BMW R80 cafestijl

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.192
41
Ik heb samen met mijn vriendin een Honda CX 500 die ik min of meer als caferacer heb opgebouwd. Gezine de uitstekende staat wilde ik hem niet te heftig veranderen. Daarnaast had ik zelf een Yamaha YZF 750R en dat ging gewoon niet samen met de Honda, het verschil was te groot. Dus de knoop doorgehakt, de YZF verkocht en opzoek gegaan naar een mooie basis voor een wat grondiger gebouwde caferacer. De keuze was voor mij eigenlijk tussen Moto-Guzzi en BMW, met en voorkeur voor Guzzi's, tot ik van iemand per se even op een R 100 moest rijden.

Ik heb vervolgens een schade BMW R 80 gekocht uit 88 (ik wilde per se de monoarm achter), zag er niet uit, maar dat hoop ik dus te veranderen.

uurtje nadat ik voor het eerts gereedschap heb losgelaten erop :):

dsc00970xl7.jpg


Clipons erop gezet die ik van Nuke'm hier gekocht heb. Stuurknippers erop en vast wat overbodige rotzooi verwijderd. Omdat ik hem zo minimaal mogelijk wil hebben wilde ik geen grote tellers erop, maar ik wil wel per se een toerenteller, km teller en controlelampjes, dan blijft eigenlijk alleen de mogelijkhied van het monteren van een acewelltellertje over:

bmw016ot2.jpg


Lampje had ik eerder al een keer angeschaft. Het lukte me niet om naar tevredenheid koplampoiren/steunen te maken, dus toch maar kant en klare gekocht van Rockert. Via hem ook een caferacertank gekocht, maar die was echt véél te groot, mocht ik gelukkig terugsturen ( :} ). Toen op de motormarkt in Hardenberg maar een polysester tankje gekocht. Meteen ook maar de lelijke Yoshimurauitlaat vervangen door wat eleganters en nog wat los, klein spul gekocht.

hardenberg021xm6.jpg


Nog even getwijfeld om er een los zadel achter te zetten, maar die is uiteindelijk toch maar doorgegaan naar de Virago die ik samen met een vriend van mij radicaal aan het ombouwen ben.

zadelau2.jpg


Vervolgens een Leren riem gekocht, steunen gemaakt en de tank vastgezet:

tanksteun003ro5.jpg


en daarna de kont aangevallen met de slijptol. Alles staat er nu zo bij:

zitje002vm2.jpg


zitje012np7.jpg
 
Laatst bewerkt:
De planning:

- benzinekraantjes... dringend behoeft aan, ik kan ze nergens in de juiste maat vinden, hopelijk is Bike Center Culemborg dat nu voor em aan het oplossen
- Achterlicht monteren (nieuw besteld bij bovenstaande zaak)
-Bedrading op orde maken, de kabelboom was een Drama en ik ben niet goed met electra. Alles loopt nu wel, tellertje functioneerd, alleen ik krijg de verlichting en de knippers niet goed werkend. Ruud (sav op dit forum) komt me daar als het goed is mee helpen :} :}
- Verzinnen wat ik met de kont ga doen. Zoals ie nu is staat wel lekker racy, maar dan ben ik helemaal niet beschermd zo zonder spatbord (iemand daar ervaring mee?) dichtmaken kan ook, kan ik er meteen een bagageruimte van maken voor een slot. Zitje zelf gaat iig bruin (kunst?)leer worden
- Remleidingen... daar moet ik ook nog wat moois, goedwerkends voor verzinnen. Liefst met de bestaand eleidingen (student met bijbehorend budget...)


eventueel nog:
- de 'oude' ronde kleppendeksels erbij zoeken en monteren
- Spaakwielen. Ze zijn te vinden van de GS, maar volgens mij is het achterwiel dna kleiner en het voorwiel groter en dat wil ik dus niet.

Ik wil nog wat met de luchtinlaat doen. Misschien klekjes, maar ik denk eerder losse filters. Ik moet dan wel eerst uitvogelen wat ik met de carburateurs ga doen, want die zzou ik dan liever recht naar achteren hebben wijzen (tips/ideeen?). Dan wil ik meteen kijken of ik een kleinere accu kan vinden. Maar dit laatste geldt voorlopig even niet. Ik ga binnenkort op veldwerk voor mijn studie en moet daarvoor 4 weken kamperen, dan moet de BMW gewoon goed rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het project al gevolgd via CS.Ik ben niet weg van die monoshockers maar ik vind dit toch een heel lief dingetje worden :} Leuke onderdeeltjes erop en de afmetingen van het kontje zijn perfect.Word bijna wat als die matzwarte van mijn foto op de Ratabikedag in Bergen op Zoom..ok die is waarschijnlijk wat meer pegels kwijt maar ook een erg gaaf ding zal em eens posten hier.
MZllls,Rob.
 

kut, nu kan ik weer opnieuw beginnen met bouwen :(


:+




deze bedoel je:

img1873ro3.jpg


Vind hem wel mooi, maar ben er niet echt weg van. Ik hoop een wat klssieker uiterlijk te bereiken en het mag ook wel wat meer kleur hebben :P


Ik zou de middenbok er nog af kunnen halen, maar ik heb begrepen dat je BMW's beter niet alleen maar op de

Ik probeer ook nog te verzinnen waar ik eventueel nog wat gewicht kan besparen (ik weet het, druppel op een gloeiende plaat bij een BMW). Ik heb al een lichtgewichtuitlaatbeugel gemaakt en bij de accu valt ook nog wel wat te besparen, maar verder?

Zitten niet veel dingen op waar ik nog gaten in kan boren oid. Ik zou de middenbok er nog af kunnen halen, maar ik heb begrepen dat je BMW's beter niet alleen maar op de zijstandaard kan zetten. Daarnaast werkt die standaard irritant. Standaard eraf en middenbok laten zitten is misschien een betere optie.
 
Laatst bewerkt:
Bij de oude boxers kon er wel een kilootje v/h vliegwiel af. Of dat bij deze kan, weet ik niet zeker. Scheelt enorm in het gasrespons!!! :+

:W
 
Laatst bewerkt:
Bij de oude boxers kom er wel een kilootje v/h vliegwiel af. Of dat bij deze kan, weet ik niet zeker. Scheelt enorm in het gasrespons!!! :+

:W
Dat is echt zo !!! had een r80 g/s en eerst een loeizwaar vliegwiel,..af laten draaien en deed het ineens veel beter !! (maar wel wat nerveus als je constante snelheden reed)..toch zou ik het zo weer doen :Y
 
MIOB schreef:
- Verzinnen wat ik met de kont ga doen. Zoals ie nu is staat wel lekker racy, maar dan ben ik helemaal niet beschermd zo zonder spatbord

Niet echt caféracer stijl, maar is zo´n mini spadbordje van een GS een idee?


Succes met dit leuke project ! :Y
Groet, TigerManZ.
:)
 
Ik zou de middenbok er nog af kunnen halen, maar ik heb begrepen dat je BMW's beter niet alleen maar op de

Ik probeer ook nog te verzinnen waar ik eventueel nog wat gewicht kan besparen (ik weet het, druppel op een gloeiende plaat bij een BMW). Ik heb al een lichtgewichtuitlaatbeugel gemaakt en bij de accu valt ook nog wel wat te besparen, maar verder?

Zitten niet veel dingen op waar ik nog gaten in kan boren oid. Ik zou de middenbok er nog af kunnen halen, maar ik heb begrepen dat je BMW's beter niet alleen maar op de zijstandaard kan zetten. Daarnaast werkt die standaard irritant. Standaard eraf en middenbok laten zitten is misschien een betere optie.

een boxer is al niet zwaar, zoals jij hem daar hebt staan haal je waarschijnlijk de 200 kilo niet.
de middenbok kan je wel weglaten.
je moet dan alleen iedere keer uitleggen dat het normaal is dat je linker uitlaat rookt bij het wegrijden.
de tussenpot kan je ook vervangen door een "H" stuk, dan klinkt ie ook gelijk beter.
deze tweeklepper heeft al een licht vliegwiel, daar zou ik de moeite niet voor doen.

je kan je startmotor weglaten, dan kan je ook gelijk een klein accu'tje monteren.
maar het valt niet mee om zo'n grote boxer aan te lopen
 
Laatst bewerkt:
aanlopen zie ik niet zo zitten nee. Ik had het idee dat ie toch wel flink over de 200 kg zou gaan, maar dat valt dus mee :)

Ik wil nog even mijn eeuwige dank uitspreken aan Ruud/sav:


:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Want de verlichting end e knippers doen het nu 8-)

omara089qp6.jpg
 
Bij de oude boxers kon er wel een kilootje v/h vliegwiel af. Of dat bij deze kan, weet ik niet zeker. Scheelt enorm in het gasrespons!!! :+

:W
heb ik ook gedaan bij mijn honda bros ,van 3 kg naar 1.9kg.

moet um alleen nog ff monteren -O-

als je een voorbeeld van de kleur die je het zadel wil hebben laat zien ,kan ik ff kijken wat ik op voorraad heb.
 
Laatst bewerkt:
heb ik ook gedaan bij mijn honda bros ,van 3 kg naar 1.9kg.

moet um alleen nog ff monteren -O-

als je een voorbeeld van de kleur die je het zadel wil hebben laat zien ,kan ik ff kijken wat ik op voorraad heb.


Ik wilde donkerbruin (kunst?)leer, beetje de kleur van de handvaten. Maar, ik wil eigenlijk toch echt gewoon een sompel los kussentje hebben zonder bodemplaat, mijn moeder wilde wel wat proberen te naaien, dus die mag het van mij eerst proberen, een echt ingewikkelde vorm of echt groot wordt het toch niet.






Ik zit toch nog echt in mijn maag met die benzinekraantjes. Op marktplaats zijn ze allemaal te groot. Het gat waar ze in moeten is maar 1 cm in doorsnede en voorzien van fijndraad. De bougie van (ik denk) mijn YZF 750 draaide er precies in, maar de motorkraantjes zijn tot nu toe allemaal te groot en de brommerkraantje tot nu toe echt NET te klein, scheelt helemaal niets. (die komen van een Vespa af).

Ze zouden voor mij de kleinste maat bestellen bij die zaak, maar mocht die niet passen, wil ik graag een alternatief achter de hand hebben, dus als iemand wat weet....



@ Halflive: De mijne heeft geen tussenpot of H stuk, maar zo'n Y stuk. Moet volgens mij weinig verschil maken met zo'n H stuk (afgezien van dat alles nu door 1 pijp gaat). Ik heb nog een extra setje sproeiers, dus daar kan ik nog wat mee experimenteren, zijn ook heerlijk simpel te vervangen, in tegenstelling tot het pokkewerk dat het is bij een CX.
 
heb ik ook gedaan bij mijn honda bros ,van 3 kg naar 1.9kg.

moet um alleen nog ff monteren -O-

als je een voorbeeld van de kleur die je het zadel wil hebben laat zien ,kan ik ff kijken wat ik op voorraad heb.

Ik ken iemand waarbij het vliegwiel eigenlijk alleen maar als starterkrans fungeert, dat is bij een r100 en ik geloof niet dat het blok zoveel scheelt van een r80
 
Hoi MIOB,

Als je de juiste diameter geef dan kan ik wel ff kijken mij m´n MZ spullen. Daar heb ik nog een kraantje van liggen en volgens mij zit dat dicht bij de centimeter in de buurt.
Mocht dat passen dan weet je dat je voor weinig aan deze spullen kan komen. MZ onderdelen zijn nu eenmaal lekker goedkoop. :Y


Groet, TigerManZ.
:W
 
Hoi MIOB,

Als je de juiste diameter geef dan kan ik wel ff kijken mij m´n MZ spullen. Daar heb ik nog een kraantje van liggen en volgens mij zit dat dicht bij de centimeter in de buurt.
Mocht dat passen dan weet je dat je voor weinig aan deze spullen kan komen. MZ onderdelen zijn nu eenmaal lekker goedkoop. :Y


Groet, TigerManZ.
:W


Zou wel heel mooi zijn. Ik heb trouwens 2 kraantjes nodig... Ik heb helaas geen goede meetmethode en verstand van draad, maar voor zover ik het uit kan leggen moet er fijndraad op de benzinekraan zitten. De diameter van het gat waar de kraan in moet is 10mm, dus de kraan moet met de draad erbij een doorsnede hebben op het schroefgedeelte van 11mm.


Begrijpelijker weet ik het niet uit te leggen :)
 
die tank ken ik. En als mijn geheugen mij niet in de steek laat kwam het uit Engeland. Ik zou de maten eens zuiver opmeten en naar JV motors bellen (038-3868999) volgens mij zat er wat engels spul in ooit namelijk, vandaar dat het "net" niet past zal wel 3,768753680/2,3765090 ste inch zijn of zo, rare maten hebben ze daar genoeg namelijk
 
die tank ken ik. En als mijn geheugen mij niet in de steek laat kwam het uit Engeland. Ik zou de maten eens zuiver opmeten en naar JV motors bellen (038-3868999) volgens mij zat er wat engels spul in ooit namelijk, vandaar dat het "net" niet past zal wel 3,768753680/2,3765090 ste inch zijn of zo, rare maten hebben ze daar genoeg namelijk


Kijk, bedankt voor de tip!

Nadeel is dat dat opmeten echt niet nauwkeuriger gaat lukken met mijn materiaal, maar ik zal toch eens contact met ze opnemen. Tankje komt van de beurs in Hardenberg. Eeuwig zonde dat er Suzuki op staat, want wat mij betreft is ie in perfecte staat zo.



edit: Ik kwam een foto tegen van een BMW caferacer waarvan de eigenaar de retourkabels van de carburateurs eraf gehaald had. Zou ik ook wle willen doen, in hoeverre is dat link bij een BMW? (kans op hanged gas). De cx chopper die ik al eens met een vriend gebouwd heb heeft nu ook maar 1 gaskabel, maar die carburateurs vertrouw ik er wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet de kabel van de choke die hij bedoeld, ik weet niet waar hij gekeken heeft maar op de carburateurs zit één kabel voor het gas en één voor de choke
 
als je een betere foto van de handvatten heb dan kan ik wel ff kijken.

we gaan verhuizen met de toko dus moet er toch opgeruimd worden.
ik heb het in echt leer en kunst leer,als je niet al teveel wil hebben stuur ik het wel op.
 
Laatst bewerkt:
\
Ik kwam een foto tegen van een BMW caferacer waarvan de eigenaar de retourkabels van de carburateurs eraf gehaald had. \
Een BMW heeft geen retourkabel :?

Wordt wel een gaaf ding echt een rijder en geen poserbak :} :} :}


Ik heb er nog niet echt goed naar gekeken, ben ik nog niet aan toegekomen, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er bij mij 2 kabels per carburateur zijn. Maar ik bedenk me net dat dat wel de choke zal zijn... Vraag ik me af hoe dat op die andere motor is opgelost.
 
Is het niet de kabel van de choke die hij bedoeld, ik weet niet waar hij gekeken heeft maar op de carburateurs zit één kabel voor het gas en één voor de choke


Was tussendoor even eten... je zult gelijk hebben dnek ik.

@ Hawk, ik had daar al naar gezocht, maar ik heb nog geen goede foto van de handvaten gevonden. Ik zal eraan proberen te denken, thanx.


Edit: Je ziet het echt niet zitten om er een los kussentje voor te maken? Ik wil namelijk geen bodemplaat omdat de zitplaat vastgelast moest worden voor de stevigheid en daar geen stof omheen geplakt kan worden omdat het meteen dienstdoet als spatbord. Verder wil ik de kont toch dichtmaken denk ik en dan het kussentje loshouden zodat ik het gebigen stuk aluminium wat je op de foto ziet als toegangsluik kan gebruiken. Kan ik tenminste nog een fatsoenlijk slot meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Was tussendoor even eten... je zult gelijk hebben dnek ik.

@ Hawk, ik had daar al naar gezocht, maar ik heb nog geen goede foto van de handvaten gevonden. Ik zal eraan proberen te denken, thanx.


Edit: Je ziet het echt niet zitten om er een los kussentje voor te maken? Ik wil namelijk geen bodemplaat omdat de zitplaat vastgelast moest worden voor de stevigheid en daar geen stof omheen geplakt kan worden omdat het meteen dienstdoet als spatbord. Verder wil ik de kont toch dichtmaken denk ik en dan het kussentje loshouden zodat ik het gebigen stuk aluminium wat je op de foto ziet als toegangsluik kan gebruiken. Kan ik tenminste nog een fatsoenlijk slot meenemen.


Volgens mij heb ik je een foto gestuurd met mijn caferacer met zowel een gaskabel als een chokekabel. De choke-handel (Amal) heb ik op het stuur gemonteerd ipv op het blok.
Heb geen gecombineerd handvat, is nog het oude eerste type R90.


Sorry, heb niet meer aan het electra-schema gedacht om te sturen, is dit nog nodig?

Je hebt de uitlaten mooi opgelost, was dit al een 2-in 1?
 
Terug
Bovenaan Onderaan