Nieuwe Vespa 300 Super

ik hoef niet perse meer pk's. misschien dat je met afstelling en uitlaat al veel bereikt. Dat was meer mijn idee. Heeft hier iemand ervaring mee.
 
He even een vraagje! Ik wil eens kijken of er op een nette manier nog wat vermogen uit mijn 300 te halen is.
Zijn er andere manieren om de vespa iets op te voeren zonder dat je motor er aan gaat?
Dan begrijp ik alleen niet zo goed dat je dan weer voor dezelfde scooter bent gegaan. Had je dan niet beter meteen voor een Beverly 500 kunnen gaan? Je wist toch al wat de Vespa 300 je te brengen had?.
 
oh ja zeker, ik ben ontzettend verliefd op het ding. maar dan wil het toch nog niet betekenen dat ik hem niet mag personaliseren.
Net als bij auto's zijn meestal de motoren schaars afgesteld en kun je dmv een chip het een en andere aanpassen. En een uitlaat doet meestal ook al heel wat. Een ander geluid en wat meer vermogen.

Is het niet mogelijk, dan blijf ik toch met een grijns van oor tot oor op mijn scooter rijden.
 
Nu is het me duidelijk, het zou jammer zijn als je pas je scooter hebt en nu al(qua vermogen)flink zou tegenvallen.

Ik heb hier eens twee filmpjes geplaatst zodat je het verschil kunt zien tussen een Honda SH300i(als voorbeeld even) en een met JCosta variator. Dat zou misschien ook een optie kunnen zijn. Al is de JCosta sneller, het leverd ook een heel ander geluid en toerental op. Topsnelheid win je er meestal niet mee echter.

Origineel:


JCosta:


Moet zeggen dat deze t max er wel flink aan trekt met een JCosta:

 
Laatst bewerkt:
ik hoef niet perse meer pk's.
He, maar wat zeg je hier dan:
Ik wil eens kijken of er op een nette manier nog wat vermogen uit mijn 300 te halen is.

Je wilt toch meer vermogen/pk's of lees ik dat nou verkeerd?

misschien dat je met afstelling en uitlaat al veel bereikt.

Dat is toch extra vermogen uit je blok halen? Dat krijg je niet gratis. Het kost altijd.
-meestal meer brandstof
-vrijwel altijd meer muntjes
-vrijwel altijd levensduur
 
oh ja zeker, ik ben ontzettend verliefd op het ding. maar dan wil het toch nog niet betekenen dat ik hem niet mag personaliseren.
Net als bij auto's zijn meestal de motoren schaars afgesteld en kun je dmv een chip het een en andere aanpassen. En een uitlaat doet meestal ook al heel wat. Een ander geluid en wat meer vermogen.

Is het niet mogelijk, dan blijf ik toch met een grijns van oor tot oor op mijn scooter rijden.


Er zijn diverse leuke uitlaten voor je Vespa. Zoals de 4road. RVS looks and sounds. Met andere Vario kun je snellere accelleratie krijgen. Tuulk kan je een andere powercommander erop zetten. Maar ik zou hem eerst een tijdje standaard rijden en kijken wat je nou echt wilt veranderen.

Hij is nameljk al niet traag en zo een ujitlaat kun je ook vervangen als de hudige niet meer om aan te zien is.

full
 
Laatst bewerkt:
Nee, helaas. Ik heb die handleidingen gevonden op die gtssite en het leek me voor sommige mensen wel eens (ooit)nuttig kunnende zijn. Alleen van Italianen(en een Burgman 2003). Ik drop die dingen dan in dat betreffende topic, dan is dat makkelijk terug te vinden.
 
Ik heb nu in totaal 4000km met de 300 gerden dus weer nu wel wat hij doet en wat hij niet doet. ik ben zelf gewoon erg benieuwd wat er mogelijk is. Het lijkt dat het niet normaal is om dat te vragen, zo ik hoor aan de reactie's.

Er rijden er wel niet veel rond maar het is leuk als je eigen scooter er niet wat anders uit ziet / sneller is als een standaard 300.

De uitlaat vervang ik absoluut pas als deze begint te verslijten.

bedankt voor de link, erg leuk.
 
Er wordt veel geschreven over het vermogen van de Vespa 300 Super, en meestal wordt er van uit gegaan dat dit vermogen 15.8 kW, of omgerekend 21.5 PK is. Dat staat ook zo in een aantal documenten komende van Piaggio zelf vermeld, en werd bvb hierboven door iemand geciteerd.

En toch heb ik mijn twijfels... het verschil in aanvoelen met de GTS 250 is significant, en dat heeft niet alleen te maken met het feit dat het koppel vroeger vrijkomt: ook het topvermogen voelt veel forser aan en komt vroeger vrij.

Daarbij kan ik bevestigen dat evenzeer in meerdere officiële Piaggio documenten een vermogen van 18.8 kW wordt aangegeven, wat dus neerkomt op 25.5 PK, oa hier:

http://www.be.piaggio.com/media/29801_gammavespa2008.pdf

Zie maar op pagina 22 in de tabel: 15.7 kW bij 8500 rpm voor de 250, 18.8 kW bij 7500 rpm voor de 300.

Zou het vermogen van de Belgische versie misschien hoger kunnen zijn dan de Nederlands versie ? Maar ook dat betwijfel ik, zie maar bij de recente Nederlandse specificaties die momenteel op de NL Vespa site staan:

http://www.nl.vespa.com/media/29801_gammavespa2008.pdf

Juist... ook 18.8 kW...

Ik ben zelf Belg, en heb mij zopas een rode 300 Super aangeschaft. Nog 2 weken geduld, dan weet ik met zekerheid wat MIJN Vespa officieel aan vermogen laat optekenen. In de printed documents die ik op heden ontving van de dealer, staat net als in hierboven vermelde brochure, 18.8 kW vermeld.

Maar wat zou het ook uitmaken ? De 300 is gewoon SUPER, zoals zijn naam ook al laat vermoeden :-)

Patrick
 
Nog even erbij vermelden dat in de handleidingen van de 300 Super (zie link oa door Vox aangegeven)
Index of /Vespa/GTS300 Super/

het vermogen dan weer 16.4 kW zou zijn....

Het was me ook al opgevallen dat er nog al wat tegenstrijdige berichten de ronde doen. De eigen documentatie spreekt zich daar ook in tegen. Maar ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat de 250 15,7 kW heeft en de 300 slechts 0,7 kW meer met de door iedereen genoemde meerkracht. Ik lees trouwens in de manual 16,2 kW, maar mij lijkt de 18,8 meer aannemelijk
 
Proficiat Patrick met de 300 Super!. Nog even en dan knallen maar!
 
Zo !!

Inmiddels is de 300 ook in mijn bezit, eerste indruk.... , sleurt er harder aan dan de 250 , en het geluid is mooier :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 
Gefeliciteerd Jason *O* Welke kleur heb je ?? Ook met deze heel veel veilige kilometers gewenst en heeeeeeeeeeel veel rij plezier !!
 
Hoeveel lucht gooien jullie GTS rijders eigenlijk in de achter en voorband ?
Orrigineel had ik dus sava bandjes en daar moest heel wat anders in dan wat de dealer zei nu ik michellin bandjes heb. Nu weet ik het even niet meer. Dus HELP :?

Het maakt toch niet uit welk MERK bandjes erop zitten maar toch om de zoveel inch van de bandjes ??
 
Noop, dat is afhankelijk van de gemonteerde band, maar helaas heb ik niet het correcte antwoord voor je. Banden hebben hun eigen specs, dus ook de optimale druk en die kan dus aanziienlijk verschillen. Heeft dus niets met de diameter te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan