gemiddeld aantal rijlessen?

Daan_tje

Die hard MF'er
12 mei 2008
625
0
Groningen
Hoi iedereen.

Vrijdag heb ik me eerste motor rijles en weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten, het lijkt mij opzich niet moeilijk. Ik heb me rijbewijs bijna een jaar en rij veel auto, Dus over de verkeerssituaties maak ik me niet echt druk... Het lijkt mij dan ook meer leren met de motor omgaan etc... Weet iemand ongeveer wat de gemiddelde lesuren zijn voor iemand die zijn rijbewijs al heeft ?

Ohja, voor mijn b rijbewijs zou het handiger zijn geweest om gelijk op het begin de theorie te halen omdat je zo beter met situaties kan omgaan in het begin en dus sneller kan leren. Met een motor heb je bijna altijd de zelfde regels dus de theorie kan ik wel wat later doen ( Of toch niet ? )

Deel je ervaringen :) *O*
 
Laatst bewerkt:
Een gemiddeld aantal rijlessen is niet te noemen, ook al wordt dit wel vaak beweerd.
't Probleem bij het gros van de automobilisten zit hem in de kijktechniek. Ze (om even te generaliseren) kijken niet ver (genoeg) vooruit.

Maar ga uit van een lesje of 25 van een uur, dan kan het altijd meevallen.




Tip van Flip:
* Rijdt sportief, maar niet hard.
* Kijk (ver!) vooruit.
* Anticipeer (goed!) op tijd op het overige verkeer.
* Kijk naar het punt waar je heen wilt in de bochten.

Vooral de kijktechniek is bij het motorrijlessen erg belangrijk. Hier valt en staat je rijbewijs bij. Rijden kan namelijk iedere boerenpummel wel onder de knie krijgen.... :)
 
Tja, mijn vorige instructeur stampte het kijken ook in mijn hoofd en heeft me goed alles uitgelegt, 25 lesuren lijkt mij echt HEEEEEEL veel, ik had 26 les uren voor mijn auto rijbewijs nodig terwijl ik daarvoor bijna nooid in een auto heb gezeten of veel aan het verkeer deelnam, alleen fietsen eigenlijk.

Maar je zegt dat de kijktechniek het beste is, je kan een motor snel onder de knie krijgen. Is het dan niet zo wanneer je de motor onder de knie hebt al klaar bent ? Want ik ga ervan uit dat je ook op een motor rijd zoals je in een auto zou rijden. ( Voor het kijken dan he :] )
 
Zou maar flink veel zin in vrijdag krijgen, je gaat een leuke tijd tegemoet 8-) Weet zelf niet wat het gemiddeld aantal lesuren is, maar voor mij waren het er 24. Dat het niet moeilijk lijkt viel mij eerst best wel tegen, is heel anders rijden dan in je auto hoor (en dat doe ik al té lang B| ) Groot voordeel is natuurlijk dat je ontzettend wendbaar bent en je weg kunt zoeken door het verkeer, maar dat moet je wel ff leren durven. Als je dat onder de knie hebt is het alleen maar })

succes met lessen *D
 
Tja, mijn vorige instructeur stampte het kijken ook in mijn hoofd en heeft me goed alles uitgelegt, 25 lesuren lijkt mij echt HEEEEEEL veel, ik had 26 les uren voor mijn auto rijbewijs nodig terwijl ik daarvoor bijna nooid in een auto heb gezeten of veel aan het verkeer deelnam, alleen fietsen eigenlijk.

Maar je zegt dat de kijktechniek het beste is, je kan een motor snel onder de knie krijgen. Is het dan niet zo wanneer je de motor onder de knie hebt al klaar bent ? Want ik ga ervan uit dat je ook op een motor rijd zoals je in een auto zou rijden. ( Voor het kijken dan he :] )
En dat is dus precies waar de meeste 'automobilisten' de fout in gaan, als ze hun motorrijbewijs willen halen.... "Ach, kijktechniek is toch precies hetzelfde?" Nou, nee. Op een motor kijk je zo veel verder vooruit, omdat je vele malen kwetsbaarder bent. Je moet jezelf continue veilig stellen, d.m.v. een goede kijk- en rijtechniek.

Bovendien moet je nu heel veel dingen afleren, die jij jezelf hebt aangeleerd in de auto. Dat kost erg veel tijd, dus zoveel is dat hoor..die 25 uur :N
 
Ben het helemaal met DanielV eens, autorijden is niet te vergelijken met motorrijden. Je denkt er echt te makkelijk over. Maar ik hoop dat je daar zelf ook achter komt, want dán wordt je tenminste een goede motorrijder. Als je blijft kijken en anticiperen zoals je in de auto zit, dan kom ik je liever niet tegen op de weg.
Ben benieuwd hoe je er zelf over denkt na je eerste lessen.
 
Hoi iedereen.

Vrijdag heb ik me eerste motor rijles en weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten, het lijkt mij opzich niet moeilijk. Ik heb me rijbewijs bijna een jaar en rij veel auto, Dus over de verkeerssituaties maak ik me niet echt druk... Het lijkt mij dan ook meer leren met de motor omgaan etc... Weet iemand ongeveer wat de gemiddelde lesuren zijn voor iemand die zijn rijbewijs al heeft ?

Ohja, voor mijn b rijbewijs zou het handiger zijn geweest om gelijk op het begin de theorie te halen omdat je zo beter met situaties kan omgaan in het begin en dus sneller kan leren. Met een motor heb je bijna altijd de zelfde regels dus de theorie kan ik wel wat later doen ( Of toch niet ? )

Deel je ervaringen :) *O*


_O- als ik het goed lees ben je al een hele ervaren chauffeur |( ,net een jaar je rbw is eigenlijk niks,je leert net rijden.
autorijden is echt heel anders als motorrijden,met motorrijden kan je aandacht geen moment verslapen,dit i.v.m de gemiddelde koekblik rijder die nergens naar kijkt :r .
met de motor doe je ook alles met het verplaatsen van je gewicht,en niet als in de auto met een stuur terwijl je statisch zit.
ik denk dat tussen de 20 en 30 uur gemiddeld wel genoeg is,voor de meeste mensen.

ik zou zeggen veel plezier en hou de glimmende kant boven. :W
 
adje, vergeet niet dat het niet alleen maar het rijden zelf is, maar ook 12 bijzondere manouvres waarbij een autorijbewijs helemaal niet van belang is (letterlijk helemaal niet)!!! bochtentechniek, kijktechniek, balans houden en tegelijkertijd denken aan wat je moet doen, remtechniek etc. ...

25 lessen is echt niet veel hoor!
 
Mmmh, dan zal een rijschoolhouder hier in groningen mij wel een verkooptruukje hebben verteld want hij zei de gemiddelde leerling heeft zon 8 tot 12 lessen bij mij. ( Ben uiteindelijk niet daar gaan lessen maar bij iemand die mij meer bevalt. ) Met autorijden kijk ik gewoon altijd in de spiegels, Bij afslaan in de binnenspiegel en een van de buiten spiegels, de dode hoek kan ik moeilijker zien omdat ik in een Caddy rij waar daar het zicht geblokkeerd is. Overigens ben ik pizzabezorger en ik bezorg in een auto, Echt chill werk alleen als het druk is moet ik ook doorboeken, dus een beetje doorrijden doe ik wel.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat ik veel ervaring heb, ik denk alleen hoe ik erover denk. Maja ik zal het er morgen wel even met de instructeur over hebben.

Maar nu zeg je 12 bijzondere manouvres, Oke dat is aardig wat, Alleen voor auto moest je ook leren fileparkeren, achteruit inparkeren, bochtje om etc... Ik vond dat altijd de lastigste dingen en ben ik ook wel eventjes mee bezig geweest.
 
Ik heb het in 6 lessen van 2 uur gedaan.. en nog een uurtje voor het examen. Dus 13 uur in totaal, maar ik had al 3 jaar ervaring met schakelbrommers dus de techniek zat er al in.

Ik denk dat de gemiddelde lesser er langer over doet. Overigens had je toen maar 8 bijz. verrichtingen dacht ik. Niet zoveel als nu :)
 
Mmmh, dan zal een rijschoolhouder hier in groningen mij wel een verkooptruukje hebben verteld want hij zei de gemiddelde leerling heeft zon 8 tot 12 lessen bij mij. ( Ben uiteindelijk niet daar gaan lessen maar bij iemand die mij meer bevalt. ) Met autorijden kijk ik gewoon altijd in de spiegels, Bij afslaan in de binnenspiegel en een van de buiten spiegels, de dode hoek kan ik moeilijker zien omdat ik in een Caddy rij waar daar het zicht geblokkeerd is. Overigens ben ik pizzabezorger en ik bezorg in een auto, Echt chill werk alleen als het druk is moet ik ook doorboeken, dus een beetje doorrijden doe ik wel.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat ik veel ervaring heb, ik denk alleen hoe ik erover denk. Maja ik zal het er morgen wel even met de instructeur over hebben.

Maar nu zeg je 12 bijzondere manouvres, Oke dat is aardig wat, Alleen voor auto moest je ook leren fileparkeren, achteruit inparkeren, bochtje om etc... Ik vond dat altijd de lastigste dingen en ben ik ook wel eventjes mee bezig geweest.

Zoek voor het gemak de bijzondere manoeuvres eens op op de site van het CBR. Dan kan je al een beter beeld vormen voor jezelf. Ik heb ook gemerkt dat het makkelijker is met lessen als je al aan verkeerssituaties gewend bent omdat je al auto rijdt. Dat geldt vooral voor verkeersdeelneming. Voertuigbeheersing kost het meeste tijd. Een lesje of 25 van een uur zoals Daniel schrijft, lijkt me een goed uitgangspunt, al zijn dat er niet veel. Tel er nog 5 lessen bij op omdat je moet wachten op rijexamens en je hebt wel een mooi plaatje schat ik zo.

Succes met lessen.
 
Ja, ik heb de bijzondere manoeuvres al gezien in een ander topic. Wat ik zeker niet wil doen is wachten voor mijn examen, Daarom vraag ik gewoon aan de instructeur of hij mij wilt inplannen en dan werken we gewoon daar naar toe, Zo heb ik het ook gedaan voor mijn rijbewijs.
 
haal dan alvast je theorie en bereid je geestelijk voor, want het wordt geen eitje. in een auto zit je op een stoel en draai je aan het stuur, op een motor kun je hard op je bek gaan met die bijzondere verrichtingen. ik zeg het nog een keer, het feit dat je auto rijdt maakt geen moer uit voor je motor rijbewijs (behalve dat je een beetje verkeersinzicht hebt).

bijv., een noodstop in de auto is lekker zitten en rem intrappen :). probeer dit op een motor en je vliegt tientallen meters verder!
 
Ik heb het in 6 lessen van 2 uur gedaan.. en nog een uurtje voor het examen. Dus 13 uur in totaal, maar ik had al 3 jaar ervaring met schakelbrommers dus de techniek zat er al in.

Ik denk dat de gemiddelde lesser er langer over doet. Overigens had je toen maar 8 bijz. verrichtingen dacht ik. Niet zoveel als nu :)
:^ 11 uurtjes in totaal gehad, exclusief examentijd. Ook maar 8 bijzondere verrichtingen moeten leren. Idem aan bovenstaand had ik ook al een x-aantal jaren ervaring op schakelbrommers / motoren ( :X ), dus techniek zat er wel redelijk ingebakken ja :P
 
focus je blik afwissellend van verweg naar dichtbij als je achter auto's aanrijdt. Klinkt logisch maar wij mensen kunnen niet alles zien(al denken we dat wel).

Plots afbuigende auto's en het daarbijbehorende snelheidsverlies is erg gevaarlijk voor een motorrijder.

Ook inhalen terwijl er straten van links zijn is erg gevaarlijk. Als de auto inneens linksafslaat...

Kijk op de snelweg goed in je dode hoek voordat je passeerd.

Ga niet de held uithangen als je ergens niet bekend bent omdat dan het risico heel groot is dat je je in de bocht verschat. Het gebeurd al snel dat men een bocht te snel wilt nemen waardoor je in de problemen komt en moet gaan bijremmen.

Veel success!
 
Laatst bewerkt:
ga gewoon lekker rijden, en zi ehoeveel lessen je er voor nodig hebt.. iedereen is anders..

verder zijn hier al 20000000 topics over..
 
ik ben nu ook bezig met mijn motorrijlessen, ik heb nu 3uur gehad en heb nog zo'n 2/3 uurtes nodig en dan kan ik op voor mijn voertuigbeheersing. ik rijd schakelbrommer en dat scheelt weldegelijk, ook al had ik hier replies gelezen van mensen die zeiden dat je daar zo goed als niks aan hebt. Het enigste wat ik me met de brommer verkeerd aan heb geleerd is dat ik teveel naar voren kijk, dat ik dus neit ver genoeg vooruit kijk. Dat is ong het enigste waar ik goed op moet letten, de rest gaat gewoon goed.

Wat je absoluut nu meteen moet doen is je theorie aanvragen. De wachttijden zijn daar ook behoorlijk lang. Ik had hem gehaald voordat ik begon met lessen, ik kan je zeggen dat dat erg relax is. Ik heb komende week mijn examens, maar ik kan hem daarna binnen een paar weken halen.
Ook zijn er veel mensen die zn theorie niet eens halen, dus als jij je theorie pas op het laatste moment doet en je haalt hem dan niet kun je weer 2 maanden wachten. Lijkt me niet prettig als je qua lessen al klaar bent voor je examen.
 
Laatst bewerkt:
Zo net mijn eerste rijles gehad, en eigenlijk mijn aller eerste keer op een tweewieler motor voertuig, Op het begin liet hij me zien hoe ik moest schakelen, vervolgens moest ik met de koppeling open rijden, Vervolgens zij die ga maar een paar rondjes rijden in het industrie terijn en schakelmaar door tot zijn 4e, dat ging opzich allemaal wel goed alleen ik moest af en toe nog een beetje nadenken, waardoor ik een paar keer de koppeling inhad en nog gas bij gaf, en ik dacht wat gebeurd er nou maar volgens mij ging het wel goed :)
 
Hoi iedereen.

Vrijdag heb ik me eerste motor rijles en weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten, het lijkt mij opzich niet moeilijk. Ik heb me rijbewijs bijna een jaar en rij veel auto, Dus over de verkeerssituaties maak ik me niet echt druk... Het lijkt mij dan ook meer leren met de motor omgaan etc... Weet iemand ongeveer wat de gemiddelde lesuren zijn voor iemand die zijn rijbewijs al heeft ?

Ohja, voor mijn b rijbewijs zou het handiger zijn geweest om gelijk op het begin de theorie te halen omdat je zo beter met situaties kan omgaan in het begin en dus sneller kan leren. Met een motor heb je bijna altijd de zelfde regels dus de theorie kan ik wel wat later doen ( Of toch niet ? )

Deel je ervaringen :) *O*

denk dat het heel erg verschilt per persoon, ik heb nu een jaar me motor rijbewijs en heb het gehaald met 11 lessen dus ja en ik heb geen ervaring verder dus maar als je van 25 uitgaat dan denk ik dat het zeker meevalt, en wat een voorganger van mij al zei KIJKEN KIJKEN KIJKEN is het allebelangrijkste met motor rijden. succes met je rijopleiding
 
denk dat het heel erg verschilt per persoon, ik heb nu een jaar me motor rijbewijs en heb het gehaald met 11 lessen dus ja en ik heb geen ervaring verder dus maar als je van 25 uitgaat dan denk ik dat het zeker meevalt, en wat een voorganger van mij al zei KIJKEN KIJKEN KIJKEN is het allebelangrijkste met motor rijden. succes met je rijopleiding

aantal lessen noemen heeft die jonge toch niks aan, miss heb jij wel lessen van 3 uur gehad. gewoon even het aantal uren noemen;) daar kan die iets mee.
 
Ik ga gewoon lekker lessen en ik zie wel hoeveel lessen ik nodig heb :). Weet iemand mischien wel wat het beste is ? Bijvoorbeeld twee lesuren in de week of bijvoorbeeld 2 x 2 lesuren in de week?
 
Terug
Bovenaan Onderaan