zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er fantastisch uit, maar volgens de Nederlandse wetgeving mag een aanhanger maar 1 meter breed en hoog zijn (inclusief belading op/vanaf de weg gemeten(maar eerlijk gezegd een stommiteit, deze aanhangers worden vaak van achteren aangereden)):

Op deze pagina vindt u de wetgeving omtrent aanhangwagens achter motorfietsen

P.S. Maar eerlijk gezegd ben ik compleet de draad kwijt met de Europese wetgeving. Op mijn rijbewijs uit de vorige eeuw stond de tekst, dat een motor maximaal 400 Kg mocht wegen, maar de volgende fiets van 500 Kg heeft een Europese type-goedkeuring:

Boss Hoss Benelux :?

Edit: Het dik/schuin getypte.
 
Laatst bewerkt:
Ik was al op de hoogte van de maximale afmetingen.

Ik heb net nog eens gemeten, en kom op 110 breed, 110 hoog, en in totaal 270 lang (van achteras motorfiets tot uiteinde aanhanger). O-)

Ik wil de boel nog wel een beetje inkorten (dat is niet zo moeilijk, gelukkig). Een cm of 30-40 er tussenuit.

Ik heb gisteren weer even een proefrit gemaakt, en met name gelet op rijgedrag op snelheid (even 110 op de snelweg O-) ) en in hoeverre ik de motor kan kantelen in korte, langzame bochten.

Beide zaken zijn geen probleem, dus ik stap officieel af van een meedraaiende koppeling. :Y

Ik merk wel dat de lak van vorig jaar (lekker, was Wijzonol jachtlak... :( ) al weer aan het loslaten is, dus dat wordt weer een verfbeurtje, als alle andere dingetjes gedaan zijn.

En voor de nieuwsgierigen: ik merk nauwelijks dat er een aanhanger achter hangt, ook al weegt het gevaarte een dikke 90 kg. *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ey, het valt me nu pas op dat er "moderator" boven je avator staat.... :)

gefeliciflapstaart :P

ik ga je a.s. woensdag zowiezo spreken, maar wil dan maar gelijk ff van de gelegenheid gebruik maken deze creatie IRL te aanschouwen...

ik kan meestal wel een stukje huisvlijt waarderen, hence, heel mijn eigen motor rijdt dankzij dergelijke vlijt...

alhoewel... ik ken nie lassen nie.....

leuk om in elk geval weer eens ff een updateje te zien in dit topic, het was al een tijdje stil sinds je ook jezelf ging bemoeien met het zielig hoopje...

wat ik me trouwens wel afvraag, contructietechnisch gesproken, of je tussen die twee kokers waar je trekhaak aan hangt nog enige torsie versteviging hebt hangen?
zodat je trekhaak niet van links naar rechts kan? op de laaste foto leek me dat het enigste wat er eventueel nog kon misgaan....
 
ey, het valt me nu pas op dat er "moderator" boven je avator staat.... :)

gefeliciflapstaart :P

ik ga je a.s. woensdag zowiezo spreken, maar wil dan maar gelijk ff van de gelegenheid gebruik maken deze creatie IRL te aanschouwen...

ik kan meestal wel een stukje huisvlijt waarderen, hence, heel mijn eigen motor rijdt dankzij dergelijke vlijt...

alhoewel... ik ken nie lassen nie.....

leuk om in elk geval weer eens ff een updateje te zien in dit topic, het was al een tijdje stil sinds je ook jezelf ging bemoeien met het zielig hoopje...

wat ik me trouwens wel afvraag, contructietechnisch gesproken, of je tussen die twee kokers waar je trekhaak aan hangt nog enige torsie versteviging hebt hangen?
zodat je trekhaak niet van links naar rechts kan? op de laaste foto leek me dat het enigste wat er eventueel nog kon misgaan....

Je slaat de spijker op d'n kop.

Als ik een korte bocht maak over een drempel, dan voel ik idd de speling/vering in de beugels (zijdelings).

Onderin zit al een redelijk stevige koker, waar de trekhaak zelf op zit, maar er kan nog wat bij.

Ik wil daar vlak boven nog een plaatje zetten, ongeveer 10 cm hoog, waar ik ook meteen de stekker voor elektra op kan zetten.
 
r² * pi * treksterkte bout
6² * 3.1415 * (8*8*10) = 70000N = 70kN = 7 ton hebben op trek belasting, afschuiving is een stuk minder maar daar hoef je je volgens mij geen zorgen over te maken.

Bij bouten reken je met spanningdoorsnede, die is kleiner dan de buitendiameter.
verder wil je bouten niet tot 100% belasten, en zou ik nog een safety van 1.5x nemen.
M12 = 3.2ton. afschuiving is ook een factor, spanningen worden niet gecombineerd, maar alles 100% is niet slim.
'k zou gaan voor M20 of meerdere bouten, pijpconstructie is ook slimmer.
Kunstoflagers, gemaakt naar klanspec:
Kracht nederland BV. rotterdam.
edit, pijpconstructie dus.
geinig ding zeg
 
Laatst bewerkt:
Beetje O-)

Ik heb zo links en rechts wel wat gedaan.

Beetje druk met onderhoud/reparaties en modden.

Als het mee zit, heb ik as weekend een paar daagjes weg met de motor en de aanhanger....
 
Terug
Bovenaan Onderaan