Burgman 200

Ik gebruikte de toerenteller op mijn Majesty altijd om... jawel.... zo zuinig mogelijk te rijden. Ik merkte vaak dat ik als ik bijv. 110km/uur reed, door het gas te minderen het toerental veel lager kreeg en de snelheid behield. Vond het leuk om daar mee te spelen.Dat kan natuurlijk ook met de snelheidsmeter alleen, maar veel minder nauwkeurig.

Verder ontging mij ook het nut (behalve toen ik een avontuur aanging met Dr. Pulley-rolletjes, op precies die manier die Nutty omschrijft).

Edit: Prachtig nieuw dashboard inderdaad! En ik vind de voorkant ook wel iets weg hebben van een Silverwing http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/18774-2014-suzuki-burgman-125-200-ook-vernieuwd.html
 
Laatst bewerkt:
Toch vond ik het vorige model ook verre van lelijk/achterhaald. Hierbij een plaatje van mijn Burgman-avontuur begin deze maand:

9625657834_3c40ab965a.jpg
 
Dat reed verbazend goed zal ik je zeggen. Ik had dat totaal niet verwacht. Ik vond de Burgman 200 verassend goed wendbaar op rotondes, in scherpe bochten en bij het verwisselen van baan op de snelweg. Een stuk betere ervaring dan destijds op mijn 'good old' Majesty 250 die ook kleine wielen had. Ik moest weer even wennen aan het ruimteverschil dat je nodig hebt toen ik de X-Max weer terug had...
 
Cris als je voor je werk kris kras door Nederland moet rijden en ook naar Belgie is die 200 cc dan wel voldoende, ook omdat er steeds meer 130 km wegen zijn ??
 
Tof Cris dat je zo enthousiast bent over de burgman 200. ;)
En ik moet zeggen nu ik hem een halfjaartje heb, ik ben er helemaal blij mee.
Rij er elke dag mee naar het werk, en ook met regelmaat een lekker ritje door de natuur en dan vaak binnendoor.
De snelweg vermijd ik meestal ,komt het burgje toch net iets te kort het kan wel (beetjeaanpassen) maar het houd niet over.
Wat Martin al zegt 130km wegen komen er steeds meer, misschien volgend jaar maar eens naar wat meer cc's kijken tenminste als de crisis niet nog gekker wordt :(
 
Meer 130km/u wegen idd, maar ook meer 80 -> 60km/u wegen binnendoor. Daarnaast moet je wel gek zijn om nu ineens 130km/u te gaan rijden met de crisis (en het volk met tankpas reed toch al +/- 160km/u), al hoewel, genoeg domme mensen die niet beseffen dat dit meer brandstof kost en dus meer geld voor de schatkist is.

Ik vind het een leuke update van de 200 qua smoelwerk, al had ie idd 50cc meer mogen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Cris als je voor je werk kris kras door Nederland moet rijden en ook naar Belgie is die 200 cc dan wel voldoende, ook omdat er steeds meer 130 km wegen zijn ??

Daar heb ik ook mijn twijfels bij. Vandaag toevallig nog met de X-Max voor een afspraak naar Antwerpen gereden. Zodra je de Randstad uit bent kom je in het domein van de 130km-wegen en nog harder rijdende Audi's, en is het echt aanpassen geblazen. Op zulke momenten mis ik wel eens die 400cc die ik bijna een jaartje had. Vooral bij het inhalen van die 10 vrachtwagens op de rechterbaan kom je aanzienlijk tekort met 200/250cc. Hoewel ik de 120km/uur nog wel aantik gaat dat niet van harte, en je hebt dan al snel een hele kolonne leasebakken achter je hangen 8-)

Ik ben van mening dat als dit dagelijkse kost is, je beter kunt kijken naar meer cc's. In mijn geval is dit gelukkig niet zo. Ik blijf voor het werk meestal binnen de Randstad en daar is 200/250cc juist king. En buiten de snelwegen helemaal. Het mooie is wel dat ik zowel met de Burgman als met de X-Max nauwelijks verschil in het verbruik heb tussen korte ritten dichtbij huis/DBS etc. en zoals vandaag met ruim 200km autosnelweg. Dat verbruik is toch al laag en schommelt bij mij altijd tussen de 1:28 en de 1:31. Toch wel een groot voordeel van wat minder vermogen :Y
 
Moet je dan ook die 130 km gaan rijden :?

Het is een maximaal toegestane snelheid toch ? je mag dan nog steeds minder snel rijden :Y
Als je vaak op 130 km/u wegen rijdt en dan rijden auto's vaak 140 km/u op de teller.
dan kan je kiezen 80 km/u tussen de vrachtwagens, of inhalen waar 130 a 140 gereden wordt.
en dan is een 200cc scooter niet echt fijn om even in te halen.
In de randstad een prima ding en op binnendoor wegen.
Dan is een x-max al net even iets geschikter.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelden harder dan 130 op de teller, dat is 118 op GPS. Kan mij niet herinneren dat ik daarmee een probleem hebt gehad of veroorzaakt.
 
Idem ik tik nmet moeite de 120 aan lol als de teller op 130 staat moet ik van Luxemburg afkomen op die lange afdalingen.
 
Het blijft altijd een kwestie van aanpassen. Is het erg druk, dan maar even niet inhalen.
Ik zit regelmatig op de snelweg (buiten de randstad) met mijn Pcx-je 125cc, en rij 98% van de tijd op de rechterbaan rond de 100 km/u. Geen enkel probleem! Een automobilist ziet heus wel het verschil tussen een zware sportmotor en een licht motorscootertje en verwacht heus niet dat je 130/140 kan rijden. Natuurlijk moet je niet onnodig op de linkerbaan blijven. Als het echt om snel rijden moet gaan kan je beter een gewone motorfiets kopen.
Een scooter nodigt meer uit tot relaxed rijden.
 
... Als het echt om snel rijden moet gaan kan je beter een gewone motorfiets kopen.
Een scooter nodigt meer uit tot relaxed rijden.

Helemaal mee eens. Maar... zelfs met zo weinig vermogen als op onze scooters kun je af en toe een hoop 'race'-lol hebben ;) Ik vind zowel de Burgman als de X-Max lekker vinnig: snel uit de startblokken en snel kunnen accelereren bij snelheden onder de 100km/uur. Op provinciale wegen maakt het voor mij geen fluit uit of ik op mijn X-Max, een tweecilinder of een racemotor rijd. Ik heb er wel degelijk snelheidsbeleving mee (al zal dat voor een pertinent sport-rijder wel andere koek zijn). Op de snelweg rijdt je toch al zelden echt veel harder dan de maximum toegestane snelheid... en als je dat wel doet, dan kun je misschien beter kijken naar een Nexus, T-Max of GP800 o.i.d. :Y
 
Klopt CrisScoot! Zelfs met mijn 125cc Pcx kom ik heel vlot uit de startblokken. Bij een verkeerslicht rij ik alle auto's eruit tot pakweg 60 km/u, daarna wordt het rap minder. Gemiddeld onderweg rij je op een scooter toch relaxter dan op een gewone motorfiets.

Edit: maar weer back on-topic over de Burgman 200...
 
Laatst bewerkt:
Waarschuwing: druk het zadel echt goed in het slot. Doe je dit niet goed dan blijft het kofferlichtlampje branden. Ondanks dat dit maar een 3W lampje is trekt het je accu in twee dagen helemaal leeg.
 
Vanochtend de B200 gestart maar binnen een minuut viel hij weer stil, contact uit en weer aan, geen reactie, weer uit en aan, weer geen reactie, helemaal dood, dan maar op de Japanse Harley (Yamaha Dragstar) naar mijn werk, vanavond gecontroleerd of de accu klemmen goed vast zaten en controleren of er een breuk in de stroomkabel zat, niets aan de hand, weer in elkaar gezet, contact aan, koplamp gaat branden, rem inknijpen om te starten, komt er SEL4 in het display te staan, contact weer uit en aan, rem inknijpen, startknop in en hij slaat gewoon aan, een aantal keren uit en aan gedaan en hij bleef steeds starten, net een rondje wezen rijden en zonder problemen thuis gekomen, wie het weet mag het zeggen......................
 
Vanochtend de B200 gestart maar binnen een minuut viel hij weer stil, contact uit en weer aan, geen reactie, weer uit en aan, weer geen reactie, helemaal dood, dan maar op de Japanse Harley (Yamaha Dragstar) naar mijn werk, vanavond gecontroleerd of de accu klemmen goed vast zaten en controleren of er een breuk in de stroomkabel zat, niets aan de hand, weer in elkaar gezet, contact aan, koplamp gaat branden, rem inknijpen om te starten, komt er SEL4 in het display te staan, contact weer uit en aan, rem inknijpen, startknop in en hij slaat gewoon aan, een aantal keren uit en aan gedaan en hij bleef steeds starten, net een rondje wezen rijden en zonder problemen thuis gekomen, wie het weet mag het zeggen......................

Zoekfunctie et voila, en ..... met dank aan chopper_cooper!
reset display
Dit zou je een beetje in de richting kunnen brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan