KTM 950 SM en meer lc8 Deel II

Zin in een voorjaarsmeeting & ook aanwezig?

  • 3 April

    Stemmen: 0 0,0%
  • 10 April

    Stemmen: 11 50,0%
  • 17 April

    Stemmen: 5 22,7%
  • 25 April

    Stemmen: 4 18,2%
  • Nee doe mij maar een zondag!!!

    Stemmen: 2 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat er nu 1 type evolution is geschikt voor de 950 en 990
In de bochten zitten ook aansluit mogelijkheden voor de lamba sonde
Daar zit nu een dop op




Je krijgt er nu gratis uitlaten bij van akra twv 1585 euro
En met een beetje onderhandelen ook nog een fikse korting
De nieuwe 990 SMR kost standaard al 15100 euro
En dan komen er nog div extra`s bij
Wat ik had zaten geen dopjes in, dus helemaal clean. En ik heb bij 990 gezien met Evolution van RVS, er zat een soort klein strookje metaal bij de voorste pijp in de buurt van Lambdasensor. Dat vond ik niet mooi. Heb je het ook op je uitlaat?

15100 euro??? :X Nou dan denk ik echt goed over na. Anders neem ik dan weer een 950 SM-R. -O- voor die geld heb ik echt niet voor over :N
 
Wat ik had zaten geen dopjes in, dus helemaal clean. En ik heb bij 990 gezien met Evolution van RVS, er zat een soort klein strookje metaal bij de voorste pijp in de buurt van Lambdasensor. Dat vond ik niet mooi. Heb je het ook op je uitlaat?

15100 euro??? :X Nou dan denk ik echt goed over na. Anders neem ik dan weer een 950 SM-R. -O- voor die geld heb ik echt niet voor over :N

Inderdaad die doppen zijn het
Ik ga er ook mee terug naar de winkel

Die 15100 euro is incl afleverkosten
 
Die had ik. En hoe kwam je aan die prijs van 990 SM-R?
full
 
Die had ik. En hoe kwam je aan die prijs van 990 SM-R?
[afbeelding]

Deze heb ik ook alleen nu met dopjes voor de lambasonde
Zag op de ktm site dat de bochten nu alleen nog maar geleverd worden met doppen
Voor de 950 en 990 is allebei het zelfde nr

die prijs heb ik van ktm rotterdam
Die heeft er al 2 verkocht (lieg hij dan lieg ik)
 
Laatst bewerkt:
Deze heb ik ook alleen nu met dopjes voor de lambasonde
Zag op de ktm site dat de bochten nu alleen nog maar geleverd worden met doppen
Voor de 950 en 990 is allebei het zelfde nr

die prijs heb ik van ktm rotterdam
Die heeft er al 2 verkocht (liegt hij dan lieg ik)
Nee, er is ook een uitlaat die alleen voor 950 bestemd zijn. Dat is onderdeel nummer 62505007200 = 950 Titanium.

Wat jij hebt is nr. 62605007100 = 950/990 Titanium

Is nog te vinden op ktm.nl zelf, net gecontroleerd.
Check dat ff.

BTW maak eens een foto van de voorste uitlaatbocht. Ik wil ff weten of er geen smalle metalen strookje met een gaatje erin op de bocht gelast is.

Voor de prijs van 990 SM-R ga ik sowieso onderhandelen, want ik heb niets in te ruilen.
 
Nee, er is ook een uitlaat die alleen voor 950 bestemd zijn. Dat is onderdeel nummer 62505007200 = 950 Titanium.

Wat jij hebt is nr. 62605007100 = 950/990 Titanium

Is nog te vinden op ktm.nl zelf, net gecontroleerd.
Check dat ff.

BTW maak eens een foto van de voorste uitlaatbocht. Ik wil ff weten of er geen smalle metalen strookje met een gaatje erin op de bocht gelast is.

Voor de prijs van 990 SM-R ga ik sowieso onderhandelen, want ik heb niets in te ruilen.

Ik denk dat ik er helemaal uit ben
De uitlaat alleen voor de 950 is zonder kat (maar wel met lamba sonde dop,
zie foto ktm site)
De uitlaat die ik heb voor 950/990 is met kat
Als ik dit had geweten toen ik ging bestellen had ik zonder kat genomen (had nog goedkoper geweest ook)
Maarja gedaane zaken nemen geen keer :(

Onderhandelen moet je natuurlijk altijd doen
Maar ik denk dat er niet veel inzit
Er is veel vraag naar dus ze verkopen toch wel
Zonder inruil scheelt wel maar meer dan 500 euro zal het niet zijn :W
 
Ik denk dat ik er helemaal uit ben
De uitlaat alleen voor de 950 is zonder kat (maar wel met lamba sonde dop,
zie foto ktm site)
De uitlaat die ik heb voor 950/990 is met kat
Als ik dit had geweten toen ik ging bestellen had ik zonder kat genomen (had nog goedkoper geweest ook)
Maarja gedaane zaken nemen geen keer :(

Nou dat vind ik een beetje onzin, de dealert die een beetje met zijn klant meedenkt ruilt hem zo om. verkopen doet hij hem toch wel weer.
Scheelt jou tyoch een paar honderd Euro.

Idd voor een 990 zit je met de E-norm eisen vandaar de Kat.
Beetje ook aan je eigen te danken Ronald,
we hebben het er hier al een aantal x over gehad. :z

Als er op de 990 een systeem zonder Kat E nummer wordt gemonteerd, kan je in het buitenland misschien , waarschijnlijk , een probleempje hebben.
Voornamelijk in Zwitserland en Oostenrijk.

Maar ook in Dtsl, zou het bets wel eens zomaar kunne dat de Kit erom gaat zeuren.
Als ze me willen naaien, dan liever omdat ik een art. 5 heb gemaakt. :Y

En niet, omdat er iets niet voldoet aan de gestelde eisen.

Grt Dick
 
Nou dat vind ik een beetje onzin, de dealert die een beetje met zijn klant meedenkt ruilt hem zo om. verkopen doet hij hem toch wel weer.
Scheelt jou tyoch een paar honderd Euro.

Idd voor een 990 zit je met de E-norm eisen vandaar de Kat.
Beetje ook aan je eigen te danken Ronald,
we hebben het er hier al een aantal x over gehad. :z

Als er op de 990 een systeem zonder Kat E nummer wordt gemonteerd, kan je in het buitenland misschien , waarschijnlijk , een probleempje hebben.
Voornamelijk in Zwitserland en Oostenrijk.

Maar ook in Dtsl, zou het bets wel eens zomaar kunne dat de Kit erom gaat zeuren.
Als ze me willen naaien, dan liever omdat ik een art. 5 heb gemaakt. :Y

En niet, omdat er iets niet voldoet aan de gestelde eisen.

Grt Dick

Weet je wat nou het gekke is voor de smr 08 geven ze bij ktm de versie met cat op
En voor model 07 de versie met of zonder cat
Waar daar de reden van is ben ik nog niet achter
Volgens mij zijn het identieke motors
Ik heb er toen ik ging kopen niet op gelet of het met of zonder cat was
Om de simpele reden dat ik niet wist dat je ze ook met cat kon kopen :z
Jij kan zeggen dat daar hier al vaak over geschreven is
Maar ik weet zeker van niet
De enigste die hier in dit forum deze dempers heeft gehad is erwin, en die heb ik er
nooit over gehoord :N
 
Ik denk dat ik er helemaal uit ben
De uitlaat alleen voor de 950 is zonder kat (maar wel met lamba sonde dop,
zie foto ktm site)

De uitlaat die ik heb voor 950/990 is met kat
Als ik dit had geweten toen ik ging bestellen had ik zonder kat genomen (had nog goedkoper geweest ook)
Maarja gedaane zaken nemen geen keer :(

Onderhandelen moet je natuurlijk altijd doen
Maar ik denk dat er niet veel inzit
Er is veel vraag naar dus ze verkopen toch wel
Zonder inruil scheelt wel maar meer dan 500 euro zal het niet zijn :W
Ja, dat foto met dopjes was altijd al geweest, ook al in 2007. KTM gebruikte de plaatje van SD uitlaat.
En verder verschilt inderdaad er weinig tussen 950/990 uitlaatsysteem.

Onderhandelen over de prijs, tja de tijd zal leren ;)
 
Gisteren middag de nieuwe motor opgehaald
Na alle oficiele documenten nog even een praatje gemaakt over de uitlaten
Hij was het meteen met mij eens dat het nooit de bedoeling was om uitlaten met
cat te bestellen
Dus hij gaat vandaag het een en ander uitzoeken en dan de goeie bestellen :}
 
Gisteren middag de nieuwe motor opgehaald
Na alle oficiele documenten nog even een praatje gemaakt over de uitlaten
Hij was het meteen met mij eens dat het nooit de bedoeling was om uitlaten met
cat te bestellen
Dus hij gaat vandaag het een en ander uitzoeken en dan de goeie bestellen :}

*O* *O* *O*
Das mooi.

Ow en op blz 21 is er idd alleen over de Akra's geschreven ,
voor een 990 en niet voor een 950.

Gr. Dick
 
Gisteren middag de nieuwe motor opgehaald
Na alle oficiele documenten nog even een praatje gemaakt over de uitlaten
Hij was het meteen met mij eens dat het nooit de bedoeling was om uitlaten met
cat te bestellen
Dus hij gaat vandaag het een en ander uitzoeken en dan de goeie bestellen :}
*O* Ik had dus wel goed ;)

Veel plezier met je nieuwe 950.
 
Nu eindelijk eens een update van mijn toerentellerproject. Zondagavond eindelijk mijn project afgerond. Had natuurlijk veel eerder gemoeten, maar ala (druk, druk, vrouw, kinderen, etc. je kent het wel :) )

Het eerste gedeelte was het trekken van de draad vanaf pin6 op je ECU stekker naar de cockpit. Dit was mij niet gelukt zonder de hulp van ErwinGTI, waarvoor nog steeds veel dank. De pin die je uiteindelijk nodig hebt is deze:

Insulation & Protection

Een technisch plaatje van de stekker zelf vind je hier:

http://ecommas.tycoelectronics.com/...5-3O5pdfJapaneseJPN_CD_2-1437285-3_O5.pdf

Het vinden van deze pin is waarschijnlijk de grootste uitdaging in dit project. Als je de pin eenmaal hebt dan moet je de de ECU stekker uit elkaar halen. Eerst de tank eraf en daarbij niet vergeten de 2 benzine kranen dicht te draaien :) zoals ik eerst had gedaan.

Om de pin in de stekkerblok te krijgen moet je stekkerblok uitelkaar halen. Wel voorzichtig, het is breekbaar. En de witte blokjes aan de zijkant is een zogenaamde grendelplaat. Het houdt de pinnen op gesloten. Je moet het ontgrendelen door de grootste witte blok voorzichtig naar binnen drukken met platte schroevendraaier (loodrecht en niet forceren). Als je aan de andere kant van de stekker 2 witte nokjes zie, dan is het pinnetjes ontgrendeld. Dan ga je aan de zijden de zwarte klemmen indrukken met platte schroevendraaier (2x) en tegelijk trek je het blok voorzichtig af.

Pinnetjes liggen dan open en bloot. 1 afdichtstopje bij de pin nr 6 verwijderen, het ontstaande gaatje voer je de draad door. Daarna maak je pin vast aan de draad. Om stekker weer netjes in elkaar te zetten heb je wel een truc nodig om pinnetjes op de plek houden als je een andere deel van de stekkerblok met vergrendelplaat terug wil plaatsen. Anders krijg je het nooit voor elkaar.

Ik had lasdraadjes van 0,5 mm dik gebruikt voor een truc om stekker weer netjes in elkaar te zetten. Als de zwarte blok op de plek zitten, dan hoef je de witte nokjes naar binnen drukken met de duim. Met een klik is de modificatie klaar. Hierbij is het belangrijk dat je de witte vergrendelplaat al in het zwarte stekkerblok heb zitten en niet hebt hangen rond de pinnen zelf. Dit probeerde ik eerst, maar dan krijg je de boel niet in elkaar. Dus de vergrendelplaat in het stekkerblok hebben en dan de pinnen met lasdraden voor de begeleiding in het stekkerblok leiden. Uiteraard bij dit proces goed kijken dat alle pinnen weer op dezelfde plek zijn gekomen. Extra keren controleren kan nooit kwaad. :)

Als de stekker weer netjes dicht is, kun je de draad trekken door de geribde buis waar alle andere draden ook doorlopen. Om de draad er netjes door te krijgen heb ik ook eerst hier weer een lasdraad gebruikt op aanraden van ErwinGTI. Toen deze er door was heb ik de draad er doorgetrokken door een klein Ootje te maken in de lasdraad en daar de draad aan te bevestigen. Tape het even af, zodat de boel niet kan blijven hangen achter andere draden of de ribbels van de slang.

Het tweede gedeelte is de montage van de toerenteller zelf. Eigenlijk niet zo heel moeilijk. Ik heb hem rechtreeks bij MMB-Messtechnik besteld. Ging allemaal netjes. Je moet wel 3 weken wachten, maar hij kwam op de afgesproken datum keurig bij mij binnen. Ik heb de teller hier besteld omdat je hier gelijk een mat zwarte kunt bestellen en via Louis enkel maar de chrome volgens mij.

Om het gat te boren in de toerenteller heb ik een 45mm gatenboor gebruikt en dit ging prima. Hij boort wat ruimer dan de 45mm en vervolgens met een Dremel verder mooi strak passend gemaakt. Ik heb hem nu nog niet eens gelijmd, maar hij zit nu al heel strak vast. Misschien dat ik hem nog vastlijm of voorzie van een kitrandje aan de onderkant. In de tellerbak onder de toerenteller bevindt zich een montageplaat voor wat electronica. Ik heb een gedeelte van deze montageplaat afgezaagd, zodat ik de benodigde ruimte van 55mm had voor de diepgang van de toerenteller. Het gedeelte dat ik heb afgezaagd heb ik met tie-raps naar de andere kant van de tellerbak gebracht en daar vastgemaakt. Eigenlijk niet echt een probleem. Verder moet je het draadend van het knipperlicht inkorten en de bout zelf ook platter maken. Dus even het knipperlicht demonteren en de draden losmaken in het knipperlicht zelf en eruittrekken, zodat je het draadend kunt inkorten.

Vervolgens de Rode en Oranje draad van de toerenteller samen op de ACC2 stekker gemonteerd waarbij er 2 draden uitkomen. De zwarte draad van de toerenteller heb ik op oranje draad van de ACC2 stekker gemonteerd. De witte draad (negatieve input pulse) van de toerenteller moet je verbinden met je draad die je van de ECU af hebt getrokken. En dan werkt het gewoon! De groene draad (positive input puls) heb je dus niet nodig.

Ik denk dus ook dat je daarom de dure versie van deze toerenteller moet hebben. De goedkopere van motozoom en Louis.de hebben enkel een positieve puls en ik denk niet dat deze gaan werken op de ECU aansluiting. Maar dit weet ik niet zeker.

Ik zal onder dit berichtje een aantal relevante foto's posten.

------------------------------------------

Verder info kun je hier vinden.

lc8.nl :: Bekijk onderwerp - Toerenteller op SM/SMR

Zoek op New Member and Adding a Tach to the 950SM in http://www.monomaniacs.nl/smf.htm
-------------------------------
The tach is made by Nova MMB in Germany

MMB-Messtechnik
IP-CONF Manager 2.0

also supplied by

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

search for Drehzahlmesser, German for tacho.

The tacho has lots of options for face/surround/LED colour etc. but you want the 48 mm 0-12,000 rpm variant.

For power the tacho has seperate connections available for tacho power and for the LED illumination. I wired these two together to ACC2 which is the accessory circuit on the 950SM wired to the ignition.

Sensing is via a pin in the bikes ECU, which is located underneath the tank, in the frame fold just behind the headstock that is normally screened by 2 pieces of black plastic. You'll need to solder a female pin onto the end of the sensing cable and insert it into the ECU connector to make the connection.

Space wise the area in the headlight mask behind where I've mounted mine is quite busy. You have to trim down the bolt and nut that hold on the rhs indicator, and reposition a bracket that holds a few pieces of wiring loom. Nothing too tricky but time consuming.

The hole in the dash was cut with a tank cutter like this

http://www.tool-up.co.uk/shop/diy/PRI400.html?id=Kf3K5zgh

below the size of the tach, then taken out with a dremel until the tacho was a tight fit. Then I hot glued it in.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan