Burgman 200

~
hallo mede Burgman rijders,

Vanaf morgen behoor ook ik tot de club van Burgmanrijders. Ik ben dan ook behoorlijk zenuwachtig, want het is al enige tijd geleden dat ik uberhaubt op een motor heb gezeten.


Hallo Jagjunkie,

Welkom bij de club van :] Burgman 200 rijders.
Ik sluit me graag aan bij WIDM
Nog een paar tips;
- Hoe de Burgman te besturen? gewoon gaan en als het druk is; het blik voorbij rijden!
- Oefen vast met je kaakspieren, want als je eenmaal met een B200 gereden hebt krijg je een bijna onuitwisbare *D op je gezicht.
- Zoek een zinvolle tijdsbesteding, want je houdt ineens (file)tijd over (tenzij je "the long way home" neemt.
- Als je niet rijdt; hang er een paar goeie sloten aan.

Groeten van
full

Het Yskonijn
 
Maak je geen zorgen. Je hebt nu genoeg plaats onder je zadel om regelmatig een bloemetje/chocolade/sfeermuziek/film mee te nemen voor je vrouw.

Omdat je zelf de komende tijd(en daarna)niet meer veel naast haar op de bank zult zitten... ;)

Over het rijden: kind kan de was doen. Helemaal geen zorgen over maken.

Welkom bij de club!
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Hou ons op de hoogte van je bevindingen.

Greetz Storkie...
 
Ook van harte gefeliciteerd, al weet ik niet of mijn bijdragen nog wel welkom zijn?
Ik rij dus een 400 en heb nu misschien wel spijt. 1:30 is heel mooi en toch ruim boven de 100 km/u? Zo te zien is er geen groot verschil tussen chassis en opbouw van de beide Burgmannetjes, of wel? Als ik dat ding van mij, uit 2000, op de parkeerplaats neerzet, oogt ie zo klein. Lijkt net een grote brommer. Maar als je in de motorzaak rondkijkt, lijken al die Burgmannen juist weer heel fors. Vreemd effect.
Zuinigste resultaat tot nu toe, met niet al te fors optrekken en niet harder dan (wisselend) 110-130 (op de teller) was 1:24,5 maar ik denk dan ook wel dat ik daarmee de top heb bereikt.
Verder vind ik het rijgedrag op de snelweg eigenlijk toch wel tegenvallen. Een beetje wiebelig. Het lijkt of je het stuur heel stevig vast moet houden (is misschien maar schijn). Vraag me af of er geen bout zit waarmee je het stuur zwaarder kunt afstellen, zodat ie niet zo gemakkelijk op windvlagen en zo reageert. Weet iemand dat? Op binnenwegen is het wel makkelijk dat lichte sturen, maar op de snelweg baal ik er een beetje van.
Wat zeggen jullie daarvan?
 
Laatst bewerkt:
...Verder vind ik het rijgedrag op de snelweg eigenlijk toch wel tegenvallen. Een beetje wiebelig. Het lijkt of je het stuur heel stevig vast moet houden (is misschien maar schijn). Vraag me af of er geen bout zit waarmee je het stuur zwaarder kunt afstellen, zodat ie niet zo gemakkelijk op windvlagen en zo reageert.
Heeft ie dat alleen met wind, of ook als je geen zijwind hebt ? In dat laatste geval zou het een technische oorzaak kunnen hebben, dan kun je denken aan een foutief afgesteld balhoofdlager (dat is de pen waar je stuur en voorvork om draaien).

Speling kun je controleren door met de motor op de middenbok het voorwiel vast te pakken en naar voor en achter te bewegen, zo voel je speling (als die er is)...
Een verkeerde afstelling voel je door met het voorwiel los van de grond het stuur voorzichtig te draaien en nauwgezet te voelen.

Zie het zo; door o.a. de balhoofdhoek en de naloop (de stuurgeometrie) krijgt het stuur stabiliteit, de scooter wil rechtuit en corrigeert de koers uit zichzelf, net als dat je met de fiets met de handen los van het stuur kunt rijden.
Je gaat scheef, door de geometrie stuurt het stuur ook die kant op en je gaat weer recht; dat effect. Zo kun je sturen door je gewicht te verplaatsen. (heel simpel gezegd...)

Datzelfde doet jouw Burgman ook, daarvoor moet het stuur wel licht draaien anders reageert het niet goed. Die afstelling komt dus nogal precies; als ie te licht gaat heb je speling en rijdt de motor niet goed, als ie te zwaar gaat kan ie niet goed corrigeren en dat voel jij als "zoeken". De motor voelt dan zoekerig, hij wil niet lekker rechtuit; je moet steeds zelf corrigeren om rechtuit te rijden.

Maar het kan natuurlijk ook echt zijwind gevoeligheid zijn, zou me niets verwonderen want mijn nieuwe Majesty valt me wat dat betreft ook erg tegen, ik heb af en toe de hele breedte van de weg nodig...

Er is al ergens een topic met trucs daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Jagjunkie, gefeliciteerd veel plezierige en veilige km gewenst.
Zoals WIDM schrijft "GENIETEN" en nog eens "GENIETEN".
 
Afgelopen week, ik dacht dat het maandag was, waaide het even behoorlijk hard. Ongeveer windkracht 4. Bij een snelheid van 120 km/h vond ik de klappen die ik kreeg van de wind behoorlijk tegenvallen. Vooral langs vrachtwagens ed. Met 100 km/h was het al wat beter te doen. Maar het blijft opletten. En wat was het gaaf, vooral afgelopen donderdagochtend op de a20 en a12 langs de file. Sorrie, kan het niet nalaten....
 
He Jagjunkie,

gefeliciteerd met je Burgman 200 en welkom!Heel veel plezier ermee en tips.....ik sluit mij aan bij de rest. ik heb de mijne sinds nov 2008 en ben er zeer content over de prestaties,zuinigheid en gebruiksgemak van mijn Burgie. wat opbergruimte betreft nog geen behoefte gehad om een extra topkoffer te installeren. zuinigheid...hahahahahahaha zeg dit genoeg?

ik ben nog steeds te ontdekken wat de rijeigenschappen zijn en hoe die te benutten (bv hoe diep je de scoot kan inkantelen, afleren van remmanoeuvres die wel bij gewone motoren van toepassing zijn maar niet bij motorscooters). het weer van de afgelopen weken zat in die zin niet mee om uit te proberen wat je wel of niet kan. maar over het algemeen heel erg blij!

je zult er geen spijt van krijgen!!

gr scootfan
 
Hé Gekopwielen, ik kan je de hand schudden. Vind het net zo gaaf en die rukwinden net zo problematisch. (Heb vanochtend de voorvork nog getest en er lijkt technisch niets te mankeren.) Dus je reist in hetzelfde waardeloze gebied. Dan is het goed dat er Burgmannetjes zijn. No problemo met files van 20 kilometer en langer. Hoe start ie van jou met die behoorlijke kou? Ik zie dat ie van jou dezelfde leeftijd heeft als die van mij, dus ook met carburateur en geen injectie.
Hoeveel kilometers heeft die van jou op het klokkie? Die van mij 35000...
 
Het maakt dus voor de windgevoeligheid niet gek veel uit of je op een nieuwe burg 200 rijdt, of op ééntje van 6 1/2 jaar oud. De mijne weegt overigens zo'n 190 kg. Met kettingslot en laptop erbij zwaarder. De nieuwe burg 400 is zwaarder: rond 214 kg. Wat weegt die 200 eigenlijk?

Keihard: tof zeg, ik hoop snel meer burgies van model tegen te komen. Ik zal zeker zwaaien als ik je rond zie tuffen. Ik heb 3600 op de teller. Het ding was dus nog geeneens ingereden toen ik hem kreeg. Ik ben benieuwd wat je verbruik is. Ik moet nog een paar keer tanken, dan kan ik uitrekenen watie doet.
 
Jagjunkie,

Ik sluit me ook even aan bij de lijst van felicitaties! Heel veel plezier ermee!

De kans dat we een collega Burgmanner tegen komen neemt zo toch met de dag toe! Maar ik zie er nog steeds maar zelden een rijden.
 
Zuinigste resultaat tot nu toe, met niet al te fors optrekken en niet harder dan (wisselend) 110-130 (op de teller) was 1:24,5 maar ik denk dan ook wel dat ik daarmee de top heb bereikt.

Komt in de lente helemaal goed (ook blijkens verbruiken die op de buitenlandse forums worden aangegeven voor winter/zomer). Wanneer Burgmanners alleen goed weer rijders zouden zijn, dan lag het gemiddelde verbruik overall waarschijnlijk 1 km/liter gunstiger.

Maar ja, het is te leuk, he?! We laten ons er niet afjagen door futiliteiten als kou, regen en wind. Gladheid is het enige wat ons een beetje angst kan inboezemen.
 
mooi gesproken stradje.
trouwens ik zie wel steeds meer scooters op de weg met het jaar.
ook veel burgmannen 125 200 400 en 650 em majesty 400 en de dylan meer nog dan ik tmaxen tegen komt.
ik verwacht aankomende zomer een mooie scooter jaar te zien met veel glimlachende zwaaiende scooters op de weg.
ik ga zeker af en toe verschllende forum leden uitnodigen voor een heerlijke ritje bij mooi weer.
als we dat allemaal doen word het een stuk gezelliger op de weg.
 
Hallo,

Ik heb vanmiddag mijn burgman pekelvrij gemaakt, ik heb aan het begin v.d winter de gehele motor ingespoten met wit spuitveti, en silecone.
Ik zag tijdens het schoonmaken van de motor vooral achter op het motorblok de witte pegeltjes pekel zitten.Met ontvetter het vieze vet en de pegeltjes verwijderd, met de hoop een glimmend motorblok te zien.
Jammer genoeg is toch het blokje licht aangevreten door de pekel.
De uitlaat er af gehaald want dan kan je beter bij het frame en de motor komen om de rotzooi te verwijderen.
Blijkt dat de achterkant v.d. demper aan het roesten is, en de uitlaat bocht v.d. demper ook roest vorming heeft.Ik krijg de foto,s niet op het mf ik wilde dit laten zien!

Morgen ff de dealer bellen of de demper onder garantie roest vrij kan worden gemaakt.
Verder viel het erg mee,de kleine beugeltjes waar b.v de remleiding in geklemd zijn, waren ook licht aangevreten.Verder was de radiator aan de onderkant licht aangevreten.Maar ook deze gereinigd en sileconen erop.Verder de gehele motor in de sileconen, en wax gezet.
Ik heb nu 4700 km gereden, jammer van de roest op de uitlaat verder heeft de Burgman het prima gedaan afgelopen vorst periode.

Greetz Storkie.
 
Die uitlaten blijken bij de meeste scooters van PBS te zijn, ze beginnen al te roesten als je er zachtjes over heen ademt. Bij m'n eerste (Vivacity 100) was dat ook al het geval, maar die heeft het toch meer dan 5 jaar volgehouden. Dus ik hoop dat de originele Suzuki uitlaat het ook zo lang volhoudt. 'tis geen mooi gezicht, maar zolang de gaten er niet invallen, lekker laten zitten.
 
Vanmiddag met de dealer gebeld, m,n verhaal gedaan dat de motor pas 10 maanden oud is dat het geen reclame voor Suzuki is etc!!
Oplossing is dat ik langs moet komen met de Burgman, dan gaan ze foto,s maken van de uitlaat en deze foto,s opsturen naar Suzuki.
Dan is het afwachtten wat ze bij Suzuki gaan zeggen.

Mocht btw Suzuki er niets mee doen, dan gaat de dealer een andere oplossing(eventueel laten spuiten) voor mij regelen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Greetz Storkie.
 
Yskonijn roest laten zitten!

Dat ziet er toch niet uit, vier ruggen kostte de Burgman afgelopen April.
Ze gaan het maar oplossen, ik vind roest laten zitten geen mooi gezicht, dus ook geen optie!

Greetz Storkie.
 
Yskonijn roest laten zitten!

Dat ziet er toch niet uit, vier ruggen kostte de Burgman afgelopen April.
Ze gaan het maar oplossen, ik vind roest laten zitten geen mooi gezicht, dus ook geen optie!

Greetz Storkie.
Hallo Storkie
In dit voorbeeld had ik het over de VivaCity 100, de kwetsbare delen van de Burgman heb ik voor de winter ingespoten met WD40. Hopelijk geeft dit wat bescherming, maar voor de uitlaat (geen RVS o.i.d.) ben ik bang :N dat die er niet helemaal ongeschonden uitkomt. Eerst maar het pekelseizoen doorkomen.
Groet, Yskonijn
 
Hallo allemaal,

Nou de kogel is door de kerk, honda foresight ingeruild.
Als het goed is zaterdag, burgman 200 ophalen, een zwarte met een hoogscherm.

Chengeve
 
Nen dikke proficiat met uw nieuwe scoot chengeve, veel plezier maar vooral veilige km gewenst.
 
Hallo allemaal,

Nou de kogel is door de kerk, honda foresight ingeruild.
Als het goed is zaterdag, burgman 200 ophalen, een zwarte met een hoogscherm.

Chengeve

Hallo Chengeve
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe Burgman 200, een prima keuze dacht ik zo.
Laat het maar weten hoe het met de aanwinst gaat.

Groeten van
full

Het Yskonijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan