XJ/FJ 600/900 topic

Ik ben op zoek naar een XJ 600 (type 51J). Heb eentje gezien die er wel netjes uitziet, maar de verkoper zegt dat de motor in snelle bochten soms wat trillingen geeft in de voorvork. Hij vermoedt dat dat komt doordat de veer niet helemaal goed zit. Kan dit kloppen voor deze motor, en zo ja, is dat ernstig?
 
Ik ben op zoek naar een XJ 600 (type 51J). Heb eentje gezien die er wel netjes uitziet, maar de verkoper zegt dat de motor in snelle bochten soms wat trillingen geeft in de voorvork. Hij vermoedt dat dat komt doordat de veer niet helemaal goed zit. Kan dit kloppen voor deze motor, en zo ja, is dat ernstig?
Het is in ieder geval geen standaard probleem van XJ600, althans nog niet eerder gehoord en na een goede controle zou ik eens een goede proefrit maken (met veel bochten en verschillende toerentallen). :]
 
Laatst bewerkt:
@Zeeuwmeeuw

Ik betwijfel het dat het je nokkenasketting is die je hoort.
Het zal eerder je primaire ketting zijn want daar staat de XJ900 om bekend maar het kan geen kwaad.
Mijn XJ900 heeft er ook enigszins last van.
 
Laatst bewerkt:
Waarom :/, valt hij tegen?


Nee..............hij is te goed, er is weinig aan te knutselen :+

De remmerij; stalen remleidingen, nieuwe blokjes en vloeistof,
De nokkenaskettingspannner hoor ik eigenlijk alleen hoor als die koud staat en is dus in feite ook wel goed,
Een olie beurtje,
Bij de voorvering zou ik wel andere veren en keringen kunnen steken,
De tank is nog prima in orde en die zal ik preventief coaten,
en dat was het wel zo'n beetje eigenlijk :Y
 
@Zeeuwmeeuw

Ik betwijfel het dat het je nokkenasketting is die je hoort.
Het zal eerder je primaire ketting zijn want daar staat de XJ900 om bekend maar het kan geen kwaad.
Mijn XJ900 heeft er ook enigszins last van.


Het klinkt wel typisch n.a.k.s. :? Een beetje klapperen als die koud staat en als je zeg maar gas geeft vanaf stationair, dan klappert die tussen de 1000 en 2500 rpm.
Als die warm staat is er geen centje pijn en hoor je dit niet meer dus ja.
 
Het klinkt wel typisch n.a.k.s. :? Een beetje klapperen als die koud staat en als je zeg maar gas geeft vanaf stationair, dan klappert die tussen de 1000 en 2500 rpm.
Als die warm staat is er geen centje pijn en hoor je dit niet meer dus ja.

Dan betwijfel ik je oordeel dus des te meer.
Bij de mijne klappert de primaire ketting als het blok koud is tussen de 1000 en 2000 rpm en niet de nokkenasketting.
En als het blok op temperatuur is dan is het geluid weg terwijl een nokkenasketting zal blijven klapperen.
Stel je vraag maar eens op het XJ900-forum.
Een klapperende nokkenasketting klinkt heel anders (ervaring met de VN750 Vulcan).
 
Dan betwijfel ik je oordeel dus des te meer.
Bij de mijne klappert de primaire ketting als het blok koud is tussen de 1000 en 2000 rpm en niet de nokkenasketting.
En als het blok op temperatuur is dan is het geluid weg terwijl een nokkenasketting zal blijven klapperen.
Stel je vraag maar eens op het XJ900-forum.
Een klapperende nokkenasketting klinkt heel anders (ervaring met de VN750 Vulcan).

In dat geval is het eigenlijk des te beter dan :+
Maar zoals ik al schreef, het is alleen als die koud staat en als die even gedraaid heeft / op temperatuur komt hoor je het al niet meer.

Even iets anders, de minimum dikte van de achterremschijf, weet iemand die? Ik kan die waarde niet zo snel vinden in mijn manual maar volgens mij is mijn schijfje ver aan het eind :/
 
In dat geval is het eigenlijk des te beter dan :+
Maar zoals ik al schreef, het is alleen als die koud staat en als die even gedraaid heeft / op temperatuur komt hoor je het al niet meer.

Even iets anders, de minimum dikte van de achterremschijf, weet iemand die? Ik kan die waarde niet zo snel vinden in mijn manual maar volgens mij is mijn schijfje ver aan het eind :/
Ik vond in het wph: 7 mm voren en 8 mm achter. ;)
 
@zeeuwmeeuw, knijp de koppeling eens is als ie koud is en rammelt. De druk op je primaire ketting wordt dan minder, dan zou het klapperen ook minder worden. De druk op je nokkenaskettign blijft gelijk, dus als die het is hoor je geen verschil.
 
@zeeuwmeeuw, knijp de koppeling eens is als ie koud is en rammelt. De druk op je primaire ketting wordt dan minder, dan zou het klapperen ook minder worden. De druk op je nokkenaskettign blijft gelijk, dus als die het is hoor je geen verschil.

Ik had dat al eens gedaan en zo uit mijn hoofd zeg ik dat het niets uit maakt qua geluid maar ik zal dat zo direct nog eens even testen, moet toch nog even om sigaretten. :)

***EDIT***

Nee, koppeling in of uit maakt geen fluitje uit. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje..


Ikheb hier een xj600 uit geloof 91 hier staan (geen diversion) voor onderhoud. (klein beurtje)

Nu ga ik ook preventief de vok-keringen ed vervangen en er nieuwe olie in gieten.
Mijn vraag aan jullie is dan ook,
Hoeveel olie per per poot en hoeveel mm luchtkamer?
Welke dikte olie gaat er origineel in? (heb een paar verschillende dikte's staan dus kan kiezen....)
 
Van achter geloof ik zo, dat geventileerde spul moet van eigenst vrij dik zijn natuurlijk.
Maar zijn die enkele (geperforeerde, niet geventileerde) voorschijven ook zo dik? :?
Zoals gezegd, die 7 en die 8 mm waren volgens het wph de minimale diktes waarna ze vervangen moesten worden, maar misschien is het interessanter om eens bij een dealer na te vragen, want wat ik mij kan herinneren waren de oude schijven wel 1 cm dik, maar worden de moderne schijven steeds dunner.
 
Vraagje..


Ikheb hier een xj600 uit geloof 91 hier staan (geen diversion) voor onderhoud. (klein beurtje)

Nu ga ik ook preventief de vok-keringen ed vervangen en er nieuwe olie in gieten.
Mijn vraag aan jullie is dan ook,
Hoeveel olie per per poot en hoeveel mm luchtkamer?
Welke dikte olie gaat er origineel in? (heb een paar verschillende dikte's staan dus kan kiezen....)
De volgende afbeelding komt uit het wph van de xj600s (1992) en is misschien een tip in de goede richting?
full
 
Vraagje..


Ikheb hier een xj600 uit geloof 91 hier staan (geen diversion) voor onderhoud. (klein beurtje)

Nu ga ik ook preventief de vok-keringen ed vervangen en er nieuwe olie in gieten.
Mijn vraag aan jullie is dan ook,
Hoeveel olie per per poot en hoeveel mm luchtkamer?
Welke dikte olie gaat er origineel in? (heb een paar verschillende dikte's staan dus kan kiezen....)


Preventief de voorvorkkeerringen vervangen? Hoezo? Ziet die voorvork er naar uit dat ie binnenkort gaat lekken oid?
Moet trouwens 269cc in, volgens haynes.
 
Motor heeft bijna 9mnd stil gestaan in de tuin, dus nieuwe keringen kunnen niet veel kwaad.

Er moet zo i zo nieuwe vorkolie in omdat ze een klein beurtje krijg en doe dan maar meteen effe de keringen verversen.
Veel extra werk en/of kosten is het niet en ben dan wel zeker dat ik mooi werk aflever.

Bedankt voor de gegevens, kan ik de boel morgen gaan fixen..
 
@zeeuwmeeuw, knijp de koppeling eens is als ie koud is en rammelt. De druk op je primaire ketting wordt dan minder, dan zou het klapperen ook minder worden. De druk op je nokkenaskettign blijft gelijk, dus als die het is hoor je geen verschil.


Nou, verse olie erin verhielp in i.i.g. het klapperen van de NAK bij koude motor.
De primaire ketting hoor ik geloof ook wel bij lage toeren (optrekken e.d.).
Als je de primaire ketting wilt vervangen, kan dat trouwens bij de XJ 900 zonder het blok te splitsen, eruit te halen o.i.d?
 
Mooi, vandaag me fiets opgehaald en meteen maar even 150 km doorgesleurd.
Tering wat heb ik er van genoten, maar wat me opviel.
Bij de 180 begint m'n stuur licht te dijnen, het lijkt een beetje op een speedwhobelen.
Valt hier iets aan te doen? Bv stuurdempertje, of andere voorvering.
 
Mooi, vandaag me fiets opgehaald en meteen maar even 150 km doorgesleurd.
Tering wat heb ik er van genoten, maar wat me opviel.
Bij de 180 begint m'n stuur licht te dijnen, het lijkt een beetje op een speedwhobelen.
Valt hier iets aan te doen? Bv stuurdempertje, of andere voorvering.
Het is op deze manier een beetje koffiedikkijken, zit je rechtop, hang je achterover aan het stuur of lig je op de tank?

In eerste instantie zou ik zeggen, probeer eens je lichaamsgewicht naar voren te brengen zodat als het ware het voorwiel meer op de weg wordt gedrukt en daar is eventueel iets aan te doen.
 
Nou, verse olie erin verhielp in i.i.g. het klapperen van de NAK bij koude motor.
De primaire ketting hoor ik geloof ook wel bij lage toeren (optrekken e.d.).
Als je de primaire ketting wilt vervangen, kan dat trouwens bij de XJ 900 zonder het blok te splitsen, eruit te halen o.i.d?
Normaal gesproken kan men de primaire ketting zien na het verwijderen van het carter, maar deze is breder en niet zo makkelijk deelbaar als de secondaire ketting en daarom zal inderdaad het blok uit elkaar moeten.

Geen wph bij de hand: http://www.southbayriders.com/forums/showthread.php?t=64195 ;)
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken kan men de primaire ketting zien na het verwijderen van het carter, maar deze is breder en niet zo makkelijk deelbaar als de secondaire ketting en daarom zal inderdaad het blok uit elkaar moeten.

Geen wph bij de hand: http://www.southbayriders.com/forums/showthread.php?t=64195 ;)

Dat bedoelde ik dus, er zijn lui die er een kunst van hebben gemaakt om dingen uit te voeren waarbij anderen het blok zouden splitsen.

WPHB heb ik maar in die versie vond ik er stom genoeg niet veel over?
Ben nu een andere aan het neerladen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan