Koelvloeistof voor auto.. Ook in de motor ?

Testikels

MF veteraan
15 okt 2005
5.080
0
Sassenheim
We gaan morgen een weekendje Eiffel doen, ongeveer 1200 km..

Nu heb ik net mijn motor nagelopen, en d'r zou iets koelvloeistof bij mogen...
Even in de schuur gekeken, en ja hoor ik heb koelvloeistof staan. Maar dit heb ik eigenlijk voor de auto gekocht... Kan dit er zo in ? Of kan dit niet...

Ik hoorde net dit :

Er zit verschil in tussen Auto en Motor koelvloeistof....iets met corrosie van Alu blokken...

Kan iemand dit nader uitleggen ?

Motor is een BMW K1200RS en merk koelvloeistof is :

"Kroon" Koelvloeistof -38

Omschrijving :

Coolant -38 is een moderne automotive koelvloeistof.
Het product is gedurende het gehele jaar te gebruiken in de
meeste ( ook alluminium! ) koelsystemen en geeft een optimale
corrosiebescherming. Alleen bij een 100% vulling met Coolant -38
worden de meest optimalen resultaten behaald...



Ik zelf denk wel dat het kan...



Wie roept ?
 
Dit heb ik ergens eerder getypt:

OK let nu heeeel goed op
WAARSCHUWING: het kan voorkomen dat kleuren (check dus verpakking) NIET betrouwbaar zijn, maar in het algemeen-->

Wat kun je mengen
-alles van dezelfde kleur (zie waarschuwing)
-blauw met groen en roze (G12+, LET HIER GOED op de plus)
-roze G12 met roze G12+

Wat absoluut niet mengen (gaat klonteren/vlokken en krijgt een vieze kleur)
-G12 (ZONDER +) met blauw of groen


G12+ is met alles mengbaar en deze raad ik je ook aan voor je motor. Het grote voordeel is de lange levensduur. In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen of je moet echt heel erg veel kilometers draaien.

G12+ kun je bij brezan halen, hoewel je wel goed moet opletten op de +.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik ergens eerder getypt:

OK let nu heeeel goed op
WAARSCHUWING: het kan voorkomen dat kleuren (check dus verpakking) NIET betrouwbaar zijn, maar in het algemeen-->

Wat kun je mengen
-alles van dezelfde kleur (zie waarschuwing)
-blauw met groen en roze (G12+, LET HIER GOED op de plus)
-roze G12 met roze G12+

Wat absoluut niet mengen (gaat klonteren/vlokken en krijgt een vieze kleur)
-G12 (ZONDER +) met blauw of groen




G12+ is met alles mengbaar en deze raad ik je ook aan voor je motor. Het grote voordeel is de lange levensduur. In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen of je moet echt heel erg veel kilometers draaien.

Uiteraard kun je ook gewoon blauw d'r in gooien, maar dit moet je regelmatig verversen aangezien de anti-corrosie middelen worden 'opgevreten' door het koelsysteem.

Uh, nu ben ik echt de draad kwijt :9 Weet namelijk niet wat er bij mij in zat...
Het was iig blauw... En ik heb dr blauw bijgegooid....

Safe ?

Edit : Is G12 altijd roze ?
 
Laatst bewerkt:
Als je het echt niet weet, neem dan koelvloeistof die goedgekeurd is voor Alfa's. Die hebben allemaal een aluminium blok, dus dan zit je altijd goed.

Italiaanse Vloeistof in mijn Duitse Slagschip :N

Maar problem solved... Gevalletje, of je leest de gebruiksaanwijzing op de verpakking

Het product is gedurende het gehele jaar te gebruiken in de
meeste ( ook alluminium! ) koelsystemen en geeft een optimale
corrosiebescherming.
 
In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen of je moet echt heel erg veel kilometers draaien.

Ongeacht welke soort, periodiek vervangen is noodzakelijk. Koelvloeistof heeft corrosie-inhibitors en na verloop van tijd zijn deze uitgewerkt. Gevolg is corrosie in je blok.
 
Ongeacht welke soort, periodiek vervangen is noodzakelijk. Koelvloeistof heeft corrosie-inhibitors en na verloop van tijd zijn deze uitgewerkt. Gevolg is corrosie in je blok.
Weet je ook al veel van koelvloeistoffen ;)

Nee, in principe heb je wel gelijk, maar er is wel een verschil tussen 30.000 km en 250.000 km om maar iets te noemen, hoewel beide natuurlijk periodiek zijn. Moderne koelvloeistoffen G12+ gaan toch echt beduidend langer mee en werken ook heel anders dan bijv. G11.
 
[.


Italiaanse Vloeistof in mijn Duitse Slagschip :N

Maar problem solved... Gevalletje, of je leest de gebruiksaanwijzing op de verpakking

Het product is gedurende het gehele jaar te gebruiken in de
meeste ( ook alluminium! ) koelsystemen en geeft een optimale
corrosiebescherming.
~[/quote]

Mijn Italiaanse Bella wordt ook gekoeld door Duitse lucht..... maar moet er dan wel voor naar Duitsland. _O-
 
Ik heb vandaag ook nieuwe koelvloeistof in mijn motor gedaan. Het is van Comma. De jongen van de winkel zei dat hij toepasbaar was in mijn motor (cb500). Maar na dit topic begin ik toch wat te twijfelen. Ik heb Comma Super Coldmaster gekocht. Het is groen van kleur en de specificaties zijn:

2 Years Longlife Protection.
-36°c (Ambient) Winter Protection.
+45°c (Ambient) Summer Protection.
Blended from Super Coldmaster Antifreeze.
Contains No Methanol or Alcohol.
Suitable for use in all petrol and diesel engines.
Meets quality standard BS 6580-1992.
Meets AFNOR NFR 15-601 (except Reserve Alkalinity).

Er staat niet expliciet op de verpakking vermeldt dat het ook voor aluminium blokken is.

Is dit wel goede koelvloeistof?

Zolang er geen sporen van zoda erin zitten heb je geen probleem.
 
Tis simpel.

Er zijn twee soorten koelvloeistof.

Koelvloeistof en fosfaat vrije koelvloeistof.

De laatste mag overal in. Is gemaakt/geschikt voor aluminium radiateurs en alu. blokken.
rose G12.

De eerste mag alleen in koperen/messing radiateuren.

Tussen auto/ motor/trekker/vrachtwagen is geen verschil.


Fosforhoudende koelvloeistof en aluminium gaan niet samen.

De gegevens staan op de verpakking van de koelvloeistof.
 
Dit heb ik ergens eerder getypt:

OK let nu heeeel goed op
WAARSCHUWING: het kan voorkomen dat kleuren (check dus verpakking) NIET betrouwbaar zijn, maar in het algemeen-->

Wat kun je mengen
-alles van dezelfde kleur (zie waarschuwing)
-blauw met groen en roze (G12+, LET HIER GOED op de plus)
-roze G12 met roze G12+

Wat absoluut niet mengen (gaat klonteren/vlokken en krijgt een vieze kleur)
-G12 (ZONDER +) met blauw of groen


G12+ is met alles mengbaar en deze raad ik je ook aan voor je motor. Het grote voordeel is de lange levensduur. In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen of je moet echt heel erg veel kilometers draaien.

G12+ kun je bij brezan halen, hoewel je wel goed moet opletten op de +.

Mijn motor heeft blauwe koelvloeistof. Ik weet niet of dit G12+ is. Ik heb vandaag een bus blauwe koelvloeistof gekocht zonder de G12+ vermelding. Kan ik dit er bij in gooien? Omdat in bovenstaand verhaal staat dat dezelfde kleuren wel bij elkaar kunnen maar G12+ niet met blauw of groen samen gaat.

Alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan