XJ/FJ 600/900 topic

ik bedoel geen kant en klaar top kofferrek dat ik er zo op kan schroeven ( geen diversion )

ik heb net een ongelukje gehad met mijn oude xj 600 uit de schuur halen.
klets achterlicht glas kapot ... ;(

heeft er nog iemand voor een XJ 600 type 51 j een goed glas daarvan liggen ???

groeten

Rob
vraag eens aan motormuisaap ???
 
ben inmiddels een heel end met het verzamelen van onderdeeltjes: mijn xj900f gaat een xj900n worden, oftewel een brute naked. Vind hem zalig rijden en ben er steeds meer op gesteld... maar mooi vind ik een ander verhaal. Vandaar dit uitprobeer experiment. Heel veel aparte dingen ga ik niet doen, ben niet echt op zoek naar een enorm project, maar gewoon ombouwen tot een N. Inmiddels zijn zaken als knippers, frampje, tellerset, enorme koplamp (wat een gaaf groot ding is dat zeg) en kroonplaat al binnen... nu alleen nog een mooi stuur op de kop tikken, het betere poetswerk uitvoeren en aan de slag.

Verder wil ik mijn driekleur (wit/blauw/geel) gaan vervangen tot zwart. Zwarte kappen enzo heb ik al.... maar mijn tank zit ik nog een beetej mee. Die zal ik dan moeten gaan spuiten. Veel geld wil ik er niet aan besteden dus zal ik het spuitwerk wel zelluf gaan doen... maar eens kijken hoe dat lukt.

Oh ja, en een windscherm heb ik ook nog nodig, beetje een fraaie en niet zo'n ouwelullen ding. weet iemand waar ik het beste kan kijken?

Dat past natuurlijk niet he, een windscherm op een naked bike!
Dan mag je hem niet meer als 'naked' bestempelen maar meer als 'preutse' bike.
 
tja... ben ik met je eens...

maar 160 continue rijden met dat gedreun tegen je kop is ook niet alles...

Dan toch de boel er maar op laten zitten?
Of langzamer gaan rijden, vind ome Koos ook beter tenzij je graag giften geeft aan het Justitieel Incasso Bureau te Leeuwarden.
 
ivm verkeerde levering, iemand hier interesse in een 2dehands rotor van een XJ?
Ding heeft een diameter van 82mm en een hoogte van 46mm.
Weerstand 4.8 Ohm.
Weet iemand van welk type XJ deze is?
full
 
ff me eigen voorstellen


ben wimmus 38 jaar en nieuw op dit forum(zit meestal op het R1 forum)
ben in bezit van een xj600van '86 zelf een beetje omgebouwd tot naked bike(een poging gewaagd)en een R1 2002
de xj600 is eigenlijk me pekelbike rij daar alleen op in de winter
gelijk maar ff foto van me xj600
full
 
Mijn XJ900 F loopt nog steeds lekker, maar na een tijdje start hij niet meer elektrisch en na nog even doorrijden valt hij uit als ik de verlichting aanzet -> mijn laadsysteem doet het niet meer. Na laden van de accu kan ik weer een eind rijden, maar dat houdt dan ook weer op.

Ik heb al even de multimeter erop gehad: met een lopende motor 12,6 vol, tijdens starten 10,8 volt en als hij eenmaal loopt weer 12,6 volt. Ik heb hem op verschillende toerentallen laten lopen tot 5000 toeren, maar de spanning veranderd niet. Ik heb de how-to voor controleren van het laadsysteem gevonden, maar nou zit ik met een probleem. Ik kan de spanningsregelaar niet vinden. Ik weet van plaatjes hoe hij er ongeveer uitziet. Wie wil me in de goede richting helpen? :)

Waar zit de spanningsregelaar op een XJ 900?
 
Heb ik ook gehad, hij laadde niet meer bij. Spanningsregelaar vervangen op aanraden van de monteur (volgens mij kan je hem zien zitten als je het linker panel er af haalt). Laat maar weten of je hem kan zien, anders kijk ik morgen wel even.

De oorzaak bleek overigens een slechte kabel bij de dynamo te zijn....
 
Laatst bewerkt:
Mijn XJ900 F loopt nog steeds lekker, maar na een tijdje start hij niet meer elektrisch en na nog even doorrijden valt hij uit als ik de verlichting aanzet -> mijn laadsysteem doet het niet meer. Na laden van de accu kan ik weer een eind rijden, maar dat houdt dan ook weer op.

Ik heb al even de multimeter erop gehad: met een lopende motor 12,6 vol, tijdens starten 10,8 volt en als hij eenmaal loopt weer 12,6 volt. Ik heb hem op verschillende toerentallen laten lopen tot 5000 toeren, maar de spanning veranderd niet. Ik heb de how-to voor controleren van het laadsysteem gevonden, maar nou zit ik met een probleem. Ik kan de spanningsregelaar niet vinden. Ik weet van plaatjes hoe hij er ongeveer uitziet. Wie wil me in de goede richting helpen? :)

Waar zit de spanningsregelaar op een XJ 900?
Ik heb een XJ600S, maar als de spanning niet veranderd bij verschillende toerentallen dan lijkt mij de spanningsregelaar in orde en denk ik eerder aan een slechte accu of kortsluiting.
 
De accu is prima, als ik hem opgeladen heb start hij meerdere keren prima elektrisch en geeft hij nog een goede spanning.

De accu heeft zelf een spanning van iets meer dan 12 volt, om hem bij te laden heb je een hogere spanning nodig, meeste spanningsregelaars leveren rond de 13,5. Bij lage toerentallen levert de dynamo soms niet genoeg vermogen om de spanning op 13,5 volt te houden, daarom zei ik erbij dat ik ook hogere toeren geprobeerd heb. Mijn spanning is hetzelfde met de motor uit als met een lopende motor, ook met hogere toerentallen, hij wordt dus gewoon echt niet bijgeladen.

Ik heb inmiddels de spanningsregelaar gevonden, hij zat inderdaad aan de linkerkant, onder de accu verstopt. Er komen 7 kabels uit die met een stekker verbonden zijn aan de rest van mijn kabelboom. Die stekker heb ik losgemaakt om de boel te kunnen gaan meten, dat kostte nogal wat moeite. Toen hij los was zag ik dat het rode kabeltje afgebroken is uit de stekker, maar ik weet niet helemaal zeker of dat gebeurt is tijdens het losmaken :(

Hoe dan ook, ik heb gemeten welke kabels van de spanningsregelaar naar de accu te gaan. Dat bleken de rode en zwarte te zijn (raar he). De rode is afgebroken, dus ik kon mooi even de motor starten en meten welke spanning er van de spanningsregelaar komt. Dit bleek stationair 22 volt te zijn, maar nou komt het. Met wat meer toeren kwam er rond de 60 volt uit. Mijn conclusie: er wordt niet zo veel meer geregeld in de spanningsregelaar. Zoals ik zei is de accu nu prima, de motor loopt goed en op een knipperlicht na doen alle lampen het ook nog. Hopelijk heb ik dus alleen een nieuwe spanningsregelaar en lampje nodig.

Het is nogal een heel verhaal geworden, bedankt voor de aandacht zover. Heeft iemand een spanningsregelaar voor een XJ 900 die voor een zacht prijsje weg mag?
 
Laatst bewerkt:
de spanning moet ongeveer 12,5 tot 13,5V zijn bij stationair en oplopen tot max 14,4 bij toeren... daarboven is kaduke spanningsregelaar. Weest blij overigen als je accu het nog doet want bij mij heeft dit euvel mij tijdens een toertocht door Nederland mijn accu gekost... en dus ook einde toertocht :(
 
hier iemand dan nog intresse in een zadel voor een xj900, heb er nog 1 liggen, maar de xj is een half jaar geleden al verkocht.. Weggooien is zonde, dus geef mij een paar biertjes, krijg je van mij een mooi zadel! Bekleding heeft wat beschadigingen, maarja, kan nog best.. :)
 
Als het er op aankomt koop ik hem daar, bedankt voor de tip. Ik kijk eerst nog even of ik misschien iets van een sloop kan krijgen voor minder. Geld is krap.
 
U vraagt:

zoek op xj900 op marktplaats. Bij onderdelen. Staat nu een hele rits ('89) en ook een spanningsregelaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de spanningsregelaar uit die marktplaats advertentie gekocht en ik heb weer een nette spanning als de motor loopt nu :)

Het inbouwen is trouwens nog wel wat werk. Het makkelijkste is beide zijkappen eraf en de tank eraf, dan heb je net wat meer ruimte. Dan de accu eruit en de plastic bak waar de accu in zit eruit. De spanningsregelaar zit onderop deze bak vast en je kan er daar niet bij. Als je de bak eruit hebt is het een kwestie van de nieuwe regelaar vastmaken op het huis en dan dat geheel in een keer terugzetten. Als je de bouten van de plastic bak los hebt moet je hem nog flink buigen om hem er uit/in te krijgen, maar daar kan hij tegen. De rest dan gewoon in omgekeerde volgorde weer terugzetten.

Een kennis van me heeft een Suzuki gs 1100, daar hoef je alleen een zijkapje los te halen om de spanningsregelaar te vervangen. Yamaha heeft blijkbaar meer vertrouwen in zijn spanningsregelaars :p
 
Laatst bewerkt:
ik heb het destijds gedaan door alleen de zijkap los te halen en de accu eruit te halen... kan ook prima hoor!

overigens ben ik vreemd gegaan...

ik heb naast de xj900f sinds een paar dagen een xtz750 super tenere en ben er nog niet uit wat er met de xj gaat gebeuren. of hij gaat weg of ik ga hem ombouwen naar naked (spullen heb ik al)
 
Oh jee, wat moeten we met jou?

Op bikez zie ik dat er een gigantische tank op zit (26 liter). Heb je daar nou een heel groot bereik mee, of is het verbruik minder gunstig?

Is de XJ niet fijner op asfalt?
 
XJ is zálig op asfalt... alleen rij ik niet alleen asfalt :+

verder is de xj een wat hoger toerige sportieve motor en merk ik dat ik het lager-toeren-2-cilinder-koppel gevoel heel gaaf vind. Meer het crossen en scheuren, gooien en smijten. Idd een enorme tank met ongeveer hetzelfde verbruik als de XJ... dus lekker lange stukken zonder tanken.

Echt een fiets om naar zuid-afrika of noordkaap te rijden en dat is meer mijn soort fiest gebleken (had ik eigenlijk wel kunnen weten hoor, rijdt al jaren Land Rover ;) )

Maar a/d andere kant, de XJ als vette naked lijkt mij ook wel gaaf voor erbij... ben er dus nog niet over uit.
 
Hoe oud is je XJ? Als hij bijna belastingvrij is dan zou ik hem er gewoon bij houden. Verzekering vam de XJ900 is trouwens wel wat duurder dan die van een XTZ750. Althans dat is wel het geval bij m'n VF750F.
 
Laatst bewerkt:
hij's van '87, duurt nog 4 jaar voor hij belastingvrij is. Kweenognie... als ik er niets mee ga doen kan ik hem beter verkopen dan laten verroesten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan