Motorrijden en skien hebben verbazend veel gemeen, zeker als je in de bergen gaat toeren. Naast skien heb ik motorrijden als grote passie en besloot de Route des Grandes Alpes te gaan rijden. Dat is een route van ongeveer 600km vanaf Thonon Les Bains (meer van Geneve) te Zwitserland naar Menton (cote d'azur) te Frankrijk. Je komt tijdens die rit ook langs allerlei skigebieden, dus de link met wintersport is snel gemaakt.
De fun begon hier

Aangekomen te Thonon viel mijn blik op een motorzaak langs de weg. Ik vond die aanblik wat ontmoedigend en hoopte niet dat dit de gear was die ik nodig zou hebben........

Hier een foto van het riviertje de Dranse dat naast de D902 stroomt. Lijkt me ook wel wat....

Steeds dichter worden de echte Alpen genaderd. Maar deze foto zou ook zomaar uit Schotland hebben kunnen komen.
En dan..... De echte Alpen....

En dan rij je opeens door La Cluzas. Hier een aanblik zoals het er in de lente/zomer uitziet. Geen sneeuw, toch mooi.
Ook les Saisies is een mooi frisgroen gezicht

Je komt wat cols tegen op de route des grandes Alpes
Op weg naar de volgende col kom je langs het skigebied van Val d'isere en Tignes. Daille in de lente.

De col d' Iseran was niet open. Ik ben nog voorbij de slagboom gereden met het idee dat ik wel vaker een gesloten piste had gedaan, maar om nu met een toermotor zonder sneeuwkettingen hierlangs te gaan vond ik iets te spannend.
Col d'Iseran dicht? Dan maar over de Col de la Madeleine. Mooi uitzicht daar....

De volgende col was de Galibier. Op dinsdagavond aangekomen aan de voet van de Galibier een hotelletje gezocht. De volgende ochtend was dit het aanblik toen ik naar buiten keek!
Ja het had gesneeuwd. Maar, is dan die col wel open? Niet voor Fransen, maar wel voor allerlei ander volk?
Niet open, dus ook hier weer een detour. Maar wel erg mooi rijden daar door de besneeuwde bergen.
Ondertussen via de route Napoleon aangekomen op de D71 naar de Gorges du Verdon. Ook wel de Franse grand Canyon genoemd. Moet je echt een keer geweest zijn!
Vergeet niet om als je daar bent het rondje D23 (route des Cretes) te doen. Je moet elke keer stoppen om foto's te maken van de vergezichten.

Weer wat verderop, je blijft je maar verbazen over de uitzichten.

Houdt het dan nooit op?
Jawel, en na 3.700km op de motor in 1 week was ik weer thuis. Dit jaar (juni 2008) ga ik maar eens de Dolomieten bewonderen.