus 1100 toeren. En nu met 2 bouten in 2 gaten en dus 2 gaten ongemoeid loopt ie 700-800 toeren.
 
Leuk MET 9 mm gaten (2x) in iedere uitlaat, loopt ie 500 toeren. Daarvoor zonder de gaten dus 1100 toeren. En nu met 2 bouten in 2 gaten en dus 2 gaten ongemoeid loopt ie 700-800 toeren.

je kunt natuurlijk ook gewoon je stationair wat hoger stellen. Meestal zit er wel een zwarte draaiknop aan de onderkant van je carbs. En anders staat het vast wel in je "gebruiksaanwijzing" van je motor hoe en waar je dat doet.
 
Zo, sneller dan gedacht. Het is echter wel in het Duits!
Laat even weten hoe het afloopt!


Even maar een quote, want ik ga zodirect zelf mijn uitlaat doorboren a/d hand van deze handleiding.
Ik snap alleen niet wat je moet doen met het pijpje in het midden, er staat "Rohren wegsenken" wat moet je dan doen?
 
Maakt niet uit, is nog steeds relevante informatie.

Is gelukt!! ik heb de 3 popnageltjes doorgeboord van beide uitlaten, daarna voorzichtig met een 8 boortje een gat langs het pijpje geboord door de binnenwand, heb nu een perfect geluid!!!
 
8-) Ik heb bij mijn Suzuki Desperado (gelijk aan Marauder) de achterste plaat en de tweede plaat daarachter zes gaten geboord van 10 mm. Dit geeft een heerlijk donker (maar niet overdreven hard) geluid.
Al die gaten is geen gezicht, dus heb ik zwart metaalgaas op maat geknipt aan aan de achterkant van de dempers gemaakt. Dat ziet er een stuk beter uit.
(Afbeelding)

Ik heb dit ook effe uitgeprobeerd:

full
 
Zeker creatief...

Wat ik me wel 't meeste afvraag:
Hoe zit 't motorisch? Ik krijg allerlei verhalen over dat de motor dan te weinig tegendruk zou hebben en daardoor sneller zou slijten, meer benzine zou gaan gebruiken, uiteindelijk zou 't heel slecht zijn voor 't blok enzo...
Is dit inderdaad zo, of zijn dat gewoon "fabeltjes"
 
Zeker creatief...

Wat ik me wel 't meeste afvraag:
Hoe zit 't motorisch? Ik krijg allerlei verhalen over dat de motor dan te weinig tegendruk zou hebben en daardoor sneller zou slijten, meer benzine zou gaan gebruiken, uiteindelijk zou 't heel slecht zijn voor 't blok enzo...
Is dit inderdaad zo, of zijn dat gewoon "fabeltjes"
Weet niet wat je met tegendruk bedoelt maar mij lijkt dat een motor zijn verbrande gassen kwijt moet kunnen en als je er iets in stopt gaat dit volgens mij iets moeilijker.Als je de gaatjes nog meer dicht gaat stoppen gaat die motor op een gegeven moment niet meer lopen.
 
Weet niet wat je met tegendruk bedoelt maar mij lijkt dat een motor zijn verbrande gassen kwijt moet kunnen en als je er iets in stopt gaat dit volgens mij iets moeilijker.Als je de gaatjes nog meer dicht gaat stoppen gaat die motor op een gegeven moment niet meer lopen.

Thnx voor je reactie. Bedoelde eigenlijk meer dat, juist doordat je gaatjes boort in de uitlaat, zulke slijtage plaatsvindt en dat dat slecht zou zijn voor 't blok...
 
Terug
Bovenaan Onderaan