How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
Ik heb vandaag voor het eerst in m'n motorcarriere een begin gemaakt aan het vervangen van de ketting. Voor de tijd natuurlijk keurig deze howto gelezen. Een paar leermomenten voor mij zal ik delen in dit topic zodat anderen makkelijker op weg kunnen.

1. Neem een stevig stuk hout voor tussen je achterwiel, er komt veel kracht kijken bij het loshalen van het voorste kettingwiel.
2. Er kwam bij mij nog veel meer kracht kijken bij de moeren van het achtertandwiel. Als ik dit niet al had gedaan aan het begin, dus voor het breken van de ketting, vraag ik me af of het gelukt zou zijn.
3. Ik heb voor het breken van de ketting de tool van Jos Smit gebruikt, hier liepen twee dingen niet optimaal waardoor ik het kan aanraden om de slijptol erbij te pakken als je die hebt (ik heb die dus niet).
3.1 je hebt een ringsleutel 27 nodig, ik heb een heleboel ringsleutels, tot en met 32, maar 27 dus net niet, daardoor moest ik met de waterpomptang aan de slag, dat ging overigens wel goed, maar een ringsleutel is veeel makkelijker.
3.2 voor het losdraaien van de stift moet je het kopje ervanaf slijpen met een dremel of slijptol. Deze had ik dus niet en daarom heb ik dus verschrikkelijk aan moeten kloten met een ijzerzaag om het kopje eraf te krijgen.

Binnenkort gaan we verder met het avontuur.
 
Ik heb vandaag voor het eerst in m'n motorcarriere een begin gemaakt aan het vervangen van de ketting. Voor de tijd natuurlijk keurig deze howto gelezen. Een paar leermomenten voor mij zal ik delen in dit topic zodat anderen makkelijker op weg kunnen.

1. Neem een stevig stuk hout voor tussen je achterwiel, er komt veel kracht kijken bij het loshalen van het voorste kettingwiel.
2. Er kwam bij mij nog veel meer kracht kijken bij de moeren van het achtertandwiel. Als ik dit niet al had gedaan aan het begin, dus voor het breken van de ketting, vraag ik me af of het gelukt zou zijn.
3. Ik heb voor het breken van de ketting de tool van Jos Smit gebruikt, hier liepen twee dingen niet optimaal waardoor ik het kan aanraden om de slijptol erbij te pakken als je die hebt (ik heb die dus niet).
3.1 je hebt een ringsleutel 27 nodig, ik heb een heleboel ringsleutels, tot en met 32, maar 27 dus net niet, daardoor moest ik met de waterpomptang aan de slag, dat ging overigens wel goed, maar een ringsleutel is veeel makkelijker.
3.2 voor het losdraaien van de stift moet je het kopje ervanaf slijpen met een dremel of slijptol. Deze had ik dus niet en daarom heb ik dus verschrikkelijk aan moeten kloten met een ijzerzaag om het kopje eraf te krijgen.

Binnenkort gaan we verder met het avontuur.
Dop ipv ringsleutel of waterpomptang.
 
Haakse slijper en een luchtsleutel zijn toch wel vereisten met een kettingset vervangen.
Met een goede lucht-slagmoer sleutel, rammel je het voortandwiel, en zéker de moeren van het achtertandwiel zo los.

Zonde van je achterwiel om zo'n stuk hout er tussen te houden.
 
Haakse slijper en een luchtsleutel zijn toch wel vereisten met een kettingset vervangen.
Met een goede lucht-slagmoer sleutel, rammel je het voortandwiel, en zéker de moeren van het achtertandwiel zo los.

Zonde van je achterwiel om zo'n stuk hout er tussen te houden.

Of veel spinazie eten, ik denk trouwens niet dat mijn achterwiel schade oploopt door een bezemsteel, ik heb geen ultralichte carbonwielen ofzo.
 
Bedoel je mijn verhaal? Ik bedoelde de moeren van het kettingwiel achter, door zaten echt muurvast. Had waarschijnlijk ook te maken met alle aangekoekte zooi en het feit dat ze waarschijnlijk al 25 jaar niet los zijn geweest.
 
Nee, maar ik dacht dat een achterband wel vervangen kon worden zonder het kettingwiel los te halen. Verklaart wel een en ander, want de andere bouten en moeren die bin het banden vervangen door de garage waren aangedraaid, zaten ook al muurvast. Ik heb zelf geen momentsleutel en draai altijd alles aan met het principe 'vast is vast'.
 
Even een kick!

Mijn ketting zal met een paar 1000km ook wel vervangen moeten worden en nu keek ik alvast rond op internet voor breek- en klinkgereedschap (kan ik evt meteen met bandengereedschap meebestellen) Maar nu lees ik dat bepaalde breek en klinkers alleen voor bepaalde merken kettingen oid zijn bestemd

Zijn er ook nog universele of moet je dan een complete set aanschaffen?
 
ja voor een did ketting moet je did klink gereedschap hebben en voor tsubaki een tsubaki klinkpen
verder breek gereedschap is wel hetzelfde voor alle merken.

ik heb nog 2 handmatige bandenapparaten staan als je intresse hebt stuur even een mailtje
 
ja voor een did ketting moet je did klink gereedschap hebben en voor tsubaki een tsubaki klinkpen
verder breek gereedschap is wel hetzelfde voor alle merken.

ik heb nog 2 handmatige bandenapparaten staan als je intresse hebt stuur even een mailtje

Ah oke, dus dan moet ik tegen de tijd dat mijn ketting versleten is, eens horen wat voor merk ketting de dealer besteld.. tsubaki en did zijn de meest gangbare merken begrijp ik?

PM gestuurd
 
Ik heb een tsubaki ketting en merk al dat ik toch echt een ketting breek- en klinkset nodig heb (ketting is te lang en moet dus gebroken worden).
Nu vraag ik mij af of bovenstaand artikel op de volgende website geschikt is voor mij set?
http://www.jossmit.nl/contents/nl/d1358.html
Er staat dat de tsubaki sigma met de hand geklonken wordt en daar is weer een ander stuk gereedschap voor verkrijgbaar, maar heb ik een tsubaki sigma?? Ik zie het woord sigma niet op de doos staan en weet niet waar het voor staat (typeaanduiding oid?)

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen dat ik het goede gereedschap bestel..
Groetjes!
 
Je kunt de ketting breken met een standaard kettingpons, of zelfs met een doorslag en een hamer (wél even het kopje van het pennetje afslijpen)
Voor het klinken heb je een speciale klinkpen nodig, omdat je hier te maken hebt met een (massieve) klinkschakel.
als je even naar Jos Smit belt, weet die precies wat je bedoelt. Ik heb er destijds ook een besteld, kost ongeveer € 10,00. Je kunt dan de ketting klinken met 2 hamers: 1 zware hamer achter de te klinken schakel houden en met de 2e hamer een paar flinke klappen geven op de klinkpen. Een karweitje voor 2 personen.
Op het filmpje de Whale kettingpons ( de Rolls onder dit soort gereedschap)

 
De hamer methode heeft niet de voorkeur naar mijn mening, maar is wel te doen. Ander bijkomend voordeel is dat je geen specifieke (dure) klinkgereedschap hoeft te kopen terwijl hetzelfde resultaat haalbaar is. Als je lui bent of geen assistent op kunt roepen is het klinkgereedschap onmisbaar.
 
Als de ketting uiteindelijk maar degelijk/veilig vastzit, vind ik zo'n hamermethode best :P
Met het kopje van de pen slijpen bedoel je dat ik een stukje weg moet veilen zodat die 'verbreding' het pennetje niet meer borgt??
Het liefste heb ik gereedschap wat ik voor de meeste kettingen wel kan gebruiken. Zal namelijk niet mijn laatste motor met ketting zijn denk ik.. :P
Dus ik zou een standaard kettingpons en een speciale klinkpen nodig hebben? Ik heb nog gezocht naar de maat van mijn ketting, maar die kan ik niet vinden... staat nergens op de doos ofzo. Lijkt mij wel handig om te weten toch?
 
Voor het breken van de ketting heb je alleen aan deze genoeg:

images


hoefde in mijn geval niet eens de kop eraf te flexen. als je ook wil klinken dan heb je zo'n ding nodig:

4557_OVERHEAD_A.jpg

(wel in de juiste maat natuurlijk)

OF

1360_prev.jpg
 
Hoe gaat dat dan? Met een hamer ram je die kop van dat pennetje plat waardoor die wat wijder wordt en dus borgt??
In dat geval kan ik wel een hamer gebruiken ja. En voor het breken zou ik dus die kettingspons kunnen gebruiken die TOTL in zijn 1e afbeelding laat zien? Is die dan wel geschikt voor alle maatvoeringen??
Hoop van wel :P Dan ga ik die zo bestellen :)
Groetjess
 
Zoals gezegd: eerst het kopje van een borgpennetje er af slijpen met Dremel of haakse slijper en dan kun je al met het apparaatje zoals afgebeeld door TOTL de ketting breken, zoals dat heet, door het pennetje er uit te drukken.
Maar je kunt ook gewoon de oude ketting volledig doormidden slijpen met je slijptol.
(grof geweld)

Tip: Maak eerst altijd de moer van je voortandwiel los, voordat je aan je ketting begint. ! Anders zit je enorm te klooien.

Dan het pennetje van de Tsubaki ketting: dat is helemaal vlak. Maar door de speciale klinkpen, maak je er 4 schuine zijden aan, als een soort pyramide. Net zoals de andere pennetjes van de ketting. Als je netjes werkt, kun je de schakel, die je hebt geklonken niet eens meer terugvinden..... :)
 
Tandwielen zitten er al op, de ketting moet er alleen nog omgelegd worden maar was een paar schakels te lang.. dus moet ff breken en dan klink ik die pennen voor door er met een hamer op te slaan?
Ik heb ook gewoon mijn oude ketting er met een ijzerzaag doorgezaagd :P
We hebben geen slijptol..
 
Terug
Bovenaan Onderaan