vastzittende bouten

sticks

Rookie
4 feb 2003
2
0
Hazerswoude
Hi motorbroeders,

Ik ben bezig met het vervangen van een voorvork van m'n 23 jaar oude Bol d'or, maar alle bouten en moeren zitten zo giga vast dat imbussleutes kromtrekken en moeren rond worden. Ik ben bezig geweest met kruipolie, wd-40, griptangen maar krijg die fuck....)(*&&$*&*+ dingen nie los. tips zijn Welkom?!?!?!?,

greatz Ed :(
 
Ik ken het, al mijn bouten zaten ook vast door alu-oxidatie, erg irritant.. meerdere bouten knapten gewoon de kop eraf!!! en zie dan de rest er maar uit te krijgen..

Ik kan je een slagschroevendraaier aanraden, kan verloopstuk op dus kan je ook imbus of doppen gebruiken, werkt heel makkelijk, ding erop en dikke hamer, 1 harde tik en zit vaak wel weer los...
 
Hi motorbroeders,

Ik ben bezig met het vervangen van een voorvork van m'n 23 jaar oude Bol d'or, maar alle bouten en moeren zitten zo giga vast dat imbussleutes kromtrekken en moeren rond worden. Ik ben bezig geweest met kruipolie, wd-40, griptangen maar krijg die fuck....)(*&&$*&*+ dingen nie los. tips zijn Welkom?!?!?!?,

greatz Ed :(

ff warm stoken met de vlam! (mits het kan en gaat)
 
Waarschijnlijk had het jezelf ook al bedacht, maar toch voor de zekerheid. Als het straks gelukt is om de zooi los te krijgen, vervang die bouten dan. En smeer die dan in met een of ander dik vet (of kopersmeer) zodat je de volgende keer niet weer dat probleem hebt.

Ik las ook een opmerking over geoxideerd aluminium. Hoe komt dat en moet je dan juist wel of juist niet stalen bouten gebruiken?
 
Ik las ook een opmerking over geoxideerd aluminium. Hoe komt dat en moet je dan juist wel of juist niet stalen bouten gebruiken?

Je kunt het niet echt voorkomen, maar met RVS bouten is het allemaal nog veeel erger.Als je RVS bouten gaat monteren, doe er dan flink wat kopervet aan! :)
En haal voordat je het zaakje weer in elkaar draait ff een tapje door je schroefdraad
 
Als een bout afbreekt en je ziet het niet meer zitten: uitboren en nieuwe schroefdraad tappen.
Heb ik vrijdag bij een GSX400 ('89) gedaan. Een bout van de uitlaat was gebroken en zat in het blok vast. Uitboren en nieuw tappen werkt prima. Wel tappen in 3 stappen en niet meteen de laatste tap gebruiken.
 
Typisch Japans probleem. De oude Japanse filosofie: Als ie stuk is donder je hem in de prullenbak!! De huidige motoren zijn beter te repareren. Bij mijn z650 is ieder boutje een gevecht geweest. Bij mijn FZR is het nooit een probleem.

Chrissie, die blij is dat ie nu alleen nog maar boutjes hoeft vast te draaien.
 
je hebt ze nog niet gladgedraaid dus,

Moet wel willen.

Zachte methode, eerst inspuiten met IMAK dan 3/4 uur wachten, misschien heb je mazzel.

Anders, warm stoken met heather, ik doe het zelf met de vlam, niet goeiend, maar met beleid, ze zitten in alu begrijp ik, alu zet meer en eerder uit dan de bout, dan gaan ze echt wel los.

Een dan vanatevoren dan met IMAK behandelen

WD 40 enzo is daar niet geschikt voor
 
Als een bout afbreekt en je ziet het niet meer zitten: uitboren en nieuwe schroefdraad tappen.
Heb ik vrijdag bij een GSX400 ('89) gedaan. Een bout van de uitlaat was gebroken en zat in het blok vast. Uitboren en nieuw tappen werkt prima. Wel tappen in 3 stappen en niet meteen de laatste tap gebruiken.
Mijn ervaring was soms als ik b.v bij mn carters 1tje niet los kreeg en ik zette zoveel kracht dat de kop eraf sprong.. of wanneer ik hem eraf boorde (de kop) dat ik toen ze eenmaal gespiltst waren zo met de hand eruit kon draaien.. die oxidatie zat dus echt alleen in het bovenste deel.. echt verrot!!
ze moeten gewoon lekker lijmen die hap, geen boutjes.. en een oplosmiddel die je eroverheen gooit en je hele motor uitmekaar valt.. moet te ontwikkelen zijn toch?
 
verschil tussen carter en vorkbouten is, dat je bij het carter, in dat geval gewoon een cm over hebt, daar kun je een tang opzetten.

In de vork zitten verzonken imbussen, heb je weinig andere keus dan warmstoken.

En koperver mag dan wel wat kosten, 19 euro per tubbe van 100 of 200 cc geloof ik, maar 1 tube, daar kun je jaren genoeg aan hebben, je gebruikt het alleen op de accupolen en op bouten die eens in de 100 jaar los gaan zogezegd, maar op het moment dat je ze losdraait, wou je wel heel graag dat ze in het kopervet zaten.
Zo ook de wielmoeren en andere plekken van eens in de 100 jaar en of waar warmte vrij komt.

Niet op bezuinigen, kopervet, kost wat, maar je hebt er ook wat goeds voor terug
 
allleen ff opletten met kopervet. je kunt je bouten dan niet meer met het juiste moment vastzetten.!
probeer je dat toch, dan zit het,
a: veel te vast of
b: je verhoerd je schroefdraad
c: bout breekt alsnog af .
 
Op zondag 02 maart 2003 19:53 schreef Hulzie het volgende:
A: verschil tussen carter en vorkbouten is, dat je bij het carter, in dat geval gewoon een cm over hebt, daar kun je een tang opzetten.

B: In de vork zitten verzonken imbussen, heb je weinig andere keus dan warmstoken.

C: En koperver mag dan wel wat kosten, 19 euro per tubbe van 100 of 200 cc geloof ik, maar 1 tube, daar kun je jaren genoeg aan hebben,

D: je gebruikt het alleen op de accupolen

E: en op bouten die eens in de 100 jaar los gaan zogezegd, maar op het moment dat je ze losdraait, wou je wel heel graag dat ze in het kopervet zaten.
Zo ook de wielmoeren en andere plekken van eens in de 100 jaar en of waar warmte vrij komt.

F: Niet op bezuinigen, kopervet, kost wat, maar je hebt er ook wat goeds voor terug

A: Klopt!
B: Kop eraf boren, en vork uit elkaar nemen, nieuwe bout monteren.
C: Goede instelling!
D: Nee!, op accupolen hoort zuurvrije vaseline.
E: Mee eens!
F: Ook mee eens!

Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan