K100 RS driewielplannen

_gijs_

MF veteraan
7 jan 2004
4.128
5
noord limburg
Het is zo ver,
Mijn ouwe trouwe GS550E mn daily drive die ik toch bijna drie jaar heb gehad, heeft plaats gemaakt voor een nieuwe daily drive, nou ja nieuwe, t is weer een oudje!
De nieuwe daily drive moest aan enkele voorwaarden voldoen,
Goedkoop, en betrouwbaar,

Verder begon ik mij steeds meer te interesseren voor zijspannen, begon met wat flauwekul toen we plannen hadden een hond aan te schaffen, maar t leek me steeds leuker, dus volgende eis bij de keuze voor daily drive werd zijspan geschikt,

De K serie van BMW vind nog altijd niet moeders mooiste, een R moet ook ook wel iets aan gebeuren wil ie echt mooi zijn, en bovendien zijn de Boxers toch net een tikkeltje duurder, Verder heeft de K iets meer koppel en vermogen,

Nadat ik onderstaand plaatje tegenkwam, wist ik het zeker, ik wilde en K span.
img002.jpg

Dit span straalt zo iets geweldigs uit,

Nu was ik op zoek na een K100, en via diverse andere werd ik door een mede forummer gewezen dat hij nog een K100RS had staan,
nou sinds vandaag heeft hij hem niet meer staan, maar staat hij bij mij in de schuur!
IMG_2602.jpg

IMG_2601.jpg

IMG_2601.jpg


Deze zal in de toekomst waarschijnlijk dus uitgebreid gaan worden met een zijspan,
kan nog wel enige tijd gaan duren, omdat we nog steeds vanalles aan het verbouwen zijn,
Wellicht word er pas in 2009 echt gebouwd,
Maar komen zal ie!
De bedoeling is een compleet eigenbouw frame,
In de trant zoals Ratman's frame,
over de wielophanging ben ik nog niet geheel uit, maar gaat waarschijnlijk een golf 2 gti wielophanging worden of die van een smart.
De bevestiging aan de motor, gaat ongeveer zoals die van Halflive worden, wellicht uitgebreidt met zoiets richting balhoofd,(wie weet hoe dat zit)?
SL550013.jpg


Verder is het de bedoeling dat het geheel uiteindelijk op smartwieltjes komt te staan, met een eigenbouw schommelvork.

De boot zal in eerste instantie wellicht een transportbak oid worden,
maar uiteindelijk een volledig eigenbouw polyestergevalletje,

Kortom plannen genoeg, nu nog tijd zien te vinden.
De K is vooral bedoeld voor woonwerk, zeker in de winter, Dus mischien komt het er in voorjaar 2009 pas van om echt te gaan bouwen,
Maar ik kan mooi vast onderdelen gaan verzamelen.
Wellicht bereken ik eerst hoe veel lager het geheel komt op smartbandjes,
en bouw ik een spanframe wat hoger nog op motorbanden, en maak de wielophanging zo dat ik deze makkelijk kan verlagen als ik ombouw naar smartbandjes.
 
Laatst bewerkt:
Het is zo ver,
Mijn ouwe trouwe GS550E mn daily drive die ik toch bijna drie jaar heb gehad, heeft plaats gemaakt voor een nieuwe daily drive, nou ja nieuwe, t is weer een oudje!
De nieuwe daily drive moest aan enkele voorwaarden voldoen,
Goedkoop, en betrouwbaar,

Verder begon ik mij steeds meer te interesseren voor zijspannen, begon met wat flauwekul toen we plannen hadden een hond aan te schaffen, maar t leek me steeds leuker, dus volgende eis bij de keuze voor daily drive werd zijspan geschikt,

De K serie van BMW vind nog altijd niet moeders mooiste, een R moet ook ook wel iets aan gebeuren wil ie echt mooi zijn, en bovendien zijn de Boxers toch net een tikkeltje duurder, Verder heeft de K iets meer koppel en vermogen,

Nadat ik onderstaand plaatje tegenkwam, wist ik het zeker, ik wilde en K span.
[afbeelding]
Dit span straalt zo iets geweldigs uit,

Nu was ik op zoek na een K100, en via diverse andere werd ik door een mede forummer gewezen dat hij nog een K100RS had staan,
nou sinds vandaag heeft hij hem niet meer staan, maar staat hij bij mij in de schuur!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Deze zal in de toekomst waarschijnlijk dus uitgebreid gaan worden met een zijspan,
kan nog wel enige tijd gaan duren, omdat we nog steeds vanalles aan het verbouwen zijn,
Wellicht word er pas in 2009 echt gebouwd,
Maar komen zal ie!
De bedoeling is een compleet eigenbouw frame,
In de trant zoals Ratman's frame,
over de wielophanging ben ik nog niet geheel uit, maar gaat waarschijnlijk een golf 2 gti wielophanging worden of die van een smart.
De bevestiging aan de motor, gaat ongeveer zoals die van Hevu worden, wellicht uitgebreidt met zoiets richting balhoofd,(wie weet hoe dat zit)?
[afbeelding]

Verder is het de bedoeling dat het geheel uiteindelijk op smartwieltjes komt te staan, met een eigenbouw schommelvork.

De boot zal in eerste instantie wellicht een transportbak oid worden,
maar uiteindelijk een volledig eigenbouw polyestergevalletje,

Kortom plannen genoeg, nu nog tijd zien te vinden.
De K is vooral bedoeld voor woonwerk, zeker in de winter, Dus mischien komt het er in voorjaar 2009 pas van om echt te gaan bouwen,
Maar ik kan mooi vast onderdelen gaan verzamelen.
Wellicht bereken ik eerst hoe veel lager het geheel komt op smartbandjes,
en bouw ik een spanframe wat hoger nog op motorbanden, en maak de wielophanging zo dat ik deze makkelijk kan verlagen als ik ombouw naar smartbandjes.


oef , heeeel zwaar , als je al de helft van al je plannen realiseerd gaat het het heeel mooi worden :)
heb in een ver verleden ook nog K gereden met zijspan , maar een K1
KopievanScannen0003.jpg

en nog eentje
Scannen0005.jpg
 
Wat knapt zo'n K100 op als je die tupperware eraf haalt!
die gele ziet er woest uit!

Gijs ik ben benieuwd!
 
die oranje vind ik ook erg inspirerend :}
gewoon kaal en rauw, zo hoort een K span er uit te zien.

met 15" smart bandjes komt hij behoorlijk laag, hoeveel weet ik echt niet.
je gaat van 18 en 17" naar 15" met lage banden, ik denk dat je zomaar 3 á 4 cm zakt.


het frame van EML zit in het balhoofd vast.
in plaats van de onderste lagerschaal komt een dikke bus waar weer een lagerhuis onder zit.
EML werkt met hele lange balhoofdpennen.
ik vind dat onzin.
de krachten die je op het balhoofd zet worden toch weer via de motorophanging naar het blok doorgezet.
je bent dus krachten omhoog aan het brengen die je daarna weer naar beneden brengt.
de filosofie van BMW is dat het motorblok, de versnellingsbak en de achterbrug één geheel vormen.
het frame is alleen om op te zitten en de voorvork aan te hangen.
vandaar dat ik mijn hulpframe dus aan het blok en de versnellingsbak gebouwd heb.
 
die oranje vind ik ook erg inspirerend :}
gewoon kaal en rauw, zo hoort een K span er uit te zien.

met 15" smart bandjes komt hij behoorlijk laag, hoeveel weet ik echt niet.
je gaat van 18 en 17" naar 15" met lage banden, ik denk dat je zomaar 3 á 4 cm zakt.


het frame van EML zit in het balhoofd vast.
in plaats van de onderste lagerschaal komt een dikke bus waar weer een lagerhuis onder zit.
EML werkt met hele lange balhoofdpennen.
ik vind dat onzin.
de krachten die je op het balhoofd zet worden toch weer via de motorophanging naar het blok doorgezet.
je bent dus krachten omhoog aan het brengen die je daarna weer naar beneden brengt.
de filosofie van BMW is dat het motorblok, de versnellingsbak en de achterbrug één geheel vormen.
het frame is alleen om op te zitten en de voorvork aan te hangen.
vandaar dat ik mijn hulpframe dus aan het blok en de versnellingsbak gebouwd heb.

Het is ook de bedoeling dat hij laag word! Wat heb jij voor banden maat achter?
moet net niet te laag zijn om te onpraktisch te worden lijkt me.
Waarschijnlijk word de mijne ook kuiploos ( al is het soms wel handig)

Ook vind ik zo'n verbouwd kontje als die orange k schitterend, roger heeft ook zoiets gemaakt op de k, deze vind ik ook wel inspirerend, (alleen het model span vind ik niet geweldig)
zwartLA.jpg

zo'n race kontje gaat er dus waarschijnlijk ook op komen,

Verder een of andere sportdemper, want de originele klinkt nergens naar, en ziet er ook niet ui.

Halflive, wat heb jij aan voorloop op je span?
en wat is je spoortbreedte?

Ik zit te denken aan zo'n 40 mm voorloop en spoorbreedte van zo'n 1250 / 1300mm,
vlucht wil k toch wel iets toepassen, maar weinig,
Toespoor te verstellen bij wielophanging,
Verder zal het frame a la ratman, verder behoorlijk vast komen, dus later geen vlucht instelling meer mogelijk zonder slijptol en lasapparaat,
Ik ben van mening dat dat het geheel alleen maar stijver maakt.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook de bedoeling dat hij laag word! Wat heb jij voor banden maat achter?
moet net niet te laag zijn om te onpraktisch te worden lijkt me.
Waarschijnlijk word de mijne ook kuiploos ( al is het soms wel handig)

Ook vind ik zo'n verbouwd kontje als die orange k schitterend, roger heeft ook zoiets gemaakt op de k, deze vind ik ook wel inspirerend, (alleen het model span vind ik niet geweldig)
[afbeelding]
zo'n race kontje gaat er dus waarschijnlijk ook op komen,

Verder een of andere sportdemper, want de originele klinkt nergens naar, en ziet er ook niet ui.

Halflive, wat heb jij aan voorloop op je span?
en wat is je spoortbreedte?

Ik zit te denken aan zo'n 40 mm voorloop en spoorbreedte van zo'n 1250 / 1300mm,
vlucht wil k toch wel iets toepassen, maar weinig,
Toespoor te verstellen bij wielophanging,
Verder zal het frame a la ratman, verder behoorlijk vast komen, dus later geen vlucht instelling meer mogelijk zonder slijptol en lasapparaat,
Ik ben van mening dat dat het geheel alleen maar stijver maakt.

ik heb rondom 15/145 banden, ook achter dus.
ik heb een achterwiel met een vast hart.
als je een autowiel met een naafadapter neemt kan je wel breder, 195 is dan ook mogelijk.
mijn voorloop is vrij conservatief, 35cm.
met meer voorloop wordt hij stabieler bij hogere snelheden maar ik vind 110 km/u wel mooi met een span.
hij is nu lekker bewegelijk.
het toespoor zal altijd een centimeter of 4 moeten zijn, daar ontkom je niet aan.
ik durf mijn spoorbreedte niet op te meten maar die zal rond de 130cm zijn, breed dus.
je kan het zijspanframe rocksolid aan de motor hangen.
dan moet je de swing arm van het zijspan op een plaat of een excenter maken, dan kan je altijd je toespoor aanpassen.

ik ben ook bang dat je kuip zal moeten wijken.
ik vind het wel een mooie kuip voor een K, helaas kan je er geen breder stuur achter kwijt -O-
 
dan moet je de swing arm van het zijspan op een plaat of een excenter maken, dan kan je altijd je toespoor aanpassen.

-O-

zo heb ik dat ook gedaan, heb alleen de sleufgaten nooit aangebracht want het reed meteen goed. Toespoor ca 4 a 5 cm

Je kunt het span natuurlijk ook meteen al toespoor geven dan kun je het wiel gewoon recht monteren, evengoed nog wel met een afstel mogelijkheid maar het is dan meer voor de looks.
 
zo heb ik dat ook gedaan, heb alleen de sleufgaten nooit aangebracht want het reed meteen goed. Toespoor ca 4 a 5 cm

Je kunt het span natuurlijk ook meteen al toespoor geven dan kun je het wiel gewoon recht monteren, evengoed nog wel met een afstel mogelijkheid maar het is dan meer voor de looks.

iets dergelijks gaat het ook worden,
cm of drie standaard, en dan nog stukje verstelbaar,
spatbord ook beetje toespoor meegeven, anders ziet het ook niet uit.

Maar nogmaals eerst rustigaan onderdelen verzamelen,
ben er nog steeds niet uit of ik een smart bakophanging ga gebruiken of golf.
heeft iemand toevallig foto's van de wielophanging van smart?

en mischien duidelijk van de golfarmen die vaak gebruikt worden?

Andere suggestisch zijn natuurlijk ook volop welkom,
Liever vooraf goed gediscussierd dan verkeerd gebouwd.
 
iets dergelijks gaat het ook worden,
cm of drie standaard, en dan nog stukje verstelbaar,
spatbord ook beetje toespoor meegeven, anders ziet het ook niet uit.

Maar nogmaals eerst rustigaan onderdelen verzamelen,
ben er nog steeds niet uit of ik een smart bakophanging ga gebruiken of golf.
heeft iemand toevallig foto's van de wielophanging van smart?

en mischien duidelijk van de golfarmen die vaak gebruikt worden?

Andere suggestisch zijn natuurlijk ook volop welkom,
Liever vooraf goed gediscussierd dan verkeerd gebouwd.

Arm gewoon zelf maken en van een Golf alleen de as gebruiken, die zit met 4 bouten vast aan de draagarm. Kijk aar hoe het bij mij zit, als je een Golfdraagarm gebruikt dan heb je veel ruimte nodig. Mijn constructie is sterk genoeg gebleken, het ergste was een slip actie waarbij de combinatie zijwaards schoof en op een bepaald moment alleen op het zijspanwiel steunde (dreigde te kantelen).
Houd het compact, hoe korter de draagarm is hoe minder de lagers worden belast van de draagarm.

kijk even in mijn topic op pag 19
daar heb ik de golf as gebruikt voor de lagering van de draagarm, remtrommel afgedraaid tot het alleen een bus was en daar een kokerprofiel aan gelast.
 
Laatst bewerkt:
Arm gewoon zelf maken en van een Golf alleen de as gebruiken, die zit met 4 bouten vast aan de draagarm. Kijk aar hoe het bij mij zit, als je een Golfdraagarm gebruikt dan heb je veel ruimte nodig. Mijn constructie is sterk genoeg gebleken, het ergste was een slip actie waarbij de combinatie zijwaards schoof en op een bepaald moment alleen op het zijspanwiel steunde (dreigde te kantelen).
Houd het compact, hoe korter de draagarm is hoe minder de lagers worden belast van de draagarm.

kijk even in mijn topic op pag 19
daar heb ik de golf as gebruikt voor de lagering van de draagarm, remtrommel afgedraaid tot het alleen een bus was en daar een kokerprofiel aan gelast.

Zoals ik het zie/begrijp heb jij dus de as waar normaal t wiel aan vastzit gebruikt voor de lagering van je arm.
hoe heb jij dan je wiel gelagerd? een stuk as , en dan in de normale wiellagers lijkt het?

Omdat ik autowielen wil gaan gebruiken, zoek ik eigenlijk een naaf met schijf eraan, waar ik een autovelg aan hang,
Voor de ophanging van de arm, kan ik zelf waarschijnlijk wel een lagering fabrieken.
 
Ik heb een EML wiel dat als een motorwiel gelagerd is (twee kogellagers met tussenbus), darvoor een as van 25mm gedraaid.

uiterraard is het voor jouw handig om de naaf van een Smart te nemen met de bijbehorende as en een stukje draagarm eventueel, met de ophanging van een Golf kun je dan het draaipunt maken voor de draagarm. Doorgaans zijn de draagarmen van koekblikken te lomp om te gebruiken en wil je niet allerlei uitsparingen en tunnels in de bak hebben om ruimte te maken voor die draagarm.
streef ernaar om het draaipunt zo dicht mogelijk bij het wiel te houden, dan heb je de meeste ruimte en de minste lagerbelasting (je weet wel: kracht x arm)
 
ik heb rondom 15/145 banden, ook achter dus.


ik doelde eigenlijk op de hoogte van je banden

145 / ... / 15 op de puntjes komt het percentage van de breedte.
zo kun je dus berekenen wat de hoogte van je band is.

Heb jij nog voldoende ruimte onder je span? geen problemen met drempels/ obstakels e.d.

hoeveel cm grondspeling hebben anderen?


Vandaag weer iemand die me afraadde om een autoband voor te monteren.

Dus wellicht dat ik tzt, eerst met alleen auto banden om achter en spanwiel ga rijden.
spanwiel ook niet te breed lijkt mij, omdat het anders alleen maar meer rolweerstand opleverd, en dus naar rechts trekken.

wellicht dat ik dan een schommelvork ga fabriceren, waar ik in eerste instantie gewoon met men originele wiel rijd,
maar wel zo breed dat evt, een 135 autoband ook nog past,
en dus de schommel zo instelbaar maken, dat de hoogte en naloop ook met andere wielmaat goed blijft.
 
Waarom een hele brede band?
brede banden zijn zwaarder belastbaar (groter draagvermogen) staat er vaak wel bij in de specs, het grote voordeel van 175 banden is dat je het san tot 1500Kg kan beladen. Als je gaat rekenen dan kom je erachter dat je eigenlijk aan een set 135 bandjes genoeg hebt, je achterwiel draagt vaak het meeste gewicht en daar zou je wel wat breder op kunnen doen.
zo kwam ik in eerste instantie uit op 135 voor en zijspanwiel en 145 achter. Hoogte was 70 en 65 voor de 145er (even hoog dus), vond de Conti Eco contact wel snel versleten (achterband).
Bredere banden hebben een wat langere levensduur, daarom is een bredere achterband dus toch wel zinvol. De zijspanband heeft maar de helft te dragen van het achterwiel en kan veel lichter worden uitgevoerd, geeft ook weer betere stuureigenschappen.

Ik heb ook de Vredestein banden gemonteerd om wat grondspeling te winnen, ik rij nog wel eens over incourant wegdek.... en dan nog je uitlaat eronderuit rijden |(
 
oke,

de belastbaarheid had ik nog niet zo zeer aan gedacht,


Dus ideaal is wellicht ??

achter ietsvan 165/175/185
spannetje, iets van 135/145/135
voor motorband of wellicht 135 auto
 
je hebt je antwoord dus al: het is 135/70/15 of 145/65/15, bij smart bandjes.
er is inderdaad een groep zijspanrijders die liever met een motorband voor rijd.
dit omdat platte banden meer last hebben van spoorvorming.
je kan er ook nog voor kiezen een klassieke firestone 125/15 band voor te monteren.
ik heb daar met de smart bandjes nooit last van gehad.
dat probleem speelt ook eigenlijk alleen met hele brede banden.
als je sportief rijdt is een motorband aan de voorkant best nog vlot weg, met een solo motor drift je niet zoveel over je voorband.
ik heb nu, en ook met mijn vorige span zo'n 15cm grondspeling, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
de wielbasis van een motor is ook maar iets van 145cm, je hebt dus niet zo'n probleem met drempels als met een verlaagde auto.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer iemand die me afraadde om een autoband voor te monteren.

.
degene dat je afraad om een autoband te gebruiken is negen kansen op tien geen zijsapnrijder , er is niets beter dan een autoband , laat je niets wijsmaken |(
wat wel niet nodig is, is een band die meer dan 145 mm meet , breeter gaat ook ( ik reed 185/15/55 rondom met de K1 ) maar is niet echt nodig , staat wel stoer *D
buiten de prijs van een autoband is er ook nog de grip in linker bochten ......
 
ALs ik voor breder ga, ben ik natuurlijk ook niet meer gebonden aan smart of eend bandjes,

15" moet wel meer te vinden zijn. vanaf zo'n 155/165
 
ALs ik voor breder ga, ben ik natuurlijk ook niet meer gebonden aan smart of eend bandjes,

15" moet wel meer te vinden zijn. vanaf zo'n 155/165

ja hoor , en in 15 " vanaf 155 mm breed is er heel wat te vinden , dat doet mij er aan denken dat ik nog een velg te koop heb van 15 " en 4 " breed , past zo een beetje een 155 mm op , je moet enkel de zijplaten vinden en een naaf , kan zowel voor als achteraan *D *D *D
 
Is eigenlijk vrij simpel op deze manier, je hebt gelijk de remschijf bevestingen e.d zit weinig te kloten met vulbusjes assen lagers e.d.
dit schijnt ook een vw as te zijn.

zo te zien is het de complete draagarm van een volkswagen.
alleen het scharnierpunt is van de draagarm afgezaagd en aangepast

ik zie nu dat het zijspanwiel aan een soort driehoeksconstructie zit.
als je het bij voorste scharnierpunt een kogel neemt kan je met de dwarsarm het toespoor instellen
 
Ja de armen zijn van een golf achter was van een met trommelrem heb de trommelrem eraf gedraaid en een dunnere en groter remschijf geplaatst
gespanne306rj3.jpg


het wiel is regelbaar voor meer of minder toesporing en scharniert op rubber bussen van een audi 80

en de arm vooraan scharniert ook op dezelfde audi bussen

Maar als je het van een sirocco of golf gti neemt heb je direct schijf bevestigingen maar deze had ik gekregen van een garage hier in de buurt koste me enkel het werk
 
Laatst bewerkt:
Thanks M@kke voor deze extra info!

zijn die rubbers gewoon het soort rubbers die ook in draagarmen e.d. zitten?
Je hebt dan ook d ebus nodig waar deze inzitten neem ik aan?
 
Thanks M@kke voor deze extra info!

zijn die rubbers gewoon het soort rubbers die ook in draagarmen e.d. zitten?
Je hebt dan ook d ebus nodig waar deze inzitten neem ik aan?

Rubber scharnierbussen zijn in alle maten te koop bij Eriks, voor de bussen die eromheen gaan heb je een stuk pijp nodig met de juiste binnenmaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan