quote:
Op zaterdag 26 april 2003 15:00 schreef dingen het volgende:
is de trophy dan toch echt je van het?
kan hij tippen aan de deauville?
Dingen,
Ik heb de afgelopen twee maanden slechts twee weken op mijn Trophy kunnen rijden. Alles bij elkaar zo'n 500 km. Niet omdat die motor slecht is, maar omdat er elke keer weer wat mis mee gaat in de garage en ook veel afgesproken onderhoud vergeten was. De laatste keer waren de remklauwen niet vastgezet, waardoor ze er onderweg af vielen. Nu is ie dus weer terug bij Safe om ondermeer het beschadigde voorwiel te laten repareren. Veel ervaring heb ik dus nog niet met mijn nieuwe fiets.
Voordelen van Trophy tov Deauville:
Voor zover ik er mee heb kunnen rijden was ik heel tevreden met Trophy. In de eerste plaats inderdaad veeeeeel meer vermogen dan Deauville. Het is veel meer een snelweg motor, maar dijkjes zijn ook geen punt. Hij ligt vaster op de weg lijkt het wel en even op de snelweg een auto die 120 rijdt inhalen is peanuts. Verder trilt ie ook minder dan mijn Deauville uit '99, maar het schijnt dat bij Deauvilles vanaf 2002 daar wat aan gedaan is.
Wat ik ook een groot voordeel vindt: de koffer ruimte. Ik had een extra grote topkoffer besteld voor mijn laptop en helm e.d. Die is echter nogsteeds niet geleverd. Nu blijkt die laptop of helm gewoon in een zijkoffer te passen!
Verder heeft de Trophy ook een volledige kuip incl. onderkuip. Ik weet niet of het wat oplevert in de winter, maar bij de Deauville was ik na elke rit aan het poetsen om de zoute troep weer van het blok e.d. te krijgen. Mijn Trophy heeft verder ook handvatverwarming, maar ik vond de windafleiders die ik op de Deauville had gekocht minstens zo goed hun werk doen.
Tenslotte zit ik er veel beter op. De Trophy lijkt iets meer gebouwd te zijn voor lange mensen. Ik moet wel zeggen dat ik er een met Corbin zadel heb gekocht. En oh ja, last but not least, ik vond de Deauville mooi, maar de Trophy vind ik geweldig mooi.
Nadelen van Trophy tov Deauville:
Het verbruik van de Trophy 1200 is 1:14.... Hakt dus wat meer in de portomonaie. Ik kan me verder voorstellen dat onderhoud ook wat meer zal kosten, omdat het een minder courante fiets is. Veel onderdelen moeten ook van ver komen, te oordelen aan hoe lang het steeds duurt voordat Safe 'm weer heeft gerepareerd. Anderzijds staat de Trophy er ook om bekend dat het motorisch een onderhoudsarme fiets is (Yamaha blok geloof ik).
Verder heeft de Trophy een ketting aandrijving ipv kardan. Ik kan er niet echt koud of warm van worden, want het onderhoud van zo'n ketting valt reuze mee (beetje invetten/spuiten en soms afstellen).
Tenslotte vinden een hoop mensen dat er veel windgebulder op de Trophy is. Ik vond het niet erger dan op de Deauville en vindt zelfs dat er wat minder Turbulentie rond de helm is.
Mijn conclusie
Ik ben tot dusver zeer tevreden (afgezien van de blunders van de dealer). Ik heb veel meer plezier van het rijden dan met de Deauville. Zeker als ik over de snelweg naar mijn werk ga. Veel meer pit en voor mijn gevoel net zo handelbaar. Ik heb zelfs de neiging de bochten wat sneller te nemen dan dat ik op de Deauville gewent was. De extra kosten wegen daar voor mij niet tegen op, ook al rij ik vrij regelmatig.