How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
ik bok m'n motor op, zet m'n motor aan, 1e versnelling, zachtjes achterwiel laten draaien. Dan kijk je of je kettingwiel of schijfrem een "zwalpende" beweging maakt t.o.v. je achterbrug. Indien ja===> stellen. Indien nee===> rijden! ;)
weet wel niet of dat de beste methode is, maar werkt iig goed... :)

Is niet de beste methode. En ook af te raden, ivm gevaar.

Wel makkelijk.
 
Is niet de beste methode. En ook af te raden, ivm gevaar.

Wel makkelijk.
gevaar? datie ineens van je bok springt (geen middenbok hé) en ergens tegenknalt? daarom zet ik ook m'n voorrem vast... :) valt ie nog steeds om, maar schiet ie toch al niet weg. Je moet overigens ook niet met je hoofd op 5 cm van je wiel gaan kijken hé...
But anyway, niet doen dan :)
 
Hey lui, hoe doen jullie het hele zaakje goed uitlijnen? Las al iets over met een touwtje aan de gang, maar die snapte ik niet helemaal :?

Bij de motorzaak hier hebben ze zo'n lasertje dat ze ook bij de NASA gebruiken, helaas beschik ik niet over die luxe :+

gaat dat wel goed, aangezien je achterwiel breder is dan je voorwiel?
als je je stuur dan rechtzet en een draad spant van je voorwiel naar je achterwiel en dat in 1 lijn zet, en dan het draad aan de andere kant van de banden doet,(eerst links van de motor en daarna rechts) je achterwiel dan helemaal schuin blijkt te staan?
 
wat je ook kan doen: men bokt de motor op, neemt een satéprikker, tiewrapt deze vast rond de achterbrug zodat je de saté tegen je tandwiel hebt staan. Dan achterwiel draaien met de hand, als je speling krijgt tussen satéprikker en tandwiel staat ie scheef... :)

Nee hoor, zo zie je alleen of je kettingwiel krom is. Niet of je wiel scheef in je brug zit.
 
Ik ga trouwens waarschijnlijk dit weekend mijn eigen ketting maar vervangen. Sommige schakeltjes bewegen niet soepel meer, en het verschil tussen het strakste en het slapste punt is nu wel heel veel geworden. Kan nooit goed zijn voor de uitgaande as, dat geklapper O-) .


Ik dacht eraan zo'n pons te kopen voor de klus (40 euri bij jossmit - geschikt voor de DID 525 ketting). Iemand ervaring hiermee?

[afbeelding]


Zo, update! Eindelijk tijd: morgen ketting en pons halen en dan ga ik ook proberen het zaakje te vervangen. Leuk :Y

Maar... ik zag net dat ik dopsleutel maat 36 nodig heb om mijn voortandwiel los te draaien! Dat is een kolosaal ding. Waar haal ik een beetje voordelig zo'n geval? Want hij zit niet in mijn set, de bouwmarkt heeft hem ook niet... En op internet vind ik alleen de dure luchtsleutel-dopjes... Bestaan die gewone dopjes wel :?
 
Laatst bewerkt:
Zo, update! Eindelijk tijd: morgen ketting en pons halen en dan ga ik ook proberen het zaakje te vervangen. Leuk :Y

Maar... ik zag net dat ik dopsleutel maat 36 nodig heb om mijn voortandwiel los te draaien! Dat is een kolosaal ding. Waar haal ik een beetje voordelig zo'n geval? Want hij zit niet in mijn set, de bouwmarkt heeft hem ook niet... En op internet vind ik alleen de dure luchtsleutel-dopjes... Bestaan die gewone dopjes wel :?
heb je een fabory-center in de buurt? die hebben dat meestal wel. blijft zowiezo wel een duur ding, die worden (imo) niet gemaakt voor huis-tuin-keukengebruik... maar je hoeft er normaal maar 1tje te kopen en dan blijft ie goed voor de rest van je leven ;)
 
heb je een fabory-center in de buurt? die hebben dat meestal wel. blijft zowiezo wel een duur ding, die worden (imo) niet gemaakt voor huis-tuin-keukengebruik... maar je hoeft er normaal maar 1tje te kopen en dan blijft ie goed voor de rest van je leven ;)

Nou, ik heb de dopsleutelquest achter de rug.. :/

Fabory Amsterdam had ze niet liggen. De twee brezanvestigingen hier in de buurt ook niet. Een lokale automaterialenzaak had er wel een, maar alleen een dop met 3/4" aansluiting (dus heb ik ook een overloop nodig). En die dop zelf was al ruim dertig euri ex.

Dus ik ben maar even langs een koekblikgarage gegaan, honderd meter van huis. Die draaiden het moertje zo voor me los. Toch makkelijker :}

Nu dus eindelijk beginnen...
 
Laatst bewerkt:
Prima ding voor de hobbie-ist.
Als je hem maar met respect behandeld. Ik heb er al 4 kettingen mee gebroken en geklonken :Y

Gelukt! Wel nog even laten controleren door de dealer. Daar zeiden ze dat dit dingetje de ketting niet helemaal 100% goed klinkt (het werkt, maar kan nog beter). Maar toen gaven ze met een of ander geval nog een extra klap op de ketting, en was het goed. Mooi dus :)
full
 
wou vandaag ff beginnen maar krijg die kut bouten van het achtertandwiel niet los.

ik neem aan dat ze gewoon tegen de klok in los draaien?

heb nu geprobeerd door ik zelf de motor vast te houden en de achterrem in trappen en mijn broertje hengsten aan de steeksleutel.
enige wat gebeurde was dat de achterveer werd ingedrukt en de motor omhoog kwam.

Vraag me nu af of dat wel zo lekker is voor de achterremblokken en remschijf???

morgen probeer ik het nog ff met een blok hout in het wiel en een lange baco.
 
Minimaal Ringsleutel, al het andere kost je in het minste geval een moer, dan een steeksleutel, dan een lichaamsdeel.
Remmen kunnen er prima tegen, lijkt soms wel of die gemaakt zijn om iets tegen te houden. ;)
 
wou vandaag ff beginnen maar krijg die kut bouten van het achtertandwiel niet los.

ik neem aan dat ze gewoon tegen de klok in los draaien?

heb nu geprobeerd door ik zelf de motor vast te houden en de achterrem in trappen en mijn broertje hengsten aan de steeksleutel.
enige wat gebeurde was dat de achterveer werd ingedrukt en de motor omhoog kwam.

Vraag me nu af of dat wel zo lekker is voor de achterremblokken en remschijf???

morgen probeer ik het nog ff met een blok hout in het wiel en een lange baco.


Moertjes niet geborgd, toevallig? :z

Verder zou ik er een dopsteutel opzetten. Met de ratel kun je vaak een stuk meer kracht mee zetten dan met zo'n steeksleutelding. En anders de ratel verlengen met een buis
 
Moertjes niet geborgd, toevallig? :z

Verder zou ik er een dopsteutel opzetten. Met de ratel kun je vaak een stuk meer kracht mee zetten dan met zo'n steeksleutelding. En anders de ratel verlengen met een buis


zijn los.
met een ringsleutel en rubberhamer los getikt.

nu de achteras die muurvast zit...
hij draait wel maar als ik met de hamer tik komt er geen beweging in.

tevens zag ik dat het afdekplaatje voor het stellen van de ketting gescheurd was.
dat moet bij de vorige bandenwissel gebeurd zijn...

lekker zo'n monteur die zo de boel kapot draait, betaal je nog grof geld voor ook
 
zijn los.
met een ringsleutel en rubberhamer los getikt.

nu de achteras die muurvast zit...
hij draait wel maar als ik met de hamer tik komt er geen beweging in.

tevens zag ik dat het afdekplaatje voor het stellen van de ketting gescheurd was.
dat moet bij de vorige bandenwissel gebeurd zijn...

lekker zo'n monteur die zo de boel kapot draait, betaal je nog grof geld voor ook
als er echt geen beweging in te krijgen is kan je best wat kruipolie spuiten, daarna de as wel weer goed invetten voor je hem weer monteert. Als dat zelfs niet helpt kan je proberen om aan de as te draaien aan de achterkant (moersleutel) en tegelijkertijd met de rubberen hamer op de as slaan aan de voorkant. Best even met twee doen wel :)
 
als er echt geen beweging in te krijgen is kan je best wat kruipolie spuiten, daarna de as wel weer goed invetten voor je hem weer monteert. Als dat zelfs niet helpt kan je proberen om aan de as te draaien aan de achterkant (moersleutel) en tegelijkertijd met de rubberen hamer op de as slaan aan de voorkant. Best even met twee doen wel :)


tis gelukt.
maar als ik de as bekijk is het eerste deel goed gevet en de laatste 20 cm niet echt lekker gesmeerd.
dat zal ervoor gezorgd hebben dat het zo stroef ging.
het afdekplaatje waarmee je de ketting stelt is doormidden.
kan ook dat vervangen.

van de drie dealers waar ik ben geweest hebben er tot nu toe 2 bij montage iets verneukt aan mijn motor :N

23mx3yw.jpg

bovenste stuk was niet goed gevet.
zou daardoor enige zwakke punten zijn ontstaan?
rj3zt1.jpg

achtertandwiel, ik vond hem nog redelijk eigenlijk?
1446334.jpg

voortandwiel, beetje gebogen maar nog te gebruiken/verkoopbaar?
 
Laatst bewerkt:
Heb eindelijk idd mn ketting vervangen. Zie dat mn post over vervangen ergens uit 2008 was.......

Maar toch eindelijk aan toe gekomen. Was nu echt wel nodig!

Ging goed ook met pons app. bij Jos vandaan.

Echter ik vertrouwde de uitlijning niet. Heb het achterwiel recht gezet op de markeringen op de achterbrug. Nagemeten met de schuifmaat tov achterbrug.
FF rijden gaat goed, maar toch ff dubbel checken:
full
 
dus bij voorkant voorwiel 2.5 mm
en bij achterkant voorwiel ook 2.5 mm

andere kant 16 mm voor bij het voorwiel
en achterkant wiel 15 mm

ff plaatje ter illustratie



Hij staat dus nagenoeg recht maar niet in lijn met achter?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan